معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۵- ۱۱:۳۸ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در نیمه اول دی ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

وام صد میلیون یورویی برای پروژه‌های فاضلاب

پتروس گزنفونتوس، وزیر کشاورزی، از امضای قراردادهای وام به ارزش 100 میلیون یورو، بین بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و هیئت های فاضلاب لیماسول-آماتوس، لارناکا و نیکوزیا ابراز خرسندی کرد. وی در این رابطه اظهار داشت: این گام مهم قرار است کمک زیادی به اجرای پروژه‌های مهم فاضلاب، تحت نظارت این هیئت‌ها به نمایندگی از دولت، کند.

منبع: قبرس میل

کمک شش میلیون یورویی به شرکتهای توسعه دهنده و مبتکر در زمینه  مقابله با چالش های انرژی و تغییرات آب و هوایی

بنیاد تحقیقات و نوآوری (IRD) ذیل برنامه "CO-DEVELOP-REPowerEU" بسته مالی 6 میلیون یورویی، از شرکتهایی که به توسعه و ارائه ابتکار در زمینه‌های زیر فعالیت میکنند حمایت میکند:

تغییرات آب و هوا، کاهش انتشار دی اکسید کربن، ادغام فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در سیستم های انرژی، راهکارها و فناوری‌هایی برای کاهش هزینه‌های فناوری‌ها، تاب آوری و امنیت سیستم های انرژی، بهره وری انرژی در صنعت، فن آوری‌های ذخیره سازی انرژی، سوخت های تجدیدپذیر و بیو انرژی

منبع: پلیتیس

میانگین درآمد ناخالص ماهانه کارکنان 6.2 درصد افزایش یافت.

براساس گزارش مرکز آمار قبرسCYSTAT، متوسط درآمد ناخالص ماهانه کارکنان در سه ماهه سوم سال 2023، در حدود 2224 یورو بوده که در مقایسه با 2094 یورو در سه ماهه سوم سال 2022 ، حاکی از رشد 6.2 درصدی است.

متوسط درآمد ناخالص ماهانه در سه ماهه سوم سال 2023، با تعدیل فصلی، 2371 یورو برآورد شده است و در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2023، 1.4 درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش CyStat، متوسط درآمد ناخالص ماهانه کارمندان مرد در سه ماهه سوم سال 2023، 2390 یورو و کارمندان زن 2015 یورو برآورد شده است. در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2022، متوسط درآمد ناخالص ماهانه کارمندان مرد و زن به ترتیب 6.1 درصد و 6.2 درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری قبرس

لارناکا "شهر سبز" قبرس در سال 2023 

بر اساس اعلام شهرداری، عنوان "شهر سبز" قبرس در سال 2023، به لارناکا اعطا شد و بر این اساس این شهر به طور خودکار به شبکه شهرهای سبز و مرکز تحقیقات و آموزش محیط زیست قبرس، (CYKPEE)، پیوست.

اضافه می‌شود اعطای این عنوان به لارناکا همچنین بدلیل اجرای پروژه‌های "توسعه مجدد حیاط و مرمت بخشی از مجموعه ساختمان زوچوری"، در چارچوب برنامه "فرهنگ و محیط زیست"، و "بازسازی خیابان‌ها و تسهیلات برای معلولان در مرکز لارناکا" در چارچوب برنامه "ترافیک و حمل و نقل پایدار" بوده است.

آندریاس ویراس، شهردار لارناکا، به خبرگزاری قبرس گفت: علاوه بر این، شهرداری لارناکا بدلیل اجراء پروژه‌های کارآمد و مفید شهریِ مطابق با استانداردهای اروپایی، موفق به جذب بیش از 30 میلیون یورو از بودجه اروپا شد.

خاطرنشان می‌شود که اعطای پرچم‌های سبز طی مراسم ویژه رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ در کاخ ریاست‌جمهوری، توسط نیکوس کریستودولیدیس، رئیس‌جمهور انجام خواهد شد.

منبع: پلیتیس

تورم، تحریم، نیروی کار ... مهمترین رویدادهای اقتصادی سال 2023 در قبرس

اقتصاد قبرس در سال 2023 اگرچه مشکلاتی داشت اما در مواجه با چالشهای متعددی تاب آوری و انعطاف پذیری خود را به اثبات رسانید. اقتصاد قبرس در سال یاد شده با کاهش قابل توجهی از رشد اقتصادی همراه بود که عمدتاً ناشی از چرخه افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی اصلی جهان بود. در همین حال، وضعیت مبهم و نامطمئن اقتصادی نه تنها با ادامه جنگ در اوکراین ادامه یافت، بلکه با درگیری جدید در همسایگی قبرس، بین اسرائیل و حماس در نوار غزه، تشدید شد. نرخ رشد اقتصاد قبرس در سال 2023، حدود 2.4 درصد پیش بینی شده بود. متوسط نرخ رشد اقتصادی در 9 ماهه اول سال 2023، 2.5 درصد بود که نشان دهنده کاهش قابل توجهی در مقایسه با رشد 5.8 درصدی دوره مشابه سال 2022 است. البته با توجه به بلاتکلیفی و نرخ بالای بهره که ترمز فعالیتهای اقتصادی است، همچنین در مقایسه با پیش بینی رشد 0.5 درصدی اتحادیه اروپا برای اقتصاد قبرس، رشد بدست آمده قابل توجه بنظر میرسد. از سوی دیگر بسیاری از مراکز و بنگاه‌های تحلیلگر اقتصادی از جمله فیتچ، اقتصاد قبرس در سال 2023 را موفق توصیف کردند.

منبع: پلیتیس

شاخص تولید صنعتی در ماه اکتبر 5.4 درصد افزایش یافت

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سرویس آمار، در اکتبر 2023، شاخص تولید صنعتی به 138.6 واحد (مبنای 100=2015) رسید که نسبت به اکتبر 2022 افزایش 5.4 درصدی را ثبت کرد. بخش تولید نسبت به اکتبر 2022 افزایش 4.6 درصدی را ثبت کرد. همچنین در بخش های تامین آب و بازیافت مواد (24.7 درصد)، معدن و بخشهای وابسته (14.2 درصد) و تأمین برق (3.6 درصد) افزایش مشاهده شد. در بخش تولید، بیشترین تغییرات مثبت نسبت به اکتبر سال 2022 در تولید محصولات الکترونیکی و نوری و تجهیزات الکتریکی (افزایش 66.5 درصدی) مشاهده شده است، در فرآورده‌های نفتی تصفیه شده، مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی و فرآورده‌های دارویی و آماده سازی (17.2%)، منسوجات، پوشاک پوشیدنی و محصولات چرمی (12%)، ماشین آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری و سایر تجهیزات حمل و نقل (10.9%) و کاغذ و محصولات کاغذی و چاپ (10.5%). تنها فعالیت هایی که کاهش تولید مشاهده شد، تولید سایر محصولات معدنی غیرفلزی (کاهش 6.7%)، ساخت مبلمان و تعمیر/نصب ماشین آلات و تجهیزات (-5.1%) و ساخت لاستیک بود. و محصولات پلاستیکی (-1.4%).

منبع: خبرگزاری قبرس

فروش کل فرآورده‌های نفتی در ماه نوامبر 3.7 درصد افزایش یافت

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سرویس آمار ، در نوامبر 2023، کل فروش فرآورده‌های نفتی به 119253 تن رسید که نسبت به نوامبر 2022 افزایش 3.7 درصدی را ثبت کرد. 25.8 درصد افزایش در سوخت هواپیما و همچنین در فروش نفت کوره سنگین (28.4 درصد)، گازوئیل جاده (6.6 درصد) و بنزین موتور (6 درصد) مشاهده شد. در مقابل، فروش نفت کوره سبک، آسفالت (5.2 درصد)، گازوئیل حرارتی (3.7 درصد)، نفت سفید (2.9 درصد) و گازهای نفتی مایع (1.5 درصد) 17.4 درصد کاهش داشته است. تا جایی که به طور خاص به فروش پمپ بنزین‌ها مربوط می‌شود، این فروش ها با افزایش 4.5 درصدی به 56282 تن رسیده است. در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2023، کل فروش فرآورده‌های نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.3 درصد افزایش داشته که بسیار ناچیز میباشد.

منبع: خبرگزاری قبرس

افزایش ارزش و حجم تجارت خرده فروشی در ماه نوامبر

طبق اطلاعات منتشر شده توسط سرویس آمار قبرس، این کشور در نوامبر 2023 روند صعودی را در تجارت خرده فروشی ثبت کرد. به طور خاص، شاخص ارزش گردش تجارت خرده‌فروشی نسبت به ماه مشابه سال گذشته 5.7 درصد افزایش یافته و بطور کلی در دوره ژانویه تا نوامبر 2023، رشد این بخش 9.4 درصدی بوده است. در همین ماه، شاخص حجم معاملات خرده‌فروشی نسبت به نوامبر سال قبل 5.6 درصد رشد کرد که به افزایش کلی 6.1 درصدی برای دوره ژانویه تا نوامبر 2023 کمک کرد. بیشترین افزایش ارزش در خرده فروشی مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو در فروشگاه‌های تخصصی (13.4٪) و در محصولات خوراکی (10٪) مشاهده شد.

بیشترین افزایش حجم در دسته ای شامل رایانه و تجهیزات مخابراتی، پرده، فرش، کتاب، لوازم التحریر، تجهیزات ورزشی، اسباب بازی، گل، گیاه، ساعت، جواهرات و غیره (11.5 درصد) به ثبت رسیده است. همچنین در خرده فروشی مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو در فروشگاه‌های تخصصی رشد 9.3 درصدی ثبت گردیده.

منبع: خبرگزاری قبرس

تورم در دسامبر 2023 به پایین ترین حد در چهار ماه گذشته رسید

تورم در دسامبر 2023 به پایین ترین حد در چهار ماه گذشته رسید و با کاهش به 1.6 درصد، مانند ماه قبل (نوامبر 2023) در محدوده هدف تعیین شده بانک مرکزی اروپا برای تورم زیر 2 درصد باقی ماند. تورم در دسامبر 2023 در نرخ 1.6 درصد ثبت شد که پایین‌ترین نرخ از آگوست 2023 و دومین کاهش نرخ ثب شده در 31 ماه گذشته (از آوریل 2021) است.

برای بازه زمانی ژانویه تا دسامبر 2023، بیشترین تغییرات نسبت به دوره مشابه سال قبل در گروه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی (7.7 درصد)، رستوران‌ها و هتل ها (5.9 درصد) و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها (5%) ثبت شده است. سرویس آماری می‌گوید در مقایسه با شاخص دسامبر 2022، گروه‌های غذا و نوشیدنی‌های غیرالکلی (0.73) و رستوران‌ها و هتل‌ها (0.54) بیشترین تأثیر مثبت را بر تغییر شاخص قیمت مصرف کننده CPI داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری قبرس

وزیر دارایی: پلت فرم مشاوره الکترونیکی تایید شده است

ماکیس کراونوس، وزیر دارایی، پس از جلسه کابینه گفت، شورای وزیران با ایجاد یک پلت فرم مشاوره عمومی‌به نام مشاوره الکترونیکی موافقت کرد. وی تصویب این پلت فرم را گامی مهم دانست چرا که براساس چارچوب آن، نقطه مشترک همه مشاوره‌های عمومی است که توسط مردم و بخش عمومی‌بطور گسترده تر انجام می‌شود. ضمن اینکه به بهبود چارچوب نظارتی، حاکمیت قانون و شفافیت کامل و همچنین مشارکت بیشتر در مسائل روزمره نه تنها در مورد لوایح قانونی، بلکه در هر برنامه اقدام دیگری که توسط وزارتخانه‌ها تهیه می‌شود،کمک خواهد کرد.

 کراونوس همچنین به پاداش اوراق قرضه سبز در آوریل گذشته توسط سازمان سرمایه جهانی اشاره کرد و گفت که این یک دستاورد مهم سیاست مالی "و نحوه مدیریت بدهی عمومی" است.

منبع: خبرگزاری قبرس

پیش بینی رشد صندوق های سرمایه گذاری در سال 2024 

انجمن صندوق های سرمایه گذاری قبرس (CIFA) با انتشار بیانیه مطبوعاتی چشم انداز خوش بینانه ای را برای سال 2024 به اشتراک گذاشت که براساس آن با وجود مواجهه با چالش ها و عدم قطعیت های غالب، سال مطلوب دیگری برای بخش صندوق های سرمایه گذاری در قبرس پیش بینی شده است.

در بیانیه یاد شده آمده است: در سال 2023، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قبرس ملزم به نشان دادن انعطاف‌پذیری و تقویت پویایی رشد اقتصاد قبرس شدند، هدفی که آنها به طور اساسی به آن دست یافتند.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما