معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۶:۴۷ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ دوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شمارش معکوس بلغارستان برای پذیرش یورو

آندری گیوروف، معاون رئیس بانک مرکزی بلغارستان (BNB)، ماه ژوئن 2024 را به عنوان ماه محوری برای آرزوهای بلغارستان در پیوستن به منطقه پولی یورو معرفی کرده است. گیوروف پیش‌بینی می‌کند که گزارش همگرایانه کمیسیون اروپا (EC) و بانک مرکزی اروپا (ECB) واجد شرایط بودن بلغارستان برای پیوستن به منطقه یورو را مشخص کند. وی یک جدول زمانی مشخص کرد که طبق آن، این کشور تا ژوئن در مورد نامزدی خود در منطقه یورو شفاف‌سازی خواهد کرد. معاون رئیس بانک مرکزی بلغارستان همچنین برنامه‌هایی را برای درج همزمان قیمت‌ها به لو (BGN) و یورو (EUR) در بلغارستان فاش کرد که قرار است تقریبا یک ماه پس از دریافت نظرات اتحادیه اروپا آغاز شود که انتظار می‌رود حدود ژوئیۀ سال آینده باشد. گیوروف توضیح داد که تا پایان سال 2025، قیمت‌ها بر حسب هر دو پول به طور آشکار نمایش داده می‌شود و به شهروندان امکان مقایسه و تصمیم‌گیری آگاهانه را می‌دهد. وی همچنین توضیح داد که پس از معرفی یورو، یک دوره انتقالی برای پرداخت با هر دو پول وجود خواهد داشت، اما در نهایت، از ابتدای فوریه، معاملات منحصرا با یورو انجام می‌شود.

https://www.novinite.com/articles/222595/Countdown+to+Eurozone%3A+Bulgaria+Awaits+June+Decision

هزینه بلغارستان برای مراقبت‌های اجتماعی و بهداشتی

براساس داده‌های ادارۀ آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat)، بلغارستان در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در سال 2022 کمترین سهم از تولید ناخالص داخلی (GDP) را به مراقبت‌های اجتماعی و بهداشتی اختصاص داده است؛ بدین صورت که میانگین اتحادیه اروپا برای اختصاص بودجۀ بهداشت و درمان برابر با 8.1 درصد از تولید ناخالص داخلی است، اما بلغارستان تنها 4.2 درصد از GDP را به این زمینه تخصیص داده است. کشورهای دیگری که در سال 2022 هزینه کمی‌برای مراقبت‌های اجتماعی و بهداشتی داشتند، عبارتند از: ایرلند (با 4.6 درصد)، مجارستان (با 4.7 درصد)، لیتوانی (با 4.7 درصد) و استونی (با 4.8 درصد). در میان 24 کشور اروپایی که داده‌های سال گذشته برای آنها منتشر شده است، فرانسه (با 10 درصد از تولید ناخالص داخلی)، آلمان (با 9.7 درصد)، اسلوونی (با 8.6 درصد)، اتریش (با 8.5 درصد) و بلژیک (با 7.8 درصد) بیشترین هزینه‌ها را نموده‌اند و در صدر فهرست قرار دارند.

https://www.investor.bg/a/515-ikonomika-i-makrodanni/385155-balgariya-e-otdelyala-nay-malko-za-sotsialni-i-zdravni-grizhi-v-es-prez-2022-g

افزایش قابل توجه قیمت گاز طبیعی در بلغارستان

مشترکین بلغارستانی قرار است از ماه آینده با افزایش حدود 7.5 درصدی قیمت گاز طبیعی مواجه شوند. این اطلاعیه از جلسه علنی اخیر سازمان تنظیم مقررات انرژی که در آن پیشنهاد ارائه شده توسط شرکت گاز بلغارستان (Bulgar Gaz) مورد بررسی قرار گرفت، منتشر شد. انتظار می‌رود نرخ پیشنهادی برای گاز طبیعی حدود 87 لو در هر مگاوات ساعت بدون مالیات و عوارض باشد.

ایوان ایوانوف، رئیس کمیسیون تنظیم مقررات انرژی و آب، تأکید کرد که با وجود هوای سرد اخیر اروپا، از جمله در بلغارستان، قیمت گاز طبیعی روند صعودی را طی نکرده است. برعکس، قیمت روزانه گاز طبیعی در بورس گاز هلند کاهش یافته است. این کاهش عمدتا به تأسیسات ذخیره‌سازی گاز در سراسر اروپا نسبت داده می‌شود که همگی در حال حاضر بیش از 90 درصد ظرفیت دارند. حتی با برداشت‌های مداوم، مانند نیز سطح ذخیره‌سازی بالای 90 درصد باقی مانده است. این تصمیم برای افزایش قیمت گاز طبیعی در زمانی اتخاذ می‌شود که تأسیسات ذخیره‌سازی گاز اروپا به خوبی عرضه می‌شوند، که نشان‌دهنده روند متضاد بین تقاضا و هزینه گاز طبیعی است.

https://www.novinite.com/articles/222676/Bulgaria%3A+Significant+Rise+in+Price+of+Natural+Gas+in+December

توافق بلغارستان و اوکراین بر سر صادرات غلات

بلغارستان و اوکراین در مورد جزئیات اعمال رژیم مجوز برای صادرات دانه‌های آفتابگردان، کلزا، ذرت و گندم توافق کردند. این اتفاق در جریان یک جلسه آنلاین بین کریل واتف وزیر کشاورزی و غذای بلغارستان و میکولا سولسکی وزیر سیاست کشاورزی و غذا اوکراین رخ داد. واتف خاطرنشان کرد: طبق تفاهمنامه منعقد شده بین دولت و کمیته ابتکار تولیدکنندگان کشاورزی، وزارت کشاورزی و غذا تا 30 نوامبر به وعده خود مبنی بر محدود کردن واردات این محصولات کشاورزی تا حد امکان عمل کرد. وی خاطرنشان کرد که پس از این مدت، دو کشور به شدت نظارت خواهند کرد تا هیچ انحرافی در بازار ایجاد نشود و منافع تولیدکنندگان، فرآورندگان و مصرف‌کنندگان بلغارستان خدشه‌دار نشود.

https://news.bg/politics/balgariya-i-ukrayna-se-razbraha-za-iznosa-na-pshenitsa-slanchogled-rapitsa-i-tsarevitsa.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما