معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۸

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ارمنستان در هفته چهارم مهرماه سال 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رتبه ارمنستان در رتبه بندی فیچ پس از حوادث اخیر در قره باغ، پایدار است

آغاز خصومت‌ها در قره باغ کوهستانی در ماه سپتامبر با دیدگاه رتبه بندی فیچ مطابقت داشت که خطرات ژئوپلیتیکی مربوط به درگیری در سال جاری افزایش یافته است. این در نتیجه گیری کارشناسان آژانس بین المللی رتبه بندی فیچ اعلام شده است. زمانی که رتبه ارمنستان را در ماه جولای به پایدار BB-/ رساندیم، احتمال از سرگیری درگیری را پیش بینی کردیم." انتظارات ما مبنی بر اینکه هر جنگی محدود به قره باغ کوهستانی خواهد بود و پیامدهای اقتصادی کلان محدودی به دنبال خواهد داشت، تاکنون محقق شده است و این درگیری بر رتبه و چشم انداز ارمنستان تأثیری نداشته است. آذربایجان(BB+/Positive) ماه گذشته عملیات نظامی‌ کوتاه و گسترده ای را در قره باغ کوهستانی آغاز کرد که عملاً کل این سرزمین را تصرف کرد و منجر به مهاجرت دسته جمعی نزدیک به 100000 نفر به ارمنستان شد. برخلاف حملات اخیر، نیروهای ارمنستان مستقیماً در خصومت‌ها شرکت نکرده‌اند که نشان‌دهنده فقدان اراده سیاسی برای مداخله است. نیروهای حافظ صلح روسیه نتوانستند توافق آتش بس 2020 را که با هدف حفاظت از جمعیت ارمنی قومی محلی انجام می‌شد، اجرا کنند. همانطور که در بررسی رتبه ارمنستان در جولای اشاره کردیم، افزایش گسترده نیروهای آذربایجان و محاصره طولانی مدت از دسامبر 2022، خطر تشدید درگیری را نشان می دهد.

فیچ همچنان بر این فرض است که درگیری محلی خواهد بود. فوری ترین تأثیر بر امتیازات اعتباری ارمنستان احتمالاً افزایش هزینه برای پناهندگان است. قبل از شروع درگیری در ماه سپتامبر، مقامات، بودجه اندکی را برای حمایت از پناهندگان موجود از قره باغ کوهستانی اختصاص داده بودند. از آن زمان، آنها افزایش اندکی در هزینه‌ها برای مقابله با هجوم پناهندگان، از جمله حمایت مالی یکباره برای افراد آواره را اعلام کرده اند. هزینه‌های مربوط به پناهندگان ممکن است به دلیل سرمایه‌گذاری بیشتر و هزینه‌های اجتماعی ناشی از موضوع پناهجویان که معادل 3 درصد از جمعیت ارمنستان است، بیشتر شود، اما ما در حال حاضر انتظار نداریم درآمد دولت جدید برای حمایت از پناهندگان در سال‌های 2024-2023 افزایش یابد. این تا حدودی به این دلیل است که ارمنستان قبلاً از ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر منابع برای ادغام پناهندگان به میزان حداقل 27.7 میلیارد درام (0.7٪ تولید ناخالص داخلی) حمایت مالی دریافت کرده است و ممکن است علاوه بر این، چنین کمک هایی را دریافت کند. در سال 2024 علاوه بر این، بودجه ارمنستان معمولاً برای انتقال به قره باغ کوهستانی پیش بینی می‌شد. طبق آخرین پیش بینی بودجه ما، کسری بودجه از 2.2 درصد در سال گذشته به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 و سپس به حدود 3 درصد در سال 2025-2024 افزایش خواهد یافت. این شامل برخی هزینه‌های اضافی برای پناهندگان می‌شود و یک وخامت جزئی احتمالی در وضعیت مالی می‌تواند دستیابی به هدف میان‌مدت کسری ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی را دشوار کند. عملیات نظامی اخیر پیامدهای منفی مستقیمی‌ برای بانک‌های ارمنستان ندارد، زیرا دسترسی مستقیم این بخش به قره باغ محدود است. مشخصات اعتباری این بخش به دلیل مهاجرت گسترده و جریان‌های مالی قابل توجه از زمان آغاز درگیری نظامی اوکراین به بالاترین حد تاریخی رسیده است. در نتیجه گیری کارشناسان رتبه بندی فیچ آمده است که این در ارزیابی ما از محیط عملیاتی به عنوان "B+"/ مثبت برای بانک های ارمنستان منعکس شده است.

انرژی خورشیدی در ایستگاه‌های تلفن همراه Viva-MTS

به روز رسانی یک فرآیند مستمر در Viva-MTS است.  شبکه‌های 5G و همچنین 4G و 3G در ارمنستان به توسعه خود ادامه می دهند. در عین حال، نوسازی شبکه در قرن 21 مستلزم بکارگیری راهکارهای زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژی است. دستاوردهای Viva-MTS در زمینه کاربرد انرژی خورشیدی چیست؟ در مجموع، تا پایان سال 2023، صرفه جویی در هزینه‌های عملیاتی ناشی از استفاده از انرژی خورشیدی به میزانی خواهد بود که برای مصرف حدود 350000 کیلووات ساعت برق مورد نیاز است. سیستم های خورشیدی نصب شده در ایستگاه‌های اصلی ارتباطات سیار از سال آینده سالانه حدود 520 هزار کیلووات ساعت برق تولید خواهند کرد، علاوه بر این به دلیل استفاده از انرژی خورشیدی، حجم تحویل/ مصرف سوخت دیزل در ایستگاه‌های اصلی کاهش می یابد. Viva-MTS  در طول سال 44244 لیتر سوخت دیزل صرفه جویی می‌کند. طبق استانداردهای بین المللی ، توسط 38 نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک به اندازه اکسیژنی که  7460 درخت سالانه تولید می‌کند، اکسیژن صرفه جویی خواهد شد.

آرمن آودیسیان مدیر کل Viva-MTS  گفته است: نصب و توسعه فناوری‌های خورشیدی در دستور کار Viva-MTS بوده و هست. نصب سیستم های خورشیدی فتوولتائیک جزء مهمی از نوسازی شبکه است و ما هر سال تعداد نیروگاه‌های اصلی خورشیدی را افزایش می دهیم. انرژی خورشیدی بی ضرر، تجدید پذیر و فاقد آلایندگی است. نصب سیستم‌های خورشیدی فتوولتائیک در زیرساخت‌های ارتباطات سیار به ویژه در مکان‌هایی که منبع تغذیه متمرکز برق در دسترس نیست، اهمیت دارد. بنابراین انرژی خورشیدی نه تنها به طبیعت آسیب نمی رساند، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود. در پایان این پروژه، Viva-MTS حدود 40 ایستگاه اصلی خواهد داشت که توسط یک سیستم خورشیدی فتوولتائیک تغذیه خواهند شد. در مکان‌هایی که سیستم منبع تغذیه متمرکز برق در دسترس نیست، Viva-MTS عمدتا از سیستم های منبع تغذیه هیبریدی، نیروگاه‌های فتوولتائیک خورشیدی و باتری‌های ذخیره سازی استفاده می‌کند. در ایستگاه‌های اصلی مجهز به سیستم های هیبریدی، برق در طول روز از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود و پس از تاریک شدن هوا باتری‌های شارژ شده و در صورت لزوم موتورهای دیزل اضطراری روشن می‌شوند. علاوه بر این، برخی از نیروگاه‌های اصلی که با انرژی خورشیدی تغذیه می‌شوند به سیستم منبع تغذیه متمرکز برق متصل هستند. استفاده از سیستم های خورشیدی باعث کاهش آلایندگی و هزینه‌های نگهداری می‌شود.

بانک ها از نوسان ارزی، چقدر درآمد داشتند؟

پس از شوک هفته گذشته، درام همچنان به افزایش خود ادامه می دهد. اگر صبح روز 4 اکتبر، 1 دلار 450-460 درام ارزش داشت، در 10 اکتبر به 397 درام رسید. بر اساس بیانیه بانک مرکزی عملیات در بازار ارز آرام شده است. تقاضا برای دلار در بازار ارز نیز کاهش یافته است. در 19-20 سپتامبر، زمانی که آذربایجان عملیات نظامی را در آرتساخ انجام داد، که با تبعید اجباری جمعیت آرتساخ به ارمنستان همراه بود، تقاضا برای دلار به شدت افزایش یافته بود. (حجم خرید و فروش دلار آمریکا در بازار درون بانکی، بنفش روشن: فروش به متقاضیان بنفش تیره: خرید از متقاضیان)

 نه تنها نرخ دلار و تقاضا کاهش یافته، بلکه حاشیه خرید و فروش ارز (اسپرد) نیز کاهش یافته است. در چهارم اکتبر در اوج افزایش قیمت دلار به 35 تا 37 درام رسیده بود، امروز 8 تا 10 درام است. این بدان معنی است که عدم اطمینان برای فعالان بازار از بین رفته و روند به حالت عادی بازگشته است.

و بانک ها به دلیل تفاوت بین خرید و فروش دلار در نتیجه شک هفته گذشته چقدر درآمد کسب کردند؟

(میانگین نرخ خرید/فروش دلار و حجم خرید بانک ها از 2 تا 6 اکتبر، ستون سمت چپ: نرخ دلار ستون سمت راست: خرید بانک ها بنفش روشن: نرخ فروش بنفش تیره: نرخ خرید خط نارنجی: حجم دلار خریداری شده توسط بانک)

 

 

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، بانک ها در روزهای دوم تا ششم اکتبر 150.2 میلیون دلار خرید و 202 میلیون دلار فروختند. در این مدت نرخ ارز از 398 به 460 رسید و سپس به 420 کاهش یافت. اگر حساب کنیم که بانک ها در آن 1 هفته چقدر دلار از شهروندان خرید و فروش کرده اند، مشخص می‌شود که درآمد آنها از خرید و فروش آن به تنهایی حداقل 1.5 میلیارد درام یا به نرخ فعلی حدود 3.7- 3.8 میلیون دلار بوده است.

افزایش جدیدی در اجاره مسکن پیش بینی می‌شود

ماریا چاتینیان، موسس آژانس املاک و مستغلات "بارس" در گفتگو با اسپوتنیک آرمنیا، مشکلات تامین آپارتمان برای آوارگان اجباری از آرتساخ، واکنش بازار به این مشکل و همچنین پیش بینی‌هایی را برای آینده را ارائه کرد.

چاتینیان گفت: از اول ژانویه 2024، در نتیجه لازم الاجرا شدن قرارداد اجاره ملک و الزام اجباری مالیات 10 درصدی، قیمت اجاره بها 10 درصد دیگر افزایش خواهد یافت. به گفته وی، قیمت ها در بازار اجاره ارمنستان حتی امروز هم پایین نیست و به دلیل هجوم آوارگان اجباری از آرتساخ، روند افزایش قیمت نیز وجود دارد.

بازار به روشی بسیار متفاوت واکنش نشان داد. افرادی بودند که حاضر بودند خانه‌ها و آپارتمان‌های خود را به صورت رایگان در اختیار هموطنان ما از آرتساخ قرار دهند. افرادی هم بودند که حاضر بودند آپارتمان 300 هزار درامی خود را در ازای 200 هزار درام به اهالی آرتساخ بدهند. اما توده نسبتاً بزرگی نیز وجود داشت که ارزش املاک برای اجاره را به سطوح غیر معقولی افزایش دادند. حتی کسانی بودند که اعلام کردند بهتر است به روس ها با قیمت بالاتری اجاره دهند تا به مردم آرتساخ. به گفته چاتینیان، آژانس املاک و مستغلات نیز برای معاملات ساکنان آرتساخ هزینه خدماتی را مطالبه نمی‌کند و به صاحبان آپارتمان پیشنهاد می‌کند که قیمت اجاره را تا این میزان کاهش دهند.

ما تعداد زیادی خانواده را جای دادیم. طبیعتا کمک هایی هم از طرف خودمان اختصاص دادیم. اما تعداد بی خانمان‌ها بسیار زیاد است و بسیاری از آنها امروز در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند. دولت همچنین برنامه ای را برای حمایت از هزینه‌های زندگی برای آوارگان اجباری از آرتساخ ارائه کرد که از اول اکتبر آغاز شد. به این ترتیب هر خانواده به ازای هر نفر در ماه 40000 درام برای تامین هزینه‌های زندگی و 10000 درام دیگر برای هر نفر برای هزینه‌های آب و برق دریافت می‌کند.

رشد حوزه خدمات در ارمنستان

به گزارش کمیته ملی آمار، در ماه‌های ژانویه تا آگوست سال جاری، حجم بخش خدمات در ارمنستان به 1958063.7 میلیون درام (به قیمت فعلی) رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2022، 14.8 درصد افزایش داشته است.

در عین حال این شاخص در ماه آگوست سال جاری 268711.33 میلیون درام بوده که نسبت به آگوست ماه سال قبل 13.8 درصد و نسبت به جولای سال جاری 4 درصد افزایش داشته است. در ساختار کلی بخش خدمات، بیشترین سهم (26.4 درصد) متعلق به فعالیت های مالی و بیمه ای است، حجم این بخش در 8 ماه با 6.2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه دوره سال گذشته 517113.8 میلیون درام بوده است.

حجم بخش اطلاعات و ارتباطات (سهم: 21.1%) با افزایش 51.7 درصدی 413405.3 میلیون درام بوده است، حجم حمل و نقل (سهم: 13.6%) 266973.1 میلیون درام (افزایش: 30.8%)، حجم اسکان و مکان‌های عمومی غذای (10.4%): 204177.2 میلیون درام (افزایش: 21.9%) و حجم مراکز فرهنگی و تفریحی (سهم: 9.2%): 180033.4 میلیون درام (افزایش: 7.1%) بوده است.

در ارمنستان بیش از 19.2 هزار معامله در بازار املاک و مستغلات در ماه آگوست انجام شده است

به گزارش کمیته درآمدهای دولتی در ارمنستان در ماه آگوست سال جاری، 19 هزار و 221 معامله در بازار املاک و مستغلات انجام شده است که این رقم در ماه جولای همان سال 17 هزار و 629 معامله بوده است. بیشترین حجم معاملات به میزان 5361 (27.9٪ از کل) در ایروان انجام شده است: کمترین در وایوتس دزور: 400 (2.1٪ از کل) در کوتایک 3863 تراکنش (20.1%)، آرارات: 1687 (8.8%)، آرماویر: 1645 (8.5%)، آراگاتسوتن: 1399 (7.3%)، گغارگونیک: 1159 (6%)، لُری: 1155 (6%).، تاووش: 894 (4.7%)، شیراک: 874 (4.5%)، سیونیک: 784 (4.1%).

در کل اکثر معاملات املاک و مستغلات مروبط به خرید و فروش بوده است: 7,414 (38.6٪ از کل)، شامل 4,448 معامله فروش، 2,662 معامله اهدا و 39 معامله مبادله. در عین حال، 3328 مورد معامله وراثت (17.3 درصد کل)، 3063 معامله ثبت اولیه (15.9 درصد)، 2535 معامله وثیقه (13.1 درصد)، یک هزار و 726 معامله ثبت مجدد (9 درصد)، 799 (4.2%) معامله اجاره و 356 (1.9%) معامله قانونی سازی  انجام شده است. همچنین در میان کل معاملات انجام شده در بازار املاک در ماه آگوست، بیشترین تعداد معاملات مربوط به زمین با 7323 مورد (38.1 درصد) بوده است. در این ماه، 4848 (25.2%) معامله آپارتمان مسکونی ، 4576 (23.8%) معامله خانه‌های ویلایی، 1421 معامله ساختمان‌های عمومی، گاراژ 695  (3.6%) معامله و 358  (1.9%) مورد معاملات مرتبط با حوزه صنعت انجام شده است.

یونی بانک وام های تجاری را بدون وثیقه یا ضامن ارائه می‌کند

به گزارش سرویس مطبوعاتی یونی بانک: یونی بانک به کارآفرینان وام سریع ارائه می دهد. می‌توانید تا سقف 2 میلیون وام بدون وثیقه و ضامن بگیرید. تصمیم اولیه در مورد تایید وام در 5 دقیقه گرفته می‌شود.

وجوه اعتباری برای تأمین مالی فعالیت‌های جاری و کسب دارایی‌های ثابت و همچنین تأمین مالی مجدد وام در سایر بانک‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد. وام  میکرو اکسپرس به درام ارمنستان یا دلار آمریکا برای مدت حداکثر 5 سال ارائه می‌شود. نرخ بهره سالانه از  9.5 %  شروع می‌شود. برای توسعه کسب و کار کوچک، داشتن منابع اعتباری در دسترس با شرایط شفاف و قابل درک برای وام گیرندگان مهم است. وام میکرو اکسپرس یک وضعیت اضطراری برای تجارت است. تصمیم اولیه در مورد وام در 5 دقیقه ارایه می‌شود. یک مزیت مهم وام اکسپرس این است که وام بدون وثیقه یا ضامن ارایه می‌شود. داویت پطروسیان، نایب رئیس هیئت مدیره یونی بانک، مدیر توسعه و فروش شرکت ها، گفت: مشتری متحمل هزینه‌های مربوط به بیمه وثیقه، اسناد رسمی و خدمات کاداستر نمی‌شود. یونی بانک به منظور افزایش دسترسی به وام برای بنگاه‌های خرد و کوچک، نه تنها شرایط اعطای وام را بهبود بخشیده، بلکه مراحل تصویب وام را تا حد امکان ساده کرده است. اتوماسیون فرآیند پیش تأیید وام میکرو اکسپرس جدید در عرض چند دقیقه انجام می‌شود.

ارمنستان تنها کشور اوراسیا است که افزایش برداشت غلات را ثبت کرده است

در تارنمای کمیسیون اقتصادی اوراسیا آمده است که تنها در ارمنستان تا اول سپتامبر، برداشت غلات با وزن اولیه، 21.3 درصد نسبت به تاریخ مشابه سال قبل افزایش داشته است. در این گزارش آمده است: در عین حال، برداشت غلات در بلاروس 21.2 درصد، در قرقیزستان (در پایان ماه اوت) 40.5 درصد و در روسیه  -12,4  درصد کمتر بوده است.

خاطرنشان می‌شود که در ژانویه تا آگوست 2023، تولید محصولات کشاورزی در تمام دسته‌های مزارع در کشورهای عضو اتحادی اقتصادی اوراسیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.9 درصد کاهش داشته است. افزایش در قزاقستان، کاهش در بلاروس، قرقیزستان و روسیه ثبت شده است. طی 8 ماهه سال 2023، در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تولید انواع محصولات اصلی دامی، برای کشتار دام و طیور (به وزن زنده) را 2.3 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022، شیر 3 درصد، تخم مرغ 1.4 درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار ارمنستان، در نیمه اول سال ۲۰۲۳، حجم محصولات تولیدی در حوزه‌های کشاورزی، جنگل‌داری و شیلات ارمنستان به قیمت روز، حدود ۳۰۷ میلیارد درام بوده که نسبت به همین مدت دوره 2022، ۱.۶ درصد افزایش داشته است. حجم تولید در بخش کشاورزی طی دوره گزارش با 2 درصد افزایش به 278.6 میلیارد درام، حجم تولید در بخش جنگلداری 924.1 میلیون درام (27.3 درصد افزایش) و در بخش شیلات 27.7 میلیارد درام(کاهش: 2.9%) رسید. (1 دلار - 410.12 درام)

 

دلیل رشد بالای اقتصاد ارمنستان ادغام آن با کشورهای مستقل مشترک المنافع است

به گزارش تاس، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، دیمیتری پسکوف، نرخ رشد بالای اقتصاد ارمنستان را با ادغام با کشورهای مستقل مشترک المنافع توضیح داد.  نماینده کرملین به خبرنگاران اشاره کرد: همکاری کشورهای مستقل مشترک المنافع نقش خود را حفظ کرده است. به نرخ رشد اقتصاد ارمنستان نگاه کنید. هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند از نظر رشد اقتصادی با ارمنستان مقایسه شود. به نظر من این تا 15٪ رسیده است.

بر اساس آمار رسمی، در سال 2022 اقتصاد ارمنستان 14.2 درصد رشد کرد و تورم 8.6 درصد بود. گردش مالی تجارت خارجی به 14.129 میلیارد دلار رسید (افزایش 1.7 برابر نسبت به سال 2021). صادرات 1.8 برابر افزایش یافته و  به 5.360 میلیارد دلار رسیده است.  واردات  1.6 برابر افزایش یافته  به 8.769 میلیارد دلار رسیده است.

فعالیت اقتصادی در ارمنستان طی 8 ماه نسبت به سال گذشته 10.4 درصد افزایش یافته است. در آگوست 2023، نسبت به آگوست سال گذشته این کشور 0.2 درصد کاهش قیمت داشته است. رشد اقتصادی ارمنستان در بودجه دولتی برای سال  2023 7٪  و تورم 4 ٪ (± 1.5٪) در نظر گرفته شده است. بر اساس پیش بینی سپتامبر بانک مرکزی، اقتصاد ارمنستان در سال جاری 7.2 درصد رشد خواهد کرد و تورم 12 ماهه تا پایان سال حدود 0 درصد خواهد بود.

فیچ رشد اقتصاد ارمنستان را در سال 2023 به 6.1 درصد، مودیز تا 7 درصد و اس اند پی 7.5 درصد پیش بینی کرد. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، رشد تولید ناخالص داخلی ارمنستان در سال جاری 4.4 درصد خواهد بود، بانک توسعه اوراسیا انتظار 7.5 درصد رشد را دارد. صندوق بین‌المللی پول vقم 7 درصد رشد را ارایه کرده و بانک اروپایی بازسازی و توسعه انتظار رشد 6.5 درصد را در نظر گرفته است.

 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اساس پروژه یک منطقه - یک جاده بیست و چهار میلیارد دلار جذب کرده است

کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا  به دلیل همکاری مشترک در چارچوب طرح یک منطقه -  یک جاده تاکنون حدود 24 میلیارد دلار سرمایه گذاری دریافت کرده اند. به گزارش تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این موضوع را در مصاحبه‌ای با شرکت رسانه‌ای چین اعلام کرد. کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش از این طی کار مشترک در چارچوب طرح یک منطقه - یک جاده سرمایه‌گذاری 24 میلیارد دلاری را تضمین کرده‌اند. با این حال، این حجم در حال افزایش است، زیرا تعداد پروژه‌های دوجانبه سودمند در حال افزایش است.

همانطور که پوتین خاطرنشان کرد، این تصمیمات نه تنها برای کشورهایی مفید است که در چارچوب این طرح وام های خاصی دریافت می‌کنند، بلکه برای چین نیز مفید خواهد بود، زیرا چین نیز محصولاتی را از اجرای این پروژه‌ها  و همچنین شرایطی بهتر و بیشتر برای توسعه دریافت می‌کند. وی تاکید کرد: همه اینها بر اساس منافع متقابل انجام می‌شود.

رئیس جمهور روسیه به این نکته توجه کرد که هر کشوری در چارچوب فرمت های دوجانبه یا چندجانبه، آنچه برایش سودمند است را انتخاب می‌کند. هیچ کس چیزی را مجبور نمی‌کند بلکه تشویق می‌کند و شرایط را برای توسعه ایجاد می‌کند. به گفته رئیس جمهور فدراسیون روسیه، همین نکته را می‌توان در مورد توسعه زیرساخت های لجستیکی نیز گفت.

ما اخیراً دو پل با چین بر روی رودخانه آمور ساخته‌ایم. به نظر من این برای مردم هم خوب است. تعداد افرادی که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند افزایش می یابد و این برای توسعه تجارت و اقتصاد نیز مفید است زیرا باعث افزایش گردش کالا می‌شود.

پوتین در پاسخ به سوالی درباره اهمیت همکاری در چارچوب طرح یک منطقه -  یک جاده برای کل جهان، 17 هدف توسعه پایدار تعریف شده توسط سازمان ملل را یادآور شد. وی خاطرنشان کرد که مبارزه برای محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهت های بسیار مهمی هستند، اما نباید در چارچوب آنها محدود شویم.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: ما نباید هدفی مانند مبارزه با فقر را فراموش کنیم. چگونه می‌توانیم به مردم کشورهای آفریقایی بگوییم: نفت، فرآورده‌های نفتی دریافت نخواهید کرد، باید منحصراً به منابع تجدیدپذیر انرژی - نیروی باد، به عنوان مثال، خورشید و غیره متکی باشید؟ آنها عمدتاً برای اقتصادهای در حال توسعه در دسترس نیستند.  مردم باید از گرسنگی رنج ببرند؟ همه چیز باید متعادل باشد، همه تصمیمات باید متعادل باشند.

از 17 تا 18 اکتبر، سومین مجمع بین المللی یک منطقه و یک جاده در پایتخت چین برگزار می‌شود. رئیس جمهور فدراسیون روسیه قصد دارد در این مجمع شرکت کند. در عین حال، کرملین انتظار دارد که آنها زمانی برای برقراری گفتگوی رودررو با شی جین پینگ، رهبر چین پیدا کنند. ابتکار یک منطقه و یک جاده مفهومی است که شی جین پینگ در سال 2013 برای ارتقای تجارت بین المللی و پروژه‌های سرمایه گذاری چندجانبه با مشارکت کشورهای ذینفع و استفاده از سرمایه‌های چینی و خارجی پیشنهاد کرد. بیش از 150 کشور و 30 سازمان بین المللی قبلاً به این ایده پیوسته اند.

روسیه می‌تواند تمام نیازهای غذایی شرکای خود در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را تامین کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست شورای رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع در یک قالب محدود گفت: روسیه قادر خواهد بود تمام نیازهای غذایی همکاران مشترک المنافع خود را تامین کند. رئیس جمهور اظهار داشت: من می دانم که دوستان و همکاران ما از کشورهای مستقل مشترک المنافع نیازهایی دارند. همه چیز تامین خواهد شد.

وی یادآور شد که سال گذشته رکورد تاریخی برداشت گندم - 158 میلیون تن بوده است. امسال نیز بسیار زیاد - بیش از 130 میلیون تن خواهد بود. پوتین تصریح کرد: این بدان معنی است که پتانسیل صادرات ما بسیار زیاد است. روسیه به احتمال زیاد جایگاه اول خود را در صادرات گندم در جهان حفظ خواهد کرد. صادرات غلات مانند سال گذشته حداقل 50 تا 60 میلیون تن خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما