معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته چهارم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کشاورزان استونیایی امسال به دلیل خشکسالی شاهد کیفیت و عملکرد ضعیف غلات هستند

کشاورزان استونیایی کمباین‌های خود را در این هفته به مزارع می فرستند. در حالی که نیازهای خود استونی برآورده خواهد شد، به دلیل خشکسالی اوایل تابستان، کیفیت غلات پایین تر از حد معمول خواهد بود، در حالی که هزینه‌های برداشت و خشک کردن نیز بالا خواهد بود. در همین حال، برداشت اروپا در سال جاری بسیار کمتر از حد انتظار بوده است.

کشاورزان می‌گویند که خشکسالی امسال به این معنی است که خوشه گندم کوتاه تر و حاوی دانه‌های کمتر از حد معمول است. 

 Copa-Copega، یک سازمان تحت پوشش کشاورزان اتحادیه اروپا، به کمیسیون اروپا گفت که برداشت غلات امسال در جنوب اروپا 60 درصد کمتر پیش بینی شده است. بازدهی در فنلاند، لتونی، لهستان و بلغارستان نیز بین نیم تا دو سوم کاهش یافته است.

 https://news.err.ee/1609038158/estonian-farmers-see-poor-grain-quality-and-yields-this-year-due-to-drought

کالاس: استونی تا آغاز سال 2025 از شبکه برق روسیه جدا می‌شود

نخست وزیر کاجا کالاس می‌گوید که کشورهای بالتیک از شبکه برق متصل به روسیه و بلاروس موسوم به برل در ابتدای سال 2025 جدا خواهند شد.

این خبر در پی تماس‌های لیتوانی برای همگام‌سازی کشورهای بالتیک با شبکه اروپای قاره‌ای منتشر می‌شود که نیاز به جدا شدن از برل در اوایل سال آینده، 2024 دارد.

در حالی که تصمیم برای اتصال به شبکه اروپا تا پایان سال 2025 به سال 2018 بازمی‌گردد، جنگ روسیه و اوکراین از فوریه سال گذشته، تمرکز مجددی بر روی انجام هرچه سریعتر این حرکت قرار داده است. توافقنامه دولت ائتلافی فعلی شامل بند جدایی از شبکه روسیه حداکثر تا سال 2025 است.

لازم به ذکر است لیتوانی دو کشور دیگر بالتیک را تحت فشار قرار داده است تا سیستم برق مشترک با روسیه را زودتر ترک کنند.

https://news.err.ee/1609037411/kallas-estonia-to-decouple-from-russian-electricity-grid-by-start-of-2025

بانک های استونی در نیمه اول سال 2023 تقریباً به اندازه کل سال 2022 درآمد داشتند

بانک های فعال در استونی سود شش ماهه اول سال جاری را گزارش کرده اند که تقریباً به اندازه کل سال 2022 است.

Swedbank، بزرگترین بانک فعال در استونی، در نیمه اول سال 2023، 214 میلیون یورو سود خالص به دست آورد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 148 میلیون یورو افزایش داشت. درآمدهای بهره بانک به تنهایی 150 میلیون یورو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. برای مقایسه، کل سود برای کل سال گذشته 224 میلیون یورو بود. بر اساس بیانیه مطبوعاتی درآمد این بانک برای نیمه اول سال 2023، 192 میلیون یورو افزایش یافته است. این عمدتا به دلیل درآمدهای بهره بالاتر، ناشی از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا بود.

https://news.err.ee/1609037153/estonian-banks-earned-almost-as-much-in-first-half-of-2023-as-whole-of-2022

استونی به تلاش برای ممنوعیت گردشگری روسیه در سراسر اتحادیه اروپا ادامه می دهد

 در حالی که استونی مرزهای خود را به روی گردشگران روسی بسته است، همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این کار را انجام نداده‌اند و مقامات استونی همچنان برای ممنوعیت گسترده‌تر تلاش می‌کنند. مقامات این کشور اعلام نمودند که کشورهای توانمند ممکن است با عواقبی روبرو شوند.

در طول شش ماه اول سال 2023، تقریباً 200000 شهروند روسیه وارد استونی شدند و 205000 نفر از آن خارج شدند. اکثریت آنها دارای مجوز اقامت استونی و اقوام نزدیک در این کشور بودند.

Lauri Läänemets ، وزیر کشور استونی گفت که استونی به گردشگران روسی اجازه عبور از مرز را نمی دهد. او گفت اما اگر کسی واقعاً حق دارد از یکی از اقوام خود دیدن کند و به ساحل برود، بله، ممکن است این اتفاق بیفتد.

 https://news.err.ee/1609036643/estonia-continues-to-push-for-eu-wide-russian-tourism-ban

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما