معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۱۵:۵۳

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه‌گذاری 90 میلیون یورویی شرکت دارویی ساندوز سوئیس در اسلوونی

شرکت داروسازی ژنریک سوئیسی ساندوز اجرای پروژه سرمایه‌گذاری در ساخت یک مرکز جدید توسعه بیوسیملارها در لیوبلیانا را آغاز نمود. سرمایه‌گذاری 90 میلیون دلاری که قرار است در سال 2026 تکمیل شود، حدود 200 شغل ایجاد می‌کند. گیلبرت گوستین، رئیس این گروه در 19 آوریل 2024 در مراسمی در لیوبلیانا گفت که این مرکز جدید، مرکز اصلی ساندوز برای توسعه بین‌المللی بیوسیملارها خواهد بود. این مرکز که در فضایی به وسعت 9500 متر مربع ساخته خواهد شد، کل فرآیند توسعه، از توسعه مواد فعال تا محصولات نهایی را در خود جای می‌دهد.

سرمایه‌گذاری جدید پس از آن صورت می‌گیرد که ساندوز در دسامبر 2023 نیز ساخت کارخانه تولید بیوسیملارهای با فناوری پیشرفته را در لنداوا در شمال شرقی اسلوونی آغاز کرد.. ارزش این مرکز در لنداوا 400 میلیون دلار است و 330 شغل ایجاد خواهد کرد. در همین حال، ساندوز 83 نفر از 200 کارشناس را برای استخدام در مرکز توسعه لوبلیانا استخدام کرده است. این مرکز شبکه توسعه جهانی ساندوز را تقویت خواهد کرد و با یک مرکز توسعه بیوسیملارها در آلمان و سایر شرکا همکاری نزدیک خواهد کرد. انتظار می‌رود ساخت هر دو مرکز در سال 2026 به پایان برسد. این دو مرکز دسترسی به بیوسیملارها را برای سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و بیماران افزایش می‌دهد.

https://sloveniatimes.com/40432/sandoz-breaks-ground-on-biosimilars-centre-in-ljubljana

سود دو برابری شرکت ریووز اسلوونی از تولید خودروهای رنو

شرکت خودروساز ریووز (Revoz) زیرمجموعه اسلوونیایی خودروساز فرانسوی رنو، از دو برابر شدن سود خود از تولید خوردرهای رنو در در سال گذشته خبر داده است. درآمد فروش شرکت در سال 2023 به 822.5 میلیون یورو رسید. سود خالص نیز از 4.7 میلیون یورو در سال 2022 دو برابر شد و به 9.4 میلیون یورو در سال 2023 رسید. ریووز در حال حاضر 1400 کارمند دارد که در یک شیفت کار می‌کنند. قبل از همه‌گیری کووید، که مصادف با عرضه نسل پنجم خودرو رنو کلیو بود، این کارخانه در سه شیفت کار می‌کرد. تولید در طول همه‌گیری کووید کاهش یافت و سپس شرکت با اختلال در تامین قطعات الکترونیکی مواجه شد، مشکلی که اکنون حل شده است. این شرکت در حال حاضر مدل‌های برقی رنو را مونتاژ می‌کند و روزانه 325 دستگاه خودرو تولید می‌کند. در سال 2023 میزان تولید خودرو این شرکت 60881 دستگاه بوده است.

https://sloveniatimes.com/40440/revoz-reports-doubling-of-profit-as-decision-expected-on-new-ev-model/

اعلام قیمت‌های جدید سوخت خودرو در اسلوونی

دیزل برای اولین بار از زمان شیوع همه‌گیری کووید در چهار سال پیش در اسلوونی ارزان‌تر از بنزین معمولی خواهد شد، زیرا قیمت‌های تنظیم شده در 23 آوریل تغییر می‌کند. قیمت بنزین معمولی 1.8 سنت افزایش می‌یابد و به 1.56 یورو در هر لیتر می‌رسد، در حالی که گازوئیل 1.5 سنت ارزان‌تر شده و به 1.527 یورو می‌رسد. قیمت‌های جدید در تاریخ 22 آوریل توسط وزارت محیط‌زیست، اقلیم و انرژی اعلام شد. قیمت‌ها در پمپ بنزین‌ها در امتداد بزرگراه‌ها آزادانه توسط خرده‌فروشان تعیین می‌شوند، در حالی که قیمت‌های خارج از آن هر دو هفته یک‌بار بر اساس روشی محاسبه می‌شوند که قیمت جهانی سوخت و نرخ مبادله دلار-یورو را در نظر می‌گیرد.

https://sloveniatimes.com/40436/diesel-cheaper-than-petrol-first-time-since-covid-outbreak

تصویب قانون محدودیت استفاده از سوخت‌های فسیلی در ساختمان‌های جدید

پارلمان اسلوونی یک لایحه بحث برانگیز اصلاحات انرژی را تصویب کرد و به ماه‌ها بحث‌های داغ با محوریت مقررات مربوط به سوزاندن گاز طبیعی و چوب پایان داد. بر اساس این لایحه، نصب مخزن گاز در خانه‌های جدید ممنوع شده است. این قانون که در 23 آوریل تصویب شد، چارچوب سیاست ملی انرژی را با ارائه مشوق‌ها و محدودیت‌هایی برای انتقال کشور به منابع انرژی غیر از سوخت‌های فسیلی تعیین می‌کند. اما بخش عمده‌ای از بحث به ممنوعیت دیگ‌های زیست توده و گاز در مناطق متراکم شهری و امتیازات جدید برای توزیع کنندگان گاز طبیعی اختصاص داشت که به شدت محدود خواهد شد. بر اساس این قانون، سرمایه‌گذارانی که پس از 1 ژانویه 2025 برای پروانه‌های ساختمانی درخواست می‌کنند، اجازه نصب مخزن گاز طبیعی یا نفت را نخواهند داشت و مقامات محلی دیگر مجاز به اعطای امتیازات جدید برای ساخت و مدیریت شبکه‌های توزیع گاز نخواهند بود، مگر اینکه ارائه دهندگان بتوانند نشان دهند که حداقل 80 درصد گاز می‌تواند از منابع تجدید پذیر تامین شود.

https://sloveniatimes.com/40447/gas-boiler-phaseout-passed-into-law

شروع پروازهای شرکت هوایی ایربالتیک لتونی به لیوبلیانا

نخستین پرواز شرکت هواپیمایی ایربالتیک AirBaltic)) لتونی در 25 آوریل 2024 در فرودگاه لیوبلیانا به زمین نشست. بر اساس توافق صورت پذیرفته این شرکت دو بار در هفته بین ریگا و لیوبلیانا پرواز خواهد کرد. حدود دو سوم از 148 صندلی هواپیمای ایرباس A220-300 در اولین پرواز کامل بود و یک اسلوونیایی به عنوان کمک خلبان خدمت می‌کرد. این مسیر جدید دومین مسیر از چهار مسیری است که تحت طرح پرداخت یارانه به شرکت‌های هواپیمایی از سوی دولت اسلوونی برای تقویت ارتباطات هوایی اسلوونی، راه‌‎اندازی شده است. آندری راج، معاون وزیر زیرساخت اسلوونی می‌گوید که ترافیک فرودگاه لیوبلیانا نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود تا سال 2025 به نتایج پیش از همه گیری کووید – 19 برسد.

https://sloveniatimes.com/40456/latvian-flag-carrier-launches-flights-to-ljubljana

راه‌‎اندازی مسیر پروازی لیوبلیانا-کپنهاگ

شرکت هواپیمایی ارزان قیمت نروژی یک سرویس پروازی بین فرودگاه لیوبلیانا و کپنهاگ راه‌‎اندازی کرده است. نروژی در آغاز بین پایتخت‌های اسلوونی و دانمارک روزهای دوشنبه و جمعه و در فصل اوج سفرهای تابستانی روزهای سه‌شنبه و شنبه نیز پرواز خواهد کرد. اپراتور فرودگاه اسلوونی پیش‌بینی نموده است تقاضای زیادی برای این سرویس داشته باشد. بابت استاپل، مدیر عامل اپراتور فرودگاه اسلوونی هنگام انجام پرواز افتتاحیه در 29 آوریل، گفت که فرودگاه دانمارک به عنوان یک‌هاب عمل می‌کند و لیوبلیانا را به مقاصد متعدد دیگری متصل می‌کند. لیوبلیانا-کپنهاگ سومین مسیر جدیدی است که به عنوان بخشی از طرح یارانه دولتی برای بهبود ارتباطات هوایی اسلوونی پس از ورشکستگی شرکت هواپیمایی آدریا ایرویز در سال 2019 راه‌‎اندازی می‌شود. خط هوایی ایربالتیک نیز هفته گذشته با استفاده از این طرح پروازهای خود را به ریگا راه‌‎اندازی کرد.

https://sloveniatimes.com/40463/ljubljana-copenhagen-service-launched

ساخت مخزن زباله‌های هسته‌ای نیروگاه هسته‌ای کرشکو

بر اساس اعلام مرکز ایمنی هسته‌ای اسلوونی، این کشور به زودی ساخت مخزن زباله‌های رادیواکتیو سطح پایین و متوسط تولید شده توسط نیروگاه هسته‌ای کرشکو (Krško) را آغاز خواهد کرد. ساخت این مخزن در ماه جاری میلادی آغاز می‌شود و این تاسیسات قرار است در سال 2028 به بهره‌برداری برسد. یک کنسرسیوم اسلوونیایی به رهبری شرکت مهندسی ریکو (Riko) برای ساخت تاسیسات اصلی در مجاورت نیروگاه هسته‌ای کرشکو انتخاب شده است و قراردادی با آژانس مدیریت زباله‌های رادیواکتیو (ARAO) برای اجرای این پروژه امضا کرده است. شرکت ریکو با همکاری سه شرکت ساخت‌و‌ساز اسلوونیایی این مخزن را خواهد ساخت.

https://sloveniatimes.com/40449/work-about-to-start-on-radwaste-repository-at-krsko

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما