معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۳:۲۴

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تجارت خارجی 112 میلیارد یورویی اسلوونی در سال 2023

بر اساس اعلام مرکز آمار اسلوونی، صادرات کالاهای این کشور در سال 2023 به میزان 4.4 درصد رشد کرد که کمترین سرعت از زمان کاهش بحران کووید در سال 2020 است. در مقابل، واردات اسلوونی در سال 2023 به میزان 0.6 درصد افزایش یافت. حجم صادرات اسلوونی در سال 2023 به میزان 54.9 میلیارد یورو و واردات 57 میلیارد یورو و حجم کل تجارت خارجی نزدیک به 112 میلیارد یورو بوده است. نسبت صادرات به واردات به 96.4 درصد رسید که نسبت به سال قبل بیش از سه واحد درصد بهبود یافته است.

در سال 2023، صادرات اسلوونی به کشورهای اتحادیه اروپا بیش از 5 درصد کاهش یافت، در حالی که صادرات به کشورهای غیر اتحادیه اروپا 19.4 درصد افزایش یافت. واردات کالا از اتحادیه اروپا نیز 6.4 درصد کاهش یافته است، در حالی که واردات از کشورهای غیر اتحادیه اروپا 11.3 درصد رشد داشته است. افزایش تجارت با کشورهای غیر اتحادیه اروپا عمدتا به دلیل افزایش تجارت با سوئیس بود، که آلمان را پشت سر گذاشت و به بازار شماره 1 صادرات و واردات اسلوونی تبدیل شد. صادرات به سوئیس و واردات از چین بیشترین رشد را ثبت کردند، در حالی که واردات از روسیه بیش از 85 درصد کاهش یافت. اتحادیه اروپا همچنان 55 درصد از کل صادرات و 56 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است.

محصولات پزشکی و دارویی 34 درصد از کل صادرات را از نظر ارزش تشکیل می‌دهند. دیگر محصولات صادراتی قابل توجه خودروهای جاده‌ای، ماشین‌آلات برقی و ماشین‌آلات صنعتی عمومی‌بود. واردات مواد شیمیایی آلی در مقایسه با سال 2022 نیز تقریبا دو برابر شده و از نظر ارزشی 19 درصد از واردات اسلوونی را تشکیل می‌دهد. سایر گروه‌های عمده وارداتی محصولات دارویی، خودروهای جاده‌ای و فرآورده‌های نفتی بودند. در مقایسه با سال 2022 ارزش تجارت محصولات انرژی و مواد اولیه کاهش قابل توجهی داشته است که می‌توان به کاهش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی نسبت داد.

https://sloveniatimes.com/40198/slovenias-export-growth-slows

آغاز فروش اوراق قرضه به سرمایه‌گذاران خرد

خزانه‌داری اسلوونی برای رونق بخشیدن به بازار سرمایه داخلی، اشتراک 250 میلیون یورویی اوراق قرضه سه ساله با سود سالانه 3.4 درصد را برای سرمایه‌گذاران خرد داخلی باز کرده است. افراد حداقل 18 سال با اقامت دائم یا موقت در اسلوونی واجد شرایط اشتراک در نزدیک به 250 شعبه بانک و کارگزاری در سراسر کشور هستند. حداقل سرمایه‌گذاری 1000 یورو و حداکثر آن 100 هزار یورو تعیین شده است. اشتراک در 16 فوریه به پایان می‌رسد.

هنگامی‌که اوراق بهادار، که عموما به عنوان اوراق قرضه مردمی‌شناخته می‌شود، در بورس اوراق بهادار لیوبلیانا ثبت شد، آزادانه قابل انتقال خواهد بود و دیگر محدودیتی در حجم معاملات وجود نخواهد داشت. طبق آخرین داده‌های بانک مرکزی، خانوارهای اسلوونیایی حدود 29 میلیارد یورو سپرده بانکی دارند. اما علیرغم افزایش اخیر نرخ‌های بهره، سود سپرده‌ها پایین و بسیار کمتر از میانگین منطقه یورو باقی مانده است و این اوراق را به پیشنهادی جذاب تبدیل می‌کند.

https://sloveniatimes.com/40196/peoples-bond-subscription-starts

افزایش حداقل دستمزد متناسب با نرخ تورم

حداقل دستمزد قانونی در اسلوونی در سال جاری پس از افزایش 4.2 درصدی نرخ تورم سالانه در سال گذشته، 1253.90 یورو ناخالص (902 یورو خالص) در ماه تعیین شده است. حداقل دستمزد جدید توسط لوکا مسک وزیر کار در 23 ژانویه پس از گفتگو با کارفرمایان و اتحادیه‌های کارگری اعلام شد. با استناد به عدم اطمینان اقتصادی، کارفرمایان خواستار حداقل افزایش ممکن شده بودند، در حالی که اتحادیه‌های کارگری افزایش حداقل 7.5 درصدی را پیشنهاد کرده بودند. طبق قانون، حداقل دستمزد حداقل یک بار در سال به نسبت نرخ تورم صورت می‌پذیرد، اما عوامل دیگری مانند روند پرداخت، رشد تولید ناخالص داخلی، حداقل هزینه زندگی نیز در نظر گرفته می‌شود.

https://sloveniatimes.com/40168/minimum-wage-adjusted-for-inflation

رکورد فروش گروه داروسازی کرکا

گروه داروسازی اسلوونیایی کرکا شاهد درآمد فروش خود با افزایش 5 درصدی در سال گذشته بود و به رکورد 1.81 میلیارد یورو رسید، اما سود خالص به دلیل زیان ارزی به میزان 14 درصد کاهش یافت و به 311.2 میلیون یورو رسید. جوژه کولاریچ، مدیرعامل این شرکت گفت: علیرغم فشارهای تورمی، سود عملیاتی ما طبق برآوردها بالاترین میزان تا به امروز بوده است که در مجموع به 397.6 میلیون یورو رسیده است که نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است. این گروه 94 درصد از کالاها و خدمات خود را در خارج از اسلوونی فروخت. روسیه مهم‌ترین بازار این شرکت است و پس از آن لهستان، آلمان، اوکراین، رومانی و اسلوونی قرار دارند. کرکا اعلام کرد که یک سرمایه‌گذاری مشترک با شریک هندی خود Laurus Lab در حیدرآباد هند راه‌اندازی کرده است و قرار است وارد بازار هند و سایر بازارهای غیر اتحادیه اروپا شود که نه کرکا و نه Laurus در آن حضور ندارند. در نوامبر گذشته، کرکا اولین رتبه بندی S&P Global CSA را برای سال 2023 دریافت کرد که این شرکت را در بین 10 شرکت داروسازی برتر دنیا قرار می‌دهد.

https://sloveniatimes.com/40176/pharma-group-krka-posts-record-high-sales-for-2023

افزایش درآمد شرکت دولتی تولیدکننده برق گن

دژان پاراوان، مدیرعامل گروه انرژی گن عملکرد سال 2023 این گروه را ارائه نمود. این شرکت دولتی برق که نیروگاه هسته‌ای کرشکو را نیز شامل می‌شود، در سال 2023 به میزان 204.5 میلیون یورو سود خالص داشت ولی درآمد شرکت با کاهش 29 درصدی نسبت به سال 2022 به 2.97 میلیارد یورو رسید. وی گفت نیروگاه هسته‌ای کرشکو مجبور شد برای تعمیرات غیرمنتظره به دلیل نشتی کوچک روی لوله در سیستم اولیه در نیمه دوم سال تعطیل شود و تعمیرات انجام شده با 43 روز و هزینه 49.6 میلیون یورو طولانی‌ترین تعمیرات برنامه‌ریزی نشده در تاریخ 40 ساله آن بوده است. شرکت گن علاوه بر نیروگاه هسته‌ای کرشکو، مالک نیروگاه‌های برق آبی در ساوا، نیروگاه گازی Brestanica و GEN-I، بزرگترین تاجر برق در کشور می‌باشد.

این گروه در سال گذشته 3433 گیگاوات ساعت برق تولید کرد که 28 درصد از مصرف اسلوونی را به خود اختصاص داد. نیروگاه هسته‌ای 77 درصد، نیروگاه‌های برق آبی 22 درصد و نیروگاه‌های خورشیدی 1 درصد از تولید برق این شرکت را بخود اختصاص می‌دهند. انتظار می‌رود که شرکت گن مسئولیت بزرگترین سرمایه‌گذاری اسلوونی در دهه‌های اخیر یعنی ساخت دومین راکتور هسته‌ای در کرشکو را برعهده گیرد که تخمین زده می‌شود بیش از ۱۰ میلیارد یورو هزینه داشته باشد.

https://sloveniatimes.com/40175/power-producer-gen-reports-nine-fold-profit-growth

ثبت رکورد جدید در آمارهای گردشگری اسلوونی در سال 2023

مقاصد گردشگری اسلوونی در سال گذشته بیش از شش میلیون بازدید کننده را به خود جذب کردند که بیش از 16 میلیون شب را در امکانات اقامتی این کشور سپری کردند که رکورد جدیدی است. لیوبلیانا پایتخت بیشترین رشد را داشت. بر اساس اعلام مرکز آمار اسلوونی سال 2023 موفق‌ترین سال از نظر گردشگری بود و 2 درصد بیشتر از سال 2019 (رکورد قبلی) بود .

در مقایسه با سال 2022، تعداد بازدیدکنندگان با 5.5 درصد افزایش به 6.19 میلیون نفر و شب‌هایی که سپری کردند با 3.5 درصد افزایش به 16.13 میلیون رسید. گردشگران خارجی 72 درصد از کل اقامت‌های شبانه را تشکیل می‌دهند. گردشگران محلی 17 درصد کمتر از سال قبل و بازدیدکنندگان خارجی 15 درصد بیشتر شب‌ها را سپری کردند. در مقایسه با سال 2019، این ارقام برای بازدیدکنندگان اسلوونیایی و خارجی به ترتیب 4 و 2 درصد افزایش یافته است. بیشترین بازدیدکنندگان خارجی آلمانی بودند. آنها 1.9 میلیون شب را سپری کردند که 16 درصد از کل هزینه‌های خارجی‌ها را تشکیل می‌دهد. ایتالیا، اتریش، جمهوری چک، هلند و کرواسی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

https://sloveniatimes.com/40174/slovenias-tourism-figures-hit-all-time-high-in-2023

تنزل اسلوونی در شاخص ادراک فساد

اسلوونی در شاخص ادراک فساد در سال 2023 امتیاز 56 از 100 را کسب کرده است که به معنای تنزل یک رتبه‌ای نسبت به سال ماقبل بوده و در بین 180 کشور در رده 42 قرار گرفت. بر این اساس اسلوونی همچنان از میانگین اتحادیه اروپا با 64 امتیاز عقب است، اما بالاتر از میانگین جهانی است که دوازده سال است در 43 امتیاز باقی مانده است. این گزارش که سطوح درک شده از فساد در بخش دولتی را اندازه‌گیری می‌کند، دانمارک را با 90 امتیاز برای ششمین سال متوالی در صدر قرار می‌دهد و فنلاند با 87 امتیاز و نیوزلند با 85 امتیاز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. شاخص ادراک فساد بر اساس داده‌های 13 منبع از جمله بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد، شرکت‌های مشاوره خصوصی، اندیشکده‌ها و دیگر مراجع ذیربط محاسبه می‌شود.

https://sloveniatimes.com/40190/slovenia-slips-one-spot-in-corruption-perceptions-index

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما