معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۹- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در نیمه دوم دی ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

پیش بینی رشد صندوق های سرمایه گذاری در سال 2024 

انجمن صندوق های سرمایه گذاری قبرس (CIFA) با انتشار بیانیه مطبوعاتی چشم انداز خوش بینانه ای را برای سال 2024 به اشتراک گذاشت که براساس آن با وجود مواجهه با چالش ها و عدم قطعیت های غالب، سال مطلوب دیگری برای بخش صندوق های سرمایه گذاری در قبرس پیش بینی شده است.در بیانیه یاد شده آمده است: در سال 2023، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قبرس ملزم به نشان دادن انعطاف‌پذیری و تقویت پویایی رشد اقتصاد قبرس شدند، هدفی که آنها به طور اساسی به آن دست یافتند.

منبع: خبرگزاری قبرس

ملاقات سفیر کشورمان در نیکوزیا با رئیس بانک مرکزی قبرس

علیرضا سالاریان، سفیر کشورمان در نیکوزیا روز سه شنبه 19 دیماه 1402، با آقای کنستانتینوس هردوت، رئیس بانک مرکزی قبرس ملاقات نمود. در این ملاقات در خصوص توسعه روابط اقتصادی و تجاری ،همکاری‌های بانک مرکزی دو کشور و همچنین رفع موانع احتمالی نقل و انتقال پول فی مابین گفتگو و تبادل نظر گردید.

ملاقات سفیر کشورمان در نیکوزیا با رئیس اتاق بازرگانی قبرس

علیرضا سالاریان، سفیر کشورمان در نیکوزیا، روز سه شنبه مورخ 19 دیماه 1402، با آقای استاوروس استاورو، رئیس اتاق بازرگانی قبرس ملاقات نمود. در این ملاقات طرفین با بررسی روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور، بر لزوم تلاش درجهت توسعه هرچه بیشتر همکاری طرفین درعرصه اقتصادی و بهره برداری از ظرفیت های فراوان موجود فی مابین تاکید نمودند.

سفر معاون وزیر کشتیرانی به ژاپن

مارینا هاجیمانولیس، معاون وزیر کشتیرانی، برای توسعه همکاریهای قبرس و ژاپن در عرصه کشتیرانی و دریایی به توکیو سفر کرد. بر اساس بیانیه معاونت کشتیرانی، حاجی مانولیس سلسله نشست هایی با مالکان کشتی، مدیران شرکت های کشتیرانی، موسسات مالی و کارخانه‌های کشتی سازی برگزار خواهد کرد. اضافه می‌شود که این سفر و دیدارهای مورد نظر بخشی از تلاش‌های فشرده برای ترویج و تقویت ثبت کشتی، همچنین کشتیرانی قبرس به طور کلی و جذب شرکت‌های کشتیرانی به قبرس به اضافه ثبت هرچه بیشتر کشتی‌ها زیر پرچم کشتیرانی قبرس است. خاطرنشان می‌شود: معاون وزیر در سفر به ژاپن در مراسم نامگذاری و ثبت دو کشتی باری ساخت شرکت Safe Bulkers که بر اساس بالاترین استانداردها و مشخصات روز محیط زیست طراحی شده و در قبرس به ثبت می رسد، شرکت خواهد کرد. این دو کشتی بمنظور یادآوری اشغال قبرس در سال 1974، بنام های گیرنه و فاماگوستا نام گذاری خواهند شد.

منبع: خبرگزاری قبرس

افزایش حجم تجارت خرده فروشی در قبرس در ماه نوامبر و کاهش در اتحادیه اروپا

بر اساس برآوردهای یورواستات، اداره آمار اتحادیه اروپا، حجم تجارت خرده فروشی در قبرس در ماه نوامبر در مقایسه با اکتبر 2023 افزایش و در اتحادیه اروپا کاهش یافت. بر اساس منبع یاد شده، در نوامبر 2023، حجم تجارت خرده فروشی تنظیم شده فصلی در قبرس 1.6 درصد افزایش یافت و در منطقه یورو 0.3 درصد و در اتحادیه اروپا 0.2 درصد در مقایسه با اکتبر 2023 کاهش یافت. در اکتبر 2023، حجم تجارت خرده فروشی در قبرس در مقایسه با سپتامبر ثابت مانده بود و 0.4 درصد در منطقه یورو و 0.5 درصد در اتحادیه اروپا افزایش یافت. در نوامبر 2023 در مقایسه با نوامبر 2022، شاخص خرده فروشی تعدیل شده در تقویم در قبرس 4.8 درصد افزایش، در منطقه یورو 1.1 درصد و در اتحادیه اروپا 1.0 درصد کاهش یافت.

منبع: خبرگزاری قبرس

هزینه حمل کانتینر به دلیل حملات حوثی‌ها افزایش می یابد

هزینه‌های حمل و نقل در نتیجه حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ به طور چشمگیری افزایش یافته است، این امر بدلیل آنست که برخی از کشتی‌ها از بیم مورد حمله قرار گرفتن و علیرغم هزینه بیشتر، اکنون دماغه امید نیک را دور می زنند تا به اروپا برسند. مدیران کشتیرانی وضعیت را بحرانی توصیف می‌کنند، به طوری که 18 شرکت کشتیرانی، عمدتاً حامل های کانتینری، تصمیم گرفتند مسیر کشتی‌های خود را به جنوب آفریقا تغییر دهند. این تصمیم منجر به افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل و نقل شده و قیمت نهایی محصولات را تحت تاثیر قرار داده است. به دلیل تغییرات در مسیرهای کشتی‌های کانتینری ترانس آفریقا، شاخص (Freightos Baltic (FBX افزایش 86 درصدی قیمت ها را از آسیا به اروپا تا 2 ژانویه ثبت کرد. هزینه حمل و نقل یک کانتینر 40 فوتی از 2452 دلار به 4042 دلار افزایش یافته است. علاوه بر این، قیمت‌ها در مسیر آسیا - مدیترانه با ۲۷۷۴ دلار افزایش به ۵۱۷۵ دلار در هر کانتینر رسید.

منبع: قبرس میل

افزایش کسری تجاری قبرس در سال 2023

بر اساس داده‌های اولیه منتشر شده توسط سرویس آمار قبرس، کسری تجاری قبرس در دوره ژانویه تا نوامبر 2023 به میزان 962.3 میلیون یورو نسبت به دوره مشابه سال 2022 افزایش یافته است. در دوره ژانویه تا نوامبر 2023 با واردات 11896.6 میلیون یورویی، افزایش کلی 12 درصدی به ثبت رسیده است. به همین ترتیب، کل صادرات به 3927.1 میلیون یورو رسیده که نشان دهنده افزایش 8.6 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2022 است. علیرغم این روندهای مثبت، کسری تجاری به افزایش خود ادامه داده و چالش های اقتصادی را به 7969.5 میلیون یورو رساند.

منبع: خبرگزاری قبرس

قیمت مسکن در سه ماهه سوم سال 2023 اندکی افزایش یافته است

براساس داده‌های رسمی‌شاخص قیمت مسکن در سه ماهه سوم سال 2023 نسبت به دوره مشابه در سال 2022، رشد جزئی 0.6 درصدی را ثبت کرد. بر اساس برآورد اولیه سرویس آمار، شاخص HPI برای سه ماهه سوم سال 2023 به 110.65 واحد می رسد. در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2023، شاخص HPI 0.4٪ افزایش یافته است در حالی که این شاخص نسبت به سه ماهه مشابه سال 2022، 0.6٪ افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری قبرس

افزایش کارمندان دولت

در دسامبر 2023، مجموع کارمندان دولت، با اضافه شدن 860 نفر (1.6 درصد) نسبت به ماه مشابه سال 2022 افزایش یافت و به 54546 نفر رسید. طبق گزارش سرویس آماری قبرس (CyStat)، از مجموع کارکنان دائمی، 710 نفر (-2.8٪) کاسته شد و از 25,466 به 24,756 رسید. در مقابل پرسنل غیررسمی 3166 نفر (15.8 درصد) افزایش یافت و در مقایسه با 19980 نفر در دسامبر 2022 به 23146 نفر رسید. CyStat یادآور میشود که این افزایش عمدتاً ناشی از لغو رژیم خرید خدمات در برنامه‌های حمایتی وزارت آموزش، ورزش و جوانان از سال تحصیلی 2023-2024 است که در نتیجه کارکنان غیررسمی خدمات آموزشی افزایش یافته اند.

منبع: خبرگزاری قبرس

معاون گردشگری: 80 تیم فوتبال قبرس را برای تمرین انتخاب کردند

کاستاس کومیس معاون وزیر گردشگری گفت: 80 تیم فوتبال قبرس را برای آمادگی تمرینی خود در سال جاری انتخاب کرده اند. در سال گذشته تعداد کل تیم هایی که برای آمادگی تمرینی وارد قبرس شدند 92 تیم بود. وی با تاکید بر اینکه گردشگری ورزشی شکل خاصی از گردشگری است که در سراسر جهان به سرعت در حال توسعه است اظهار داشت: البته این برای کشور ما چیز جدیدی نیست، اما قصد و آرزوی ما این است که ببینیم این شکل از گردشگری در کشور مان به سرعت توسعه یابد. معاونت گردشگری در این راستا اقدامات زیادی انجام داده از جمله در تلاش برای برگزاری همایش های ورزشی و برخی دیگر از رویدادهای ورزشی در کشور است.

منبع: خبرگزاری قبرس

بانک های قبرس از سودآورترین بانک های منطقه یورو هستند

سازمان بانکداری اروپا (EBA) در رابطه با ریسک بانک های منطقه یورو اعلام کرد، بانک های قبرس و مجارستان بیشترین سود را برای سهامداران دارند. تا پایان سپتامبر 2023، بازده حقوق صاحبان سهام (RoE) برای بانک‌های قبرس به 25.2 درصد افزایش یافت که 2.8 درصد نسبت به سپتامبر 2022 افزایش داشته است. این (وضعیت) قبرس را در جایگاه دوم در منطقه یورو قرار می دهد و مجارستان با بازده قابل توجه 28.4 درصد RoE، در رتبه اول قرار دارد. به طور متوسط بانک های اروپایی در مدت مشابه رنج 10.9 درصد RoE را حفظ کردند. علیرغم چشم انداز به طور کلی مثبت مالی، رشد وام در سراسر اتحادیه اروپا به دلیل استانداردهای سخت تر وام دهی، کم تحرک بوده است.

منبع: قبرس میل

ثبت بیشترین افزایش سالانه صادرات در میان کشورهای اتحادیه اروپا در ماه نوامبر

بر اساس برآوردهای منتشر شده توسط یورواستات، در حالی که اکثر کشورهای عضو اتحادیه هم در صادرات و هم واردات کاهش را شاهد بوده اند، قبرس در نوامبر 2023 نسبت به نوامبر 2022 بیشترین افزایش سالانه صادرات را در بین کشورهای عضو ثبت کرد، ضمن اینکه دومین افزایش واردات را نیز در مدت مشابه تجربه کرده است. به ویژه، در نوامبر 2023، در مقایسه با نوامبر 2022، همه کشورهای عضو به جز چهار کشور، کاهش صادرات را ثبت کردند. بیشترین کاهش در بلژیک (-20.6٪)، لتونی (-18.8٪)، بلغارستان (-18.0٪) و لیتوانی (-17.2٪) ثبت شده است. بیشترین افزایش در قبرس (+7.5 درصد) ثبت شده است. در رابطه با واردات، در نوامبر 2023 نسبت به نوامبر 2022، همه کشورهای عضو به جز ایرلند (+1.8%)، قبرس (+2.5%) و اسلوونی (+7.8%) کاهش داشته اند. بیشترین کاهش در مجارستان (-25.0٪) و بلژیک (-22.0٪) مشاهده شد.

منبع: خبرگزاری قبرس

رئیس مجلس: ما به یک استراتژی چند بعدی برای تامین انرژی نیاز داریم

آنیتا دمتریو، رئیس مجلس نمایندگان گفت که یک استراتژی چند بعدی در موضوعات اصلی بخش انرژی مورد نیاز است. دمتریو این سخنان را در جریان برگزاری میزگردی که توسط موسسه محیط زیست و توسعه پایدار در مورد "استراتژی‌های اروپایی و ملی برای انرژی و سوخت 2030-2050" در نیکوزیا برگزار شده بود، ایراد کرد. وی در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که زمانی که دولت در کنترل حزب دیسی بود، 40 درصد بودجه برنامه ملی بهبود و تاب آوری برای انتقال کشور به اقتصاد سبز اختصاص میافت. وی ادامه داد: اصلاحاتی که یا قبلاً اجرا شده و یا در حال اجرا هستند، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر (RES)، ارتقای بهره وری انرژی، آزادسازی بازار برق، تسهیل نوسازی انرژی در ساختمان‌ها را مد نظر قرار داده اند.

منبع: خبر گزاری قبرس

افزایش چشمگیر گردشگری در قبرس در سال 2023- دومین در اتحادیه اروپا

بر اساس برآوردهای اولیه یورو استات، پس از همه‌گیری COVID-19، گردشگری در قبرس در سال 2023 در مقایسه با سال 2022 کمی‌بیش از 20% رشد کرد. تقریباً همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به استثنای لوکزامبورگ که کاهش جزئی (-0.1٪) را ثبت کرد، تعداد اقامت های شبانه در اقامتگاه‌های توریستی افزایش داشته است. در مالت و قبرس، افزایش اقامت‌های شبانه از 20 درصد فراتر رفت، در حالی که در هشت کشور عضو اتحادیه اروپا این فاکتور از 10 درصد (اسلواکی، لتونی، بلغارستان، اتریش، جمهوری چک، پرتغال رومانی و یونان) فراتر رفته است. بیشترین افزایش در تعداد شب اقامت، در آلمان (32.8 میلیون شب اقامت) و اسپانیا (32.3 میلیون شب اقامت) ثبت شده است.

منبع: پلیتیس

وزیر انرژی: اولین محموله گاز مایع را در سال 2024 دریافت می‌کنیم

جــرج پاپاناستاسیو، وزیر انــرژی در جریان سخنــرانی در میــزگــردی با عنوان " استراتژی‌های اروپایی و ملی برای انرژی و سوخت 2050-2030 " گفت تنها راه کاهش هزینه انرژی ، تنوع منابع تولید آنست. وی بهره‌برداری از گاز طبیعی را عاملی مهم در کاهش هزینه‌های انرژی دانست و افزود که انتظار می‌رود تا سال 2024 اولین محموله گاز طبیعی مایع که از طریق ترمینال در حال ساخت در واسیلیکو آماده می‌شود، تحویل گردد. وی همچنین موضوع ذخیره انرژی از منابع تجدیدپذیر را مطرح کرد و گفت: راه حلی برای سیستم های ذخیره سازی به صورت شیمیایی (باتری) وجود دارد.

منبع: قبرس میل

شرکت وزیر دارایی در نشست های Eurogroup - Ecofin

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت دارایی که منتشر شد، کراونوس در نشست یوروگروپ و شورای امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا (Ecofin) که در بروکسل برگزار شد، شرکت کرد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی، وزرا در نشست Ecofin بر اولویت های اصلی سیاست اقتصادی برای سال 2024 در چارچوب ترم اروپایی تمرکز کردند. وزرای دارایی اتحادیه اروپا، از جمله ماکیس کراونوس، وزیر دارایی قبرس، گفته‌اند که انتظار بهبود تدریجی(وضعیت اقتصادی) در سال 2024 را دارند، اما هشدار داده‌اند که این وضعیت در محیطی با عدم اطمینان و خطرات ناشی از آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری قبرس

قبرس شش مین مقصد گردشگری بریتانیایی‌ها

بر اساس نتایج تولید شده توسط موتور جستجوی محبوب گوگل، قبرس ششمین مقصد مسافرتی خارجی بریتانیایی‌ها در سال 2023 بوده است. این لیست بر اساس جستجوهایی با استفاده از کلمات کلیدی مانند "پرواز به" و "سفر به" بود و یونان را در رتبه اول قرار داد. اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و کرواسی به ترتیب پنج کشور اول و پس از قبرس تایلند، مصر، مالت و مراکش قرار دارند.

منبع: قبرس میل

تصمیم گیری دولت برای مشارکت در پروژه Great Sea Interconnector

جورج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی اعلام کرد دولت تا پایان ماه ( ژانویه ) تصمیم خواهد گرفت که آیا در پروژه Great Sea Interconnector سرمایه گذاری می‌کند یا خیر. وزیر گفت که تیمی از کارشناسان طی چند روز آینده از جزیره دیدن خواهند کرد تا مطالعات امکان سنجی خود در خصوص مشارکت قبرس در این پروژه به عنوان یک ذینفع را ارائه کنند. این تیم یافته‌های خود را به رئیس جمهور و وزرای انرژی و دارایی ارائه خواهد کرد. جدول زمانی که ما برای تصمیم گیری تعیین کرده ایم تا پایان ژانویه است و پس از آن به Admie (اپراتور مستقل انتقال نیرو یونان) اطلاع خواهیم داد. شرکت ADMIE مجری این پروژه است. وزیر در رابطه با مطالعه یاد شده، گفت کارشناسان امکان سنجی مالی پروژه نصب کابل برق زیر دریا که شبکه‌های برق قبرس، یونان و رژیم صهیونیستی به هم متصل خواهد کرد را پوشش خواهد داد. این مطالعه همچنین امکان سنجی ابعاد ژئوپلتیکی پروژه را انجام میدهد. مقایسه جایگزین‌های بالقوه این پروژه، مانند ذخیره‌سازی نیرو در شبکه برق قبرس، از دیگر مواردی است شامل این بررسی می‌شود. Great Sea Interconnector نام تجاری جدید برای EuroAsia Interconnector است. شرکت دولتی  ADMIE یونان 51 درصد و شرکت دولتی گرید چین 24 درصد از سهام این پروژه را دراختیار دارند و بقیه آن متعلق به سایر سرمایه گذاران است. کمیسیون اروپا در سال 2022 تحت تسهیلات اتصال اروپا ( CEF ) 650 میلیون یورو به این پروژه اختصاص داد. 100 میلیون یورو نیز از بودجه اصلاح و تاب آوری قبرس به این پروژه تعلق خواهد گرفت.

منبع: قبرس میل

بر اساس گزارش یورواستات، تورم در قبرس در ماه دسامبر به 1.9 درصد کاهش یافت       

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط یورواستات، نرخ تورم سالانه قبرس در دسامبر 2023 به 1.9 درصد رسید که نسبت تورم  2.4 درصدی در نوامبر، حاکی از کاهش تورم میباشد، این در حالی است که یک سال قبل، در دسامبر 2022، نرخ تورم 7.6 درصد بوده است. نرخ تورم سالانه منطقه یورو در دسامبر سال قبل  2.9 درصد بوده که در مقایسه با تورم 2.4 درصدی نوامبر حاکی از رشد تورم میباشد. کمترین نرخ سالانه در سطح کشورهای عضو در دانمارک (0.4٪)، ایتالیا و بلژیک هردو (0.5٪) ثبت شده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

رضایتمندی معاون وزیر گردشگری از دستاوردهای 2023

کوستاس کومیس، معاون وزیر گردشگری از افزایش چشمگیر گردشگران به قبرس در سال 2023، در مقایسه با سال قبل، ابراز خشنودی کرده و بر تلاشها در سال 2024 برای موفقیت بیشتر در این زمینه تاکید کرد. در بیانیه منتشر شده به همین مناسبت آمده است بر اساس گزارش ارائه شده از سوی اداره آمار قبرس 3.845.000 نفر در سال 2023 به قبرس سفر کرده اند که در مقایسه با سال قبل 20.1 رشد داشته است. تعداد گردشگران در سال گذشته 3.201.000 نفر بوده است.

منبع: قبرس میل

حفاری موفق شرکت   ENI  در منطقه اقتصادی انحصاری قبرس

حفاری جدید شرکت ENI ایتالیا در نقطه هدف "زحل 2" در بخش 6 منطقه انحصاری اقتصادی قبرس موفقیت آمیز بوده است. اشتعال شعله از چاه حفاری شده بیانگر وجود مخزن در منطقه هدف است. یادآور می‌شود، حفاری بر روی هدف "زحل 2" توسط دکل حفاری شناور Transocean Barents انجام شد. اشاره شده است که "زحل 2" چهارمین کشف در بلوک 6، پس از "زئوس" با ذخایر تخمینی 2 تا 3 تریلیون فوت مکعب، زحل 1 با مقدار تخمینی 2.5 تریلیون متر مکعب و "Calypso" که این شرکت به عنوان یک "اکتشاف امیدوارکننده" با ویژگی‌های میدان مصری "زور" توصیف کرده بود، میباشد. بلوک 6 تقریباً در 160 کیلومتری جنوب غربی حوزه تحت کنترل قبرس واقع شده است.

منبع: فیلنیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما