معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمه دوم مرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش رشد اقتصادی اسلوونی در سه ماهه دوم 2023

بر اساس اعلام اداره آمار اسلوونی، تولید ناخالص داخلی اسلوونی پس از رشد 0.8 درصدی در سه ماهه اول سال جاری، در سه ماه دوم سال نیز شاهد رشد 1.4 درصدی بوده است. در سه ماهۀ دوم، واردات 8.3 درصد و صادرات 0.7 درصد کاهش یافته است، اما تجارت خارجی در مجموع 6.7 درصد در تولید ناخالص داخلی سهیم بوده است. مصرف داخلی در این مدت 5.4 درصد کاهش یافته، مخارج مصرف نهایی در همان سطح باقی مانده و تشکیل سرمایه ثابت 20.1 درصد کاهش یافته است که عمدتا به دلیل کاهش موجودی‌ها بود. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز 9.3 درصد افزایش یافت که بیشتر به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در ساختمان و سازه‌ها بود. مخارج مصرفی خانوارها 1.1 درصد کاهش یافت که برای اولین بار پس از دو سال رشد متوالی رخ داد. کل افراد شاغل نیز 1,093,200 نفر بود که 1.2 درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال 2022 افزایش داشت. بیشترین تعداد مشاغل جدید در ساخت و ساز ایجاد شد.

بانک مرکزی اسلوونی چشم‌انداز مابقی سال را به ویژه به دلیل خسارات و پیامدهای منفی سیل اخیر در اسلوونی نامشخص دانسته است. این نهاد سیاست‌گذار پولی، انتظار دارد که سفارشات صادراتی همچنان کاهش یابد که با توجه به شرایط سخت‌تر تامین مالی، باعث فشار بر صنعت خواهد شد. علاوه بر این، سیل و پیامدهای آن احتمالا تأثیر منفی بر بخش‌های خاصی از اقتصاد خواهد داشت. این عدم قطعیت‌ها با روندهای تورمی و تاثیر سیاست‌های پولی انقباضی بر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط است. عدم اطمینان مرتبط با تاثیر قیمت انرژی بر تولید صنایع انرژی‌بر نیز همچنان بالاست.

https://sloveniatimes.com/39510/slovenias-economic-growth-gathers-pace-in-q2

رکورد جدید صادرات اسلوونی

بر اساس اعلام اداره ملی آمار اسلوونی، صادرات کالاهای اسلوونی در ماه ژوئن، 0.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به رکورد ماهانه 5.3 میلیارد یورو رسید، اما واردات با کاهش 5.4 درصدی به 4.6 میلیارد یورو رسید. با افزایش صادرات و کاهش واردات، بالاترین مازاد تجاری اسلوونی، یعنی 671 میلیون یورو مازاد تجاری نیز در این ماه ثبت شد. البته افزایش صادرات تا حدود زیادی به دلیل تورم و افزایش قیمت کالاهای صادراتی است، زیرا صادرات از نظر حجمی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در مجموع شش ماهه نخست سال نیز، صادرات با 12.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 28.5 میلیارد یورو و واردات با 3.3 درصد افزایش به 28.7 میلیارد یورو رسید. در سه ماهه دوم، اسلوونی شاهد کاهش تجارت با کشورهای اتحادیه اروپا بود. بین آوریل تا پایان ژوئن، صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا 5.4 درصد و واردات از این کشورها 7.9 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. در همین دوره، صادرات به بازارهای خارج از اتحادیه اروپا 8.8 درصد افزایش یافت، در حالی که واردات ثابت ماند. در نیمه اول سال جاری، مهم‌ترین بازارهای صادراتی اسلوونی، کشور‌های سوئیس، آلمان، ایتالیا، کرواسی و اتریش بودند و در مقابل، مهم‌ترین شرکای وارداتی اسلوونی کشورهای سوئیس، چین، آلمان، ایتالیا و اتریش بوده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات به سوئیس و واردات از چین بیشترین افزایش را داشتند، در حالی که ارزش واردات از روسیه بیش از 80 درصد کاهش یافت.

https://sloveniatimes.com/slovenias-exports-and-trade-surplus-at-all-time-high

افزایش میزان جابجایی مسافر در فرودگاه لوبلیانا

با اینکه فرودگاه لوبلیانا در سال جاری، شاهد افزایش تعداد مسافران بوده است، اما ترافیک فعلی هنوز کمتر از سطح سال 2019 است. بیش از 689 هزار مسافر در 7 ماهه اول سال 2023 از طریق فرودگاه لوبلیانا پرواز کردند که 35 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است، اما همچنان بسیار کمتر از ارقام ثبت شده در مدت مشابه در سال 2019 قبل از همه‌گیری کووید-19 است.

انتظار می‌رود این فرودگاه تا پایان سال کمی‌ بیشتر از میزان برنامه‌ریزی شدۀ 1.2 میلیون مسافر داشته باشد. در ماه ژوئیه 2023 تقریبا 150 هزار مسافر از طریق این فرودگاه سفر کردند که 9.5 درصد نسبت به ژوئیه 2022 افزایش داشت، اما 27 درصد نسبت به ژوئیه 2019 کمتر است که تنها چند ماه قبل از ورشکستگی شرکت هواپیمایی اسلوونیایی آدریا ایرویز بود. بخش پروازهای چارتر از زمان شیوع ویروس کرونا حتی بیشتر از ترافیک مسافران عادی بهبود یافته است و در سال جاری به سطح 2019 رسیده است. از ژانویه تا ژوئیه سال جاری، تعداد مسافرین پروازهای چارتری، 20 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و تقریبا 4 درصد بیشتر از هفت ماهه اول سال 2019 بوده است. انتظار می‌رود تا پایان سال 150 هزار مسافر پرواز چارتری وجود داشته باشد که با مدت مشابه سال 2019 برابری می‌کند.

https://sloveniatimes.com/ljubljana-airport-getting-busier

افزایش سود بانک‌های اسلوونی در نیمه اول سال 2023

داده‌های جدید بانک مرکزی اسلوونی نشان می‌دهد که بانک‌های اسلوونی در نیمه اول سال 2023 حدود 467 میلیون یورو سود خالص داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 145 درصد افزایش داشته است. این گزارش نشان می‌دهد که سود قبل از کسر مالیات این بانک‌ها نیز به 533 میلیون یورو رسیده است.

در نیمه اول سال جاری، درآمد خالص بانک‌های اسلوونی از محل بهره، نزدیک به 105 درصد افزایش یافته و به 661.5 میلیون یورو رسید و درآمد غیربهره‌ای بانک‌ها نیز با 8 درصد افزایش، 317 میلیون یورو بوده است. سپرده‌های نقدی نسبت به سال قبل 1 درصد افزایش یافت و اعطای وام به بخش غیربانکی نیز با 0.1 درصد افزایش به کمتر از 27.1 میلیارد یورو رسید. در شش ماه منتهی به پایان ژوئن، میزان وام‌ها 464 میلیون یورو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است. وام به خانوارها در پایان ژوئن بالغ بر 12.2 میلیارد یورو بود که 4 درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است. از این میزان، وام مسکن 8.1 میلیارد یورو بوده که 3 درصد نسبت به ژوئن 2022 افزایش یافته است.

میزان سپرده‌های نقدی نگهداری شده توسط بخش غیربانکی در پایان ژوئن به 39.6 میلیارد یورو رسید که 5 درصد بیشتر از یک سال قبل است. همچنین سپرده‌های خانوارها با رشد 5 درصدی به 26.4 میلیارد یورو رسید. کل دارایی‌های بانک‌ها در اسلوونی نیز با 7 درصد افزایش سالانه به 51.3 میلیارد یورو در پایان ژوئن رسید.

https://sloveniatimes.com/39525/banking-profit-more-than-doubles

عملکرد درخشان بانک NLB در نیمه نخست 2023

بانک NLB از عملکرد مناسب خود در نیمۀ اول سال 2023 خبر داد. با توجه به افزایش نرخ بهره کلیدی توسط بانک مرکزی اروپا (ECB)، این بانک رشد خوبی در درآمد خالص بهره در نیمه اول سال کسب کرد. درآمد این بانک در بخش بانکداری خرد در مقایسه با نیمه اول سال گذشته با رشد 153 درصدی از 43.6 میلیون یورو به 110.4 میلیون یورو رسید. در سطح کلان نیز در نیمه اول سال، مجموع درآمد خالص NLB به 380 میلیون یورو یا 68 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته رسید. پیش‌بینی می‌شود که این بانک در سال جاری بیش از 200 میلیون یورو بیشتر از سال گذشته درآمد داشته باشد؛ بنابراین، تعجب‌آور نیست که NLB پس از کسر مالیات 122.6 میلیون یورو در سه ماهه دوم سود کسب کرد که نسبت به سه ماهه اول سال 2023 دو درصد افزایش داشت، در حالی که در نیمه اول سود خالص آن به 242.7 میلیون رسید که نشان دهنده دو برابر شدن سود است. ارزش بازار NLB در حال حاضر حدود 1.6 میلیارد یورو است، در حالی که می‌توان انتظار سودی در حدود 400 میلیون یورو پس از کسر مالیات در سال جاری و همین میزان در سال آینده را داشت.

https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/nlb-letos-z-odlicnim-poslovanjem

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما