معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۱

عملکرد اقتصاد نامیبیا طی سه ماهه سوم سال 2023

اقتصاد نامیبیا بهترین سه ماهه سوم خود را از حداقل سال 2014 میلادی به ثبت رساند و به طور واقعی 7.2 درصد رشد کرد.

بخش معدن

طبق گزارش آژانس آمار نامیبیا، معدن و فعالیت های معدنی همچنان عامل اصلی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بوده و 6.6 واحد درصد سهم دارد. این بخش 51.7 درصد رشد کرد و نهمین سه ماهه متوالی رشد مثبت را ثبت کرد.

بخش فرعی اورانیوم رشد قابل توجهی را گزارش کرد که نشان دهنده افزایش 29.9 درصدی ارزش افزوده واقعی در سه ماهه گذشته است. این در مقابل رشد متوسط 1.8 درصدی مشاهده شده در سه ماهه سوم سال 2022 میلادی است.

زیربخش اکتشاف معدن عملکرد قوی خود را حفظ کرده و در سه ماهه مورد بررسی 315.8 درصد رشد داشته است. این به دنبال افزایش قابل توجه 354.4 درصدی گزارش شده در سه ماهه مشابه سال 2022 میلادی است.

رشد قابل توجه را می‌توان در درجه اول به سرمایه گذاری‌های مستمر در اکتشاف نفت در داخل کشور نسبت داد که نشان دهنده روند مثبت در صنعت اکتشاف معدن است.

سنگ معدن فلز، الماس

زیربخش سنگ های فلزی رشد دو رقمی 33.4 درصدی را گزارش کرد. این در مقابل با کاهش 22.6 درصدی مشاهده شده در سه ماهه مشابه سال 2022 میلادی است.

عملکرد درخشان در زیر بخش به افزایش قابل توجه تولید طلا نسبت داده می‌شود که نشان دهنده مسیر مثبتی برای صنعت سنگ معدن فلز است.

زیربخش معدن الماس کاهش حاشیه ای 0.2 درصدی را در نرخ رشد ارزش افزوده واقعی خود به ثبت رساند. این اولین رکود در 9 فصل متوالی است و با رشد 32.6 درصدی که در همان سه ماهه سال 2022میلادی شاهد بودیم، تضاد آشکاری را نشان می دهد.

بخش کشاورزی

بخش کشاورزی و جنگلداری شاهد رشد 19.9 درصدی در سه ماهه گذشته بوده است که در مقایسه با کاهش 10.6 درصدی در سه ماهه مشابه سال 2022 میلادی ثبت شده است.

آژانس آمار نامیبیا این افزایش را به بخش فرعی دامپروری نسبت داد که در طول سه ماه مورد بررسی، رشدی 25.6 درصدی را  نسبت به کاهش 13.7 درصدی در سه ماهه موازی سال 2022 میلادی تجربه کرد

این آژانس افزود این عملکرد با بهبود بازاریابی دام در دوره مورد بررسی مرتبط است.

بخش ساخت و ساز

ساخت و ساز دومین سه ماهه خود را از ابتدای سال 2018 تجربه کرد و 30.6 درصد کاهش یافت.

به گفته آژانس آمار نامیبیا: «عملکرد در این بخش عمدتاً در ارزش واقعی مخارج دولت در ساخت و ساز منعکس شده است که در دوره مورد بررسی 51.8 درصد کاهش یافته است در مقایسه با 2.9 درصد کاهش در سه ماهه مشابه سال 2022».

وی افزود: «عملکرد ضعیف عمدتاً به دلیل کاهش هزینه‌های دولت در ساخت و سازهای مربوط به پروژه‌های زیربنایی حمل و نقل است».

میانگین ارزش واقعی طرح های ساختمانی مصوب و تکمیل شده در دوره مورد بررسی 12.1 درصد انقباض را در مقایسه با کاهش 45.7 درصدی ثبت شده در سه ماهه مشابه سال 2022 به ثبت رساند.

بخش تجارت

فعالیت‌های اقتصادی بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در سه ماهه گذشته 6.1 درصد از نظر ارزش افزوده واقعی افزایش یافته است که در مقایسه با افزایش 11.3 درصدی در سه ماهه مشابه سال 2022 میلادی ثبت شده است. مسیر رشد این بخش برای دهمین سه ماهه متوالی ادامه یافت.

آژانس فوق الاشاره در ادامه مطرح نمود: "عملکرد بخش در درآمد عمده‌فروشان و خرده‌فروشان منعکس شده است که در مقایسه با 15.3 میلیارد دلار نامیبیا در سه ماهه سوم سال 2022 میلادی به 17 میلیارد دلار نامیبیا رسیده است. این افزایش اسمی 11.1% در مقایسه در همان سه ماهه سال 2022 میلادی با رشد17.9% ثبت شده است. 

بخش گردشگری

بخش هتل‌ها و رستوران‌ها - نماینده گردشگری – رشد 6.4 درصدی در ارزش افزوده واقعی را در سه ماهه سوم ثبت کرد، در مقایسه با افزایش 3.2 درصدی در سه ماهه مشابه سال 2022.

"رشد این بخش منعکس کننده افزایش تعداد مسافران از مقاصد بین المللی، منطقه ای و داخلی است که خواهان خدمات هتل ها و رستوران‌ها هستند. آژانس آمار اعلام کرد:  افزایش فعالیت های ورزشی رقابتی در داخل کشور نیز به گسترش این بخش افزوده است.

حمل و نقل و ذخیره سازی

بخش حمل و نقل و ذخیره سازی در سه ماهه سوم رشدی 8.8 درصدی را در ارزش افزوده واقعی داشته است، در مقایسه با کاهش 5 درصدی در سال گذشته.

طبق گزارش آژانس آمار این کشور، عملکرد با افزایش فعالیت‌ها در تمام طول سال در زیر بخش های حمل و نقل به استثنای حمل و نقل ریلی که در دوره مورد بررسی کاهش 31.5 درصدی را ثبت کردند، پشتیبانی شد

وی ادامه داد: عملکرد قوی در حمل و نقل هوایی ناشی از افزایش جابجایی مسافران و هواپیماها به دلیل بهبود فعالیت های مرتبط با گردشگری و همچنین خدمات تجاری است. ورود مسافران در سه ماهه سوم سال 2023میلادی 21.7 درصد افزایش یافت. در همین حال، زیربخش حمل و نقل بار در سه ماهه سوم سال 2023 میلادی افزایش دو رقمی 11.3 درصدی در همان سه ماهه سال 2022 را تجربه کرد.

منبع: مجله اقتصادی ریپابلیکن

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما