معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۱۲:۰۱

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته اول آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نمایندگان مجلس تونس از بانک ها خواستند از افزایش کارمزد شهروندان خودداری کنند

نمایندگان مردم تونس خواستار توقف افزایش مستمر کارمزدهای بانک‌ها شدند زیرا اغلب شهروندان تونسی از آن بی‌اطلاع هستند. این نمایندگان در جلسه عمومی مجلس اظهار داشتند بانک ها و مؤسسات مالی مبلغ 1.3 میلیارد دینار را در قالب کارمزد از بیش از 10 میلیون حساب بانکی دریافت می‌کنند. 

آنها افزودند بانک‌ها برای حساب‌های غیرفعال بانکی به میزان ۱۵ و ۲۰ درصد از کل حساب‌های بانکی، کارمزد اضافی از شهروندان دریافت می‌کنند، علاوه بر این، نرخ سود حدود ۸ درصدی را برای دریافت وام دریافت می‌کنند.

روزنامه الصباح تونس

 

بانک ها و مؤسسات مالی تونس منابع مالی را به مردم فلسطین اختصاص می دهند

شورای بانکی و مالی تونس در اطلاعیه ای که در روز دوشنبه 23 اکتبر 2023 صادر شد، اعلام کرد تمامی‌بانک ها و مؤسسات مالی تونس اعم از دولتی و خصوصی تصمیم گرفته اند به منظور تأمین منابع مالی به نفع ملت برادر فلسطین و برای حمایت از آنها برای مقاومت در شرایط دشواری که دارند با یکدیگر همکاری کنند.

در بیانیه این شورا آمده است که این وجوه به هلال احمر تونس منتقل خواهد شد. همچنین بانک‌ها به منظور تسهیل در جمع‌آوری کمک‌های شهروندان، درصدد ارائه دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی به هلال احمر خواهند بود.

سایت بانک مرکزی تونس

 

90 درصد معاملات تجارت الکترونیک در تونس به صورت نقدی انجام می‌شود

مطالعه ای که در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد با مشارکت وزارت تجارت و توسعه صادرات تونس و دیگر نهادها ارائه شد، نشان داد چهارچوب قانونی تجارت الکترونیک به روز و همگام با تحولات فناوری نیست.

این مطالعه همچنین نشان داد دسترسی به مکانیسم های تامین مالی مشکلاتی وجود دارد، به ویژه اینکه تامین مالی بانکی در تونس برای کسانی که مایل به سرمایه گذاری در زمینه تجارت الکترونیک هستند در دسترس نیست.

مشکلات تجارت الکترونیکی عمدتاً در ضعف در زیرساخت ارتباطات و پرداخت الکترونیکی، خدمات تحویل، آموزش دانشجویان در دانشگاه‌ها و دسترسی به منابع مالی برای پروژه‌های تجارت الکترونیک خلاصه می‌شود.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی شاخص‌های پرداخت الکترونیکی ،نشان می دهد 1100 سایت تجاری از مکانیزم‌های پرداخت الکترونیکی در تونس استفاده می‌کنند و حدود 7.5 میلیون تراکنش تجاری در شش ماهه اول سال 2023 با حجم معاملات حدود 540 میلیون دینار صورت گرفته است.

بدین ترتیب 90 درصد معاملات در حوزه تجارت الکترونیک به صورت نقدی و از طریق شرکت‌های خدمات تحویل انجام می‌شود که نیازمند مداخله وزارت فناوری ارتباطات است.

سایت وزارت تجارت تونس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما