معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 1.6 درصدی اقتصاد اسلوونی در سال 2023

بر اساس داده‌های اولیه اداره آمار اسلوونی (SURS)، اقتصاد اسلوونی به دلیل سرمایه‌گذاری و مصرف خانوارها در سال گذشته 1.6 درصد رشد کرد که در مقایسه با 2.5 درصد در سال 2022 با کاهش روبرو بوده است. نرخ رشد تعدیل شده برای فصل و روزهای کاری (معیاری که توسط اداره آمار اتحادیه اروپا استفاده می‌شود)، بالاتر بود و 1.9 درصد بود. در سه ماهه چهارم سال 2023 رشد افزایش یافت و تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه 2.2 درصد یا 2.6 درصد در صورت تعدیل فصل و روزهای کاری افزایش یافت. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال گذشته 9.5 درصد و هزینه خانوارها 1.3 درصد رشد داشته است، اما صادرات 2 درصد و واردات 5.1 درصد کاهش یافت. مازاد تراز تجارت خارجی 2.8 واحد به رشد تولید ناخالص داخلی کمک کرد.

لازم به ذکر است رقم رشد 1.6 درصدی کاملاً مطابق با پیش‌بینی موسسه تحلیل اقتصاد کلان اسلوونی، پیش‌بینی کننده اقتصاد کلان دولت است. ارقام اولیه رشد سالانه 2023 بر اساس داده‌های فصلی است، در حالی که آمار دقیق‌تر در پایان ماه اوت منتشر خواهد شد.

https://sloveniatimes.com/40226/slovenias-economy-expanded-by-1-6-in-2023

انتشار موفقیت‌آمیز اوراق قرضه در اسلوونی

اوراق قرضه سه ساله ارائه شده توسط خزانه‌داری اسلوونی به سرمایه‌گذاران خرد داخلی، بیش از 258 میلیون یورو را جذب کرده است. علیرغم برنامه‌ریزی اولیه برای انتشار 250 میلیون یورویی، خزانه‌داری این تقاضا را برآورده خواهد کرد. وزیر دارایی کلمن بوشتیانچیچ گفت که در مجموع 9427 نفر بین 1 تا 16 فوریه برای اوراق قرضه مشترک شدند. نرخ سود سالانه اوراق قرضه 3.4 درصد است.

https://sloveniatimes.com/40240/maiden-retail-bond-issue-proves-successful

حضور پررنگ بانک سرمایه‌گذاری اروپا در اسلوونی

بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB)، 359 میلیون یورو تعهدات جدید برای پروژه‌های اسلوونی در سال 2023 امضا کرد که در مقایسه با 257 میلیون یورو در سال قبل، افزایش قابل توجهی داشته است. در پروژه‌های جدید، تامین مالی برای پروژه‌هایی که حمل‌و‌نقل پایدار و پیشرفت به سمت کربن‌زدایی و توسعه پایدار را ترویج می‌کنند، افزایش یافته است. یکی از عملیات‌های مهم، وام 250 میلیون یورویی برای مسیر ریلی دیواچا-کوپر بود که به گفته بانک سرمایه‌گذاری اروپا، تعهد این بانک به توسعه زیرساخت‌های استراتژیک و حمل‌ونقل پاک‌تر را برجسته می‌کند. در بخش انرژی، بانک سرمایه‌گذاری اروپا یک وام 42 میلیون یورویی به شرکت برق Elektro Primorska اختصاص داد که در راستای هدف‌گذاری این بانک برای تقویت زیرساخت‌های انرژی منطقه با رعایت بالاترین استانداردهای پایداری می‌باشد. این بانک همچنین امیدوار است تا بتواند در سال 2024 پروژه‌های حمل‌و‌نقل پایدار، بهره‌وری انرژی و مسکن ارزان‌قیمت را تامین مالی کند.

https://sloveniatimes.com/40201/european-investment-bank-retains-strong-presence-in-slovenia/

امضای سند اخلاقی هوش مصنوعی توسط 8 شرکت بزرگ بین‌المللی در اسلوونی

هشت شرکت فناوری، از جمله مایکروسافت، مسترکارت و لنوو، با امضاء توافقنامه‌ای در مجمع جهانی اخلاق هوش مصنوعی 2024 در اسلوونی متعهد شدند که هوش مصنوعی اخلاقی‌تری را مطابق با توصیه‌های یونسکو بسازند. این توافقنامه که بر اساس توصیه‌های یونسکو در سال 2021 (که اولین ابزار حقوقی بین‌المللی و چارچوب اخلاقی برای استفاده از هوش مصنوعی است)، توسط شرکت‌های GSMA، INNIT، LG، Salesforce و Telefonica نیز امضا شد.

این سند شرکت‌ها را متعهد می‌کند تا نقش خود را در تضمین حقوق بشر در طراحی، توسعه، خرید، فروش و استفاده از هوش مصنوعی به طور کامل ایفا کنند. یونسکو نوشت: این اولین بار است که شرکت‌ها در این زمینه با سازمان ملل متحد تعامل می‌کنند. همچنین برای رعایت استانداردهای ایمنی، شناسایی اثرات نامطلوب هوش مصنوعی و اقدامات به موقع برای پیشگیری، کاهش یا اصلاح آن‌ها، مطابق با قوانین داخلی، بررسی لازم انجام خواهد شد.

https://sloveniatimes.com/40204/tech-giants-commit-to-unesco-framework-for-ethical-ai-at-brdo/

حداقل دستمزد اسلوونی، هشتمین دستمزد بالا در اتحادیه اروپا

بر اساس داده‌های ادارۀ آمار اروپا (Eurostat)، حداقل دستمزد اسلوونی که برای سال 2024 به میزان 1254 یورو تعیین شده است، هشتمین دستمزد بالا در میان 22 کشور عضو اتحادیه اروپا است که حداقل دستمزد قانونی را تعیین کرده‌اند. در ژانویه 2024 حداقل دستمزد در لوکزامبورگ با 2571 یورو ناخالص بالاترین رقم بود. همچنین حداقل دستمزد کارگران ایرلند، هلند و آلمان بیش از 2000 یورو است. کمترین حداقل دستمزد ناخالص در بلغارستان (477 یورو)، رومانی (663 یورو) و مجارستان (697 یورو) ثبت شده است. در ژانویه 2024 حداقل دستمزد ناخالص در اسلوونی از 1203 یورو به 1254 یورو (902 یورو خالص) افزایش یافت. اسلوونی مدتی است که در بالای لیست بوده و از سال 2021 هشتمین حداقل دستمزد را داشته است.

لازم به ذکر است حداقل دستمزد در تمام کشورهای اتحادیه اروپا به جز اتریش، دانمارک، فنلاند، سوئد و ایتالیا تعیین می‌شود. در سال 2022 اتحادیه اروپا دستورالعملی را در مورد حداقل دستمزدهای کافی تصویب کرد که کشورهای عضو باید تا 15 نوامبر سال جاری آن را اجرا کنند. این دستورالعمل حداقل دستمزد را تعیین نمی‌کند، اما فرآیندهایی را برای اطمینان از دستمزد مناسب، تشویق مذاکرات مربوط به دستمزد و افزایش دسترسی به حداقل دستمزد برای کسانی که حق دریافت آن را دارند، ایجاد می‌کند.

https://sloveniatimes.com/40202/slovenias-minimum-wage-eighth-highest-in-eu

مازاد بودجه ملی اسلوونی در ماه ژانویه

بودجه ملی اسلوونی در ماه ژانویه 334 میلیون یورو مازاد داشته است. هزینه‌ها نسبت به سال قبل کمتر بوده و به 863 میلیون یورو رسیده است، در حالی که درآمدها بیشتر بوده و به 1.2 میلیارد یورو رسیده است. هزینه‌ها 7.3 درصد کمتر از ماه مشابه در سال گذشته بود، در حالی که درآمدها نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.5 درصد رشد داشت. این مازاد بیشتر از ژانویه سال گذشته بود که به 152 میلیون یورو رسید.

https://www.gov.si/novice/2024-02-06-drzavni-proracun-januarja-s-presezkom

 کاهش تولید صنعتی اسلوونی در سال 2023

اداره آمار اسلوونی اعلام کرد تولیدات صنعتی این کشور در سال گذشته 5.3 درصد کاهش داشته است. سال گذشته تولید در تمامی‌گروه‌های اصلی فعالیت کاهش یافت. این کاهش در بخش تولید 4.1 درصد، در معدن 15.7 درصد و در تامین برق، گاز و بخار 31.9 درصد بوده است. بر اساس گروه‌های هدف، بیشترین کاهش سالانه در محصولات میان مصرف به میزان 10.3 درصد بوده است. در مورد محصولات برای مصرف عمومی، کاهش 3.5 درصد بود ولی محصولات سرمایه‌گذاری شاهد رشد 2.8 درصد بوده است.

 در سال گذشته، تنها تولید محصولات با فناوری پیشرفته 0.6 درصد افزایش یافته است، در حالی که در سایر دسته‌های محصولات نیازمند فناوری، تولید بیشترین کاهش (6.7 درصد) را داشته است. در کل سال 2023، کل درآمد حاصل از فروش در صنعت 1.1 درصد کمتر از سال قبل بود، همچنین در بازار خارجی 1.3 درصد و در بازار داخلی 0.5 درصد کاهش یافت.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/ob-mocnem-decembrskem-padcu-industrijska-proizvodnja-lani-nazadovala-za-5-3-odstotka/697810/

افتتاح مرکز جدید بیوتکنولوژی در لیوبلیانا

موسسه ملی زیست‌شناسی، مرکز بیوتکنولوژی جدید خود را در لیوبلیانا افتتاح کرد. برای تاسیس این مرکز 36 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است و شرایط بسیار بهتری را برای تحقیق و نوآوری تضمین می‌کند. مایا روانیکار، مدیر مؤسسه ملی زیست‌شناسی، افتتاح این مرکز را به معنای شروع عصر جدیدی از اکتشافات علمی، نوآوری و همکاری با تجارت دانست.

پروژه BTS-NIB آغاز موجی از نوآوری‌های برنامه‌ریزی شده برای علم و تحقیق است که حدود 500 میلیون یورو برای آن اختصاص داده خواهد شد. وزیر آموزش عالی، علم و نوآوری اسلوونی گفت که برای اولین بار راهبردی برای زیرساخت‌های تحقیقاتی سبزتر نیز تهیه شده که برای آن حدود 2 میلیارد یورو تخصیص داده شده است. از این مرکز برای تحقیقات با تمرکز بر محیط‌زیست، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، بیوتکنولوژی، تضمین مواد غذایی سالم و ایمن و... استفاده خواهد شد و آزمایشگاه‌های جدید برای دوره‌های آموزشی تخصصی در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. BTS-NIB توسط کمیسیون اروپا به عنوان یک پروژۀ الگو شناخته شده است که موسسه ملی زیست‌شناسی را قادر می‌سازد تا توسعه را در داخل و منطقه سرعت بخشد.

https://sloveniatimes.com/40222/new-biotech-hub-opens-in-ljubljana

عبور درآمد گردشگری ورودی اسلوونی از مرز 3 میلیارد یورو

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد اسلوونی 3.24 میلیارد یورو درآمد از گردشگری ورودی در سال 2024 به دست آورده که 9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و برای اولین بار است که این رقم از مرز 3 میلیارد یورو عبور می‌کند. این رقم در سال 2022 به 2.972 میلیارد یورو نزدیک شد. بنابراین اسلوونی گام مهمی در جهت تحقق هدف استراتژی هفت ساله ملی گردشگری برای کسب درآمد 3.9 میلیارد یورو از گردشگری ورودی تا سال 2028 برداشته است. این استراتژی علاوه بر اهداف کمی، اهداف کیفی ازجمله بهبود کیفیت و رقابت‌پذیری بخش گردشگری و قابلیت پایداری آن را دنبال می‌کند.

اسلوونی در سال گذشته بیش از شش میلیون بازدید کننده را به خود جذب کرد که بیش از 16 میلیون شب را در اماکن اقامتی آن سپری کردند و رکورد جدیدی را ثبت کردند. بانک مرکزی خاطرنشان کرد که درآمد گردشگری ورودی در سال 2023 به میزان 1.092 میلیارد یورو از گردشگری خروجی بیشتر شد، به این معنی که گردشگران خارجی در اسلوونی بسیار بیشتر از گردشگران اسلوونیایی در خارج از کشور هزینه کردند. با این حال، این مازاد، 12 درصد کمتر از سال 2022 است، زیرا گردشگران اسلوونیایی هزینه‌های خود را در خارج از کشور 415 میلیون یورو افزایش دادند، در حالی که گردشگران خارجی 268 میلیون یورو بیشتر در اسلوونی هزینه کردند. رکورد مازاد درآمد گردشگری 1.344 میلیارد یورویی در سال 2019 ثبت شده بود.

https://sloveniatimes.com/40224/slovenias-inbound-tourism-revenue-passes-3-billion-mark

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما