معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۶:۳۹

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته سوم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بانک جهانی :  تورم تونس در سال 2024 به 8 درصد خواهد رسید

در بانک جهانی پیش بینی کرد از نظر نرخ تورم تونس در میان کشورهای عربی در سال 2024 در رتبه چهارم قرار خواهد گرفت.

بانک جهانی انتظار دارد نرخ تورم در تونس به 8 درصد کاهش یابد، در حالی که مصر با پیش بینی 26 درصدی در صدر رتبه بندی کشورهای عربی قرار گرفت، یمن با پیش بینی بیش از 17 درصد در رتبه دوم و الجزایر با 8.6 درصد در رتبه سوم قرار گرفتند.

سایت بانک جهانی

دولت تونس معدل 1 میلیارد و 150 میلیون دینار ارز خارجی از بانک های داخلی وام می‌گیرد

تونس از ابتدای سال 2023 در چهارچوب دو وام ارزی در حدود 1 میلیارد و 150 میلیون دینار که دو برابر میزان مقرر در چارچوب بودجه دولت برای سال 2023 است از بانک های داخلی وام گرفته است.

در گزارش بودجه سال 2023،  دولت مجاز به استقراض حدود 528 میلیون دینار از بازار داخلی به صورت ارز است. این در حالی است که دولت در طول سال 2023 به دنبال تأمین تقریباً 24.3 میلیارد دینار از منابع مختلف استقراض ازجمله منابع استقراض داخلی مانند اوراق قرضه ملی و وام ارزی بانکی است.

وام ارزی بانکی یک ابزار تأمین مالی است که دولت تونس از سال 2017 مکرراً به آن متوسل شده است. این وام بانکی نمی‌تواند بر ذخایر ارزی تونس تأثیر بگذارد زیرا این مبلغ در اختیار بانک ها بوده و در اختیار دولت قرار گرفته است. وزارت دارایی به منظور بازپرداخت اقساط وام های قبلی به وام داخلی ارزی متوسل می‌شود.

خبرگزاری موزائیک اف ام

 

بخش انرژی در تونس 54 درصد از کسری تجاری را تشکیل می دهد

تا پایان سپتامبر 2023 بخش انرژی 54 درصد از کسری تجاری تونس را در تشکیل داد. در کشوری که کسری تجاری با وجود کاهش در سال جاری، همچنان نزدیک به 14 میلیارد دینار است.

داده‌های منتشر شده توسط موسسه ملی آمار در مورد تجارت خارجی تا پایان سپتامبر 2023، نشان می دهد سطح کسری تجاری تونس، بدون احتساب بخش انرژی، نزدیک به 6.3 میلیارد دینار بوده و در نتیجه کسری تجاری برای بخش انرژی در حدود 7.6 میلیارد دینار است.

بر اساس گزارش دیدبان ملی انرژی و معادن، کسری تجارت انرژی تونس در پایان ژوئن 2023 معادل 5 درصد افزایش یافت و به 4.2 میلیارد دینار ، در مقایسه با 4 میلیارد دینار ثبت شده در مدت مشابه در سال 2022 رسید.

تونس در پایان ژوئن 2023 در مقایسه با سال 2022 دچار کسری تقریباً 10 درصدی در تراز انرژی به دلیل کاهش تولید ملی نفت خام و گاز طبیعی رسیده است که این کمبود را از طریق واردات پوشش می دهد.

وزارت صنعت تونس نیز اعلام کرد در نیمه اول سال جاری واردات برق از الجزایر 12 درصد نیاز برق تونس را تامین کرده است. کاهش 38.2 درصدی صادرات بخش انرژی در پایان سپتامبر 2023 که به دلیل کاهش 23.9 درصدی بخش فسفات و مشتقات آن رخ داد نیز این داده‌ها را تأیید می‌کند.

خبرگزاری‌های تونس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما