معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۲- ۱۱:۵۱ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ سوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ بهره با پذیرش یورو

آسن واسیلف، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی بلغارستان در مصاحبه با BNT اظهار کرد: اگر بلغارستان به منطقه شینگن و منطقۀ پولی یورو بپیوندد، نرخ بهره در این کشور کاهش خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد قیمت‌ها به همان شکلی که در حال حاضر هستند، باقی خواهند ماند. به گفتۀ وی، بانک‌ها و ادارات دولتی در حال آماده‌سازی فرایندهای لازم هستند و یک دورۀ یک ساله پس از پذیرش یورو وجود خواهد داشت که در آن، قیمت‌ها هم به یورو و هم به لوا اعلام می‌شوند. 

وزیر دارایی بلغارستان تأکید کرد که دولت این کشور در نظام اجتماعی، به ویژه در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را پیش‌بینی کرده و بیش از 11 میلیارد لوا برای این منظور اختصاص داده است. وی افزود: ما در حال کار بر روی پیش‌نویس بودجه سال 2024 در چندین نسخه هستیم. قوانین مالیاتی نیز در نیمه اول نوامبر تصویب خواهند شد و انتظار می‌رود که تورم فروکش کند و به زیر 5 درصد برسد. واسیلف خاطرنشان کرد که در برنامه دولتی تصریح شده است که دستمزد کارگران باید مناسب باشد و رشد درآمدی که پیش‌بینی شده است، بین 10 تا 15 درصد خواهد بود. وی اظهار کرد: آنچه که من به بسیاری از هیات‌های تجاری خارجی می‌گویم این است که اگر برای نیروی کار ارزان آمده‌اید، بهتر است برگردید.

https://www.investor.bg/a/540-danatsi-i-byudzhet/383882-asen-vasilev-ako-balgariya-prieme-evroto-lihvite-shte-padnat

دریافت وام خارجی 2.3 میلیارد یورویی توسط بلغارستان

ششم نوامبر، بلغارستان موفق به عرضه اوراق قرضه با حجم 2.3 میلیارد یورو در بازارهای بین‌المللی سرمایه شد که شامل یک بسته با سقف معامله‌ای 7.5 ساله به ارزش 1.3 میلیارد یورو و یک بستۀ دیگر با سقف معامله‌ای 12.5 ساله به ارزش 1 میلیارد یورو بود. پس از ایجاد آرامش و ثبات در بازارهای مالی، وزارت دارایی تصمیم به عرضه این اوراق قرضه گرفت و بدهی دولت را در محدوده معقولی قرار داد. این تصمیم باعث جلب توجه جدی سرمایه‌گذاران شد و در پایان مهلت پذیرش درخواست‌ها، مجموع تقاضای اوراق به 6.5 میلیارد یورو رسید که تقریبا 3 برابر حجم عرضۀ بلغارستان بود. این حجم از تقاضا، فرصتی برای کاهش سطح بازده اوراق قرضه منتشره (در آینده) ایجاد می‌نماید و نشان‌دهندۀ اعتماد سرمایه‌گذاران به این کشور به عنوان ناشر می‌باشد. پس از تکمیل عملیات فروش، آسن واسیلف، وزیر دارایی بلغارستان اعلام نمود بدهی جدید ایجاد شده در چارچوب بودجه سال 2023 قرار دارد و به طور قابل توجهی به پرداخت بدهی‌های قدیمی‌به مبلغ 1.5 میلیارد یورو که در اوایل سال آینده سررسید می‌شوند، کمک خواهد کرد.

https://www.economy.bg/economy/view/56699/Bylgariya-nabra-nov-vynshen-dylg-ot-23-mlrd-evro

رتبۀ سوم بلغارستان از نظر سرانه متخصصان فناوری اطلاعات در جهان

میلنا استویچوا، وزیر نوآوری و رشد بلغارستان گفت: از ابتدای سال، تحت قانون تشویق سرمایه‌گذاری، 23 پروژه سرمایه‌گذاری به مبلغ 251 میلیون لوا (نزدیک به 130 میلیون یورو) با بیش از 1500 موقعیت شغلی جدید برنامه‌ریزی شده است که 19 مورد از آنها مربوط به فناوری‌های پیشرفته است. وی افزود: در میان بخش‌هایی که مورد توجه قرار گرفته‌اند، می‌توان به مراقبت‌های بهداشتی، دفاع، فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع انرژی تجدیدپذیر، تامین مالی و بیمه، اقتصاد زیستی و بیوتکنولوژی، ساخت‌و‌ساز، داروسازی، کشاورزی و امنیت سایبری اشاره کرد. وزیر نوآوری و رشد بلغارستان از داشتن استعدادهایی برای توسعه فناوری‌های پیشرفته در بلغارستان یاد کرد و تصریح نمود بلغارستان به لحاظ سرانۀ متخصصان فناوری اطلاعات در رتبه سوم جهان قرار دارد.

https://www.economy.bg/economy/view/56660/Stojcheva-Bylgariya-e-3-ta-v-sveta-po-IT-specialisti-na-glava-ot-naselenieto

فعالیت بیش از 400 شرکت صادراتیِ تولیدات پیشرفته در بلغارستان

بوگدان بوگدانوف، وزیر اقتصاد و صنعت بلغارستان، در جلسه انجمن میکروالکترونیک و مکاترونیک 2023 با عنوان «شکل دادن به آیندۀ فناوری» گفت: در حال حاضر، بیش از 400 شرکت در بلغارستان در بخش‌های مکاترونیک، الکترونیک و میکروالکترونیک، به عنوان شرکت‌های صادراتی در زمینه نوآوری و توسعه تولیدات پیشرفته فعالیت دارند. این رویداد فناوری، توسط خوشه سیستم‌های الکترونیکی میکروالکترونیک و صنعتی (KMIES) به همراه دانشگاه فنی صوفیه و خوشه مکاترونیک و اتوماسیون سازماندهی شده بود.

https://www.economy.bg/economy/view/56653/V-Bylgariya-nad-400-kompanii-rabotyat-v-miktroelektronikata

تداوم واردات نفت روسیه توسط بلغارستان

بر اساس داده‌های بلومبرگ، تحویل نفت اورال روسیه به بلغارستان، در هفتۀ پایانی ماه اکتبر به پایین‌ترین حد خود در 20 هفته گذشته، یعنی 83 هزار بشکه رسید، اما در هفته اول نوامبر (از 30 اکتبر تا 5 نوامبر)، کمی‌بهبود یافت و به 104 هزار بشکه در روز افزایش یافت. لازم به ذکر است در ماه سپتامبر، عرضۀ نفت روسیه به بلغارستان تقریبا ثابت و در حدود 183 هزار بشکه در روز بود، اما روند مشاهده شده در طول ماه اکتبر، نزولی بود. طبق اعلام بلومبرگ، بلغارستان تنها بازار اروپایی (بدون لحاظ ترکیه) است که نفت اورال روسیه را از طریق پایانه‌های دریایی دریافت می‌کند؛ از دسامبر 2022، کشورهای اتحادیه اروپا، خرید نفت خام روسیه را در تلاش برای محدود کردن توانایی روسیه برای جنگ اوکراین، تحریم نمودند، اما بلغارستان بعد از اینکه به بروکسل تاکید نمود که به لحاظ فنی و عملیاتی، امکان انتقال سریع به سوخت جایگزین را ندارد، تا پایان سال 2024 از این موضوع معاف شد.

در مجموع، عرضۀ دریایی نفت اورال روسیه در چهار ماه گذشته در سطح بالایی باقی مانده است و به طور میانگین نزدیک به 3.5 میلیون بشکه در روز بوده است که از این مقدار، بیش از 2.9 میلیون بشکه در روز به مصرف‌کنندگان آسیایی تحویل داده می‌شود. روسیه در اولین روزهای نوامبر، روزانه 1.1 میلیون بشکه از نفت خود را از طریق حمل دریایی به چین و هند تحویل داده است. البته چین، روزانه 800 هزار بشکۀ دیگر را از طریق خطوط لوله دریافت کرده است. در تابستان، روسیه اعلام کرد که تولید نفت خود را کاهش می‌دهد و اخیرا نیز تأکید کرد که محدودیت‌ها تا پایان سال 2023 معتبر خواهند بود، اما مشاهدات بلومبرگ نشان می‌دهد که عرضه نفت این کشور، تنها به اندازۀ یک سوم مقدار اعلام شده، کاهش یافته است.

https://www.investor.bg/a/518-energetika/384057-dostavkite-na-ruski-petrol-v-balgariya-zapochvat-da-se-vazstanovyavat

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما