معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۱۱:۵۳

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش کسری بودجه دولت در سال 2023

بر اساس گزارش اداره آمار، کسری بودجه دولت اسلوونی در سال 2023 به 1.587 میلیارد یورو یا 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی و بدهی ناخالص به 43.670 میلیارد یورو یا 69.2 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. هر دو رقم نسبت به سال قبل کاهش یافته، اگرچه بدهی به صورت اسمی افزایش یافته است. کسری بودجه در مقایسه با سال 2022 به طور اسمی 114 میلیون یورو یا 0.5 واحد درصد به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی کاهش یافت. همچنین درآمد دولت با 10.6 درصد افزایش به 27.877 میلیارد یورو رسید. درآمد مالیاتی 8.8 درصد و درآمد حاصل از بیمه تامین اجتماعی 9.3 درصد افزایش داشته است. مخارج دولت نیز با افزایش 9.5 درصدی به 29.465 میلیارد یورو رسید. در سه ماهه آخر سال 2023، کسری بودجه دولت به 429 میلیون یورو یا 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. درآمد دولت برای دوازدهمین سه ماهه متوالی 14.3 درصد رشد کرد و هزینه‌ها نیز 10.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

https://sloveniatimes.com/40370/general-government-deficit-and-debt-drop-in-2023-as-share-of-gdp/

صنعت خودرو اسلوونی درحال گذار به سمت توسعه وسایل نقلیه برقی

نخست وزیر جمهوری اسلوونی در سخنانی در کنفرانس نوآوری GREMO گفت که نوآوری این تنها راهی است که ما می‌توانیم در بین برندگان جهانی باشیم. با توجه به این تصمیم که از سال 2035 دیگر خودروهای احتراق داخلی جدیدی در بازار اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت و ما باید متناسب با روندهای جدید حرکت کنیم. راهبرد تحول در صنعت خودروسازی اسلوونی از سال 2021 رقم خوردد و شرکت‌های خودروسازی به سرعت در حال گذار از تولید قطعات و سیستم‌های داخلی موتورهای احتراقی به سمت توسعه و تولید قطعات، سیستم‌ها و فناوری‌های وسایل نقلیه الکتریکی و برقی آینده می‌باشند. در سال 2023، دولت اسلوونی و نمایندگان صنعت خودرو تعهد مشترکی را برای تحول سبز و دیجیتال امضا کردند که به واسطه آن بر لزوم مشارکت بین دولت، علم و اقتصاد برای افزایش رقابت در بازار جهانی توافق کردند. بنابراین صنعت خودرو اسلوونی اهداف این راهبرد را محقق می‌کند و به طور قابل توجهی به توسعه بخش خودرو در کشور کمک می‌کند. گردش مالی صنعت خودروسازی اسلوونی از 3.1 به 4.7 میلیارد یورو بین سال‌های 2015 تا 2023 افزایش یافت. صنعت خودروسازی اسلوونی حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در حالی که در اتحادیه اروپا صنعت خودروسازی 7 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. این صنعت بیش از 20 درصد صادرات اسلوونی را تشکیل داده و 40 هزار شغل ایجاد کرده است.

https://www.gov.si/novice/2024-04-03-premier-dr-golob-inovacije-so-kljuc-do-nasega-uspeha

کاهش شتاب رشد قیمت مسکن در سال 2023

آمارهای رسمی جدید نشان می‌دهد که قیمت املاک مسکونی در اسلوونی در سال گذشته افزایش یافته است، اما این افزایش کمترین میزان در سه سال گذشته بوده است. تعداد و ارزش معاملات نیز کاهش یافت. اداره آمار اسلوونی در گزارشی اعلام کرد که قیمت مسکن از سال 2022 به میزان 6.8 درصد افزایش یافته است که در مقایسه با افزایش 15.8 درصدی سال 2021 شتاب رشد کمتری داشته است. قیمت خانه‌های نوساز با 9.5 درصد افزایش بیشترین افزایش را به ثبت رسانده است. آپارتمان‌های نوساز 8 درصد، خانه‌های دست دوم 7.9 درصد و آپارتمان‌های دست دوم 5.9 درصد افزایش داشته اند. همچنین ارزش کل معاملات مربوط به املاک مسکونی در سال 2023 به 1.4 میلیارد یورو رسید که یک پنجم کمتر از سال 2022 است. تعداد معاملات با یک چهارم کاهش به 9786 رسید. در سه ماهه آخر سال 2023، قیمت خانه‌های مستعمل 2.3 درصد به صورت فصلی افزایش یافت، در حالی که قیمت خانه‌های نوساز برای سومین سه ماهه متوالی 3 درصد افزایش یافت. ارزش کل معاملات در سه ماهه چهارم سال گذشته 372.5 میلیون یورو بود که حدود 10 درصد بیشتر از سه ماهه قبل بود اما تقریباً نسبت به سال قبل ثابت بود. در مجموع 2420 واحد مسکونی بین اکتبر تا دسامبر 2023 فروخته شد که با سه ماهه قبل برابری می‌کند اما در سه ماهه آخر سال 2022 حدود 15 درصد کاهش داشته است.

https://sloveniatimes.com/40346/home-price-growth-slows

پرواز 22 شرکت هواپیمایی در فصل تابستان از فرودگاه لوبلیانا

شبکه پرواز از فرودگاه لوبلیانا در فصل پائیز با 22 شرکت هواپیمایی فعالیت خواهد داشت که بیشترین تعداد تا کنون می‌باشد. در این میان سه مورد جدید وجود دارد که شامل پروازهای ایربالتیک به ریگا، خط هوایی نروژ به کپنهاگ و ایبریا به مادرید می‌باشد. پروازهای چارتر نیز در حال تقویت است و در فصل تابستان امکان پرواز چارتر به 57 مقصد وجود خواهد داشت. با رونق سفرهای گردشگری، فرودگاه لوبلیانا افزایش ترافیک را ثبت کرده است. تعداد جابجایی مسافرین در ماه ژانویه و فوریه سال 2023 به میزان 31 درصد بیشتر از سال گذشته است و انتظار می‌رود در ماه مارس نیز افزایش داشته باشد. در ماه ژانویه و فوریه 161 هزار مسافر از طریق فرودگاه برنیک لوبلیانا پرواز داشتند. در جدول زمانی تابستانی امسال، فرودگاه لوبلیانا به فرانکفورت، استانبول، آمستردام، فرودگاه شارل دوگل پاریس، فرودگاه هیترو لندن، دبی، مونیخ، مادرید، فرودگاه گتویک لندن، آتن، فرودگاه اورلی پاریس، زوریخ و کپنهاگ متصل خواهد شد.

https://www.24ur.com/novice/slovenija/z-brnika-v-poletni-sezoni-22-letalskih-prevoznikov-na-25-rednih-povezavah.html/

تصویب لایحه استفاده بلندمدت از انرژی هسته‌ای در دولت

دولت اسلوونی لایحه استفاده بلندمدت از انرژی هسته‌ای را تصویب کرد. از نظر دولت انرژی هسته‌ای منبع راهبردی انرژی است و حمایت دولت بیش از همه به نیروگاه هسته‌ای شماره 2 کرشکو مرتبط می‌شود. دانیل لویچار دبیر کل کابینه دولت، در کنفرانس مطبوعاتی پس از تصویب لایحه عنوان شده گفت: امروز روز مهمی‌برای بخش هسته‌ای اسلوونی است. این اولین سند برنامه‌ریزی مسیر توسعه انرژی هسته‌ای در اسلوونی است. همزمان حاکی از حمایت سیاسی اصولی و علامت به بخش هسته‌ای برای ورود به فرایند توسعه بلندمدت است. لویچار گفت این لایحه اسلوونی را به عنوان یک کشور هسته‌ای با برنامه هسته‌ای فعال می‌داند و مسیر کلیدی توسعه هسته‌ای اسلوونی اجرایی کردن پروژه ساخت واحد دوم نیروگاه هسته‌ای کرشکو می‌باشد. این لایحه در ادامه در پارلمان اسلوونی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و به رای گیری گذاشته خواهد شد.

https://www.rtvslo.si/slovenija/levicar-resolucija-je-usmerjena-v-razvoj-nacionalnega-jedrskega-programa-in-podporo-projektu-jek-2/703190/

آغاز تعمیرات اساسی و دوره‌ای یک ماهه نیروگاه هسته‌ای کرشکو اسلوونی

تعمیرات اساسی و دوره‌ای نیروگاه هسته‌ای کرشکو، پس از قطع شدن از شبکه و انجام اولین تعمیرات اساسی و تمدید دوره بهره برداری آن در سال گذشته، اکنون انجام می‌شود. انتظار می‌رود مراحل تعمییرات اساسی یک ماه به طول بیانجامد و پیمانکاران خارجی در این تعمیرات اساسی مشارکت خواهند داشت. گورازد فایفر، رئیس نیروگاه هسته‌ای کرشکو گفت اصل فعالیت‌ها مربوط به تعویض سوخت برای چرخه 18 ماهه آینده خواهد بود. در این تعمیرات اساسی 53 عنصر سوخت تعویض می‌شود که سه عدد کمتر از حد معمول است. فایفر توضیح داد در نتیجه تعطیلی سال گذشته، که به دلیل نشتی خط لوله رخ داد، این نیروگاه سوخت کمتری را مصرف کرده است. هزینه تعمیرات اساسی حدود 100 میلیون یورو برآورد شده است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/v-jedrski-elektrarni-krsko-se-zacenja-enomesecni-remont/703509/

اجبار به گنجاندن زبان اسلوونیایی در دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی

پارلمان اسلوونی به اتفاق آرا در 2 آوریل قانونی را تصویب کرد که سیستم‌های عامل به زبان اسلوونیایی را برای تولیدکنندگانی که دستگاه‌های مصرف کننده الکترونیکی خود را در این کشور می‌فروشند اجباری می‌کند. تصویب این قانون در واکنش به عدم تمایل برخی غول‌های فناوری، به ویژه اپل، برای گنجاندن زبان اسلوونیایی در میان زبان‌های موجود در دستگاه‌هایشان است. همین امر در مورد چندین خودروساز بزرگ که منوهای سیستم سرگرمی را به زبان اسلوونیایی ارائه نمی دهند، صدق می‌کند. قانون موجود که در سال 2004 تصویب شد و در سال 2010 فقط اندکی تغییر کرد، چنین الزامی را ایجاد نکرده است، زیرا زمانی که بسیاری از این خدمات و دستگاه‌ها هنوز در دسترس نبودند، به تصویب رسیده است. قانون جدید همچنین ارائه دهندگان محتوای آنلاین مستقر در اسلوونی را هدف قرار می‌دهد و از آنها می‌خواهد که خدمات خود را به زبان اسلوونیایی ارائه دهند. اما شرکت‌های مستقر در خارج از اسلوونی، به ویژه غول‌هایی مانند نتفلیکس و دیزنی، تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت، زیرا فعالیت‌های اروپایی آنها در کشوری اداره می‌شود که در آن ثبت شده‌اند و همه کشورها سیاست‌های سخت‌گیری زبانی ندارند. تغییرات مربوط به سیستم عامل‌ها 18 ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون، اعمال خواهد شد. برای رابط‌های مبتنی بر گفتار، دوره انتقال 30 ماه است. در طول این دوره انتقالی، مقررات اجرایی به تصویب خواهد رسید که با جزئیات بیشتری مشخص می‌کند که تولیدکنندگان باید چه مواردی را برای رعایت ایمن رعایت کنند.

https://sloveniatimes.com/40377/slovenian-menus-soon-mandatory-on-consumer-devices

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما