معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

راه‌آهن نایروبی-مومباسا (SGR)

دولت ویلیام روتو بودجه مربوط به راه‌آهن نایروبی-مومباسا (SGR) را افزایش داد تا این خط را بازسازی نماید و خطوط فرعی جدید بسازد و نیز لوکوموتیوها و واگن‌های باری بیشتری را خریداری و به آن اضافه نماید. گزارش خزانه‌داری ملی نشان می‌دهد که وزارت حمل‌ونقل زیر نظر کیپچومبا مورکومن به‌عنوان وزیر کابینه ۹۷.۷ میلیارد شیلینگ اضافی برای توسعه راه‌آهنDevelopment of Standard Gauge Railway بین جولای سال جاری تا ژوئن ۲۰۲۶ اختصاص خواهد داد.

دولت ویلیام روتو بودجه مربوط به راه‌آهن نایروبی-مومباسا (SGR) را افزایش داد تا این خط را بازسازی نماید و خطوط فرعی جدید بسازد و نیز لوکوموتیوها و واگن‌های باری بیشتری را خریداری و به آن اضافه نماید.

گزارش خزانه‌داری ملی نشان می‌دهد که وزارت حمل‌ونقل زیر نظر کیپچومبا مورکومن به‌عنوان وزیر کابینه ۹۷.۷ میلیارد شیلینگ اضافی برای توسعه راه‌آهنDevelopment of Standard Gauge Railway بین جولای سال جاری تا ژوئن ۲۰۲۶ اختصاص خواهد داد. این موضوع روندی را که در آن دولت قبلی تخصیص به SGR را کاهش داده بود معکوس می‌کند و هزینه‌های مربوط به این خط را تا ژوئن 2026 به بیش از 780 میلیارد شیلینگ می رساند.

از آغاز جولای، دولت 37.4 میلیارد شیلینگ از صندوق مالیات توسعه راه آهن (RDLF) برای نایروبی-مومباسا SGR اختصاص داده است. بخش عمده ای از این اعتبار، برای خرید لوکوموتیوهای اضافی و واگن‌های باری با هزینه ای برابر 11.9 میلیارد شیلینگ در نظر گرفته شده است. کنیا آخرین بار 1620 لوکوموتیو و واگن خود را در سال 2018 از چین خریداری کرد. صندوق توسعه راه آهن (RDF) با نرخ دو درصد از عایدی کلیه کالاهای خانگی وارداتی به کشور، اخذ می‌شود.

پیش بینی می‌شود تخصیص بودجه برای خرید لوکوموتیو و واگن به 16 میلیارد شیلینگ در سال مالی 2024/25 و به 22.2 میلیارد شیلینگ در سال مالی 2025/26 افزایش یابد و مجموع تخصیص اعتبار برای سه سال به 50.1 میلیارد شیلینگ افزایش یابد. به تفکیک تخصیص علاوه بر 37.4 میلیارد شیلینگ، 5.9 میلیارد شیلینگ دیگر برای بازسازی خطوط راه آهن، ساخت مجدد یا تعمیرات اساسی لکوموتیوها و واگن‌ها هزینه خواهد شد.

خطوط جدید برخی از بخش های راه آهن مدرن مانند پایانه مومباسا SGR را به مراکز مهم شهری متصل می‌کند. در 12 ماه آینده، دولت همچنین یک راه‌آهن جدید 2.8 کیلومتری (MGR) را از پایانه مومباسا SGR(Mombasa SGR Terminus) به ایستگاه MGR مومباسا (Mombasa MGR station) با هزینه 2.5 میلیارد شیلینگ خواهد ساخت. این بودجه همچنین برای ساخت یک پل راه‌آهن در مسیر جاده ماکوپا که جزیره مومباسا را به خاک کنیا متصل می‌کند، استفاده خواهد شد.

یک خط راه‌آهن جدید Meter Gauge که انبار کانتینر نایواشا را به ایستگاه راه‌آهن موجود Longonot متصل می‌کند، با هزینه ای معادل 1.6 میلیارد شیلینگ، در برنامه مالی بعدی دولت مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین برای ساخت یک خط راه آهن که ایستگاه رودخانه Athi River را به سیمان پرتلند آفریقای شرقی متصل می‌کند 400 میلیون شیلینگ اختصاص یافته است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال مالی از جولای سال آینده به 1.17 میلیارد شیلینگ و در سال مالی 2025/26 به 1.36 میلیارد شیلینگ افزایش یابد.

یکی دیگر از خطوط متروی راه آهن که ایستگاه رودخانه Athi River را به NSSF و Mavoko متصل می‌کند، 450 میلیون شیلینگ بودجه را به خود جذب می‌کند، رقمی‌که قرار است در سال های 2024/25 و 2025/26 به 1.56 میلیارد و 1.89 میلیارد شیلینگ افزایش یابد.

آقای مورکومن در ابتدای سال جاری گفت که دولت کنیا کوانزا با مشارکت دولت چین مشتاق است SGR را از مای ماهیو نایواشا تا مرز اوگاندا از طریق یک برنامه پنج ساله گسترش دهد که خط آهن چند میلیارد دلاری را اجرا می‌کند. وی گفت «در دراز مدت، ما می خواهیم اتصال SGR را از Suswa به Kisumu از طریق Bomet، Nyamira، بخش هایی از Kisii و بعداً به Malaba تکمیل کنیم و بعدا می‌توانیم به ارتقای MGR موجود از طریق Nakuru به Kisumu و از طریق Eldoret به Malaba فکر کنیم.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما