معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۶:۴۲ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 افزایش تولید انرژی از منابع تجدید پذیر در اسلوونی

بر اساس اعلام وزارت محیط زیست، اقلیم و انرژی اسلوونی، در سه روز اول ماه مه 2024  برق تولید شده از منابع انرژی تجدیدپذیر (RES) در ساعات روز  اکثریت مصرف برق در اسلوونی را پوشش داده  و در تاریخ 4 می 2024، حتی بیشتر از میزان مصرف روزانه، برق از منابع تجدید پذیر تامین شده است. در اول و دوم ماه مه، تولید برق در اسلوونی تقریباً به طور کامل از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید ‌شد، زیرا نه نیروگاه هسته‌ای کرشکو و نه نیروگاه حرارتی شوتانی فعال نبوده اند.

بر اساس داده‌های شبکه انتقال انرژی اسلوونی به طور قابل توجهی بیش از آنچه آمار رسمی نشان می دهد، مصرف برق با منابع تجدید پذیر تامین شده است. در 4 مه 2024، کل مصرف برق در اسلوونی به صورت روزانه،  تحت پوشش برق تولید شده از منابع انرژی تجدیدپذیر قرار گرفت. در چهار روز اول ماه می 79.4 درصد از کل مصرف برق با منابع تجدید پذیر تامین شده است که روند مثبتی را نشان می دهد.

داده‌ها برای مصرف روزانه برق است. اسلوونی در ساعات معینی برق صادر می‌کند زیرا بیشتر از نیاز مصرف خود تولید می‌کند، در حالی که در ساعات دیگر بخشی از برق مسرفی از طریق واردات تامین می‌شود. از  اول ژوئن 2022 تا پایان سال 2023، ظرفیت کل تولید انرژی از منابع تجدید پذیر در اسلوونی بیش از دو برابر رشد کرده و رشد ظرفیت تولید نیروگاه‌های خورشیدی در سال 2023، از نظر ظرفیت اضافه سرانه، بالاترین میزان در بین تمامی‌کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.

https://www.gov.si/novice/2024-05-06-cetrtega-maja-2024-vsa-porabljena-elektricna-energija-v-sloveniji-iz-ove/

 توازن درآمدها و مخارج بودجه دولت اسلوونی در چهار ماهه اول 2024

بر اساس اعلام وزارت دارایی اسلوونی، درآمدها و هزینه‌های بودجه دولت اسلوونی در چهار ماهه نخست امسال تقریباً برابر بوده و هر دو معادل 4.6 میلیارد یورو بوده است. در این مدت، هزینه‌ها 7.4 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته و درآمدها 9 درصد بیشتر بوده است. کسری بودجه در این مدت 29 میلیون یورو بوده است. در بخش مصارف بودجه در این مدت 337 میلیون یورو به سرمایه گذاری اختصاص یافته که 25.9 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. 213 میلیون یورو یارانه پرداخت گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 37.4 درصد کاهش داشته است.

در بخش درآمدها مهمترین بخش ورودی به بودجه دولت درآمدهای مالیاتی بوده است که در چهار ماهه اول سال جاری به 4.1 میلیارد یورو یا 89 درصد کل درآمدهای بودجه رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است. بیشترین سهم از درآمد مالیاتی به مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد  که 1.8 میلیارد یورو بوده که 7.5 درصد بیشتر از سال گذشته است. درآمد حاصل از مالیات بر درآمد به 793 میلیون یورو رسید که 26.3 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته است. درآمد حاصل از مالیات بر درآمد شرکت ها به 664 میلیون یورو رسید و 61.2 درصد بیشتر شد.  عوارض مالیاتی نیز 511 میلیون یورو بوده است.

https://www.gov.si/novice/2024-05-08-prihodki-in-odhodki-drzavnega-proracuna-v-prvi-tretjini-leta-skoraj-izravnani/

 دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی اسلوونی پس از عضویت در اتحادیه اروپا

ماتوژ فرانگژ معلون وزیر اقتصاد اسلوونی در کنفرانس در کنفرانس بیستمین سالگرد گسترش اتحادیه اروپا در برلین با تشریح مزایا و دستاوردهای عضویت اسلوونی در اتحادیه اروپا گفت: اسلوونی پس از عضویت در اتحادیه اروپا تولید ناخالص داخلی خود را بیش از دو برابر و صادرات خود را چهار برابر کرده و متوسط دستمزدها افزایش قابل توجهی داشته است. اتحادیه اروپا بزرگترین پروژه صلح همکاری سیاسی و اقتصادی کشورها و ملل مختلف در تاریخ بشریت است. امروزه اروپا با چالش‌های جدیدی در رقابت جهانی تشدید شده مواجه است و برخی از کشورها خواهان تقویت حاکمیت ملی و سهم کمتر اروپایی بودن هستند. پاسخ درست تقویت جاه‌طلبی‌های مشترک اروپایی است، زیرا حتی چالش‌های بزرگ تکنولوژیک ما را ملزم به پیروزی در رقابت جهانی می‌کند.

این کنفرانس توسط اتاق صنعت و بازرگانی آلمان، انجمن صنایع آلمان و انجمن همکاری با اروپای شرقی و با هدف بررسی چالش های پیش روی اعضای جدید و بحث در مورد آینده گسترش اتحادیه با توجه به تعهد اتحادیه برای الحاق کشورهای جدید برگزار شد. پیام کلیدی در کنفرانس این بود که پیامدهای گسترش برای همه طرف ها مفید بوده است. هم برای اعضای تازه که موقعیت خود را در رابطه با کل اتحادیه بهبود بخشیده و هم برای اعضای موجود، که این گسترش برای آنها بازار بزرگتر و فرصت های جدیدی را ارائه می دهد.

https://www.gov.si/novice/2024-05-08-frangez-v-berlinu-eu-je-najvecji-mirovni-projekt-politicnega-in-gospodarskega-sodelovanja/

 بانک ان ال بی قصد دارد تا پایان سال 2030 تجارت خود را دو برابر کند

بزرگترین گروه بانکی اسلوونی ( NLB ) در نظر دارد کل دارایی‌ها، درآمد و سود خود را تا پایان سال 2030 دو برابر کند و به ترتیب به ارقام هدف یعنی 50 میلیارد یورو  2 میلیارد یورو و 1 میلیارد یورو برسد. بلژ برودنجاک، مدیر عامل بانک در نشست سهامداران برنامه‌های جدید را تشریح کرد و گفت سال گذشته، این گروه تقریباً 1.1 میلیارد یورو درآمد خالص و سود خالص تقریباً 551 میلیون یورو ثبت کرد. در سه ماهه اول سال جاری سود خالص 17 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 140 میلیون یورو رسید و درآمد خالص عملیاتی با 23 درصد افزایش به 298 میلیون یورو رسید.

این بانک در اسلوونی، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مونته نگرو و صربستان فعالیت می‌کند. 2.9 میلیون مشتری، 8 هزار کارمند و 408 دفتر دارد. کل دارایی بانک تا پایان ماه مارس کمی‌بیش از 26 میلیارد یورو بود. برودنجاک می‌گوید مطمئن است که این گروه موفق خواهد شد که اولین و تنها موسسه مالی در منطقه باشد که تمام بازارهای یوگسلاوی سابق را پوشش می دهد و منطقه را از طریق تجارت به هم متصل می‌کند.

این بانک قصد دارد در اروپای جنوب شرقی پیشرو باشد که کلیه خدمات مالی را برای افراد و مشاغل ارائه می دهد. این یک مدل بانکداری جهانی و دیجیتالی را ترویج خواهد کرد و بر سرمایه گذاری محلی و مدیریت ریسک محتاطانه تمرکز خواهد کرد. همچنین قصد دارد بازده سهامداران خود را افزایش دهد. طبق این استراتژی، سود سهام از 40 درصد سود خالص فعلی به 50 تا 60 درصد سود خالص افزایش می یابد.

سهام NLB در بورس اوراق بهادار لیوبلیانا و در قالب رسیدهای سپرده جهانی (GDR) در بورس اوراق بهادار لندن معامله می‌شود. دارندگان GDR که می‌توانند آنها را به سهام تبدیل کنند، نزدیک به 52 درصد از کل سهام بانک را در اختیار دارند. پیش‌بینی می‌شود که درآمد NLB در سال‌های 2014 و 2025 به 1.2 میلیارد یورو افزایش یابد که از پیش‌بینی اولیه 1.1 میلیارد یورو بیشتر است.

https://sloveniatimes.com/40482/nlb-bank-aiming-to-double-business-by-end-of-2030/

 آمارهای تجاری نشان می دهد که اقتصاد اسلوونی انعطاف پذیر است

بر اساس اعلام موسسه حقوقی AJPES، کسب‌وکارهای اسلوونیایی در سال 2023 حدود 6.7  میلیارد یورو سود خالص کسب کردند که بالاترین رقمی است که تاکنون بدست آمده و نشانه انعطاف‌پذیری اقتصاد اسلوونی است. داده‌های گزارش های سالانه ارائه شده توسط 71638 شرکت نشان می دهد که افزایش سود خالص را می‌توان به شرکت های بزرگ و خرد نسبت داد، در حالی که شرکت های کوچک و متوسط سود ترکیبی کمتری را ثبت کردند. مارتینا رسنیک، رئیس بخش آمار و اطلاعات موسسه گفت ما به طور مثبت از نتایج شگفت زده شدیم. نتایج در چند سال گذشته، با توجه به همه‌گیری کووید-19 و بحران انرژی، شگفت‌انگیز بوده است، که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری اقتصاد اسلوونی است.

داده‌های این موسسه نشان می‌دهد که مجموع سود خالص به‌عنوان تفاوت بین کل سود شرکت‌های سودده و کل زیان شرکت‌های زیان‌ده به میزان اسمی 10 درصد افزایش یافته و در مقایسه با سال 2022 به صورت واقعی 2 درصد بیشتر است. به صورت ثابت، درآمد واقعی 7 درصد کاهش یافت و به 146.5 میلیارد یورو رسید. ارزش افزوده خالص به ازای هر کارمند 9 درصد به صورت اسمی و 1 درصد به صورت واقعی به 61000 یورو افزایش یافت.  تورم نسبت به سال 2022 تا حدودی تأثیر کمتری بر ارزش افزوده واقعی داشت زیرا میانگین تورم سالانه در سال 2023 به 7.4 درصد رسید در حالی که در سال 2022 این رقم 8.8 درصد بود.

شرکت های بزرگ 3.35 میلیارد یورو سود خالص تولید کردند که 19 درصد از نظر اسمی نسبت به سال 2022 افزایش داشت. سود خالص شرکت های متوسط با 2 درصد کاهش اسمی‌به 1.59 میلیارد یورو و شرکت های کوچک با 4 درصد کاهش به 1.08 میلیارد یورو رسید. شرکت های خرد سود خالص 689 میلیون یورویی را ثبت کردند که نسبت به سال 2022 به میزان 29 درصد افزایش داشت.

بخش تولید بیشترین سود را به خود اختصاص می دهد. شرکت‌های منطقه مرکزی اسلوونی بیشترین سود را به دست آوردند و پس از آن شرکت‌هایی که در مناطق ساوینجا و پودرویه در شرق قرار دارند. منطقه پوساویه با بیش از دو برابر شدن سود بیشترین رشد را تجربه کرد. کمترین میزان سود در منطقه شمالی کوروشکا بود که سیل‌های اوت 2023 را متحمل شد.

بخش تولید بالاترین سود را با 2.01 میلیارد یورو ثبت کرد، اما این رقم به صورت اسمی 12 درصد کاهش یافت. درآمد در سطح 42.1 میلیارد یورو باقی ماند، در حالی که ارزش افزوده خالص به ازای هر کارمند با 5 درصد افزایش به 59441 یورو رسید. سود خالص خرده فروشی با 3 درصد افزایش به 1.27 میلیارد یورو رسید، در حالی که درآمد با 3 درصد کاهش به 46.4 میلیارد یورو رسید. ارزش افزوده خالص به ازای هر کارمند با 11 درصد افزایش به 63241 یورو رسید. ساخت و ساز بیشترین رشد را در سود خالص با 33 درصد به 386 میلیون یورو ثبت کرد. درآمد با 19 درصد افزایش به 9 میلیارد یورو رسید، در حالی که ارزش افزوده خالص به ازای هر کارمند با 21 درصد افزایش به 45629 یورو رسید. پس از زیان خالص نزدیک به 200 میلیون یورو در سال 2022، بخش تامین برق، گاز و بخار سود خالص 522 میلیون یورویی در سال 2023 ثبت کرد. درآمد با کاهش 12 درصدی به 12.8 میلیارد یورو رسید. این بخش بالاترین ارزش افزوده خالص به ازای هر کارمند را با 188318 یورو ثبت کرد که 136 درصد افزایش داشت.

درآمد حاصل از خارج از کشور کاهش یافت. شرکت ها 59.8 میلیارد یورو از کل درآمد را در بازارهای خارجی به ثبت رساندند که 6 درصد نسبت به سال 2022 کاهش داشت. در بازارهای اتحادیه اروپا درآمد فروش با 5 درصد کاهش به 45.3 میلیارد یورو رسید، در حالی که در بازارهای خارج از اتحادیه اروپا با 10 درصد کاهش به 14.4 میلیارد یورو رسید. هزینه‌های کالاها و خدمات 3 درصد کمتر از سال 2022 بود که هزینه‌های انرژی 1 درصد کاهش یافت و هزینه دستمزدها 12 درصد افزایش یافت.

متوسط حقوق ماهیانه 2218 یورو بود که 9 درصد به صورت اسمی و 1 درصد به صورت واقعی افزایش داشت. شرکت ها در سال 2023 تعداد 547873 نفر را در استخدام داشتند کردند که نسبت به سال 2022 رشد 3 درصدی داشته است. در سال 2023 تعداد شرکت‌های دارای بدهی معوق کمتر بوده و ارزش بدهی‌ها نیز نسبت به سال قبل کاهش یافته است. بیشتر شرکت های ورشکسته در صنایع ساختمانی و خرده فروشی بودند. تعداد پرونده‌های ورشکستگی نیز در سال 2022 با کاهش 7 درصدی مواجه شد.

https://sloveniatimes.com/40487/business-results-show-slovenian-economy-resilient/

 برگزاری بزرگترین رویداد بین المللی به مناسبت روز جهانی زنبور عسل در اسلوونی

اسلوونی به عنوان آغازگر روز جهانی زنبور عسل، نقش پیشرو در ترویج فعالیت های بین المللی در این زمینه دارد. به همین دلیل وزارت کشاورزی، جنگلداری و غذا  با همکاری وزارت خارجه و فائو بزرگترین رویداد بین المللی را برای روز جهانی زنبور عسل برگزار خواهد کرد. این رویداد بین المللی نمایندگان دولت ها و سازمان‌های بین المللی، کارشناسان، تجار و جامعه مدنی را به منظور استفاده بهتر از پتانسیل همکاری‌های بین المللی در زمینه زنبورداری و گرده افشانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، به ویژه امنیت غذایی، احیای اکوسیستم، پیوند خواهد زد. هدف آن بررسی نیازها و به اشتراک گذاری تجربیات پروژه‌های زنبورداری و گرده افشانی در سراسر جهان خواهد بود. تمرکز جغرافیایی بر آفریقا خواهد بود.

در اولین روز این رویداد در22 می 2024، یک کنفرانس در مورد سیاست ها و اقدامات خوب در زمینه گرده افشانی و زنبورداری به عنوان محرک های توسعه پایدار برگزار و توصیه‌هایی را برای عملکرد بهتر جامعه بین المللی در این ارتباط تدوین خواهند کرد. در روز دوم این انجمن، یک سفر مطالعاتی بمنظور مشاهده اقدامات خوب اسلوونی برگزار در زمینه صنعت زنبور داری انجام خواهد شد که در بخشی از آن شرکت کنندگان از پارک چشم انداز مرداب لیوبلیانا و انجمن زنبورداری اسلوونی بازدید خواهند کرد.

https://www.gov.si/novice/2024-05-13-najvecji-mednarodni-dogodek-za-obelezitev-svetovnega-dne-cebel-letos-v-sloveniji/

 اقتصاد اسلوونی در سه ماهه اول سال 2024 معادل 2.1 درصد رشد کرد

اقتصاد اسلوونی در سه ماهه اول سال 2024 با نرخ سالانه 2.1 درصد رشد کرد. داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار نشان می‌دهد که رشد با تعدیل فصلی تولید ناخالص داخلی، که معیاری است که در سراسر اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد، 1.8 درصد سال به سال بود اما در سطح سه ماهه قبل از آن بود.در مقایسه با سه ماهه قبل، سرعت رشد بر اساس داده‌های فصلی تعدیل شده بسیار کمتر بود. در سه ماهه چهارم تولید ناخالص داخلی 2.6 درصد نسبت به سال قبل و 1.1 درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش یافته است.

بانک مرکزی اسلوونی در اظهار نظر در مورد داده‌ها، فعالیت اقتصادی را نسبتاً مطلوب توصیف کرد و چشم انداز مثبت را برای بقیه سال حفظ کرد. رشد اقتصادی اسلوونی در سه ماهه اول بالاتر از میانگین منطقه یورو بوده است.  مصرف داخلی در سه ماهه نخست سال 1.7 درصد افزایش یافت که بیشترین رشد را در یک سال و نیم گذشته به خود اختصاص داد. مصرف نهایی خانوارها نسبت به سال قبل 0.9 درصد افزایش یافته است که 0.3 واحد کمتر از سه ماهه قبل بوده اما به طور قابل توجهی بیشتر از سه ماهه دوم و سوم سال 2023 است.

پس از چهار فصل متوالی رشد منفی، سرمایه‌گذاری‌های ناخالص در سه ماهه اول سال 2024 به میزان 0.9 درصد افزایش یافت که تحت تأثیر روند سهام افزایش یافت که پس از کاهش آن در سه ماهه قبل، 0.1 درصد به تولید ناخالص داخلی کمک کرد. سرمایه‌گذاری‌های ناخالص در دارایی‌های ثابت 0.6 درصد افزایش یافت، کاهش قابل توجهی نسبت به پویایی رشد در سال 2023، زمانی که این رقم بین 7.7 تا 11.2 درصد بود. کاهش سرعت در پروژه‌های ساختمانی بارزترین بود.

واردات و صادرات تا حدودی کمتر از سه ماه اول سال 2023 بود، اما این کاهش نسبت به سه ماهه گذشته کمتر بود. واردات کالاها 0.9 تا 0.1 درصد و واردات خدمات 4.8 درصد کاهش داشته است. صادرات 0.6 درصد کاهش داشته است، صادرات خدمات با 7.1 درصد کاهش و صادرات کالاها 1.1 درصد افزایش یافته است. مازاد تجاری 0.2 درصد به رشد تولید ناخالص داخلی کمک کرد.

پیش‌بینی‌های منتشر شده توسط کمیسیون اروپا و بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه در 15 می نشان می‌دهد که اقتصاد اسلوونی با سرعت بیشتری نسبت به بقیه منطقه یورو و اتحادیه اروپا رشد خواهد کرد. هر دو نهاد انتظار دارند که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری 2.3 درصد و سال 2025 به میزان 2.6 درصد افزایش یابد.

https://sloveniatimes.com/40500/slovenias-economy-grows-by-2-1-in-first-quarter/

نظرسنجی جهانی نشان می دهد که اسلوونیایی‌ها راحت زندگی می‌کنند

یک نظرسنجی جهانی که در 39 کشور انجام شد نشان می‌دهد که اسلوونی کمترین نسبت افرادی را دارد که برای گذران زندگی خود با مشکل مواجه هستند، در حالی که سهم افرادی که راحت زندگی می‌کنند بسیار بالاتر از میانگین جهانی و اروپایی است. این نظرسنجی که توسط موسسه مدیانا در اسلوونی و با همکاری WIN، یک انجمن پیشرو در بازار جهانی و تحقیقات افکار انجام شد، به بررسی وضعیت مالی فعلی جمعیت و تأثیر افزایش قیمت ها بر مصرف آنها پرداخت.

سهم پاسخ دهندگان در اسلوونی که می‌گویند مشکل مالی ندارند از سال 2023 با 10 درصد افزایش به 37 درصد رسیده است. در سطح جهانی، سهم کسانی که راحت زندگی می‌کنند با 3 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 28 درصد در سال جاری رسیده است. در اروپا این سهم 32 درصد است که به معنای بالاتر از سهم اسلوونی است. نسبت افراد طبقه متوسط، یعنی کسانی که نه راحت هستند و نه از نظر مالی مشکل دارند، در سطح جهانی به 32 درصد کاهش یافت. در اسلوونی این سهم 48 درصد است، حتی بالاتر از میانگین اروپا (36 درصد)است.

اسلوونی با 12 درصد کمترین نسبت مردمی را دارد که از نظر مالی دچار مشکل هستند و پس از آن هلند (15 درصد) و کرواسی (23 درصد) قرار دارند. یونان با 43 درصد بالاترین نسبت را در اروپا دارد. در مجموع، اروپا با 28 درصد کمترین سهم را از مردمی دارد که از نظر مالی دچار مشکل هستند، در حالی که در هر دو قاره آمریکا این سهم 46 درصد و در آفریقا 51 درصد است. در سطح جهانی، سهم چنین افرادی با یک امتیاز از سال 2023 به 37 درصد افزایش یافته است. این نظرسنجی بین 33866 نفر از 39 کشور بین دسامبر 2023 تا ژانویه 2024 انجام شد.

https://sloveniatimes.com/40502/global-poll-suggests-slovenians-live-comfortably/

 تلاش بانک ان ال بی  برای خرید آدیکو بانک

بانک NLB اسلوونی قصد خود را برای آغاز یک مناقصه خرید عمومی داوطلبانه با هدف به دست آوردن کنترل بانک اتریشی Addiko اعلام کرده است. این بانک در این مسیر با گروه بانکی Agri Europe  صربستان رقابت خواهد کرد. NLB با اعلام قصد خود در وب سایت بورس اوراق بهادار لیوبلیانا در اواخر 15 مه، اعلام کرد که 20 یورو به ازای هر سهم بر اساس سود تقسیمی ارائه خواهد کرد، پیشنهادی که هدف آن همه سهام منتشر شده و موجود آدیکو است.

به فاصله کوتاهی از اعلام بانک ان ال بی، Agri Europe، که مالک آن تاجر صربستانی بوده و کنترل Gorenjska Banka اسلوونی را در اختیار دارد، پیشنهاد خود را برای خرید 17 درصد از سهام آدیکو بانک منتشر کرد. NLB در حال حاضر هیچ سهامی در آدیکو ندارد اما قصد دارد اکثریت قابل توجهی از سهام این بانک مستقر در وین را به دست آورد. در همین حال Agri Europe  که اکنون 9.99 درصد از کل سهام آدیکو را در اختیار دارد قصد دارد سهم خود را به بیش از 29.99 درصد افزایش دهد.

https://sloveniatimes.com/40505/nlb-mounting-attempt-to-acquire-addiko-bank/

 سرمایه گذاری اسلوونی برای ساخت مزرعه بادی در صربستان

یک مزرعه بادی 165 میلیون یورویی در شرق صربستان در یک سرمایه گذاری مشترک اسلوونی و صربستان افتتاح شد که یکی از بزرگترین پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در یوگسلاوی سابق است. شرکت اسلوونیایی Alfi Renewables از طریق صندوق انرژی سبز Alfi خود، نیمی از بودجه مزرعه بادی Krivača را تامین کرد که آن را به یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های اسلوونی در صربستان تبدیل می‌کند. شریک صرب آن MK Group نیمی دیگر از هزینه ساخت این مزرعه بادی را تامین کرده است.

این مزرعه بادی 105.6 مگاواتی قرار است سالانه 310 گیگاوات ساعت برق تولید کند که برای پاسخگویی به تقاضای حدود 75000 خانوار کافی است. مزرعه نزدیک شهر گلوبوواچ شامل 22 توربین بادی در مساحت 56 کیلومتر مربع است. در بخشی از این پروژه، 30 کیلومتر جاده جدید، 40 کیلومتر خطوط برق و پست جدید ساخته شده است.

شرکت انرژی اسلوونیایی پترول تا پایان سال 2021 در حال توسعه پروژه بود، اما پس از آن Alfi Renewables این پروژه را دراختیار گرفت و برای سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، صندوق انرژی سبز Alfi را تأسیس کرد که 104 میلیون یورو از سرمایه گذاران اسلوونیایی جمع آوری کرده است. MK Group نیز متعلق به میودراگ کوستیچ، یکی از ثروتمندترین صرب‌ها، مالک بانک گورنیسکا بانکا در اسلوونی است. این دو سرمایه گذار از کنسرسیومی متشکل از چهار بانک بین المللی وام گرفته و قرارداد بلندمدت فروش برق با شرکت سوئیسی اکسپو منعقد کردند.

در همین حال، در اسلوونی، سرمایه گذاران با مخالفت جوامع محلی و طرفداران محیط زیست در برنامه‌های خود برای ساخت نیروگاه‌های بادی مواجه شده اند. در حال حاضر تنها سه توربین بادی در اسلوونی وجود دارد که تنها دو مورد از آنها فعال هستند. برای تغییر این وضعیت، دولت تصمیم گرفته است برای ساخت توربین‌های بادی به شهرداری‌ها یارانه بدهد. آنها واجد شرایط پرداخت یکجا به مبلغ 200000 یورو به ازای هر مگاوات خواهند بود.

https://sloveniatimes.com/40507/major-slovenian-energy-investment-inaugurated-in-serbia/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما