معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

حواله‌های ارزی تونس در سال جاری

بر اساس گزارش بانک مرکزی تونس (BCT) حواله‌های ارسالی از خارج همچنان اولین منبع ارز خارجی این کشور است. این رقم در پایان آوریل 2023 به 2530 میلیون دینار رسیده که 147.9 میلیون دینار نسبت به ماه مشابه سال قبل، افزایش یافته است.

شاخص های مالی و پولی منتشر شده در روز جمعه، 5 می 2023 توسط بانک مرکزی تونس (BCT) نشان داد حواله‌های ارسالی از خارج از کشور همچنان اولین منبع ارز خارجی این کشور است، به طوری که این رقم در پایان آوریل به 2530 میلیون دینار رسیده که 147.9 میلیون دینار نسبت به ماه مشابه سال قبل، افزایش یافته است.

این امر به موازات افزایش 1.8 درصدی دینار در برابر دلار؛ در مقایسه با کاهش 3.6 درصدی در برابر یورو، موجب ثبات ذخایر ارزی 21.8 میلیارد دیناری (معادل 94 روز واردات) شد. شایان ذکر است علی‌رغم تأثیر شرایط بین‌المللی و نرخ‌های تورم بالا در کشورهای فرستنده، وجوه ارسالی از مهاجران تونسی، با وجود موانع بوروکراتیک و کارمزد‌های بالای نقل و انتقال، همچنان منبع اصلی درآمد ارزی این کشور است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی تونس، کل انتقال پول به رکورد 8.5 میلیارد دینار در سال 2022 در مقایسه با 7.5 میلیارد دینار در سال 2021 رسید که نشان دهنده رشد 12 درصدی است.

حواله‌های تونسی‌های خارج از کشور ضمن کمک به افزایش دارایی‌های ارزی کمک کرد که این کشور در اکثر دوره‌ها نیازهای خود را به مواد خام در ازای پرداخت ارز از بازارهای جهانی تامین کند؛ و در شرایطی که اقتصاد جهانی شاهد رکودی است که بسیاری از کشورهای صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است، امکان تامین ارز را فراهم کرد.

افزایش نقل و انتقالات تونسی‌های خارج از کشور، به گفته برخی از اقتصاددانان، به دلیل موفقیت سیاست تشویق انتقال پول و پس‌انداز آن در تونس از طریق مشوق‌های جذاب است که مهاجران را بر آن داشت تا پول های خود را در بانک‌های تونس پس‌انداز کنند. این مشوق ها حدود 1.6 میلیون تونسی ساکن خارج از کشور را تشویق می‌کند تا پول خود را به بانک‌های محلی منتقل کنند و از سود آن منتفع شوند. کارشناسان برای تشویق تونسی‌های خارج از کشور بر افزایش نرخ سود بانک های داخل تا بیش از 2 درصد تاکید دارند تا بتوانند با پیشنهادهای سخاوتمندانه دیگر کشورها رقابت کنند. حواله‌های خارجی به دلار یا یورو با توجه به بالاتر بودن ارزش این دو ارز در مقابل دینار تونس، تأثیر مثبتی بر فعالیت های اقتصادی داخلی خواهد داشت.

حواله‌های مهاجران از بسیاری از منابع درآمد ارزی تونس، با وجود رکود اقتصادی و تورم بالای فراگیر در جهان و پیامدهای منفی ناشی از همه‌گیری کرونا بر تجارت و جنگ در اروپای شرقی، پیشی گرفته است. این امر بسیاری از کشورهای اروپایی را بر آن داشت تا نظارت خود را بر رویه‌های انتقال پول به خارج از اتحادیه اروپا تشدید کنند. درآمدهای حواله‌های تونسی‌های خارج از بخش‌های اقتصادی سازمان یافته ای مانند گردشگری بهتر عمل کرده است و تونس در تشویق آنان به تزریق پول به اقتصاد محلی، به ویژه در مواقع بحران موفق بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما