معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۶

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در نیمه اول اردیبهشت‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بانک جهانی: عمان در زمره پیشتازان هیدروژن سبز

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد عمان جزء معدود کشورهای جهان می‌باشد که در زمینه هیدروژن سبز پروژه‌هایی عملیاتی را در دستور کار دارد. این گزارش می افزاید با وجود درخواست های مکرر، تنها چند پروژه هیدروژن سبز در کشورهای شیلی، مصر، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از پروژه‌های بزرگ در حد حرف باقی مانده است. بانک جهانی با تمجدید از عملکرد عمان در زمینه سرمایه گذاری در حوزه تولید آمونیاک سبز و دیگر مشتقات آن اعلام کرد عمان نه تنها پروژه احداث کارخانه تولید آمونیاک سبز در الدقم را آغاز کرده بلکه 5 پروژه بزرگ دیگر نیز در دستور کار دارد.

سامانه و مقررات جدید استخدامی در عمان

شیخ ناصر الحسنی معاون وزیر کار عمان گفت این کشور در حال ایجاد سامانه آنلاین مبتنی بر مقررات جدید، به منظور تضمین کاهش هزینه جذب نیرو در بخش خصوصی می‌باشد. وی گفت وزارت کار عمان به دنبال سازماندهی شرکت های خصوصی و بازرگانی از طریق ثبت قراردادها مبتنی بر ساعات و روزهای کار و زمان خاتمه قراردادها با تاکید بر بهره گیری بیشتر از نیروهای عمانی می‌باشد.

افزایش 26 درصدی سودآوری بانک های عمانی

مجموع سود خالص بانک های حاضر در بورس اوراق بهادار مسقط در سه ماهه نخست سال 2023 با افزایش 26 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به رقم 118 و نیم میلیون ریال عمان رسید. بانک مسقط، بانک ملی عمان و بانک بین المللی صحار با سود به ترتیب 51 میلیون ریالی، 14 میلیون ریالی و 13 میلیون ریالی در سه ماهه نخست سال 2023 در صدر این لیست قرار دارند.

تکمیل 60 میلیون ریال پروژه در سال 2022

شرکت انتقال برق عمان یکی از اعضای گروه نما در سال 2022 شش پروژه به ارزش بیش از 60 میلیون ریال در این کشور به سرانجام رسانده است. همچنین شرکت انتقال برق عمان در گزارش سالانه خود اعلام کرد درآمدهای این شرکت در سال 2022 از مصرف برق و هزینه‌های انتقال با افزایش حدود 10 درصدی نسبت به سال گذشته به 143 میلیون ریال رسیده است.

افزایش 92 درصدی اعطای پروژه‌ها در عمان

ارزش کل پروژه‌های اعطاشده در سه ماهه نخست سال 2023 در عمان با افزایش 92 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 960 میلیون دلار رسیده است. ارزش کل پروژه‌های اعطایی در سه ماهه نخست سال گذشته 501 میلیون دلار بود. این گزارش می افزاید سلطنت عمان هم اکنون حدود 7 میلیارد و 800 میلیون دلار قرارداد در مراحل مناقصه یا ارزیابی دارد. مجموع کل قراردادهای اعطاشده در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سه ماهه نخست سال 2023 با افزایش 55 درصدی به رقم 23 میلیارد و 900 میلیون دلار رسیده است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر سه کشور عربی با بیشترین حجم قراردادهای اعطایی در مدت مذکور بودند.

افزایش 33 درصدی صادرات و واردات عمان

براساس اعلام مدیرکل گمرکات (پلیس سلطنت عمان)، حجم کل صادرات و واردات این کشور در سال 2022 با افزایش 33 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 44 میلیارد و 900 میلیون ریال عمان رسیده است. این گزارش می افزاید حجم تعاملات تجاری عمان با دیگر کشورهای جهان در سال گذشته 33 میلیارد و 800 میلیون ریال بوده است. براساس این گزارش، مهمترین کالاهای وارداتی عمان شامل مواد غذایی، ماشین آلات، تجهیرات حمل و نقل و مواد شیمیایی بوده است.

بررسی فرصت های سرمایه گذاری میان عمان و روسیه

فیصل عبدالله الرواس رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان با الکساندر استاگلف رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بنیاد کنگره روسیه ملاقات کرد. براساس گزارش های منتشره، دو طرف در این ملاقات درباره راه‌های گسترش روابط تجاری فی مابین و بهره برداری از فرصت های سرمایه گذاری میان دو کشور گفتگو و تبادل نظر کردند.

ارزش معاملات مسکن در عمان فراتر از 700 میلیون ریال

مرکز آمار و اطلاعات ملی عمان اعلام کرد ارزش معاملات مسکن در عمان در ماه مارس 2023 با رشد 24 درصدی نست به مدت مشابه در سال گذشته به بیش از 730 میلیون ریال رسیده است. این ارقام نشان می‌ دهد مجموع کارمزد معاملات انجام شده در ماه مارس 2023 بالغ بر 18 و نیم میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش 14 درصدی را نشان می ‌دهد.

رشد بخش غیرنفتی در عمان

بر اساس گزارش منتشر شده توسط موسسه مالی بین المللی (IIF)،  بخش غیرنفتی در سلطنت عمان در سال 2023 با رشد همراه خواهد بود و انتظار می رود امسال به 2.4 درصد در مقایسه با 2 درصد در سال گذشته برسد. این موسسه در گزارش خود اعلام کرد بهبود مورد انتظار در درآمدهای غیرنفتی و ادامه منطقی شدن هزینه‌ها ممکن است کاهش حجم صادرات نفت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به دنبال داشته باشد که به نوبه خود منجر به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.

افزایش 18 درصدی فروش نفت عمان در بازار دبی

بورس کالای دبی اعلام کرد حجم واقعی نفت خام تحویل شده عمان در سه ماهه نخست سال 2023 با رشد 18 درصدی همراه بوده است. براساس این گزارش، عمان در سه ماهه نخست امسال 63 میلیون و 770 هزار بشکه نفت خام در بورس دبی تحویل داده است؛ این در حالی است این رقم برای مدت مشابه در سال گذشته 54 میلیون و 10 هزار بشکه نفت خام بود.

بورس مسقط ضعیف ترین بازار در شورای همکاری خلیج فارس

بورس اوراق بهادار مسقط که در ماه‌های فوریه و مارس 2023 دومین عملکرد مطلوب را در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داشت، در ماه آوریل بدترین عملکرد را در میان بازارهای مالی در این منطقه عربی به خود اختصاص داد.

شاخص بورس اوراق بهادار مسقط در ماه آوریل با کاهش 3 درصدی همراه بود.

از سوی دیگر عملکرد بازارهای مالی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ماه آوریل عملکرد خوبی داشت و بورس اوراق بهادار عربستان سعودی، دبی و ابوظبی در این ماه به ترتیب با رشد 6 ممیز 8 دهم درصدی، 4 ممیز یک دهم درصدی و 3 ممیز 8 دهم درصدی همراه بودند.

افزایش تولید نفت خام در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد متوسط تولید روزانه نفت خام در عمان در سه ماهه نخست سال 2023 با افزایش 2 ممیز 6 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک میلیون و 64 بشکه رسید. این افزایش تولید در حالی رقم می خورد که صادرات نفت عمان در سه ماهه نخست سال 2023 با کاهش 6 ممیز 8 دهم درصدی به 76 میلیون و 40 هزار بشکه رسید. میزان صادرات نفت عمان در مدت مشابه در سال گذشته 81 میلیون و 600 هزار بشکه بود. گفتنی است، میزان تولید نفت عمان در سال 2022 با افزایش 10 درصدی نسبت به سال 2021 به 388 میلیون و 400 هزار بشکه رسید.

بررسی فرصت های تجاری میان عمان و لیتوانی

اتاق بازرگانی و صنایع عمان با همکاری سفارت این کشور در بریتانیا، همایش بررسی فرصت های تجاری میان عمان و لیتوانی را در مسقط برگزار کرد. این همایش به ریاست فیصل بن عبدالله الرواس، رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنایع عمان برگزار شد. در این همایش نمایندگانی از 30 شرکت لیتوانی حضور در حوزه‌های مختلف از جمله لوازم خانگی، املاک و توریسم حضور داشتند. هیات تجاری لیتوانی در حاشیه برگزاری این همایش همچنین با قیس بن محمد الیوسف وزیر بازرگانی، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان ملاقات کرد.

احداث 32 پروژه انتقال برق در عمان

شرکت انتقال برق عمان اعلام کرد این شرکت قصد دارد در 5 سال آینده 32 پروژه انتقال برق به منظور ادغام نیروگاه‌های برق خورشیدی و بادی با شبکه برق این کشور احداث کند. شرکت انتقال برق عمان از اتصال شبکه اصلی برق این کشور در شمال با شبکه برق ظفار در جنوب عمان خبر داد و اعلام کرد با احداث پروژه‌های مطالعه شده در بازه زمانی 2023 تا 2027 این هدف محقق خواهد شد.

جریمه سنگین علیه خودروهای رهاشده در مسقط

شهرداری مسقط اعلام کرد خودروهای رهاشده و خودروهایی که به مدت طولانی در کنار خیابان‌ها و معابر متوقف شده باشند، مشمول جرائم سنگین خواهند شد. براین اساس، مالکان این خودروها مشمول جریمه 200 تا 1000 ریالی خواهند شد و خودرو نیز توقیف خواهد شد. بعلاوه در صورتی که مالکان خودروهای خود را محل های توقیف شده آزاد نکنند، روزانه مشمول 5 ریال جریمه بیشتر خواهند شد.

امضای یادداشت تفاهم در زمینه گردشگری   

شرکت ویزیت عمان، شرکت ملی مسافرت عمان که زیر مجموعه عمان گروپ می‌باشد، یادداشت تفاهم "همکاری و توسعه ابتکارات استراتژیک" با شرکت مسافرتی بین المللی کوزمو امضا کرد. هدف از این اقدام افزایش تعداد گردشگران خارجی و سازمان دهی بازار یابی داخلی و خارجی اعلام گردیده است. شرکت مادر کوزمو در سوییس قرار داشته و احتمالاً شاخه هندی آن این یادداشت تفاهم را با عمان امضا کرده است. توسعه گردشگری سلامت یکی دیگر از اهداف امضای این سند اعلام گردیده است.

هشدار به تجارت غیر مجاز مجازی

وزارت بازرگانی، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان هشدار داد که فروش فلزات و سنگهای قیمتی در رسانه‌های اجتماعی بدون مجوز، تخلف از قانون کنترل فلزات قیمتی محسوب می‌شود که بر اساس یک حکم سلطنتی در سال 2000 اعلام شده است. این وزارت از مردم خواست که خرید خود را از سایت های دارای مجوز انجام داده و از وجود مهر دولتی و همچنین دریافت رسید اطمینان حاصل کنند.

رشد جایگاه گردشگری عمان  

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی یکی از بزرگترین موتورهای جستجوی بلیط هواپیما و هتل در دنیا، وی گو (WEGO)، عمان در شاخص "50 مقصد برتر گردشگری جهان از دیدگاه گردشگران حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا" (MENA) با چهار پله صعود از رتبه 16 در سه ماهه چهارم سال 2022 به رتبه 12 در سه ماه اول سال 2023 رسیده است. مصر، عربستان و امارات در جایگاه اول تا سوم قرار دارند. بین کشورهای اروپایی نیز انگلیس همچنان جایگاه اول را داشته و ایتالیا و آلمان در حال رقابت برای جایگاه دوم می‌باشند.  بر اساس اعلام سایتbenzinga  ایران بعد از استرالیا و قبل از روسیه با سه پله صعود در سه ماهه اول سال 2023 در جایگاه 35 قرار گرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما