معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته سوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش صادرات در ماه مارس

ادارۀ آمار استونی گزارش داد که در مارس 2023، صادرات و واردات کالاهای استونی در مقایسه با مارس 2022 به ترتیب 15 و 12 درصد کاهش یافته است. در ماه مارس، صادرات کالاهای استونی در مجموع 1.7 میلیارد یورو بود، در حالی که مجموع واردات، 1.9 میلیارد یورو بود. بدین ترتیب، کسری تجاری این کشور در ماه مارس برابر با 206 میلیون یورو بود که 20 میلیون یورو بیشتر از سال قبل است. در کل سه ماهه اول امسال نیز، تجارت کالایی استونی (مجموع صادرات و واردات) 8 درصد کاهش یافته است. صادرات استونی در سه ماهه اول به 4.7 میلیارد یورو رسید، در حالی که کل واردات 5.3 میلیارد یورو بود. کسری تجاری در سه ماهه اول سال 2022، برابر با 577 میلیون یورو بود که 23 میلیون یورو کمتر از سه ماهه اول سال 2022 است.

کالاهای اصلی صادر شده از استونی در ماه مارس، شامل تجهیزات الکتریکی، چوب و محصولات چوبی و لوازم مکانیکی بود. بیشترین کاهش، مربوط به صادرات محصولات معدنی است که 264 میلیون یورو کاهش یافته است. صادرات فلزات اساسی 36 میلیون یورو و صادرات مواد خام و صنایع شیمیایی نیز  18 میلیون یورو کاهش یافت. بیشترین افزایش در صادرات تجهیزات حمل و نقل با 44 میلیون یورو اتفاق افتاد. افزایش 38 میلیون یورویی لوازم مکانیکی و همچنین افزایش 11 میلیون یورویی محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. فنلاند با سهم 17 درصدی، شریک اصلی صادراتی استونی بود و پس از آن لتونی با سهم 11 درصدی و سوئد با سهم 10 درصدی قرار گرفتند. صادرات به ایالات متحده، لتونی و مصر بیشترین کاهش را تجربه کرد و در مقابل، صادرات به فنلاند، لیتوانی و روسیه نیز بیشترین افزایش را ثبت کرد.

کالاهای اصلی وارد شده به استونی در ماه مارس نیز، شامل تجهیزات الکتریکی، تجهیزات حمل و نقل، لوازم مکانیکی و محصولات کشاورزی و آماده‌سازی مواد غذایی بود. همانند صادرات، بیشترین کاهش در واردات محصولات معدنی رخ داد که 180 میلیون یورو کاهش یافت. واردات فلزات اساسی و مصنوعات فلزی پایه، ۴۹ میلیون یورو و واردات چوب و مصنوعات چوبی ۳۸ میلیون یورو کاهش یافت. بیشترین افزایش در واردات تجهیزات حمل و نقل با 54 میلیون یورو ثبت شد. واردات تجهیزات الکتریکی، 23 میلیون یورو و واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی، 10 میلیون یورو افزایش یافت. مبادی اصلی کالاهای وارداتی استونی، فنلاند با سهم 14 درصدی، آلمان با سهم 12 درصدی و لتونی با سهم 11 درصدی بودند. در ماه مارس، واردات از روسیه، فنلاند و لیتوانی بیشترین کاهش را داشته است و در مقابل، واردات از لتونی، چک و هلند بیشترین افزایش را ثبت کرد.

https://news.err.ee/1608972695/march-s-drop-in-exports-of-mineral-fuels-metals-wood-affects-trade

افزایش نرخ بازگشت سپرده‌های مدت دار توسط بانک‌ها

در حالی که سود سپرده‌های مدت‌دار یک ساله در بانک‌های اصلی استونی، در اواخر آوریل به 3 درصد افزایش یافت، اکنون این میزان در برخی بانک‌ها به 3.5 درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ بهره پایه بانک مرکزی اروپا، بانک‌های تجاری در استونی را وادار کرده است تا نرخ‌هایی را که برای سپرده‌های مدت‌دار پیشنهاد می‌کنند، افزایش دهند؛ نرخ‌هایی که اخیرا و در ابتدای امسال، فقط 1.5 درصد بود.

https://news.err.ee/1608974129/banks-hiking-fixed-term-deposit-return-rates

افزایش اقامتگاه‌های توریستی خارجی

ادارۀ آمار استونی گزارش داد که نزدیک به 226 هزار گردشگر داخلی و خارجی در مارس 2023 در مراکز اقامتی این کشور اقامت داشته‌اند که 18 درصد بیشتر از مارس سال گذشته است. هلگا لاورما، تحلیلگر پیشرو در اداره آمار استونی گفت که در مقایسه با مارس 2022، تعداد گردشگران خارجی و همچنین داخلی بیشتر است. نزدیک به 102 هزار گردشگر خارجی و بیش از 124 هزار گردشگر داخلی در موسسات اقامتی در استونی در ماه مارس امسال اقامت داشته‌اند. بیشترین تعداد گردشگران اقامتی از فنلاند (نزدیک به 40 هزار) وارد شده است. همچنین نسبت به سال گذشته، گردشگران بیشتری از آلمان، لیتوانی، بریتانیا، سوئد، ایالات متحده آمریکا، لهستان و کشورهای آسیایی در استونی اقامت داشتند. میانگین هزینه یک شب مهمان برای هر نفر 43 یورو بود که 6 یورو بیشتر از مارس 2022 و 7 یورو بیشتر از مارس 2019 است.

https://news.err.ee/1608971704/foreign-tourist-accommodation-up-one-third-on-year

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما