اخبار اقتصادی ایتالیا
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ اول آبان 1402 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
ارائه مشوقهای مالیاتی به شرکتها برای بازگشت به ایتالیا
دولت ایتالیا قصد دارد با ارائه تخفیفهای مالیاتی به میزان پنجاه درصد به شرکتهایی که به ایتالیا بازمیگردند، آنها را به سرمایهگذاری در این کشور تشویق کند. معاون وزیر اقتصاد ایتالیا، در یک سخنرانی در شهر رم گفت: «ما میخواهیم شرکتهایی را که به خارج از کشور رفتهاند، به ایتالیا بازگردانیم. شرکتهایی که به بهشتهای مالیاتی رفتهاند را به ایتالیا باز میگردانیم و برای آنها تخفیفهای مالیاتی 50 درصدی در نظر میگیریم. همچنین شرکتهای چندملیتی را که دفاتر و کارخانههای خود را در خارج از کشور ثبت میکنند و بنابراین مالیات کمتری میپردازند، به ایتالیا باز میگردانیم.» این طرح بخشی از یک لایحه مالیاتی جدید است که دولت ایتالیا در حال بررسی آن است. این لایحه همچنین شامل کاهش مالیات بر درآمد برای کارگرانی است که به ایتالیا باز میگردند. دولت ایتالیا امیدوار است که این طرحها به ایجاد شغل و رشد اقتصادی در این کشور کمک کند.
https://www.ilsole24ore.com/art/leo-tasse-piu-basse-50percento-imprese-che-tornano-italia-AFNsPQLB
رشد صنعت خوراک دام ایتالیا
صنعت خوراک دام ایتالیا با ارزش 9.6 میلیارد یورو، یکی از بخشهای مهم اقتصاد این کشور است. این صنعت شامل 300 شرکت، 8.300 کارمند و تولید 15.6 میلیون تن محصول در سال است. در حالی که صنعت خوراک دام ایتالیا در حال رشد و توسعه است، این کشور هنوز به مواد اولیه وارداتی متکی است. برای مثال، ایتالیا تنها 17 درصد از نیاز خود به سویا را در داخل تولید میکند. این کشور همچنین 38 درصد از نیاز خود به گندم (مورد استفاده برای خوراک دام) و 54 درصد از نیاز خود به ذرت را از خارج از کشور وارد میکند. بخش عمده مواد اولیه وارداتی برای خوراک دام ایتالیا از آمریکای جنوبی، به ویژه برزیل و آرژانتین تامین میشود. با این حال، بخشی از ذرت و گندم نیز از کشورهای اروپای شرقی، مانند مجارستان، اوکراین و اسلوونی وارد میشود. با وجود وابستگی به واردات، صنعت خوراک دام ایتالیا بخش مهمی از حوزه کشاورزی این کشور است. این صنعت با میزان تولید محصولات دامی، مانند گوشت، لبنیات و تخممرغ ارتباط مستقیم دارد.
https://www.ilsole24ore.com/art/l-industria-mangimi-vale-96-miliardi-ma-dipende-dall-estero-le-materie-prime-AF1WitMB
قرارداد بلندمدت ایتالیا و قطر برای تامین گاز طبیعی مایع
شرکت نفتی انی ایتالیا توافقنامهای برای تامین گاز طبیعی مایع (LNG) به مدت 27 سال با کشور قطر امضا کرد. این قرارداد شامل تحویل تا 1.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع در سال به ایتالیا از طریق پایانۀ گازسازی مجدد Piombino است. این قرارداد بخشی از تلاش ایتالیا برای متنوعسازی منابع تامین گاز خود پس از کاهش جریان گاز روسیه است و به این کشور کمک میکند تا امنیت انرژی خود را به کمک یکی از بزگترین تولیدکنندگان گاز مایع در جهان بهبود بخشد. شرکت انی از سال 2007 از قطر گاز طبیعی مایع وارد میکند.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20231024&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
اصلاح طرح پوشش بیمه ضمانت نامههای سرمایهگذاری
دولت ایتالیا در لایحه بودجه خود، اصلاحیه ضمانتهای شرکت بیمه Sace را رد کرد. این اصلاحیه که در سال 2020 به دنبال همهگیری کووید-19 معرفی شده بود، قرار بود تا اول ژانویه سال 2024 تمدید شود. در این لایحه بودجه، دولت ایتالیا اجبار شرکتها به خرید بیمهنامه با شرایط جدید، تا پایان سال 2024 را تصویب کرد. در صورت عدم رعایت این قانون، شرکتها با جریمههای سنگین روبرو خواهند شد. همچنین، دولت ایتالیا اجبار شرکتهای بیمه عمر به ایجاد یک صندوق بیمه تضمینی را تصویب کرد که مانند صندوق بیمه سپردههای بانکی عمل خواهد کرد و تا 100 هزار یورو از حقوق بیمهشدگان را پوشش میدهد. در ضمانتهای جدید شرکت Sace، بخش دولتی میتواند تا حداکثر 70 درصد از تأمین مالی را پوشش دهد. سیستم جدید برای کنترل هزینههای دولتی برای سرمایهگذاری طراحی شده است، اگرچه برخی معتقدند که این امر نوعی بدهی خوب است، چون ضمانتها همچنان هزینههایی را بر دولت تحمیل میکنند.
https://24plus.ilsole24ore.com/art/imprese-polizza-anti-catastrofi-sace-garanzie-le-infrastutture-AFk7jANB
برنامه توسعه فرودگاههای کوچک برای جابهجایی مسافر و کالا در ایتالیا
شرکت ADP که چند فرودگاه منطقهای در ایتالیا را مدیریت میکند، طرحی برای توسعه جابهجایی هوایی پیشرفته را در ایتالیا اجرا خواهد کرد. این طرح شامل ایجاد شبکهای از فرودگاههای کوچک متصل به مراکز فرودگاهی منطقهای از طریق هواپیماهای بدون سرنشین برای حملونقل مسافر و کالا است. این شرکت در هفتههای آینده از شهرداریهای بزرگ ایتالیا خواهد خواست تا علاقه خود را برای میزبانی یک فرودگاه کوچک اعلام کنند. فرودگاههای کوچک، در مرحله اول، برای امداد و نجات و مدیریت بحران در نظر گرفته شدهاند، اما در آینده میتوانند برای حملونقل مسافر و کالا با هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده شوند. این فرودگاهها، شبکهای را تشکیل خواهند داد که میتوان از آن برای حملونقل 4 نفر با هواپیمای بدون سرنشین تا 100 کیلومتر به وسیله کنترل از راه دور استفاده کرد. شرکت ADP در حال حاضر آزمایشهایی برای حملونقل کالا با هواپیماهای بدون سرنشین برای شرکتهای بزرگ پستی و ارسال کالا مانند DHL و Alibaba انجام میدهد.
https://www.ilsole24ore.com/art/elisuperfici-droni-aerotaxi-aeroporti-puglia-si-prepara-nuova-mobilita-AFBJFOMB