معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۵:۰۲

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارزیابی مثبت آژانس‌های معتبر رتبه‌بندی اعتباری از اقتصاد اسلوونی

آژانس‌های رتبه بندی اعتباری S&P و DBRS Morningstar رتبه اعتباری اسلوونی را تایید کردند. S&P رتبه قبلی AA- برای اسلوونی را حفظ کرد و آژانس DBRS نیز رتبه‌های A (بالا) و A (بالا) را حفظ کرد. آژانس DBRS همچنین گزارش طولانی‌تری منتشر کرد که در آن بیان می‌کند که موقعیت خوب اسلوونی به طور کلی تحت تأثیر اقتصاد توسعه یافته، مدیریت کارآمد بدهی، چارچوب مالی محتاطانه و عضویت در نهادهای اروپایی است. در این گزارش آمده است که برخورداری اسلوونی از یک سیاست اقتصاد کلان معتبر به چشم‌انداز باثبات اقتصادی کمک می‌کند و اقتصاد این کشور را قادر می‌سازد تا به طور موثر بر یک سری شوک‌های نامطلوب جهانی و داخلی غلبه کند. این آژانس پیش‌بینی می‌کند که کسری مالی عمومی در میان مدت معتدل باقی می‌ماند، در حالی که رشد اقتصادی تقویت می‌شود و بدهی عمومی‌کاهش خواهد یافت.

https://www.gov.si/novice/2024-06-08-s-and-p-in-dbrs-morningstar-potrdila-bonitetno-oceno-slovenije/

ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی باتری در آلمان توسط شرکت اسلوونیایی

شرکت NGEN، که یک مجموعه اسلوونیایی متخصص در ذخیره‌سازی باتری در مقیاس بزرگ می‌باشد، اخیرا قراردادی را با غول گاز دولتی آلمان (Uniper) برای ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی در محل نیروگاه هیدن در پترشاگن امضا کرده است. این تاسیسات باتری، به ارزش نزدیک به 50 میلیون یورو، قرار است در سال 2025 به بهره‌برداری برسد. شرکت NGEN که با استخدام 120 نفر در حال حاضر در ده کشور اروپایی حضور دارد، با ورود به بازار آلمان، در حال برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های جدیدی در لهستان، ایتالیا، پرتغال و کرواسی نیز می‌باشد. در اسلوونی، این شرکت در حال ساخت بزرگترین تاسیسات ذخیره انرژی در کشور در مجاورت کارخانه آلومینیوم سازی Talum است. اسلوونی به زودی از نظر ذخیره انرژی سرانه به یک کشور پیشرو در اروپا تبدیل خواهد شد.

https://sloveniatimes.com/40562/ngen-to-build-50m-battery-storage-in-germany

ساخت ابر رایانه به ارزش 100 میلیون یورو

رابرت گلوب نخست‌وزیر اسلوونی در دیدار از مرکز داده جدید برای علوم در شهر ماریبور گفت: طی ماه‌های گذشته، وزارتخانه‌های دولت در مذاکرات با کمیسیون اروپا بسیار موفق بوده‌اند و ابر رایانه‌ای که قرار است در ماریبور مستقر شود، 50 میلیون یورو کمک مالی اروپایی دریافت کرده است. وی افزود: مادر حال ساخت یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌های اروپا در زمینه هوش مصنوعی به ارزش بیش از 100 میلیون یورو هستیم. نخست‌وزیر اسلوونی با اشاره به دیپلماسی فعال اسلوونی در زمینه آب و مدیریت آب در سازمان ملل و انتقال دانش خود در زمینه مدیریت آب به همه کشورهای جهان گفت: در مرکز داده جدید در ماریبور فرصت‌هایی برای اتصال فناوری‌های فضایی، مشاهده از فضا و پردازش این تصاویر در یک ابر رایانه و ارائه خدمات مدیریت آب در سراسر جهان فراهم خواهد شد.

https://www.gov.si/novice/2024-06-04-premier-dr-golob-slovenija-pridobila-50-milijonov-nepovratnih-sredstev-za-nov-superracunalnik/

توازن در درآمدها و مخارج بودجه 5 ماهه اول سال 2024

براساس اعلام وزارت اقتصاد اسلوونی در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی بودجه دولت 5.7 میلیارد یورو هزینه و تقریباً به همین میزان درآمد داشته است. در 5 ماهه نخست 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل هزینه‌ها شش درصد و درآمدها 9.9 درصد افزایش داشته است. در بخش مخارج بودجه در این بازه زمانی 845 میلیون یورو برای مصارف اجتماعی و کمک به خانوارها هزینه شده است. 710 میلیون یورو به صندوق بیمه اجتماعی (موسسه بیمه سلامت اسلوونی و موسسه بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی اسلوونی) پرداخت شده که بیشترین سهم با 585 میلیون یورو به صندوق بازنشستگی اختصاص داشته است. 424 میلیون یورو نیز به سرمایه‌گذاری اختصاص داده شده که برای نیروهای نظامی، زیرساخت‌های راه آهن، توسعه روستایی و تجهیزات تحقیقاتی مصرف شده است. همچنین 246 میلیون یورو یارانه پرداخت شده که عمدتا در بخش انرژی بوده است. در بخش درآمدهای بودجه، درآمدهای مالیاتی که 89 درصد آن را تشکیل می‌دهد به 5.1 میلیارد یورو رسید و 15.6 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته بود. درآمد دولت در گروه عوارض نیز 653 میلیون یورو بوده است.

https://www.gov.si/novice/2024-06-05-drzavni-proracun-tudi-po-petih-mesecih-s-skoraj-izravnanimi-odhodki-in-prihodki/

افزایش تعداد کارگران آسیایی در اسلوونی

 کارفرمایان اسلوونی، به دلیل کمبود کارگران داخلی و به دلیل مشکلات در اشتغال به کار نیرو از بالکان، اغلب به دنبال نیروی کار کشورهای آسیایی هستند، به طوری که تعداد کارگران کشورهای آسیایی در اسلوونی در ماه فوریه و مارس سال جاری 10 الی 17 درصد افزایش داشت. بر طبق اطلاعات اداره آمار اسلوونی در پایان ماه مارس سال جاری 944300 نفر در اسلوونی اشتغال به کار داشتند که 15 درصد از این تعداد را افراد خارجی شامل می‌شوند. در این میان بیشترین تعداد همچنان نیروی کاری هستند که از کشورهای بالکان آمده‌اند، ولی تعداد نیروهای کاری از کشورهای آسیایی نیز رو به افزایش است.

https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/v-sloveniji-je-vse-vec-delavcev-iz-azije

سهم 25 درصدی منابع انرژی تجدیدپذیر از مصرف انرژی در اسلوونی

در سال 2023، اسلوونی برای اولین بار به هدف سهم 25 درصدی منابع انرژی تجدیدپذیر (RES) در مصرف ناخالص انرژی نهایی دست یافت. بویان کومر وزیر محیط‌زیست، اقلیم و انرژی اسلوونی گفت: در سال 2023، اسلوونی از هدف خود برای رسیدن به سهم 25 درصدی در استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر در مصرف نهایی ناخالص فراتر رفته است. به گفتۀ وی، هدف تعیین شده فعلی سهم 27 درصدی تا سال 2030 است، ولی در سند جدید برنامه ملی انرژی و اقلیم هدف جاه‌طلبانه‌تر خواهد بود و انتظار می‌رود 33 درصد باشد.

https://www.gov.si/novice/2024-06-18-slovenija-dosegla-25-odstotni-delez-obnovljivih-virov-energije/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما