معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۲:۵۲ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصویب بودجه سال 2024 با صدور فرمان سلطنتی

 خبرگزاری عمان - هیثم بن طارق سلطان عمان روز اول ژانویه بودجه 11 میلیارد ریالی سال 2024 را ابلاغ کرد.

گفتنی است، بودجه سال 2024 براساس قیمت هر بشکه نفت 60 دلاری بسته شده است. کسری بودجه سال 2024 عمان 640 میلیون ریال عمانی تخمین زده می‌شود که معادل 6 درصد از کل درآمدها و یک و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور می‌باشد.

انگلیس بزرگترین سرمایه‌ گذار خارجی در عمان 

تایمز عمان - سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی در عمان تا پایان سه ماهه سوم سال 2023 به 22 میلیارد و 960 میلیون ریال عمانی رسیده است.

انگلیس با سرمایه ‌گذاری 11 میلیارد و 520 میلیون ریال عمانی بزرگترین سرمایه ‌گذار خارجی در عمان به حساب می آید و 50 ممیز یک دهم درصد از کل سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی در عمان را انگلیسی‌ها انجام داده اند.

 بیشترین میزان سرمایه ‌گذاری خارجی در بخش استخراج نفت و گاز عمان صورت گرفته است. بعد از حوزه نفت گاز بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنایع، املاک، آب و برق، حمل و تقل و ارتباطات، تجارت، هتل و رستوران می ‌باشد.

پس از انگلیس، کشورهای آمریکا، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، چین، قطر، هلند، سوئیس و هند در رده‌های بعدی سرمایه گذاری در عمان قرار دارند. 

اسکناس های دوره سلطان قابوس بی ارزش می‌شوند

مسقط دیلی - بانک مرکزی عمان اعلام کرد اسکناس‌ هایی که قبل از ماه ششم سال ۲۰۲۰ چاپ شده‌ است، فقط تا پایان سال ۲۰۲۴ اعتبار خواهند داشت.

با تصمیم جدید بانک مرکزی عمان، اسکناس هایی که با تصاویر سلطان قابوس چاپ شده بودند، از پایان سال ۲۰۲۴ دیگر اعتباری نخواهند داشت.

رشد 20 درصدی بازار بورس مسقط

خبرگزاری عمان - ارزش بازار بورس مسقط در سال 2023 با رشد 20 درصدی نسبت به سال پیش از آن، به یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون ریال عمانی رسیده است.

ارزش بازار بورس مسقط در سال ۲۰۱۵ به رکورد یک میلیارد و ۳۸۹ میلیون ریال عمانی رسیده بود اما به دلایل مختلف از جمله شیوع همه گیری کرونا بازار سهام مسقط  در چند سال اخیر روندی نزولی داشت.

عمان ایر وقت‌ شناس ترین خطوط هواپیمایی در خاورمیانه و آفریقا

عمان آبزرور - شرکت سیریوم تحلیل کننده آمار و داده ‌های هوانوردی در جدیدترین گزارش خود در سال 2023 فهرست وقت شناس‌ ترین خطوط هواپیماییا در جهان را منتشر کرد که براساس آن عمان ایر با کسب نرخ عملکرد 92 و نیم درصدی به عنوان وقت‌ شناس ‌ترین خطوط هواپیمایی در منطقه خاورمیانه و آفریقا انتخاب شده است.

وقت ‌شناس‌ ترین خطوط هواپیمایی در منطقه خاورمیانه و آفریقا به قرار زیر می‌باشد:

1- عمان ایر

2- ساف ایر (آفریقای جنوبی)

3- هواپیمایی رویال جردن

4-  هواپیمایی قطر

5-  هواپیمایی اتحاد

6- هواپیمایی سعودی

7- هواپیمایی خاورمیانه (لبنان)

8- هواپیمایی امارات

9- هواپیمایی کویت

10- هواپیمایی کنیا

رشد یک و دو دهم درصدی جمعیت عمان در سال 2023 

 خبرگزاری عمان - مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد جمعیت این کشور در سال 2023 رشد یک و دو دهم درصدی داشته و تا پایان سال 2023 از مرز 5 میلیون نفر فراتر رفته است.

براساس آمار منتشره، عمانی‌ها 56 ممیز 7 دهم درصد و مهاجران 43 ممیز 3 دهم درصد جمعیت را تشکیل می ‌دهند. این آمار نشان می دهد که جمعیت عمان 5 میلیون و 165 هزار و 602 نفر می‌باشد که از این تعداد 2 میلیون و 928 هزار و 957 نفر عمانی و 2 میلیون و 236 هزار و 645 نفر مهاجر هستند.

استان‌های مسقط و الداخلیه پر جمعیت‌ ترین استان ‌های عمان به شمار می آیند.

یک میلیون و 800 هزار نیروی کار مهاجر در عمان  

خبرگزاری عمان – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد جمعیت نیروی کار مهاجر در این کشور تا پایان نوامبر 2023 به یک میلیون 832 هزار و 729 نفر رسیده است.

براساس این گزارش، مهاجران شاغل در بخش خصوصی یک میلیون و 449 هزار و 71 نفر، شاغلان در بخش دولتی 42 هزار و 836 نفر و مهاجرانی که در خانه‌ها کار می‌کنند 337 هزار و 194 نفر می‌باشند.

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد نیروی کار بنگلادشی با 725 هزار و 872 نفر بیشترین جمعیت مهاجر در عمان را تشکیل می ‌دهند. در میان اتباع کشورهای عربی نیز مصری ‌ها با 40 هزار و 624 نفر در صدر هستند.

قیمت سوخت در عمان ثابت می ماند 

خبرگزاری عمان – به دنبال انتشار بودجه سال 2024 عمان و بروز برخی نگرانی‌ها در خصوص افزایش بهای سوخت در عمان، وزارت دارایی این کشور از ثابت ماندن قیمت سوخت در سال 2024 خبر داد.

سلطان هیثم بن طارق در سال 2021 دستوری مبنی بر ثابت ماندن قیمت سوخت در جهت حمایت از شهروندان و ساکنان و همچنین کاهش اثر تورم بر معیشت مردم تا پایان سال 2024 صادر کرده است که بر این مبنا قیمت سوخت در سال 2024 ثابت خواهد ماند. 

گفتنی است، هم اکنون در عمان قیمت بنزین معمولی 229 بیسه، بنزین سوپر 239 بیسه و گازوئیل 258 بیسه می ‌باشد (هر ریال عمان 1000 بیسه است).

عمانی‌ها می‌توانند بدون ویزا به ترکیه سفر کنند

مسقط دیلی - رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه معافیت ویزای توریستی را برای شهروندان کشورهای آمریکا، بحرین، عمان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی صادر کرد. 

شهروندان کشورهای معاف از ویزای توریستی می‌ توانند به مدت 90 روز یا 3 ماه در ترکیه حضور داشته باشند ولی در این بازه زمانی اجازه تحصیل و کار در ترکیه را نخواهند داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما