معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۲- ۱۴:۴۵

بازنگری برنامه استراتژی توسعه ملی زیمبابوه

برنامه استراتژی توسعه ملی در تمام چهارده حوزه اولویت دار با تمرکز بر شناسایی شکاف ها و اطمینان از تحقق کامل اهداف و سیاست های اقتصادی تنظیم شده است.

امتولی انکوبه، وزیر دارایی و توسعه اقتصادی زیمبابوه، اخیرا اظهار داشته است که دولت در بازه زمانی ماه مارس تا ژوئن 2023، یک بازنگری میان مدت در برنامه استراتژی توسعه ملی ( (NDS1 را انجام داده است که در نیمه اول، به روز رسانی در مورد اجرای پروژه  NDS1 ارائه کرده است. پیشرفت ها و شکاف ها و همچنین استراتژی‌هایی برای تسریع این برنامه را برجسته خواهد کرد.  پیشرفت در جهت تحقق کامل اهداف برنامه  NDS1 در طول دوره باقی مانده از برنامه استراتژی ملی خواهد بود.

برنامه استراتژی توسعه ملی NDS1 در تمام چهارده حوزه اولویت دار در نیمه اول اجرای خود، با تمرکز بر شناسایی شکاف ها برای اطمینان از تحقق کامل اهداف و سیاست های اقتصادی، دستاوردهایی را نیز به ثبت رساند.

 سال 2023 نقطه میانی در اجرای برنامه  NDS1 است، دومین برنامه از سه برنامه توسعه ملی متوالی با هدف دستیابی به چشم انداز 2030 کشور مبنی بر "جامعه توانمند و مرفه با درآمد متوسط رو به بالا" تا سال 2030 خواهد بود. وزیر دارایی و توسعه اقتصادی زیمبابوه تاکید کرد «پیشرفت کلی در تمام برنامه‌های حوزه اولویت دار مثبت بوده است.

در همین راستا  حرکت دولت  به سمت تحول در برخی از اولویت ‌های ملی کلیدی NDS 1 شامل حرکت به سوی رشد و ثبات اقتصادی، تحول ساختاری،  تامین امنیت غذایی و مناسب سازی تغذیه، حکمرانی خوب و مورد انتظار مردم، حرکت اقتصاد به سمت زنجیره ارزش، تامین مسکن، تامین شغل و کسب و کار، توسعه سرمایه انسانی، حفاظت از محیط زیست، تاب‌آوری و شرایط آب و هوایی و مدیریت منابع طبیعی بوده است. 

وزیر دارایی و توسعه اقتصادی زیمبابوه،  تصریح کرد وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌های دولی و همچنین سایر ذینفعان و فعالان در هر یک از حوزه‌های موضوعی، اکنون باید استراتژی‌های خود را به ‌طور شکلی و موضوعی بررسی و بازنگری کنند و متعهد به تقویت همکاری‌ها تحت رویکرد کل دولت به منظور تسریع در اجرای برنامه‌ها شوند.  امتولی اکوبه افزود: پروژه‌هایی که باعث رشد و توسعه فراگیر در کشور می‌شوند.

 به گفته وزیر دارایی و توسعه اقتصادی زیمبابوه،  به طور کلی، تمرکز در نیمه دوم برنامه  NDS1 که از طریق بودجه ملی 2024 و 2025 اجرا می‌شود، در میان سایر زمینه‌ها به دنبال دستیابی به تورم تک رقمی و نرخ ارز تعیین شده توسط بازار، افزایش بسیج منابع داخلی برای تامین مالی پروژه‌های NDS1 خواهد بود.  اجرای استراتژی اصلاحات نهادهای دولتی و تعمیق شمول مالی و افزایش بسیج پس انداز ملی، برنامه‌های در دست اجرا می‌باشند.  

 امتولی اکوبه، تاکید کرد رسیدگی به چالش‌های رو به رشد زیست ‌محیطی و بهبود سلامت تنوع زیستی، افزایش ورود و پذیرش گردشگران در راستای توسعه صنعت توریسم، بهبود رقابت‌پذیری ملی، ارزش افزوده اجرا و انجام اصلاحات تجاری و بهره ‌مندی از آن و تولید محصولات استراتژیک و مورد نیاز مردم همچنین افزایش سهم بخش تولید در تولید ناخالص داخلی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 علاوه بر این، تمرکز بر بهبود دسترسی به آموزش با کیفیت، عادلانه و فراگیر، افزایش دسترسی و استفاده از دانش و فن‌آوری‌های پیشرفته از جمله ارتقای دانش‌آموزان برای فراگیری موضوعات علمی، تضمین ارائه زیرساخت‌های عمومی‌با کیفیت و همچنین سهولت دسترسی به خدمات عمومی، بهبود دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمایت از دستیابی به امنیت انرژی خواهد بود

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما