معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۸:۴۸ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری تونس در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر 0.6 درصد افزایش یافت

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه ملی آمار تونس قیمت‌های مصرف‌کننده پس از افزایش 0.3 درصدی در ماه نوامبر 2023، طی ماه دسامبر 2023 معادل 0.6 درصد افزایش یافت.

موسسه ملی آمار این افزایش را عمدتاً ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی 0.6 درصد، قیمت پوشاک و کفش 1.6 درصد و قیمت هزینه‌های آموزش 2.5 درصد دانسته است.

شاخص بهای گروه پوشاک و کفش 1.6 درصد افزایش یافت. این امر عمدتا ناشی از افزایش 1.7 درصدی قیمت پوشاک زمستانی و 1.5 درصدی قیمت کفش است.

شاخص بهای گروه مواد غذایی ماه دسامبر  0.6 درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش 4.6 درصدی قیمت سبزیجات، 1.1 درصدی قیمت غلات ،0.9 درصدی قیمت گوشت گاو و 0.8 درصدی قیمت ماهی بوده است.

از سوی دیگر قیمت مرغ 3.2 درصد، تخم مرغ 3 درصد، حبوبات 0.5 درصد و روغن خوراکی 0.4 درصد کاهش داشته است.

سایت موسسه ملی آمار تونس

ذخیره ارزی یک سال به میزان 21 روز افزایش می یابد

بانک مرکزی تونس اعلام کرد ذخایر ارزی کشور بیش از 3.5 میلیارد دینار افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش 21 روز واردات در طول یک سال (از 5 ژانویه 2023 تا همان تاریخ در سال 2024) است.

این ذخیره از ارزش 26.6 میلیارد دینار (معادل 121 روز واردات) در مقایسه با 23 میلیارد دینار (معادل 100 روز واردات) در ابتدای ژانویه 2023 فراتر رفته است.

افزایش چشمگیر سطح درآمدهای گردشگری و حواله‌های خارجی طی سال 2023 به تامین این ذخیره کمک کرده است.

درآمدهای گردشگری طی سال 2023 نسبت به سال 2022 با 28 درصد افزایش به ارزش تقریبی 7 میلیارد دینار رسید.

سایت بانک مرکزی تونس‏

تونس در فهرست منفی صندوق بین المللی پول قرار گرفت

هیئت مدیره صندوق بین المللی پول در 5 ژانویه 2024، تونس را برای اولین بار از زمان پیوستن به صندوق در سال 1958، در فهرست منفی در کنار کشورهایی مانند ونزوئلا، یمن، بلاروس، چاد، هائیتی و میانمار قرار داد.

این تصمیم در نتیجه توقف رایزنی‌های تونس و نمایندگان صندوق طبق ماده چهار مربوط به بررسی عملکرد اقتصادی تونس بود و این امر به جای مهلت عادی اعطا شده که 15 ماه است، بیش از 18 ماه به تعویق افتاد.

صندوق دلایل این طبقه بندی در فهرست منفی را تعویق مذاکرات با مقامات کشورها در خصوص مسائل اقتصادی و سیاست های اتخاذ شده یا به دلیل شرایط سیاسی یا امنیتی بیان می‌کند.

صندوق همچنین درخواست مقامات برخی کشورها مبنی بر به تاخیر انداختن جلسه بررسی این موضوع به دلیل عدم توانایی یا آمادگی آنها برای پذیرش هیاتی از صندوق در این کشورها را دلیل این رده بندی می داند.

خبرگزاری تونس آفریقا

پس از سه سال رکود، صادرات تری فسفات سبک بهبود یافته است

طی سال گذشته، کارخانه المظیله در مجتمع شیمیایی تونس پس از یک دوره کاهش از سال 2020، به بهبود قابل توجهی در صادرات تری فسفات سبک دست یافت.

این کارخانه توانست دویست هزار تن از این ماده را به مشتریان خود در برزیل، بنگلادش، اسپانیا و ایتالیا صادر کند. این بهبود باعث تقویت بودجه عمومی‌ با تقویت ذخیره ارزی کشور شده است. ‏

روزنامه الصباح

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما