معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ارمنستان در هفته سوم آبان ماه سال 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) داخلی

سهمیه بنزین برای ارمنستان افزایش یافته و شصت هزار تن بنزین تکمیلی از روسیه وارد خواهد شد

وزارت مدیریت منطقه ای و زیرساخت های جمهوری ارمنستان گزارش داد که سهمیه بنزین ارمنستان افزایش یافت و واردکنندگان ارمنستان را قادر ساخت تا در سال جاری 60 هزار تن بنزین تکمیلی از روسیه خریداری و وارد کنند. در این گزارش آمده است: با ضمیمه امضا شده بین جمهوری ارمنستان و روسیه در 1 نوامبر در چارچوب توافقنامه همکاری در تامین گاز، فرآورده‌های نفتی و الماس طبیعی، سهمیه بنزین ارمنستان برای سال 2023 افزایش یافت که به واردکنندگان جمهوری ارمنستان امکان خرید و واردات 60 هزار تن بنزین تکمیلی از روسیه را می دهد.

https://www.civilnet.am/news/755899/

معاون سابق نخست وزیر به عوامل رشد اقتصادی دو رقمی ارمنستان اشاره کرد

  در سال 2022 رشد اقتصادی دو رقمی ثبت شده در جمهوری ارمنستان بالاتر از پتانسیل اقتصادی ارمنستان بود. واچه گابریئلیان معاون سابق نخست وزیر ارمنستان، رئیس دانشکده بازرگانی و علوم اقتصاد دانشگاه آمریکایی ارمنستان در برنامه «نظر ویژه»  کانال یوتیوب خبرگزاری «نووستی آرمنیا» اظهار کرد: رشد اقتصادی دو رقمی جمهوری ارمنستان بالاتر از پتانسیل اقتصادی است .

واچه گابریئلیان گفت: این ارزیابی، ارزیابی دولت ارمنستان بود که در لایحه بودجه سال 2021 پتانسیل را حدود 5 درصد تخمین زده بود و همچنین پیش بینی شده بود که با تلاش بیشتر، سقف 7 درصد امکان پذیر خواهد بود. به گفته وی، در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022، جریان بی سابقه مردم، سرمایه و خدمات خاص در ارمنستان ثبت شد. در نتیجه همه اینها، ما  رشد اقتصادی به ثبت رساندیم. علت آن عوامل اقتصادی درون زا یا داخلی نبود. اینطور نبود که قبلاً سرمایه گذاری‌های بزرگی انجام داده بودیم و حالا آنها شروع به فعالیت کردند، اینطور نبود که بهره وری ما یکدفعه شروع به افزایش چشمگیر کرد. دلیل این اتفاق عمدتا جریان‌هایی بود که از روسیه به  سمت ارمنستان سوق یافت.

گابریلیان همچنین به اثرات آن بر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق اشاره کرد. گابریئلیان:«در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز جریان و تاثیرات مشابهی وجود داشت که مربوط به این بود که زیرساخت‌های آن کشورها از نظر ارائه خدمات چگونه بود. اگر صحبت درباره خدمات مالی و فناوری اطلاعات می‌باشد لذا در جمهوری‌های آسیای مرکزی زیرساخت مشابهی وجود ندارد آنچه  دهها سال متوالی در ارمنستان شکل گرفته است. وی همچنین بر پتانسیل رشد اقتصاد ارمنستان تاکید کرد و افزود: اگر سایر کشورها در سال 2021 پس از رکود سال 2020 احیا شده بودند، موضوع احیای پتانسیل ارمنستان هنوز حل نشده بود. گابریئلیان تصریح کرد: از این نظر، البته یک منبع داخلی اقتصادی وجود داشت، اما به هیچ وجه به معنای رشد اقتصادی دو رقمی‌ بدون عوامل خارجی که عمدتاً مربوط به روسیه بود، نبود.

رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ارمنستان در پایان سال 2021 نسبت به سال 2020، 5.7 درصد و رشد اسمی حدود 13 درصد بوده است. تولید ناخالص داخلی سرانه 4680 دلار بوده است در حالی که در سال 2020 این رقم 4269 دلار و در سال 2019 - 4597 دلار بوده است. در سال 2022، اقتصاد ارمنستان 12.6 درصد رشد کرده است. سرانه تولید ناخالص داخلی از 4679 دلار به 6569 دلار در سال 2021 افزایش یافت. بر اساس بودجه دولتی سال 2023، رشد اقتصادی ارمنستان حدود 7 درصد برنامه ریزی شده است. بر اساس آخرین پیش بینی بانک مرکزی، اقتصاد ارمنستان در سال جاری 7.2 درصد رشد خواهد کرد. در بودجه سال 2024، نرخ رشد اقتصادی 7 درصد تعیین شده است، بانک مرکزی افزایش 5.6 درصدی تولید ناخالص داخلی را پیش بینی کرده است.

https://arka.am/am/news/economy/Nakhkin_pokhvarchapety_nshel_e

هزینه‌های وزارت بهداشت هجده میلیارد درام افزایش خواهد یافت 

بر اساس طرح بودجه سال 2024 دولت، وزارت بهداشت برای ساماندهی فعالیت‌های خود در سال آینده 168 میلیارد درام از بودجه دریافت خواهد کرد که 18 میلیارد بیشتر از سال جاری می‌باشد.  تخصیص بودجه به وزارت بهداشت در شش نوامبر در نشست مشترک کمیته‌های مجلس ملی با حضور آناهیت آوانسیان، وزیر بهداشت در حال بررسی است. برای سال 2023، 140 میلیارد درام به وزارت بهداشت اختصاص داده شده بود که بین 127 برنامه این وزارتخانه توزیع شد.

قرار است 0.7 درصد از مبلغ تخصیص یافته به وزارت بهداشت  برای حفظ و نگهداری وزارت بهداشت اختصاص یابد(الباقی به برنامه‌ها، موسسات بهداشتی و ...). بیشتر هزینه‌های نگهداری این وزارتخانه به حقوق، اضافه کار، پاداش، و ... اختصاص خواهد یافت. در خصوص بودجه سال آینده، گروه کارشناسی مجلس محاسبه کرده است که در سال 2024 هزینه‌های حوزه سلامت 5.7 درصد از کل هزینه‌های بودجه را تشکیل خواهد داد که کمترین شاخص نسبت به 4 سال گذشته است. در 4 سال گذشته، بالاترین نرخ در سال 2021 بود: 8 درصد از کل هزینه‌های بودجه (2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی).

https://factor.am/708046.html

 

آردشین بانک عنوان‌های «بهترین corporate» و «بهترین بانک ESG » ارمنستان را از سوی مجله Euromoney دریافت کرد

به گزارش سرویس خبری آردشین بانک مجله مالی بریتانیایی یورومانی(Euromoney  دو عنوان به آردشین بانک اعطا کرده است:Best corporate bank» » و  «Best Bank for ESG»). بر اساس نتایج سال 2023 مجله بریتانیایی برای سومین بار آردشین بانک را به عنوان بهترین بانک ارمنستان شناخت.

مسابقه «Euromoney Awards for Excellence» هر سال برگزار می‌گردد و بر اساس نتایج این مسابقه کارشناس‌های معتبر بین‌المللی بهترین‌ها در سطح 100 کشور با عناوین مختلف انتخاب می‌کنند. به گفته آرتاک آنانیان رئیس هیئت مدیره آردشین بانک، این جوایز نشان دهنده اعتماد بالای متشریان و شرکای بین المللی به آردشین بانک است. ایشان بیان نمودند که رویکرد اصلی ما در مورد خدمات تجاری corporate تغییر نکرده است. به طور مداوم خدماتی را توسعه داده ایم که به مشتریان کمک کرده است کارایی عملکردهای مالی را افزایش و ریسک های مرتبط با آنها را کاهش دهد. در مواجهه با رقابت فزاینده، این یک موضوع جهانی است، بنابراین ما به سرمایه گذاری در دیجیتالی کردن، بهبود کیفیت خدمات، کارایی مدیریت فرآیندهای داخلی و البته یک بانک مشتری مدار ادامه خواهیم داد. در مورد جایزه بهترین مسئولیت اجتماعی، زیست‌محیطی و حاکمیت شرکتی، این یک شاخص بسیار مهم است که ما با پایبندی به سیاست توسعه پایدار در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. این ارزیابی بالایی از کار ما در جهت تحول و توسعه بانکداری سبز و همچنین در جهت مدرن‌تر کردن تعادل انرژی است که بر اساس بکارگیری اصول ESG، به اقتصاد نوآورانه‌تر و کارآمدتر تبدیل می‌شود. بانک یکی از اولین بانک ها در کشور بود که تامین مالی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی مجهز به هوش مصنوعی را آغاز کرد. در حال حاضر 40 میلیون دلار در زمینه انرژی‌های جایگزین سرمایه گذاری کرده ایم که بر این اساس 14 نیروگاه ساخته شده است. به ویژه بزرگترین نیروگاه خورشیدی در استان آراگازودن که انتظار می رود 200 مگاوات در ساعت انرژی این این استان را تامین خواهد کرد. در آینده، ما به توسعه برنامه‌های ESG، افزایش سرمایه‌گذاری در ایجاد منابع انرژی تجدیدپذیر، بازیافت زباله و همچنین توسعه برنامه‌های اجتماعی برای مشتریان و کارکنان ادامه خواهیم داد.

https://arka.am/am/news/business/_esg_euromoney

 

آکبا بانک به توسعه ابزارهای تامین مالی «سبز» در ارمنستان ادامه می دهد

به گزارش سرویس خبری آکبا بانک، دستور کار توسعه پایدار در ارمنستان همواره در کانون توجه آکبا بانک قرار دارد. آکبا از بدو تاسیس همواره پیگیر توسعه پایدار جامعه بوده و در نتیجه این بانک به توسعه و حفظ محیط های اجتماعی و زیست محیطی در ارمنستان کمک می‌کند. در نتیجه، آکبا بانک به طور مداوم خدمات مالی به ویژه  خدمات تامین مالی «سبز» را با راه حل های نوآورانه در راستای توسعه ارمنستان و اقتصاد ارمنستان بکار می‌گیرد.

در حال حاضر، اکبا بانک در حال گذراندن یک فرآیند تحول است که در نتیجه آن، اکبا در سه ماهه اول سال 2024 می خواهد ابزارهای تامین مالی جدید «سبز» را ارائه و همچنین فرآیند انتشار اوراق «سبز» را آغاز کند. آکبا همچنین فرصت استفاده از بسیاری از ابزارهای تامین مالی سبز مانند محصولات مالی تجارت، وام های کسب و کار سبز، وام برای نیروگاه‌های خورشیدی و آبگرمکن، برنامه‌های بهینه سازی انرژی جامعه و همچنین دسترسی به شعب گروه مالی آکبا و محصولات زیر مجموعه «گرین لیزینگ» اکبا لیزینگ عضو گروه مالی آکبا را فراهم می‌کند.

آرسن ملکونیان معاون مدیر عامل در امور هماهنگی فعالیت های تجاری بانک: آکبا بانک به حفاظت و توسعه محیط زیست اهمیت می دهد. در سال 2011، همراه با شرکت مالی بین المللی (IFC)، سیستم مدیریت ریسک های اجتماعی و زیست محیطی را در فرآیندهای وام دهی ایجاد و اجرا کرده است. آکبا بانک در حال حاضر تنها ساختار مالی در ارمنستان است که اقدامات صرفه جویی در انرژی جوامع را تامین مالی می‌کند. این بانک پیگیرانه عمل کرده و بر توسعه پایدار در دو جنبه داخلی و خارجی تاکید دارد که نمونه بارز آن ساخت دفتر مرکزی جدید آکبا بانک در خیابان دزوواکال ایساکوف است که طبق استاندارد Gold LEED در حال ساخت است و در سال 2025 آماده خواهد شد.

https://arka.am/am/news/business/Acba_banky_sharunakum_e

 

کمیته درآمدهای دولتی: 234.4 میلیارد درام مالیات بیشتر در ده ماهه سال 2023 وصول شده است 

کمیته درآمدهای دولتی گزارش داده است که طی ده ماهه سال 2023، 234.4 میلیارد درام مالیات بیشتر وصول شده است. کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان طی ماه‌های ژانویه تا اکتبر، 1 تریلیون و 793.6 میلیارد درام درآمد مالیاتی و عوارض دولتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 234.4 میلیارد درام یا 15 درصد افزایش داشته است. در همین مدت حدود 305 میلیارد درام به مودیان و اشخاص حقیقی و حقوقی عودت داده شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 92.6 میلیارد درام معادل 43.6 درصد افزایش داشته است.

https://www.civilnet.am/news/755806

آیا نرخ دلار در ارمنستان به مرز روانی پانصد درام خواهد رسید؟

در ابتدای ماه اکتبر، نرخ رسمی دلار آمریکا در ارمنستان برای اولین بار در سال جاری، از مرز 400 درام گذشت. چند روز بعد، نرخ ارز "کمی" به موقعیت های قبلی خود بازگشت، اما دوباره از حد مذکور فراتر رفت.

(نمودار نوسان نرخ دلار در ماه‌های ژانویه تا اکتبر (از چپ به راست) سال 2023)

لازم به ذکر است که در سال گذشته نرخ دلار آمریکا روزانه بین 400 تا 500 درام در نوسان بوده است. در ماه مارس، حتی روزهایی بود که این شاخص از مرز روانی 500 درام فراتر رفت. به عبارت دیگر، اکنون، به نظر می رسد، هیچ حساسیت خاصی وجود ندارد. با این حال، در سال های اخیر اساساً موارد جدیدی به مشکلات مزمن اقتصاد ما اضافه شده است. پس از شروع به اصطلاح «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین، ده‌ها هزار شهروند روسیه از جمله هموطنان ما به ارمنستان سرازیر شدند.

دلایل این مهاجرت به ارمنستان متنوع است. بخشی از بازدیدکنندگان پس از مدت کوتاهی به طور ترانزیت به کشورهای ثالث نقل مکان کردند. دو گروه را می‌توان از روس های باقی مانده در ارمنستان تفکیک کرد. گروه اول متخصصان حوزه فناوری اطلاعات  هستند که با شرکت های خارجی همکاری می‌کنند. دوم بازرگانانی هستند که واردات موازی کالا از کشورهای ثالث به روسیه را از طریق خاک ارمنستان انجام می دهند. گروه جداگانه ای هم از هموطنان ارمنی هستند که اغلب با تجارت و سرمایه شخصی از روسیه به ارمنستان نقل مکان کردند. لازم به ذکر است که فعالیت این دو گروه در کشورمان منجر به تغییرات محسوسی در ورودی و خروجی ارز شد. این امر بر نقل و انتقالات حواله‌ها به و از ارمنستان تأثیر گذاشت. تغییرات محسوسی نیز در زمینه سپرده‌های نقدی در بانک های تجاری ارمنستان رخ داده است.

داده‌های سپرده‌ها در آگوست 2020 و 2023 مورد مقایسه قرار گرفت. لازم به ذکر است بانک مرکزی جمهوری ارمنستان سپرده‌های ارزی را به پول ملی منتشر می‌کند. برای انعکاس دقیق‌تر تصویر واقعی، این ارقام را از درام به دلار آمریکا (که تقریباً 95٪ از این سپرده‌ها را تشکیل می‌دهند، بقیه به یورو) تبدیل کرده ایم. به این ترتیب سپرده‌های ارزی افراد غیر مقیم در مدت مذکور بیش از 1.5 برابر افزایش یافت. این افزایش را می‌توان به آمدن روس ها نیز نسبت داد. تاکید می‌کنیم بانک مرکزی در سپرده‌های پس‌انداز نیز حساب ها را لحاظ می‌کند. همانطور که می‌توان حدس زد، متخصصان حوزه فناوری اطلاعات  و بازرگانان روسیه ترجیح دادند برای انجام عملیات جاری خود حساب باز کنند.

تجارت خارجی ارمنستان همواره با تراز منفی بزرگی همراه بوده است. به این ترتیب واردات در ماه ژانویه تا اوت سال جاری حدود 1.7 برابر بیشتر از صادرات بوده است. به عبارت دیگر، خروج ارز از این بخش به میزان قابل توجهی از ورودی آن فراتر رفت. همانطور که می دانید یکی از مهم ترین منابع ارزی در کشور ما حواله‌های افراد از کشورهای دیگر و در درجه اول از روسیه و آمریکا می‌باشد. در حالی که، رابطه بین این شاخص ها به طرز محسوسی بدتر شده است. سه سال پیش حجم واردات «تنها» 3.4 برابر تراز مثبت نقل و انتقالات حواله‌ها بود و اکنون 6.4 برابر است.

دلیل آن این است که حجم واردات افزایش چشمگیری داشته و تراز مثبت نقل و انتقالات حواله‌های افراد کاهش یافته است. در ژانویه تا اوت سال گذشته مازاد 623.2 میلیون دلار و در مدت مشابه سال جاری به 480.3 میلیون دلار کاهش یافت، یعنی تقریبا 1.3 برابر کاهش یافته است. اضافه کنیم که تراز مثبت عمدتاً توسط روسیه تأمین شده است. بر اساس شاخص کلی سایر کشورها (یعنی بدون روسیه)، تراز منفی عظیمی معادل 391.9 میلیون دلار در ماه ژانویه تا آگوست وجود داشته است. لازم به ذکر است که تا سال 2022 تراز «سایر کشورها» معمولا مثبت بود. به عبارت دیگر، وضعیت در این زمینه نسبت به سال گذشته بدتر شده است.

یکی دیگر از منابع ارز خارجی سرمایه گذاری است. با این حال، ارمنستان، کشوری با چشم انداز غیرقابل پیش‌بینی و مه آلود در منطقه، به طور عینی باعث نگرانی سرمایه گذاران خارجی می‌شود. بنابراین امیدی نیست که در آینده نزدیک تغییرات مطلوبی در این زمینه ایجاد شود. اخیراً مشکل جدیدی پدید آمده است که به دلیل مقیاس و پیامدهای آتی آن برجسته است. از پایان ماه سپتامبر، بیش از 100000 پناهجو از آرتساخ به ارمنستان نقل مکان کرده اند و از تهدید پاکسازی قومی جدید فرار کرده اند. بسیاری از آنها تمام دارایی خود را از دست دادند. با این حال، این احتمال وجود دارد که برخی از آنها سرمایه مالی خود را پس انداز کرده باشند. ممکن است این شرایط تا حدودی بر بازار ارز کشور تاثیر بگذارد. اما این یک موضوع جداگانه است که نیاز به اطلاعات بیشتر دارد. با جمع بندی مطالب فوق می‌توان نتیجه گیری زیر را داشت. تمام جریان‌های پیچیده ارزی فوق در نهایت به رشد بیشتر کسری آن در ارمنستان کمک می‌کند. در این راستا احتمال نزدیک شدن دلار آمریکا به مرز 500 درام وجود دارد که طیف وسیعی از پیامدهای منفی را در پی خواهد داشت.

https://news.am/arm/news/789972.html

 تعداد گردشگرانی که به ارمنستان سفر کرده اند نسبت به سال گذشته بیش از چهل و هشت درصد افزایش داشته است

از ژانویه تا سپتامبر سال جاری، یک میلیون و 839 هزار و 4 گردشگر به جای یک میلیون و 239 هزار و 394 گردشگر از ارمنستان بازدید کردند.

این گزارش توسط کمیته آماری جمهوری ارمنستان با ارائه شاخص های 9 ماهه گردشگری بین المللی در سال 2023 ارائه شده است.

به گفته منبع، تعداد گردشگران در دوره مورد گزارش نسبت به سال قبل 48.4 درصد افزایش داشته است.

بر اساس جغرافی، طی 9 ماهه سال 2023، اولین رتبه از نظر تعداد گردشگرانی که از ارمنستان بازدید کرده اند، گردشگران روسیه بوده اند که 50.7 درصد از کل گردشگران (931 هزار و 695 نفر) را تشکیل می دهند و پس از آن گرجستان با 10.1 درصد (185 082 نفر) قرار دارد. تعداد گردشگران ایرانی 6.3 درصد (116062 نفر) بوده است.

https://www.armtimes.com/hy/article/273060

 

ب) منطقه ای و بین المللی

وابستگی ارمنستان به بازار روسیه به طرز چشمگیری افزایش یافته است

به گزارش کمیته آمار، تجارت خارجی ارمنستان از ژانویه تا سپتامبر سال 2023 حدود 46 درصد افزایش یافته و به 13.6 میلیارد دلار رسیده است. در این مدت صادرات با 45 درصد افزایش به 5.1 میلیارد دلار و واردات با 46 درصد افزایش به 8.4 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط این کمیته، بزرگترین شریک تجاری ارمنستان همچنان روسیه است که در 9 ماه گذشته جایگاه خود را در ساختار تجارت خارجی ارمنستان تقویت کرده است.

روسیه 35 درصد از گردش مالی تجارت خارجی ارمنستان را به خود اختصاص داده است که از نظر پولی 4.7 میلیارد دلار است. علاوه بر این، از نظر حجم صادرات، وابستگی ارمنستان به بازار روسیه به طور چشمگیری افزایش یافته است. صادرات ارمنستان به روسیه در 9 ماه گذشته با 85 درصد افزایش به 2.6 میلیارد دلار رسید که 51 درصد از کل صادرات را تشکیل می دهد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 1.4 میلیارد دلار کالا از ارمنستان به روسیه صادر شده که 40 درصد از حجم کل صادرات را تشکیل می داد. دومین شریک تجاری بزرگ ارمنستان اتحادیه اروپا است که میزان تجاری بیش از دو برابر کمتر از روسیه است. تجارت با اتحادیه اروپا از ژانویه تا سپتامبر سال جاری 16 درصد افزایش یافته و به 2 میلیارد دلار رسیده است که 15 درصد گردش مالی تجارت خارجی ارمنستان را تشکیل می دهد.

شایان ذکر است که صادرات ارمنستان به اتحادیه اروپا در این مدت با 5.1 درصد کاهش به 575 میلیون دلار رسیده است، اما واردات با افزایش 53 درصدی به 1.5 میلیارد دلار رسیده است. بر این اساس، اقتصاددانان به رشد سریع تقریباً موازی واردات از اتحادیه اروپا به ارمنستان و صادرات از ارمنستان به روسیه توجه می‌کنند و آن را دلیلی غیرمستقیم بر وجود صادرات مجدد می دانند. به عبارت دیگر، کالاهای اروپایی، از طریق خاک ارمنستان، با دور زدن محدودیت های بین المللی ناشی از جنگ اوکراین، در بازار روسیه ظاهر می‌شوند.

در طول دوره مشاهده شده، ارمنستان تجارت فعالی را با چندین کشور اتحادیه اروپا انجام داده است. آلمان در رتبه اول قرار دارد که مبادلات تجاری با آن کشور به 500 میلیون دلار رسیده است (50 درصد افزایش)، ایتالیا با شاخص 316 میلیون دلار (24 درصد افزایش) در رتبه دوم، هلند سوم است که تجارت با آن به 267 میلیون دلار رسیده است ( 34 درصد افزایش ). لهستان و فرانسه به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند که تجارت ارمنستان با آنها 133 میلیون و 117 میلیون دلار بوده است. در عین حال، تجارت با لهستان 209 درصد افزایش یافته است و در مورد فرانسه که اخیراً روابط نظامی - سیاسی ارمنستان با آن به طور چشمگیری فعال شده است، گردش تجاری 50 درصد افزایش یافته است.

سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی و فلزات گرانبها در ساختار عمده محصولات صادراتی از ارمنستان در 9 ماه گذشته در رتبه اول قرار دارند که حجم آنها 85 درصد افزایش یافته و به 1.1 میلیارد دلار رسیده است. در رتبه دوم ماشین آلات، تجهیزات و مکانیزم ها قرار دارند. حجم محصولات این رده با افزایش 2.2 برابری به 900 میلیون دلار رسیده است. صادرات غذای آماده با 4 درصد افزایش به 634 میلیون دلار و حجم صادرات محصولات معدنی با کاهش 12.7 درصدی به 685 میلیون دلار رسیده است. صادرات وسایل نقلیه زمینی، هوایی و آبی از ارمنستان با افزایش 4.1 برابری به 486 میلیون دلار رسیده است. در این مدت صادرات فلزات غیر قیمتی و اقلام ساخته شده از آنها از ارمنستان به 446 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش داشت.

https://www.civilnet.am/news/756176

ساخت گمرک جدید در مرز ارمنستان و ترکیه رو به اتمام است

کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان در پاسخ به پرسش کتبی اسپوتنیک آرمنیا گزارش می دهد: عملیات ساخت گمرک "مارگارا"  در استان آرماویر رو به اتمام است.

در پایان ماه اکتبر، نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان ابراز امیدواری کرد که توافقات حاصل شده بین ارمنستان و ترکیه در آینده نزدیک در نتیجه مذاکرات و بررسی‌های نمایندگان ویژه، اجرایی شود. وی خاطرنشان کرد که این امر به باز شدن مرز ارمنستان و ترکیه برای شهروندان کشورهای ثالث و دارندگان گذرنامه دیپلماتیک اشاره دارد. پاشینیان تاکید کرد: علاوه بر توافقات انجام شده، در زمینه زیرساخت های مرزی نیز کارهای قابل توجهی انجام شده، گمرک مارگارا بازسازی و تجهیز شده است. اسپوتنیک آرمنیا برای اطلاع از اینکه چه کارهایی در ایست بازرسی انجام شده است به کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان مراجعه کرد.

این کمیته پاسخ داد: کارهای ساختمانی پیش بینی شده در اسناد طراحی و برآورد، رو به پایان است. ساختمان‌ها و سازه‌های لازم برای انجام وظایف کنترل و نظارت گمرکی ساخته شده است. همچنین خاطرنشان می‌شود که در این لحظه کارهای دکوراسیون داخلی، نصب و بهسازی ارتباطات مهندسی در حال انجام است.

https://armeniasputnik.am/20231106/hajturqakan-sahmanin-karucvvogh-nvor-maqsatan-shinararutjuny-mvotenum-e-avartin-pek-68295821.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما