معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تاثیر بحران در مسیر کانال سوئز بر اقتصاد ایتالیا

در تجارت بین‌المللی، حدود 30 درصد کانتینرها، 7 الی 10 درصد نفت خام و حدود 8 درصد گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) جهان از کانال سوئز عبور می‌کند. بدون کانال سوئز، یک نفتکش حامل نفت خام خاورمیانه برای رسیدن به اروپا باید قاره آفریقا را دور بزند و در نتیجه مسیر خود را حدود 9600 کیلومتر افزایش دهد.

کرانه‌های ساحلی آفریقا؛ سنگ بنای ابر طرح "یک کمربند – یک راه"

ابتکار یک کمربند – یک راه و راه ابریشم دریایی چین که توسط رئیس جمهور این کشور در نیمه نخست سال 2013 از آن رونمایی شد در واقع مهم‌ترین پروژه جاه‌طلبانه پکن در قرن 21 در سطح جهانی با هدف سرمایه‌گذاری در 60 کشور با هزینه 900 میلیارد دلار می‌باشد. ابتکار مزبور قابلیت ایجاد نظم جدید نه تنها در اوراسیا بلکه در کل نظام بین‌الملل را داراست. در این میان سرمایه‌گذاری چین در برای ساخت و احیای 46 بندر در کشورهای دارای ساحل در آفریقای زیر صحرا که با اهدافی چون ارتقای وجهه بین‌المللی خود نزد ملل آفریقا، معرفی خود به عنوان شریک بزرگ تجاری و توسعه‌ای آفریقا، گسترش نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خویش در آفریقا و در نهایت تسخیر بازارهای مصرفی این قاره صورت می‌گیرد. در همین راستا، به نظر می‌رسد، با افزایش حضور هم‌زمان نظامی ‌پکن در این قاره، شاهد افزایش رقابت سیاسی، اقتصادی و نظامی‌ کشورهای اروپایی و آمریکا به همراه بازیگران نوظهور هند، ترکیه و روسیه در آفریقا نیز خواهیم بود.