معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته اول مهرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

توافقات همکاری تجار ترکیه با ونزوئلا

تجار ترکیه پنج توافقنامه همکاری را با فرمانداری ایالت لاگوایرا در حوزه‌های راهبردی جهت تقویت همکاری اقتصادی منعقد نمودند. برابر اعلام خوزه آلخاندرو تران، فرماندار ایالت لاگوایرا ، موافقتنامه‌های همکاری در جریان برگزاری نمایشگاه محصولات صادراتی ترکیه در ونزوئلا به امضای طرفین رسیدند و هدف استقرار شرکت های تولیدی با برخورداری از فناوری ترکیه در منطقه ساحلی مرکزی است.

https://unionradio.net/2023/09/24/gobierno-de-la-guaira-realiza-alianzas

گشایش دفتر همکاری مشترک استان چین در ونزوئلا

دفتر همکاری استان شنزن چین با ایالت لاگوایرا موسوم به دفتر منطقه اقتصادی لاگوایرا-شنزن در ایالت لاگوایرا در ونزوئلا به منظور تضمین روند مبادلات مشترک گشایش یافت. برابر اعلام خانم گابریلا خیمنز ، وزیر علم و فناوری ونزوئلا ، این دفتر با بکارگیری نیروی زبده و متخصص ،توسعه توانمندی‌های مشترک و تدوین طرحی در راستای تضمین تبادلات و هم تکمیلی در حوزه‌های توسعه تولیدی و فناوری در ایالت لاگوایرا را میسر می سازد  و برابر اعلام فرمانداری ایالت لاگوایرا ، این دستیابی به پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و فناوری را به همراه می آورد و در اواسط ماه آتی میلادی هیأتی به استان شنزن چین برای پیگیری همکاری اعزام می‌گردد.

https://redradiove.com/oficina-de-hermanamiento-de-la-zee-la-guaira-shenzhen

درخواست روسیه در سازمان ملل برای رفع تحریم ها علیه ونزوئلا

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  طی ایراد سخنانی در نشست  مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آمریکا و کشورهای غربی را به لغو تحریم های اعمال شده خود علیه ونزوئلا، سوریه و کوبا فراخواند. وی با اشاره به پیامدهای سوء تحریم های اعمالی علیه اقشار آسیب‌پذیر جامعه کشورهای تحت تحریم ، خاطر نشان ساخت که واشینگتن بایستی بدون اعمال هیچگونه پیش شرطی، اجرای سیاست خفه سازی اقتصاد ونزوئلا را رها سازد.

https://primicia.com.ve/mundo/lavrov-pidio-el-fin-del-estrangulamiento

همکاری علمی سازمان ملل با ونزوئلا

در راستای تقویت همکاری علمی سازمان ملل متحد با ونزوئلا، تشیلیدزی ماروالا، رئیس دانشگاه سازمان ملل متحد به این کشور سفر نمود.  برابر اعلام خانم گابریلا غیمنز، وزیر علم و فناوری ونزوئلا، مقام علمی سازمان ملل در این سفر ضمن شرکت در در جلسه کمیته مشورتی بین المللی برنامه بیوتکنولوژی سازمان ملل متحد برای منطقه آمریک، به تبادل نظر در مورد تجربه علمی ونزوئلا در حوزه بیوتکنولوژی  می‌پردازد.

 https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/mas-vida/rector-de-universidad

برنامه شرکت آمریکایی برای افزایش تولید نفت خام در ونزوئلا

شرک نفتی شورون با حفاری چاههای جدید نفتی در ونزوئلا دنبال افزایش تولید نفت خام به میزان ۶۵ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۴ می‌باشد. در حال حاضر این شرکت در پروژهای مشترک با شرکت ملی نفت ونزوئلا ۱۳۵ هزار بشکه در روز تولید دارد.

https://www.google.com/amp/s/www.aporrea.org/amp/energia/n386494.html

تعهد ونزوئلا به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای

ونزوئلا بار دیگر تعهد خویش را به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را اعلام داشت. خانم گابریلا خیمنز ، وزیر علم و فناوری ونزوئلا طی شرکت در شصت و هفتمین جلسه کنفرانس عمومی سازمان بین المللی انرژی اتمی در ژنو، اعلام داشت که ونزوئلا در صدد استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز و کاربرد منطقی آن در حوزه‌های علم و فناوری است و علاوه بر اینکه پذیرای کارشناسان سازمان بین المللی انرژی اتمی‌شده است بلکه فعالانه در ۲۰ طرح منطقه ای مشارکت می نماید.

https://www.eluniversal.com/venezuela/164952/venezuela-ratifica

تصویب قانون ترویج صادرات غیرنفتی ونزوئلا

 مجلس ملی ونزوئلا قانونی را برای ترویج صادرات غیر نفتی این کشور به تصویب رسانید. هدف از تصویب این قانون اعمال و توسعه راهکارهایی در راستای تسهیل صادرات کالا و خدمات غیر نفتی به منظور تحقق درآمدزایی و  پیشبرد احیای اقتصاد ونزوئلا عنوان شده است که بر پایه آن، صندوق ملی صادرات غیر نفتی وابسته به سازمان ترویج صادرات ایجاد می‌گردد.

https://www.asambleanacional.gob.ve/noticias/an-aprueba-en-primera

تصویب قانون موافقتنامه حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ونزوئلا و ترکیه

مجلس ملی ونزوئلا لایحه قانونی موافقتنامه ترویج و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری را به تصویب رسانید. موافقتنامه یادشده در ماه ژوئیه سال جاری میلادی به امضای مقامات دو کشور رسید که هدف از تصویب قانون مرتبط به آن، حفظ و تثبیت سرمایه‌گذاری متقابل در راستای ترویج توسعه در چارچوب احترام به حاکمیت، حق تعیین سرنوشت ، قوانین حقوقی و حقوق بین‌الملل عنوان شده است.

https://www.asambleanacional.gob.ve/noticias/an-sanciona-ley-aprobatoria

برگزاری نمایشگاه بین المللی مخابرات در ونزوئلا

نمایشگاه بین المللی مخابرات (Fitelven 2023)  در ونزوئلا در فاصله روزهای ۲۷ تا ۳۰ سپتامبر سال جاری میلادی در شهر کاراکاس برگزار می‌گردد. هدف از برگزاری این نمایشگاه بنا بر اظهارات نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، یافتن راه حل هایی جهت بهبود  عملکرد سامانه‌های مخابراتی با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی و بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی است.  برابر اعلام خسوس آلدانا، رئیس شرکت دولتی مخابرات ونزوئلا، بخش های خصوصی و دولتی در این نمایشگاه در راستای کمک به تقویت  مخابرات مشارکت می نمایند و بالغ بر ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

 https://www.globovision.com/nacional/11863/feria-internacional

انعقاد موافقتنامه همکاری تجاری بین ونزوئلا و کلمبیا

ونزوئلا و کلمبیا طی برگزاری نشست تجاری مشترک یا حضور بیش از ۶۰۰ شرکت، یادداشت تفاهمی را برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور همسایه منعقد نمودند برابر اعلام وزیر بازرگانی و صنایع کلمبیا، توسعه صنعتی مشترک در مناطق آزاد، برنامه ریزی در حوزه گردشگری، حمایت متقابل از سرمایه گذاری، راه اندازی کمیسیون ثبت و اجرای برنامه کاری مشترک از موارد مورد توافق به شمار می روند.

https://venezuela-news.com/memorandum-macrorrueda-binacional-venezuela

کاهش فاحش قدرت خرید حقوق بگیران در ونزوئلا

قدرت خرید افراد حقوق بگیر در ونزوئلا با توجه به کاهش شدید ارزش پول ملی طی ۱۸ ماه اخیر بالغ بر ۹۰ درصد کاهش یافته است. بر پایه اعلام موسسه تحلیل اقتصادی Ecoanalitica،  با حداقل حقوق پایه معادل ۱۳۰ بولیوار در حال حاضر تنها امکان ده درصد از اقلام  ۱۸ ماه گذشته میسر می‌گردد  که چنین امری کارکنان بخش دولتی و مستمری بگیران را در بالاترین سطح آسیب زدگی قرار داده است این در حالیست که بالغ بر ۴۰  درصد از جمعیت ونزوئلا با فقر  مفرط مواجه اند .

https://mundour.com/2023/09/27/perdida-poder-adquisitivo-salario-minimo

دیدار مقام ونزوئلایی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

خانم گابریلا خیمنز در جریان سفر به ژنو برای شرکت در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو نمود. برابر اعلام مقام ونزوئلایی در این جلسه توافق برای استمرار پیشبرد همکاری دو جانبه برای اجرای برنامه ملی مبارزه با سرطان در ونزوئلا و برنامه‌های کاربردی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در این کشور حاصل گردید. علاوه بر این خاطرنشان ساخت که ونزوئلا آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان تنها مرجع  معتبر برای راستی آزمایی و سایر فعالیت های پادمانی به رسمیت می‌شناسد و بر نقش آن به عنوان مجمع همکاری علمی و فنی در حوزه هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تأکید می نماید.

https://venezuela-news.com/cooperacion-venezuela-oiea-avanza-materia

معافیت شرکت های مخابراتی از پرداخت مالیات در ونزوئلا

نیکلاس مادورو ، رییس‌جمهور ونزوئلا در جریان برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی مخابرات در این کشور، فرمان معافیت شرکت های مخابراتی فعال در ونزوئلا از پرداخت مالیات را صادر نمود. وی با اعلام فعالیت بالغ بر ۲۴۰ شرکت خصوصی در بخش فعالیت های مخابراتی در ونزوئلا، خاطرنشان ساخت که درخواست مرتبط از سوی کمیسیون ملی مخابرات ارائه گردید و مدت زمان اجرای آن یک سال با برخورداری از قابلیت تمدید زمان اجرا تعیین شده است که معافیت مورد نظر بر مالیات بر ارزش افزوده ، واردات و نرخ تعرفه گمرکی برای شرکت های فعال در حوزه مخابرات و فناوری‌های برتر اعمال می‌گردد.

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=710130534487984&set=a.

قدردانی ونزوئلا از روسای جمهور کشورهای منطقه به خاطر مخالفت با تحریم ها

نیکلاس مادورو ، رئیس جمهور ونزوئلا از برخی از روسای جمهور کشورهای منطقه آمریکای لاتین به خاطر اعلام مخالفت با تحریم های اعمالی آمریکا علیه ونزوئلا در جریان سخنرانی‌هایشان در جریان برگزاری آخرین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تقدیر نمود. وی با اعلام گفت و گوی تلفنی با پترو گوستاوو ، رییس‌جمهور کلمبیا، از روسای جمهور برزیل، شیلی، مکزیک، کوبا و هندوراس به خاطر اتخاذ مواضع حمایتگرانه از ونزوئلا در برابر تحریم های اعمالی قدردانی کرد.

https://venezuela-news.com/nicolas-maduro-agradecio-presidentes-levantar

افتتاح نخستین نمایشگاه بین المللی مخابرات در ونزوئلا

نیکلاس مادورو ، رییس جمهور ونزوئلا در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال جاری میلادی نخستین نمایشگاه بین المللی مخابرات را در شهر کاراکاس افتتاح نمود. این نمایشگاه با حضور شرکت های داخلی و خارجی فعال در حوزه مخابرات تا تاریخ ۳۰ ماه جاری میلادی به طول می انجامد که در آن علاوه بر جلسات تجاری، آخرین دستاوردهای حاصله در حوزه مخابرات به نمایش در می آیند.

https://twitter.com/PresidencialVen/status/1707156230492274905

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما