معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۱:۳۲ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ سوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بودجۀ 2024 بلغارستان در مجلس

نمایندگان مجلس بلغارستان، اولین خوانش پیش‌نویس قانون بودجه دولتی جمهوری بلغارستان برای سال 2024 را انجام دادند. بر این اساس، چشم‌انداز کلان اقتصادی برای دوره پیش‌بینی، افزایش رشد تولید ناخالص داخلی به 3.2 درصد در سال 2024 را پیش‌بینی می‌کند که ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری و مصرف داخلی است. برای سال‌های 2025 و 2026 نیز، رشد تولید ناخالص داخلی 3 درصد پیش‌بینی شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که هم‌زمان با افزایش اشتغال، نرخ بیکاری در کشور روند نزولی ثابتی داشته باشد و در پایان دوره پیش‌بینی به 3.9 درصد برسد.

بر اساس متن قانون بودجه، میانگین تورم سالانه بلغارستان به 4.8 درصد در سال 2024 خواهد رسیده و سپس در سال‌های 2025 و 2026 به ترتیب برابر با 2.8 درصد و 2.2 درصد خواهد بود. بدهی عمومی نیز در پایان سال 2024 از 48.0 میلیارد  لئو که معادل 23.3 درصد تولید ناخالص داخلی است، تجاوز نخواهد کرد و در پایان سال‌های 2025 و 2026 نیز به ترتیب حداکثر برابر با 56.2 میلیارد لئو (25.8 درصد تولید ناخالص داخلی) و 65.6 میلیارد لئو (28.3 درصد تولید ناخالص داخلی) خواهد بود. همچنین بر اساس بودجۀ 2024، میزان حداقل دستمزد نیز ار 780 لئو به 933 لئو افزایش خواهد یافت.

https://news.bg/bulgaria/deputatite-podhvanaha-byudzhet-2024.html

بلغارستان به دنبال پذیرش یورو از ژانویه 2025

آسن واسیلوف، وزیر دارایی بلغارستان با اعلام پیشرفت آمادگی بلغارستان برای عضویت در منطقه یورو گفت: هدف ما، پذیرش یورو از اول ژانویه 2025 است. وی تصریح کرد: بلغارستان سه شرط از چهار شرط مورد نیاز برای پیوستن به منطقه یورو را اجرا کرده است. به گفتۀ وی، بودجه بلغارستان در چارچوب معیارهای ماستریخت (نرخ بهره بلندمدت کمتر از 1.75 درصد، کسری بودجۀ کمتر از 3 درصد و بدهی عمومی‌کمتر از 30 درصد تولید ناخالص داخلی) برنامه‌ریزی شده است و فقط شرط تورم باقی‌مانده است. وی افزود: در ژوئن سال آینده گزارش همگرا منتشر می‌شود و بر اساس شرط تورم، تاریخ مشخصی برای پذیرش یورو تعیین خواهد شد.

واسیلوف در حین ارائه پیشرفت بلغارستان در زمینه آماده‌سازی برای عضویت در منطقه یورو، اقدامات حاصل از برنامه‌های اجرایی انجام شده تاکنون را نیز تشریح کرد. این اقدامات شامل تغییرات اتخاذ شده در قوانین بیمه، تجارت، مبارزه با پولشویی و سایر اقدامات غیرقانونی مرتبط با مدیریت شرکت‌های دولتی می‌شوند.

https://www.economy.bg/bulgaria/view/57050/Asen-Vasilev-Celta-ni-ostava-priemane-na-evroto-ot-1-yanuari-2025%C2%A0g

بهره‌برداری از اتصال گاز بین بلغارستان و صربستان

رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان، در جریان افتتاحیه اتصال گاز بین بلغارستان و صربستان (IBS) در نیس اعلام کرد این پروژه نقشه انرژی اروپا را تغییر می‌دهد و تضمینی برای تنوع و امنیت منابع انرژی نه تنها برای دو کشور، بلکه برای کل منطقه اروپای جنوب شرقی فراهم می‌کند. وی تأکید کرد که این پروژه مورد توجه اتحادیه اروپا قرار گرفته است. رئیس‌جمهور بلغارستان افزود: اتصال گازی نمادی از همکاری موفق و مثمرثمر بین بلغارستان، صربستان و آذربایجان در آینده است که منجر به توسعه اقتصادی پایدار منطقه می‌شود و امکان تحقق طرح «حلقه همبستگی» برای افزایش انتقال گاز طبیعی از آذربایجان به اروپا را فراهم می‌کند.

https://www.economy.bg/economy/view/57049/Mezhdusistemnata-gazova-vryzka-Bylgariya-Syrbiya-beshe-vyvedena-v-ekspolataciya

احتمال پیوستن بلغارستان به شینگن هوایی

به گزارش رویترز، اتریش که از مخالفان اصلی پیوستن رومانی و بلغارستان به منطقه شینگن است، اعلام کرد که در ازای تدابیر شدیدتر در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و تنها برای سفر هوایی، حاضر به گذشتن از حق وتو در این خصوص است. گرهارد کارنر وزیر کشور اتریش در این خصوص گفت: می‌توانیم تغییراتی را در مورد فرودگاه‌های رومانی و بلغارستان تصور کنیم، اما در مقابل، خواسته‌های روشنی وجود دارد، یعنی تقویت گسترده حفاظت از مرزهای خارجی (اتحادیه اروپا)، حفظ بازرسی‌های مرزی زمینی و انتقال پناهجویان به بلغارستان و رومانی که از هر دو کشور عبور می‌کنند تا به اتریش برسند. به گفتۀ وی، اگر این خواسته‌ها برآورده شوند، چک‌های پاسپورت بین رومانی و بلغارستان و کشورهای شینگن لغو می‌شود، اما این امر فقط برای سفرهای هوایی خواهد بود که وی آن را « شینگن هوایی» می‌نامد.

رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان نیز در این خصوص گفت: این پیشنهاد (شینگن هوایی) یک گام مثبت است، اما ما باید مواظب باشیم که برچسب «بلغارستان در حال حاضر در شینگن است» به جا نماند. وی تاکید کرد که باز کردن مرزهای زمینی برای بلغارستان بسیار مهم است. رادف همچنین عنوان نمود که تحقق شرایط تعیین شده توسط وزیر امور داخلی اتریش برای بلغارستان دشوار است.

https://www.investor.bg/a/516-politika/385887-avstriya-otpravya-oferta-za-vazdushen-shengen-kam-balgariya-i-rumaniya

https://www.investor.bg/a/516-politika/385851-radev-ima-veroyatnost-balgariya-da-stane-chast-ot-t-nar-vazdushen-shengen

درآمد بی‌سابقه بلغارستان از گردشگران خارجی در ماه اکتبر

بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار بلغارستان (NSI)، درآمد حاصل از اقامت شبانه در این کشور در ماه اکتبر به 83.8 میلیون لئو (حدود 43 میلیون یورو) رسید. وجوهی که هتلداران بلغارستان فقط از گردشگران خارجی در این ماه دریافت کرده اند 34.2 میلیون لئو است که بالاترین میزان از سال 2019 تاکنون برای ماه اکتبر است. برای مقایسه، در اکتبر 2019، درآمد حاصل از اقامت گردشگران خارجی در بلغارستان 27.1 میلیون لئو بود. تعداد کل اقامت‌های شبانه در کشور نیز به حدود 1.07 میلیون نفر رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل، 4.4 درصد افزایش داشته است.

https://www.economic.bg/bg/a/view/nsi-otchita-rekordni-prihodi-ot-chujdite-turisti-prez-oktomvri

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما