تاثیر بحران در مسیر کانال سوئز بر اقتصاد ایتالیا
در تجارت بینالمللی، حدود 30 درصد کانتینرها، 7 الی 10 درصد نفت خام و حدود 8 درصد گاز طبیعی مایعشده (LNG) جهان از کانال سوئز عبور میکند. بدون کانال سوئز، یک نفتکش حامل نفت خام خاورمیانه برای رسیدن به اروپا باید قاره آفریقا را دور بزند و در نتیجه مسیر خود را حدود 9600 کیلومتر افزایش دهد.
کانال سوئز از زمان افتتاح، برای کشور ایتالیا از نظر روابط تجاری با کشورهای شرق آفریقا، خاور نزدیک و خاور دور، چه از نظر استراتژیک و چه از نظر اقتصادی همواره اهمیت بسیار زیادی داشته است. بر این اساس هرگونه بحران در دریای سرخ برای تجارت خارجی این کشور، پیامدهای جدی از نظر زنجیره تامین کالا و تامین انرژی در بر خواهد داشت. بر اساس گزارش کنفدراسیون مشاغل ایتالیا (Confartigianato)، ارزش واردات و صادرات ایتالیا که هر ساله از کانال سوئز عبور میکند حدود 150 میلیارد یورو است که بیش از 60 درصد آن را واردات و نزدیک به 40 درصد آن را صادرات تشکیل میدهد. در مجموع نیز بیش از 15 درصد کل واردات و نزدیک 9 درصد از صادرات کالاهای ایتالیایی، از کانال سوئز عبور میکنند.
گزارش پیوست به بررسی تاثیر بحران به وجود آمده در تنگۀ بابالمندب و دریای سرخ بر اقتصاد ایتالیا میپردازد.