معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۵:۴۳

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم اسلوونی به زیر 3 درصد

نرخ تورم سالانه اسلوونی در ماه مه 2024 با 0.5 واحد درصد کاهش به 2.5 درصد رسید که پایین‌ترین رقم از سپتامبر 2021 است. آخرین داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که در سطح ماهانه، قیمت‌ها به طور متوسط 0.5 درصد افزایش یافته است. با اندازه‌گیری بر اساس شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده اتحادیه اروپا (HICP)، رشد سالانه قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه مه نیز 2.5 درصد بوده است که در مقایسه با 3 درصد در آوریل و 8.1 درصد در مه 2023 کاهش قابل توجهی داشته است. لازم به ذکر است این برای اولین بار از پاییز 2022 است که رشد قیمت مصرف‌کننده در اسلوونی به کمتر از میانگین منطقه یورو رسیده است که طبق آخرین داده‌های یورواستات، نرخ ماهانه 2.6 درصد در ماه مه بود که 0.2 واحد نسبت به ماه قبل افزایش داشت. در اسلوونی، تورم همچنان تحت تأثیر قیمت خدمات است که در یک سال 4.3 درصد افزایش یافته است، در حالی که قیمت کالاها تنها 1.6 درصد افزایش یافت.

https://sloveniatimes.com/40553/inflation-back-below-3

سیاست جدید مالیاتی دولت برای رقابت‌پذیری اقتصاد اسلوونی

رابرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی در نشست نوزدهمین مجمع صنایع دستی و کارآفرینی این کشور گفت: در 20 سال آینده رقابت سختی برای جذب نیروی کار با تحصیلات عالی خواهد بود و بر این اساس دولت با تغییراتی در سیاست‌های مالیاتی از جمله دریافت مالیات کمتر از پاداش کارکنان، به دنیال این است که به سه هدف وابستگی کارکنان، ارتقای شرکت‌های نوپا و ایجاد محیطی دلپذیر برای ایجاد شرکت‌های جدید و جذب کارکنانی که کار را با ارزش افزوده بالا انجام دهند، دست یابد. یک هدف مهم نیز جلوگیری از مهاجرت نیروی کار و در نتیجه دانش به خارج از کشور است. نخست‌وزیر اسلوونی در مورد اشتغال اتباع خارجی نیز گفت که دولت اقداماتی را در این زمینه انجام داده و روند خوب است به گونه‌ای که در آوریل امسال، ۲۰ درصد بیشتر از آوریل سال گذشته مجوزهای کار صادر شده است. وی در این گفتگو به موضوع گذار سبز نیز پرداخت و تاکید کرد که گذار سبز فرصتی استثنایی برای افزایش رقابت‌پذیری جهانی است. گام بزرگ در مسیر گذار سبز، سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی است.

https://www.gov.si/novice/2024-05-24-premier-dr-golob-davcne-spremembe-bodo-namenjene-konkurencnosti-slovenskega-gospodarstva/

آمار نیروی کار فعال در اسلوونی

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار اسلوونی، تعداد نیروهای فعال در اسلوونی در سه ماهه اول سال جاری بیش از یک میلیون نفر و تعداد بیکاران 36 هزار نفر بوده است. تعداد بیکاران در سه ماهه اول سال جاری 2.8 درصد بیشتر از سه ماهه آخر سال گذشته و 5.9 درصد کمتر از سه ماهه اول سال گذشته بود. 48 درصد بیکاران را مردان و 52 را زنان تشکیل می‌دهند. درصد بیکاران در مقایسه با سه ماهه آخر سال گذشته بین مردان 4.7 درصد کاهش و در بین زنان کمی‌بیش از ده درصد افزایش داشت. شایان ذکر است متوسط نرخ بیکاری در اسلوونی از سه ماهه آخر سال 2022 تاکنون زیر 4 درصد بوده است. همچنین درصد نیروهای کاری فعال در اسلوونی همچنان رو به افزایش است که در سه ماهه اول سال جاری حدود 57 درصد بود که 0.3 درصد بیشتر از سه ماهه آخر سال گذشته و 1.4 درصد بیشتر از همین دوران در سال گذشته می‌باشد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/v-sloveniji-je-delovno-aktivnih-vec-kot-milijon-ljudi/709692

اسلوونی، مقصد سرمایه‌گذاران آلمانی

در آخرین نظرسنجی ارائه شده توسط اتاق بازرگانی آلمان و اسلوونی، سرمایه‌گذاران آلمانی، اسلوونی را به عنوان جذاب‌ترین مکان تجاری در میان 16 کشور اروپای مرکزی و شرقی (CEE) رتبه‌بندی کرده‌اند. علاقه سرمایه‌گذاران آلمانی به اسلوونی پس از افتی که در سال 2023 مشاهده شد، دوباره افزایش یافت و این کشور از سال 2019 به عنوان مقصد مورد علاقه آنها جایگزین استونی شد. داگمار فون بونشتاین، رئیس اتاق، با ارائه این نظرسنجی که از بین 101 شرکت آلمانی انجام شده گفت که اگرچه اسلوونی بازاری نسبتا کوچک است، اما بسیاری از شرکت‌های آلمانی از تخصص گسترده شرکت‌های اسلوونیایی، ظرفیت نوآوری و متخصصان بسیار ماهر آنها استفاده می‌کنند، بنابراین بر همکاری سنتی خوب، به‌ویژه در بخش‌های خودرو و صنعت تکیه می‌کنند. سرمایه‌گذاران آلمانی معتقدند سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه سال به سال در حال افزایش است که منجر به سرمایه‌گذاری در دیجیتالی کردن و اتوماسیون فرآیندهای کاری می‌شود. استفاده از هوش مصنوعی نیز در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و به بخشی ضروری از کار تبدیل شده است. رئیس اتاق آلمان و اسلوونی افزود: در کنار مزیت‌های بازار اسلوونی همچنان چالش‌هایی نیز وجود دارد که از جمله می‌توان به بار مالیاتی بالا، غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های اقتصادی، مبارزه با فساد، ناکارآمدی مدیریت عمومی، هزینه‌های نسبتاً بالای نیروی کار و کمبود کارکنان ماهر اشاره کرد.

https://sloveniatimes.com/40541/slovenia-top-cee-destination-for-german-investors

برقراری پروازهای چارتر به 57 مقصد از فرودگاه لیوبلیانا

در فصل تابستان، پروازهای چارتر به 57 مقصد از فرودگاه لیوبلیانا در دسترس خواهد بود و اولین پرواز در 24 می، گردشگران را به جزیره یونانی سانتورینی می‌برد. به غیر از پرواز به سانتورینی، لیست پروازهای چارتر موجود در تابستان امسال شامل کرت و ده‌ها مقصد دیگر در یونان و همچنین فرانسه، اسپانیا، مصر، ترکیه، تونس، پرتغال، مالت، هلند، فنلاند، ایسلند، کیپ ورد و ایتالیا می‌باشد. اپراتور فرودگاه فراپورت اسلوونی انتظار دارد بیش از 150 هزار مسافر در این پروازها داشته باشد که تقریبا مشابه سال گذشته است. فرودگاه لیوبلیانا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 25 درصدی تعداد مسافران بین ژانویه تا آوریل بوده و به 370 هزار مسافر خدمات‌رسانی کرد که انتظار می‌رود تا پایان سال، این تعداد به حدود 1.4 میلیون نفر افزایش یابد.

https://sloveniatimes.com/40535/ljubljana-airport-opens-charter-season

سرمایه‌گذاری 50 میلیون یورویی شرکت دارویی پورتون چین در اسلوونی

شرکت داروسازی پورتون (Porton PharmaTech) چین، آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه جدیدی را در منگش، در شمال لیوبلیانا افتتاح کرده است. پورتون سرمایه‌گذاری اولیه خود را 50 میلیون یورو ارزیابی می‌کند. مرکز بازسازی شده شامل آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه و یک آزمایشگاه با تجهیزات شیمی فرآیند و تجزیه و تحلیل است. این شرکت چینی زیر مجموعه شرکت Porton Pharma Solutions می‌باشد که در سال 2017 شرکت تحقیقاتی تحقیقاتی J-Star مستقر در ایالات متحده را خریداری کرد و دارای بیش از 5 هزار کارمند در 20 سایت در چین، اروپا و ایالات متحده است.

https://sloveniatimes.com/40528/chinas-porton-opens-r-d-labs-in-menges/

 افزایش واردات سالانه گاز طبیعی اسلوونی از الجزایر

در سفر روبرت گلوب نخست وزیر اسلوونی به الجزایر دو کشور در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی گفتگو کردند. در این سفر توافقنامه مهم خرید گاز از الجزایر با حضور نخست‌وزیران دو کشور بین شرکت Geoplin اسلوونی و گروه Sonatrach الجزایر امضا شد. با این توافقنامه میزان خرید گاز طبیعی اسلوونی از الجزایر، 200 میلیون مترمکعب در سال افزایش پیدا می‌کند و به 500 میلیون مترمکعب می‌رسد. اسلوونی آمادگی خود برای تمدید قرارداد تهیه گاز طبیعی از الجزایر برای دوره بعد از سال 2026 را نیز اعلام کرد. در گذشته، اسلوونی تا 30 درصد از گاز مورد نیاز خود را از طریق خرید گاز الجزایر (از طریق ایتالیا) تامین می‌کرد و با این اصلاحیه، این میزان به 50 درصد مصرف اسلوونی افزایش می‌یابد.

https://www.gov.si/novice/2024-05-27-premier-dr-golob-slovenija-povecuje-letne-kolicine-dobave-zemeljskega-plina-iz-alzirije/

فهرست شرکت‌های با دستمزد بالا در اسلوونی

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط پورتال خبری تجاری فایننس، شرکت‌های دارویی، فناوری اطلاعات و انرژی در سال گذشته بالاترین حقوق را در اسلوونی پرداخت کردند که در این میان ساپ و مایکروسافت در صدر فهرست قرار گرفتند. در بین شرکت‌های محلی نیز اسلوونیا کنترل در صدر قراردارد. دفاتر اسلوونیایی شرکت‌های نرم افزاری ساپ و مایکروسافت به ترتیب 11781 یورو و 10658 یورو به عنوان میانگین حقوق ناخالص ماهانه در سال 2023 پرداخت کردند که در مقایسه با میانگین حقوق در اسلوونی (2221 یورو) در سطح بالایی قرار دارد. در رتبه‌های سوم و چهارم نیز، شرکت‌های داروسازی NovoNordisk و Merck Sharp & Dohme قرار دارند که به طور متوسط، تقریبا 8500 یورو حقوق ناخالص ماهانه پرداخت می‌کنند. بیش از نیمی از 100 کارفرمای پردرآمد در اسلوونی متعلق به خارجی‌ها هستند. کارمندان ساپ ماهیانه 50 درصد بیشتر از کارمندان پردرآمدترین شرکت اسلوونیایی (اسلوونی کنترل) درآمد داشتند.

https://sloveniatimes.com/40519/sap-and-microsoft-top-list-of-high-paying-companies-in-slovenia/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما