معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

تجارت خدمات و صدور خدمات فنی و مهندسی ترکیه

با در نظرگرفتن نقش صدور خدمات فنی و مهندسی ترکیه در افزایش توان رقابتی، درآمد ملی، بهبود تراز پرداختها، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال، این بخش به عنوان یکی از محورهای اصلی در اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود. بررسی جایگاه بخش پیمانکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی ترکیه نشان می‌دهد که دولت این کشور به این بخش به‌عنوان یکی از محرکه‌های اصلی اقتصاد می‌نگرد.

  اهمیت بخش خدمات فنی و مهندسی در اقتصاد ترکیه را می‌توان در پنج مورد ذیل عنوان کرد:

- ارزآوری

- توسعه صادرات

- ایجاد اشتغال

- انتقال فناوری

- تقویت تعامل با دنیای خارج

از آنجائی که بخش خصوصی در ترکیه بسیار توانمند بوده و دولت نیز حمایت های لازم را از این بخش بعمل می‌آورد، لذا خدمات پیمانکاری و فنی و مهندسی توسط بخش خصوصی و عمدتا اتحادیه پیمانکاران صورت می‌گیرد.

اتحادیه پیمانکاران ترکیه:

اتحادیه پیمانکاران ترکیه در سال 1952 در آنکارا تاسیس و به بزرگترین اتحادیه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی تبدیل شده است. اعضای این اتحادیه را 125 شرکت بزرگ عمرانی و مطرح ترکیه تشکیل می‌دهند. پیمانکاران ترکیه که از سال 1972 فعالیت برون مرزی خود را در لیبی آغاز کردند، در این مدت فعالیت خود را به کل جهان گسترش دادند و تا پایان سال 2022، 11هزار و 605 پروژه را در 133 کشور به ارزش 472 میلیارد دلار انجام داده‌اند.

سهم بازار اتحادیه پیمانکاران ترکیه در پروژه‌های عمرانی داخل ترکیه 70 درصد می‌باشد. دامنه فعالیت شرکتهای عضو این اتحادیه نه تنها در زمینه پروژه‌های عمرانی بلکه بخش‌های انرژی، بهداشت، گردشگری، لجستیک و صنایع را نیز شامل می‌شود.

شرکتهای پیمانکاری ترکیه در بخش ساخت و ساز علی‌رغم تمامی محدودیتها و رکود عمومی‌بازار ساخت و ساز در جهان توانستند از میان 250 شرکت بزرگ پیمانکاری به رتبه دوم دست یابند.

صادرات خدمات فنی و مهندسی ترکیه در سال 2021 میلادی 61.4 میلیارد دلار بود که در سال 2022 میلادی به 90.3 میلیارد دلار رسید.

شرکتهای پیمانکاری و مشاوره فنی و مهندسی در سال گذشته میلادی نقش قابل توجهی در افزایش تجارت خارجی کشور در بخش صدور خدمات داشتند. ارزش پروژه‌های انجام شده توسط پیمانکاران ترک در خارج از کشور در سال 2022 میلادی بالغ بر 17.8 میلیارد دلار بوده است. بیشترین پروژه‌های اخد شده توسط پیمانکاران ترک از سال 1972 تا  سال 2022 میلادی در کشورهای اوراسیا 45.9 درصد، خاورمیانه 24.7 درصد، افریقا 17.7 درصد، اروپا 7.9 درصد و آسیای جنوبی 2.9 درصد بوده است.

نگاهی به 10 کشور نخست که پیمانکاران ترک در حال انجام پروژه در انها هستند نشان می‌دهد که روسیه در صدر کشورها بوده و حجم پروژه‌های پیمانکارن ترک در این کشور، در سال 2021 میلادی بیش از 11 میلیارد دلار میباشد. جنگ روسیه و اوکراین سبب شد که ارزش پروژه‌های اخذ شده توسط ترکها در سال 2022 میلادی در روسیه به 2 میلیارد دلار برسد.  در سال 2022 میلادی کشورهای رومانی، لهستان،مجارستان و تانزانیا جزو 10 کشور نخست هدف ترکیه در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی بوده‌اند.

 

 

منبع:

https://data.tuik.gov.tr/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما