معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۰:۱۵ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی لبنان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی لبنان در نیمه دوم آبان‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

راه اندازی حمل دریایی بین ایران و لبنان:

کشتیرانی «نیلگون ترابر آریان» آمادگی خود را جهت راه اندازی سرویس حمل کانتینری ۲۰ و ۴۰ فوت از مبدا بندرعباس به بندر بیروت با زمان حمل حدود 25 تا 35 روز با نرخ مناسب اعلام نموده است. بر اساس اعلام شرکت نیلگون ترابر آریان، هزینه حمل کانتینر 20 فوت، 2.300 دلار و هزینه حمل کانتینر 40 فوت، 2.600 دلار می‌باشد.

شایان ذکر است در حال حاضر حمل کالا از دو مسیر صورت می‌پذیرد:

مسیر اول: این مسیر از طریق ترکیه و بصورت ترکیبی است که پس از حمل زمینی از ایران تا بنادر این کشور، با کشتی رو-رو به لبنان منتقل می‌شود.

مسیر دوم: این مسیر از طریق عراق و سوریه و بصورت زمینی است.

اطلاعات تماس شرکت کشتیرانی نیلگون ترابر آریان بشرح زیر می‌باشد:

Tel : 09036817770

www.arianline.com

Marketing@arianline.com

افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی لبنان به بیش از 9 میلیارد دلار:

بانک مرکزی لبنان توانست ذخایر ارزی خود را طی ماه‌های گذشته حدود 600 میلیون دلار افزایش داده و مجموع ذخایر ارزی را به بیش از 9 میلیارد دلار افزایش دهد. این اولین افزایش میزان ذخایر ارزی طی سال های اخیر است. این اتفاق بدنبال اقدامات کنترلی بانک مرکزی لبنان صورت پذیرفته است. در این ارتباط، با بکارگیری پلتفرم جدید از سوی بانک مرکزی و کنترل سفته بازی، شاهد کاهش حجم عرضه پولی لیر به کمترین میزان از سال 2022 هستیم. این امر موجب ثبات پولی و افزایش ذخایر بانک مرکزی لبنان با خرید دلارهای موجود از بازار در مقابل عرضه کمتر لیر شده است. بانک مرکزی لبنان همچنین برای کنترل نقدینگی به ابزارهای پولی مانند سود لیر نیز متوسل شده است.

علاوه بر این، بدنبال اقدمات اصلاحی مدیریت جدید بانک مرکزی لبنان، شاهد افزایش تعداد مشمولان بخشنامه شماره 158 هستیم که بر این اساس انتظار می‌رود ده‌ها هزار سپرده‌گذار دیگر در هفته جاری برای انجام معاملاتی که از بخشنامه مذکور منتفع می‌شوند به بانک‌های خود مراجعه کنند. لازم به ذکر است به دنبال بحران بانکی لبنان، سپرده گذاران امکان برداشت از حساب خود را نداشتند که اکنون پس از رنج چهار ساله، با تمهیدات مدیریت جدید می‌توانند از سپرده‌های خود برداشت کنند.

https://www.nidaalwatan.com/article/226254

کاهش قیمت انواع سوخت:

بر اساس قیمت های جدید اعلام شده از سوی وزارت انرژی و آب لبنان، قیمت انواع حامل های سوخت کاهش داشته است بگونه ای که بنزین (هر دو نوع آن؛ اکتان 95 و 98) به میزان 2000 لیر و گازوئیل به میزان 24000 لیر کاهش داشته است. قیمت گاز مایع نسبت به قیمت های قبل بدون تغییر بوده است.

قیمت های جدید بشرح زیر اعلام شده اند ( LBP89700= USD$):

الف- به لیر لبنان

نوع سوخت

20 لیتر

1 لیتر

بنزین با اکتان 95

1.574.000  لیر

78.700 لیر

بنزین با اکتان 98

1.614.000 لیر

80.700 لیر

گازوئیل

1.587.000 لیر

79.350 لیر

گاز مایع

950.000 لیر (سلیندر 13 کیلویی)

ب- به دلار

نوع سوخت

20 لیتر

1 لیتر

بنزین با اکتان 95

17.547 دلار

8774/0 دلار

بنزین با اکتان 98

17.993 دلار

8997/0 دلار

گازوئیل

17.692 دلار

8846/0 دلار

گاز مایع

10.59  دلار (سلیندر 13 کیلویی)

https://www.nidaalwatan.com/article/225454

لبنان دومین نرخ تورم قیمت مواد غذایی در جهان را ثبت کرد:

بر اساس گزارش بانک جهانی، لبنان بین سپتامبر 2022 تا سپتامبر 2023،  با 239 درصد نرخ تورم مواد غذایی، دومین نرخ تورم اسمی مواد غذایی را در سراسر جهان به ثبت رساند.

این گزارش نشان می دهد نرخ تورم قیمت مواد غذایی در سراسر جهان و در همه گروه‌های درآمدی همچنان بالاست، به‌طوری‌که در بازه زمانی مزبور در 52 درصد از کشورهای کم درآمد، 88 درصد از کشورهای با درآمد متوسط پایین و 61 درصد از کشورهای با درآمد متوسط تورم بالا ثبت شده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد نرخ تورم واقعی مواد غذایی (که نرخ تورم قیمت اسمی مواد غذایی منهای نرخ تورم کلی است) از نرخ تورم واقعی کلی در 76 درصد از 166 کشور موجود در گزارش فراتر رفته است.

در جدول کشورها با بالاترین نرخ تورم مواد غذایی، قبل از لبنان، ونزوئلا با 318 درصد در مقام اول قرار داشته و پس از لبنان، کشور آرژانتین با 150 درصد در مقام سوم قرار دارد.

https://tinyurl.com/5djvxe23

بخش صنعت لبنان؛ کاهش تولید و سفارشات:

نایب رئیس انجمن صنعتگران با بیان اینکه شهروندان امروز در انتظار هرگونه تحول امنیتی، تنها بر خرید مایحتاج اصلی تمرکز می‌کنند گفت مصرف داخلی با توجه به شرایط کنونی حدود 30 درصد کاهش یافته است. وی افزود درست است که بخش صنعتی همچنان در حال تولید است اما بقیه بخش ها مانند گردشگری و تجارت متوقف شده اند، درحالی است که اقتصاد سالم یک زنجیره یکپارچه است که اگر یکی از آنها متوقف شود، بخش صنعت نیز متاثر شده و تقاضا کاهش می یابد. وی از کاهش سفارشات صادراتی ناشی از شرایط فعلی خبر داد و گفت: امروز صنعتگران به دنبال تسریع در تحویل سفارشات خود و کالاهایی هستند که متعهد به تولید برای خارج از کشور هستند چرا که در جنگ 2006، بدلیل عدم امکان تحویل سفارشات خارجی، مشتریان خود را از دست دادیم.

https://www.aljoumhouria.com/ar/news/699440

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما