معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۸:۴۶

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته دوم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برنامه تأمین مالی تولیدکنندگان خرما برای جمع آوری و ذخیره این محصول

دولت تونس برای حمایت از واحه‌ها، توجه خود را به بخش استراتژیک خرما و افزایش بهره وری و تأمین اعتبار این بخش و توجه به دغدغه‌های کشاورزان و ارائه خدمات به آنان معطوف داشته است. بخش خرما در کنار بخش زیتون و مرکبات، به دلیل ارزآوری مورد توجه دولت تونس قرار دارد.

پیش بینی می‌شود در فصل جاری حدود 390 هزار تن خرمای درجه یک برداشت شود که حدود 130 هزار تن آن برای صادرات و حدود 250 هزار تن برای بازار داخلی هدایت می‌شود. دولت ذخیره‌سازی حدود 20000 تن خرما را برای مدت چهار ماه با امتیازاتی مانند پرداخت بین 25 تا 50 درصد هزینه ذخیره سازی و تأمین حدود 2 میلیون جعبه و مبارزه با آفات را تضمین کرده است. وزارت کشاورزی به همراه بانک تضامن تونس به زودی برنامه تامین مالی بخش خرما به ارزش 7 میلیون دینار در قالب ارائه وام فصلی به تولیدکنندگان و صاحبان انبارها آغاز خواهد کرد.

سایت وزارت کشاورزی تونس

نرخ برابری دینار تونس در برابر دلار آمریکا بهبود یافت

بر اساس شاخص‌های پولی و مالی منتشر شده توسط بانک مرکزی تونس، خالص دارایی‌های ارزی، از 26.7 میلیارد دینار معادل 118 روز عرضه فراتر رفت که این رقم در مدت مشابه سال 2022 به 23.6 میلیارد دینار (111 روز عرضه) بود. بانک مرکزی همچنین از بهبود نرخ برابری دینار تونس در برابر دلار آمریکا خبر داد. در پایان سپتامبر 2023، قیمت هر دلار 3182 دینار برآورد شد که در مدت مشابه در سال 2022، 3332 دینار بود.

نرخ برابری دینار در برابر ین ژاپن نیز تقویت شد و نرخ مبادله 1000 ین ژاپن به 21290 دینار در مقایسه با 22786 دینار تونس در پایان سپتامبر 2022 رسید. اما از سوی دیگر، نرخ برابری دینار در برابر یورو کاهش یافته و ارزش دینار که در پایان سپتامبر 2022 حدود 3188 دینار بود اکنون به سطح 3351 دینار رسیده است.

سایت بانک مرکزی تونس

شاخص قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر افزایش یافت 

بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه ملی آمار تونس، شاخص قیمت مصرف کننده پس از افزایش 0.6 درصدی در ماه قبل، طی ماه سپتامبر 2023 نسبت به ماه آگوست 0.8 درصد افزایش داشته است. این توسعه عمدتاً ناشی از افزایش ثبت شده در قیمت گروه مواد و خدمات آموزشی به میزان 4.3 درصد، قیمت گروه دخانیات 5.8 درصد و قیمت گروه تغذیه و آشامیدنی 0.9 درصد است.

موسسه ملی آمار تونس

بانک جهانی پیش بینی رشد خود را برای تونس طی سال 2023 کاهش داد

بانک جهانی پیش بینی رشد خود را برای تونس در سال 2023 به 1.2 درصد «به همراه میزان بالایی از عدم اطمینان» کاهش داد، در حالی که در ژوئن 2023 این پیش بینی برای تونس 2.3 درصد بود. بانک جهانی در گزارشی تحت عنوان «دستیابی به تعادل: مشاغل و دستمزدها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هنگام وقوع بحران» اعلام کرد اقتصاد تونس در مقایسه با عملکرد این کشور در سال 2021 و 2022 به میزان قابل توجهی کند شده است.

براساس این گزارش، این کندی به دلیل خشکسالی، به‌ویژه برای بخش کشاورزی، و تردیدهای پیرامون پرداخت بدهی و کندی اجرای اصلاحات ساختاری است.بانک جهانی معتقد است که در صورت عدم توافق مالی تونس با صندوق بین‌المللی پول و عدم تامین مالی خارجی،  دارایی عمومی و حساب خارجی تونس همچنان شکننده باقی می‌ماند.

از سوی دیگر، کسری بودجه به عدد 5.6 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2023 در مقایسه با کسری 6.6 درصدی در سال 2022 کاهش یافته که در نتیجه کاهش یارانه سوخت، کاهش حقوق ها و افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است.

کسری حساب جاری نیز با افزایش فعالیت بخش گردشگری به 4 درصد از تولید ناخالص داخلی (در مقایسه با 8.6 درصد در سال 2022) کاهش یافته است. اصلاحات مورد نظر صندوق بین المللی پول عمدتاً مربوط به کاهش یارانه‌ها و در عین حال هدایت آن‌ها به سمت گروه‌های آسیب‌پذیر، دستیابی به عدالت مالی و تجدید ساختار نهادهای عمومی است.

سایت بانک جهانی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما