معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۶

سبقت انرژی بادی برای اولین بار در چرخه تولید انرژی در کنیا

انرژی بادی برای اولین بار در ماه ژانویه در ترکیب چرخه تولید برق کنیا از تولید برق آبی سبقت گرفت که این امر نشان دهنده شدت تأثیر خشکسالی بر سدهای Seven Forks و اهمیت روزافزون باد در تثبیت شبکه ملی است.

آخرین داده‌های اداره ملی آمار کنیا نشان می‌دهد که باد در ژانویه 203.31 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده است، در حالی که در مدت مشابه 180.22 میلیون کیلووات ساعت از انرژی آبی برق تولید شده است. کنیا در 12 ماه گذشته درگیر خشکسالی شدیدی بوده که سطح آب سدهای اصلی را به پایین ترین حد خود رساند. این کاهش تولید برق آبی، نیاز کشور به توسعه ظرفیت اضافی در نیروگاه‌های انرژی پاک در باد و زمین گرمایی را برای رفع کمبود و سهولت اتکا به ژنراتورهای دیزلی برجسته کرده است.

کاهش تولید انرژی آبی بین سپتامبر و دسامبر به رژیم ضعیف برق آبی نسبت داده می‌شود. سازمان تنظیم مقررات انرژی و نفت در آخرین گزارش خود اعلام کرد که نیروگاه‌های برق آبی ماسینگا و ترکول که بزرگترین مخازن را دارند، کمترین میزان آب را در سدهای خود ثبت کرده اند. بیشترین تولید ماهانه برق بادی در کنیا نیز مربوط است به اکتبر سال گذشته با تولید 237.49 میلیون مگاوات برق. کنیا در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خود را در تولید برق بادی افزایش داده است و بخش خصوصی پیشتاز این امر می‌باشد.

این کشور دارای ظرفیت بادی نصب شده 436.1 مگاوات (MW) است که نیروگاه بادی دریاچه تورکانا با ظرفیت 310 مگاوات بزرگترین آن می‌باشد و پس از آن مزرعه بادی کیپتو در کاجیادو با 100 مگاوات قرار دارد. مزرعه بادی Ngong سومین مزرعه بزرگ با ظرفیت 25.5 مگاوات است. برق دولتی کنیا پاور 0.6 مگاوات تولید انرژی بادی خارج از شبکه را اداره می‌کند.

اتکای فزاینده به نیروی بادی و سایر منابع پاک مانند زمین گرمایی به این کشور فرصتی می‌دهد تا مصرف‌کنندگان هنگام اتصال به برق حرارتی برای رفع کسری آب و همچنین پاسخگویی به اوج تقاضا، با قبض‌هایی با مبالغ بالا مواجه نشوند. مصرف‌کنندگان سال‌هاست که هر زمان که کنیا پاور به نیروگاه‌های حرارتی روی می‌آورد تا بتواند تقاضا را برآورده کند، با هزینه‌های بالای سوخت مواجه می‌شوند. افزایش سهم باد کلید کاهش تاثیر بر هزینه‌های سوخت در زمانی است که قیمت برق صعودی می‌شود.

دولت توسعه نیروگاه‌های برق زمین گرمایی، بادی و خورشیدی را به عنوان بخشی از سبز نمودن کامل شبکه تا سال 2030 در اولویت قرار داده است. انتقال 100 درصدی به انرژی پاک علاوه بر کمک به تامین برق مقرون به صرفه برای خانه‌ها و مشاغل، برای کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از نیروگاه‌های حرارتی بسیار مهم است.

کنیا در پنج سال گذشته شاهد بارش‌های ضعیفی بوده است که به نوبه خود باعث کاهش سطح آب در سدهای اصلی این کشور که برای تولید برق آبی استفاده می‌شوند، شده است. انرژی آب برای سال‌ها بزرگترین منبع تولید برق برای نیروگاه ملی بوده است، اما به دلیل باران‌های ضعیف و افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی پاک، جایگاه خود را در مقابل انرژی زمین گرمایی از دست داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما