معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۱:۵۸

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نشست وزارت خارجه اسلوونی با فعالان اقتصادی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی

مارکو اشتوچین معاون وزیر خارجه اسلوونی به همراه مدیران بخش اقتصادی این وزارتخانه با سفر به شهر سلیه نشستی را با فعالان اقتصادی این منطقه برگزار کردند. در این نشست راه‌های کمک وزارت خارجه به شرکت‌های اسلوونیایی آن منطقه برای حضور فعال در بازارهای بین‌المللی بررسی شد. این چهارمین بازدید از مجموعه فعالیت‌‎های برنامه‌ریزی شده اداره کل اقتصاد و دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در زمینه توسعه دیپلماسی اقتصادی بود. در این نشست معاون وزیر امور خارجه اسلوونی، مدیران بخش اقتصادی وزارت خارجه و حیطه وظایف آنها را برای فعالان اقتصادی این شهر تشریح کرد و به تشریح تلاش‌‎های وزارت امور خارجه برای تقویت همکاری‌‎های اسلوونی با سایر کشورها پرداخت. در این راستا، وی از شرکت‌ها دعوت کرد تا سفر‌‎های مقامات بلندپایه اسلوونی به دیگر کشورها در قالب هیات‌‎های تجاری شرکت کنند تا از فرصت‌‎های تجاری که برایشان فراهم می‌شود استفاده کنند. مدیرکل اداره اقتصاد و دیپلماسی عمومی وزارت خارجه اسلوونی نیز راه‌‎های کار دیپلماسی اقتصادی، ارتباط با شبکه نمایندگی‌‎های دیپلماتیک و کنسولگری‌‎ها، راه‌‎هایی که دیپلماسی اقتصادی از شرکت‌‎های اسلوونیایی در گسترش فعالیت‌‎های خود به بازارهای خارجی از جمله از طریق صندوق اقتصادی تجاری حمایت می‌کنند و شیوه‌‎های بین‌المللی‌سازی شرکت‌‎های اسلوونیایی در خارج از کشور را تشریح کرد.

https://www.gov.si/novice/2024-04-03-predstavitev-gospodarske-diplomacije-v-savinjski-regiji

کسری بودجه 379 میلیون یورویی دولت اسلوونی در سه ماه اول سال 2024

در سه ماهه نخست سال جاری، بر اساس اطلاعات اولیه، بودجه کل کشور 3.5 میلیارد یورو هزینه و 3.1 میلیارد یورو درآمد داشته است. وجوه برای نقل و انتقالات اجتماعی و سرمایه‌گذاری همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، در حالی که هزینه‌‎های بهره کاهش یافته است. هزینه‌‎ها 5.3 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته و درآمدها 4 درصد بیشتر بوده است. کسری بودجه در سه ماهه اول 379 میلیون یورو بوده است. بودجه دولتی 460 میلیون یورو به صندوق‌‎های بیمه اجتماعی کمک کرد که 23.3 درصد بیشتر از سال گذشته است. بیشترین سهم به میزان 363 میلیون یورو به دلیل تعدیل حقوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی واریز شد. وجوه سرمایه‌گذاری با 42.4 درصد افزایش به 254 میلیون یورو رسید که در تجهیزات نظامی، زیرساخت‌‎های راه آهن، برنامه توسعه روستایی و تجهیزات تحقیقاتی برای دانشمندان هزینه شده است. درآمدهای مالیاتی که بخش عمده درآمدهای بودجه را با 87 درصد تشکیل می‌دهد، در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 9.4 درصد افزایش به 2.7 میلیارد یورو رسید. بیشترین وصول مالیات بر ارزش افزوده یعنی 1.2 میلیارد یورو را داشته ایم که 5.1 درصد بیشتر از سال گذشته است. درآمد حاصل از مالیات بر درآمد، ناشی از اشتغال بالا و فشار بر رشد دستمزدها، به 563 میلیون یورو یا 27.4 درصد بیشتر از سال گذشته رسید. کل ورودی‌های مالیات بر درآمد در بودجه دولت باقی نمی‌ماند، بلکه بخشی از آن توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شود (54 درصد سهم مالیات بر درآمد محقق شده سال قبل).

https://www.gov.si/novice/2024-04-04-proracunska-gibanja-v-prvih-treh-mesecih-leta-2024

تداوم روند کاهش تعداد بیکاران در پایان ماه مارس

 تعداد بیکاران به ثبت رسیده در پایان ماه مارس مجددا کاهش یافت. تعداد بیکاران در اسلوونی در پایان ماه مارس به 46877 نفر رسید که 5.7 درصد کمتر از ماه فوریه و 6.9 درصد کمتر از ماه مارس سال گذشته است. به این ترتیب سطح بیکاری در اسلوونی تقریبا به حد رکورد خود رسیده است. در ماه مارس سال جاری 4292 نفر خود را به عنوان بیکار به اداره کاریابی معرفی کردند، این تعداد 8.3 درصد کمتر از ماه فوریه و 0.7 درصد کمتر از ماه مارس سال 2023 میلادی است. در میان افرادی که به عنوان بیکار در اداره کاریابی ثبت نام کردند، 1695 نفر شامل کسانی بودند که اشتغال به کار آنها به پایان رسیده بود، 806 نفر کارگرانی بودند که به عنوان نیروی مازاد در شرکت‌‎ها شناخته شدند، 46 نفر به دلیل ورشکستگی کار خود را از دست دادند و 400 نفر کسانی بودند که برای اولین بار به دنبال استخدام بودند. متوسط تعداد بیکاران در سه ماه اول سال جاری 49401 نفر بود که 6.9 درصد کمتر از سه ماهه اول سال گذشته است. تعداد موقعیت‌‎های شغلی در اداره کاریابی در فاصله بین ماه ژانویه تا پایان مارس به طور محسوسی کاهش داشت. تعداد موقعیت‌‎های شغلی 41015 عدد بود که 9.8 درصد کمتر از همین دوره در سال گذشته است. بر اساس اعلام اداره کاریابی سطح بیکاری در اسلوونی در ماه ژانویه 5.2 درصد بود که 0.3 درصد بیشتر از دسامبر و 0.4 درصد کمتر از ژانویه سال گذشته است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/ob-koncu-marca-skoraj-rekordno-nizka-brezposelnost-registriranih-manj-kot-47-000-brezposelnih/703869/

افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و نفت کوره

وزارت محیط زیست، اقلیم و انرژی اسلوونی اعلام نمود حداکثر قیمت مجاز خرده فروشی بنزین، گازوئیل و نفت کوره از 6 آوریل 2024 با احتساب عوارض به ازای هر لیتر بنزین 1.54 یورو، هر لیتر گازوئیل 1.52 یورو و 1.18 یورو به ازای هر لیتر نفت کوره می‌باشد. بر اساس آیین‌نامه دولت در مورد قیمت‌گذاری برخی از مشتقات نفتی و آیین‌نامه اصلاحی آن، حاشیه سود معامله‌گران خارج از محدوده بزرگراه‌‎ها و آزادراه‌ها محدود است و ممکن است حداکثر تا سقف تعیین شده 7 صدم یورو برای هر لیتر بنزین و گازوئیل می‌باشد. قیمت سوخت موتورها در تقاطع بزرگراه آزادانه تعیین می‌شود و طبقه بندی راه‌ها و بزرگراه‌‎ها بر اساس مصوبه طبقه‌بندی راه‌های کشور تعیین می‌شوند.

https://www.gov.si/novice/2024-04-08-od-jutri-visje-cene-bencina-dizla-in-kurilnega-olja

بازدهی بی‌سابقه هلدینگ دارایی‌‎های دولتی اسلوونی (SSH) در سال 2023

داده‌های اولیه منتشر شده توسط هلدینگ دارایی‌‎های دولتی اسلوونی (SSH) نشان می‌دهد که بازده سهام مدیریت شده توسط این هلدینگ در سال گذشته به 10.2 درصد رسید که بالاترین رکورد از زمان تأسیس این هلدینگ در سال 2014 است. سود سهام این هولدینگ در سال 2023 معادل 175.5 میلیون یورو بوده است که بالاتر از بازدهی پیش‌بینی شده 162.6 میلیون یورو بود. ارقام منتشر شده توسط این هلدینگ در 9 مارس، ارزش کل سرمایه‌گذاری‌‎های دولتی تحت مدیریت این هولدینگ را در پایان سال گذشته میلادی 12.2 میلیارد یورو نشان می‌دهد که حدود یک میلیارد یورو بیشتر از پایان سال 2022 است. مدیریت این هولدینگ اعلام کرد دلیل اصلی چنین بازدهی بالا، عملکرد فوق‌العاده شرکت‌های انرژی در پرتفوی هلدینگ (عمدتا شرکت‌‎های HSE و GEN) بود. بازده سهام دولت و هولدینگ در سال 2015 به میزان 4.7 درصد بود و در سال 2019 به 6.9 درصد افزایش یافت ولی در سال 2020 به دلیل همه گیری کووید-19 به 4.3 درصد کاهش یافت. پس از یک افزایش متوسط در سال 2021، بار دیگر به دلیل بحران انرژی به 2.8 درصد در سال 2022 کاهش یافت.

https://sloveniatimes.com/40395/state-assets-yield-record-high-return-in-2023

امضای توافقنامه مشارکت در مبادله برق بین اسلوونی، مجارستان و صربستان

اسلوونی، مجارستان و صربستان توافقنامه مشارکتی برای تقویت همکاری در زمینه انرژی امضا کردند. انتظار می‌رود پروژه مشترک BlueSky پایه جدیدی را برای تجارت برق منطقه‌ای ایجاد کرده و به یکپارچگی بهتر بازار، افزایش امنیت انرژی و تحریک پیشرفت اقتصادی بیانجامد. وزارت محیط زیست، آب و هوا و انرژی اسلوونی با اعلام امضای توافقنامه در بوداپست در 9 آوریل گفت که BlueSky نتیجه مذاکرات و همکاری نزدیک بین نمایندگان سه بورس ملی انرژی این سه کشور است. این وزارتخانه معتقد است که ادغام بازارهای داخلی، دسترسی به تجارت واحد و سیستم تسویه حساب در اسلوونی، صربستان و مجارستان را امکان پذیر می‌کند که به نوبه خود بازار واحد اروپا و انتقال انرژی را تقویت می‌کند.

https://sloveniatimes.com/40392/slovenia-hungary-and-serbia-enter-energy-partnership

کاهش رونق بازار املاک و مستغلات اسلوونی در سال 2023

گزارش بازار املاک و مستغلات اسلوونی برای سال 2023 حاکی است از آن است که در سال گذشته برای دومین سال متوالی، روند نزولی در فروش املاک و مستغلات در بازار املاک اسلوونی ادامه یافت، در حالی که قیمت‌‎ها همچنان در حال افزایش بوده است. کاهش تعداد خرید و فروش املاک مسکونی تا حد زیادی تحت تأثیر افزایش نرخ سود و در نتیجه کاهش تقاضا برای وام مسکن بوده است. در سال گذشته تعداد فروش آپارتمان در مجتمع‌‎های بزرگ آپارتمانی‌‎های بین 15 تا 20 درصد و تعداد فروش مجتمع‌‎های کوچک آپارتمانی 20 تا 25 درصد کاهش داشته است. بارزترین روند در دو سال اخیر کاهش زمین برای ساخت‌وساز بوده است. تعداد فروش زمین‌‎های مسکونی در سال 2023 نسبت به سال 2022 بین 20 تا 25 درصد و نسبت به سال 2021، 40 درصد کاهش داشته است. رشد قیمت املاک و مستغلات مسکونی و زمین برای ساخت آنها در سال 2023 به اندازه رکورد سال 2022 مشهود نبود، اما با این وجود نسبتاً بالا بود. در سطح ملی، قیمت خانه‌‎های مسکونی 9 درصد، قیمت آپارتمان در ساختمان‌‎های چند خانواری 6 درصد و قیمت زمین‌‎های مسکونی هشت درصد افزایش یافت.

https://www.gov.si/novice/2024-04-11-porocilo-o-slovenskem-nepremicninskem-trgu-za-leto-2023/

قوانین جدید اسلوونی برای افزایش تولید انرژی خورشیدی

بر اساس قوانین جدید ساخت‌وساز در اسلوونی ساختمان‌های جدید با مساحت بیش از 1000 متر مربع و پارکینگ‌های جدید با مساحت بیش از این اندازه، باید پنل‌های خورشیدی نصب کنند. تنها بناهایی از این قاعده مستثنی هستند که امکان اتصال به شبکه برق امکان پذیر نباشد، مکان یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید نامناسب باشد یا هدف یا نوع تأسیسات مناسب نباشد. پنل‌‎های خورشیدی همچنین برای ساختمان‌‎هایی که نمی‌توانند وزن یک تاسیسات فتوولتائیک را تحمل کنند یا برای پروژه‌‎هایی که پنل‌‎های خورشیدی به طور قابل توجهی هزینه‌‎ها را افزایش می‌دهد، الزامی نخواهد بود. قوانینی که توسط مقررات دولتی ارائه شده است، همچنین مکان‌‎هایی را که امکان راه‌اندازی نیروگاه‌‎های خورشیدی وجود دارد، مشخص می‌کند. این موارد در ساختمان‌ها، نماها، بالکن‌ها و پارکینگ‌های موجود بدون توجه به اندازه آنها و همچنین در مناطق وسیع جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، تأسیسات تولید برق و محل‌های دفن زباله مجاز خواهند بود. لازم به ذکر است ظرفیت انرژی خورشیدی در اسلوونی در پایان دسامبر 2023 حدود 1100 مگاوات بوده است.

https://sloveniatimes.com/40414/new-rules-to-boost-solar-power-generation

تولید آزمایشی برق از نیروگاه زمین گرمایی در اسلوونی

نیروگاه آزمایشی زمین گرمایی اسلوونی، با بهره برداری از چاه متروکه در منطقه لنداوا، اولین کیلووات برق را تولید کرده است، اما آزمایشات نشان داده است که تغییراتی برای تولید انرژی طولانی مدت لازم است. این تاسیسات که در چاه گاز طبیعی متروکه در چنتیبا در شمال شرقی کشور واقع شده است، توسط شرکت DEM اداره می‌شود که اپراتور نیروگاه‌‎های برق آبی بر روی رودخانه دراوا بوده و زیرمجموعه هولدینگ انرژی دولتی اسلوونی ( HSE ) است. شرکت DEM کار بر روی این پروژه را در این چاه متروکه با عمق تقریباً 3000 متر را در سال 2022 آغاز کرد. این پروژه 1.2 میلیون یورویی قرار است حدود 400 مگاوات ساعت برق در سال تولید کند و راه را برای استخراج انرژی زمین گرمایی کربن صفر در تعدادی دیگر از چاه‌‎های گاز بلااستفاده در داخل و خارج از کشور هموار کند. ایده استحصال برق از این نیروگاه که یک نوآوری دانش بنیان اسلوونی است، بهره برداری از چاه موجود برای استخراج انرژی زمین گرمایی به جای گاز در سیستم حلقه بسته است. DEM این پروژه را در ابتدای سال 2021 اغاز نمود و در ماه می‌2022 مجوز عملیات را دریافت کرد.

https://sloveniatimes.com/40419/pilot-geothermal-plant-generates-electricity-but-modifications-required/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما