معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

معرفی بنیاد کسب و کار کوچک و متوسط استان آستراخان

بنیاد کسب و کار کوچک و متوسط استان آستراخان یک شرکت مالی و اعتباری و سازمانی غیرانتفاعی است که هدف آن حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین اشخاص حقیقی دارای رژیم مالیاتی خاص ایجاد گردیده است.

بنیاد مذکور در سال 1996 تاسیس  شد و یکی از شاخص های حمایت دولت از کسب و کار کوچک و متوسط قلمداد می‌شود. این بنیاد در سال 2011 عنوان رسمی سازمان مالی و اعتباری را نیز کسب نمود و به فهرست دولتی شرکت های مالی و اعتباری اضافه گردید. این بنیاد از سوی دولت استان آستراخان تاسیس شده است.

 مدیرعامل نهاد اجرایی بنیاد مذکور خانم آزارووا ایرینا می‌باشد. فعالیت های این بنیاد با هماهنگی وزارت توسعه اقتصادی استان آستراخان انجام می‌شود.

هدف اصلی از فعالیت این بنیاد تجمیع و استفاده از دارایی‌ها جهت کمک به توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط، برنامه ریزی و انجام اقدامات جهت ایجاد شرایط مساعد عملکرد موفقیت آمیز شرکت های کوچک و متوسط در استان آستراخان تعریف گردیده است. سیاست این بنیاد مشارکت در برنامه‌ها، پروژه‌ها و اقدامات منطقه ای جهت حمایت از کسب و کار کوچک و متوسط می‌باشد.

شرح وظایف و تکالیف بنیاد کسب و کار کوچک و متوسط استان آستراخان:

- ارائه کمک های مالی (وام) به شرکت های کوچک و متوسط استان آستراخان و اشخاص حقیقی دارای رژیم مالیاتی خاص؛

- کمک به افزایش مهارت های حرفه ای پرسنل شرکت های کوچک و متوسط، برگزاری سمینارهای آموزشی و کارگاه‌ها با موضوع شروع کسب و کار و فعالیت کارآفرینی، افزایش میزان فروش کالا، معرفی راهبرد توسعه شرکت ها و کمپین تبلیغاتی آن؛

- حمایت از صادرات از طریق کمک به جذابیت سرمایه گذاری و همچنین فراهم نمودن زمینه حضور شرکت های کوچک و متوسط صادرات محور استان آستراخان به بازارهای بین المللی؛

- اطلاع رسانی در خصوص فعالیت های صادراتی؛

- سازماندهی و برگزاری وبینارها، کارگاه‌های آموزشی، میزگردها، همایش، سمینار، مسابقات و سایر رویدادهای عمومی‌با موضوع فعالیت صادراتی جهت کسب و کار کوچک و متوسط؛

- مساعدت در پذیرش هیأت های خارجی در استان آستراخان با هدف برگزاری ملاقات های تجاری و ترویج محصولات صادراتی استان آستراخان؛

- کمک به حفظ مالکیت معنوی و دریافت سند ثبت اختراع در فدراسیون روسیه و خارج از کشور؛

- ارائه کمک در بررسی وشفافیت پروژه‌ها و معاملات خارجی؛

- تهیه و توزیع کاتالوگ های ظرفیتهای صادراتی استان آستراخان؛

 

وظایف هئیت مدیره(موسس) بنیاد به شرح ذیل می‌باشد:

- تشکیل کمیته مدیریت منابع بنیاد کسب و کار کوچک و متوسط؛

- تشکیل هیأت امناء بنیاد کسب و کار کوچک و متوسط؛

- در صورت خروج از عضویت بنیاد، موسس حق ندارد بازگشت دارایی و یا سهم خود در این بنیاد را درخواست نماید. کلیه وجوه مالی برای انجام اهداف فوق در نظر گرفته شده است.

 

نهادهای مدیریتی بنیاد کسب و کار کوچک و متوسط:

  1. کمیته مدیریت منابع بنیاد :

 به ترکیب پنج نفر توسط موسس تشکیل می‌شود. اعضای کمیته مدیریت منابع بنیاد نمی‌توانند همزمان در هیأت امناء حضور داشته باشند. مدت اختیارات کمیته مدیریت بنیاد پنج سال از تاریخ تشکیل آن می‌باشد. نشست کمیته مدیریت منابع بنیاد حداقل یک بار در سال برگزار می‌گردد. رئیس کمیته مدیریت منابع بنیاد از تعداد اعضای آن برای کل مدت اعتبار این کمیته انتخاب می‌گردد. رئیس این کمیته مدیریت منابع بنیاد را انجام می دهد و از اعضای کمیته برای حضور در نشست ها دعوت به عمل می آورد. اعضای این کمیته با اکثریت آرا یا با حکم موسس بنیاد می‌توانند از ترکیب آن حذف شوند. کمیته مدیریت منابع بنیاد اختیارات ذیل دارد:

- اعمال تغییرات در آیین نامه بنیاد و تصویب نشریه جدید این آیین نامه؛

- انتصاب مدیرعامل و خاتمه اختیارات وی؛

- انتخاب هیأت امناء بنیاد و خاتمه اختیارات آن؛

- تعیین محورهای دارای اولویت این بنیاد، اصول تشکیل و استفاده از مزایای آن؛

- اتخاذ تصمیم در خصوص ایجاد شعبه یا افتتاح نمایندگی این بنیاد؛

- تصویب گزارش مالی سالانه و برآورد درآمد و هزینه؛

- اتخاذ تصمیم در خصوص ایجاد اشخاص حقوقی جهت دسترسی به اهداف مشمول این آیین نامه؛

  1.  وظایف هیأت امناء بنیاد :

- آشنایی با اسناد و مدارک مربوط به فعالیت این بنیاد؛

- درخواست توضیحات از مدیرعامل و اعضای کمیته این بنیاد در خصوص تصمیمات اتخاذ شده؛

- طرح پیشنهادات در خصوص مدیریت منابع بنیاد؛

ترکیب هیأت امناء این بنیاد از پنج تا هفت نفر است. مدت اعتبار فعالیت هیأت امناء بنیاد 5 (پنج) سال از تاریخ تشکیل ترکیب آن می‌باشد. رئیس هیأت امناء از تعداد اعضای آن با اکثریت آرا به مدت 5 (پنج) سال انتخاب می‌شود. اعضای هیأت امناء منشی هیأت امناء بنیاد را با هدف تنظیم صورتجلسه‌های نشست انتخاب می‌کنند. نشست های هیأت امناء حداقل یک بار در سال برگزار می‌شود

3. مدیرعامل بنیاد تنها نهاد اجرایی بنیاد کسب و کار کوچک و متوسط می‌باشد. مدیرعامل از طرف کمیته مدیریت منابع بنیاد به مدت 3 سال انتخاب می‌گردد و عضو آن می‌شود.

وظایف مدیرعامل بنیاد کسب و کار کوچک و متوسط :

- استفاده از دارایی بنیاد با هماهنگی کمیته مدیریت منابع بنیاد در چارچوب آیین نامه و قوانین فدراسیون روسیه؛

- نماینده بنیاد مذکور بدون وکالتنامه؛

- تصویب مقررات و احکام داخلی؛

- تشکیل دستور کار نشست کمیته مدیریت منابع بنیاد و هیأت امناء؛

- استخدام و اخراج کارمندان؛

- تصویب ساختار و برنامه کاری بنیاد؛

- صدور احکام مربوط به فعالیت بنیاد؛

- ارائه گزارش های داخلی در خصوص مدیریت خطرات به کمیته مدیریت منابع بنیاد؛

- انجام سایر امور مربوط به فعالیت این بنیاد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما