معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

تقویت جایگاه اتحادیه آ سه آن ، راهبرد اندونزی درمدت ریاست براین اتحادیه

اندونزی ریاست اتحادیهASEAN را در سال جاری میلادی ( 2023) برعهده دارد . این کشور بعنوان بزرگترین اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیا با رشد اقتصادی 5.31 درصد در سال 2022 قصد دارد در مدت یکسال ریاست خود جایگاه این اتحادیه را در سطح جهانی ارتقاء دهد.

اندونزی ریاست اتحادیهASEAN  را در سال جاری میلادی ( 2023) با شعار "آ سه ‌آن مهم است: مرکز رشد" [1] برعهده دارد. این کشور بعنوان بزرگترین اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیا با رشد اقتصادی 5.31 درصد در سال 2022 قصد دارد در مدت یکسال ریاست خود جایگاه این اتحادیه را در سطح جهانی ارتقاء دهد. به گفته آقای جری سامبوآگا، معاون وزیرتجارت ، چشم انداز اندونزی از ریاست خود بر ASEAN 2023 در راستای تقویت، توانمند سازی، سازگار و فراگیر می‌باشد این اتحادیه نقش مرکزی خود را ایفاء و منافعی را برای جمعیت خود و خارج منطقه فراهم کند. وی در این خصوص اضافه نمود برنامه ریزی شده است که اندونزی هشت رویداد شاخص را برگزار کند که چهار مورد از آنها زیر نظر وزارت تجارت خواهد بود که انتظارمی رود با تحقق موارد فوق نقش آسه آن به عنوان قطب تولید منطقه ای تقویت شود.

مقام مذکور در تشریح رویدادهای مذکور اضافه نمود:"اولین رویداد راه اندازی روز فروش آنلاین(ASEAN AOSD)[2] است و دومین رویداد، مراسم اجرای کامل مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP)[3] است. سومین رویداد راه‌اندازی تعرفه یاب جدید اتحادیه آ سه ‌آن و چهارمین رویداد تکمیل مطالعه و آغاز مذاکرات چارچوب توافق‌نامه اقتصاد دیجیتال (DEFA)[4] خواهد بود." وی ادامه داد : "  اتحادیه آسه‌آن باید بتواند به‌عنوان موتور اصلی رشد منطقه‌ای از چند جهت ایفای نقش کند. راه اول تقویت نقش آسه آن به عنوان یک مرکز تولید منطقه ای است که بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره ارزش جهانی بسیار رقابتی است.راه بعدی تشویق به انتقال انرژی برای امنیت پایدار انرژی است تا از بحران انرژی ناشی از درگیری (روسیه – اوکراین) جلوگیری شود. همچنین باید از بخش خصوصی برای تسریع در بهبود اقتصادی، تقویت موقعیت این اتحادیه به عنوان یک قطب تولید رقابتی و تسریع حضور انرژی پاک قابل اعتماد و مقرون به صرفه دعوت کرد. این بدان معناست که اندونزی آماده ایفای نقش مهمی در جهت گیری و اهداف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی آسه آن است." معاون وزیر تجارت تاکید کرد: " اهمیت آ سه‌ آن برای کشورهای منطقه و جهان توسط سه رکن اصلی که جوهره قدرت آسه‌آن یعنی مرکزیت، ثبات و رفاه را تشکیل می‌دهند، پشتیبانی می‌شود. اندونزی با در نظر گرفتن روندهای راهبرد کلان و غلبه بر تأثیر بحران چند بعدی بر مواد غذایی، انرژی و مالی، پیشنهاد تحویل کالاهای اقتصادی اولویت دار (PED)[5] را به ریاست این کشور اعلام کرد."

برنامه اندونزی ارائه مشوق ها برای ارتقاء جایگاه اتحادیه آ سه آن می‌باشد. در این خصوص دولت اندونزی سه مشوق راهبردی را مد نظر قرارداده است. اولین آنها، تشویق بازسازی رشد منطقه ای ازطریق بازارهای متصل و رقابت جدید با چارچوب تسهیل خدمات آسه آن(ASFF)[6]است. در این راستا تلاش اندونزی در جهت امضای پروتکل دوم برای اصلاح موافقتنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه  آسه آن و کشورهای استرالیا ونیوزیلند (AANZFTA) پیش خواهد رفت. ایجاد یک واحد پشتیبانی RCEP در دبیرخانه آسه آن در جاکارتا و همچنین ابتکارات مبتنی بر پروژه صنعتی این اتحادیه در دستور کار می‌باشد.

دومین تشویق راهبردی، تسریع تحول و مشارکت یک اقتصاد دیجیتال فراگیر است. سومین تشویق، ترویج رشد اقتصادی پایدار برای آینده ای انعطاف پذیر با تهیه نقشه راه برای هماهنگ سازی استانداردهای آسه آن برای حمایت از اجرای اهداف توسعه پایدار (SDGs) است.

دستگاه دیپلماسی اندونزی نیز ریاست بر اتحادیه آ سه آن را فرصت مغتنمی‌برای تقویت جایگاه اندونزی می داند. خانم رتنو مارسودی، وزیر امورخارجه اندونزی در این خصوص در نشست سالانه خود با رسانه‌های گروهی گفت : " اندونزی می‌خواهد ASEAN را انعطاف‌پذیر ببیند و به محلی برای  همکاری که به صلح، ثبات و رفاه در منطقه و جهان کمک می‌کند، تبدیل شود. اندونزی مصمم است که آسه آن را برای مردم آسه آن و فراتر از آن مهم و مرتبط کند. در این راستا، ASEAN باید برای ASEAN 2045 آماده شود، مرکزیت ASEAN باید تقویت شود تا صلح و ثبات در جنوب شرق آسیا و هند اقیانوسیه حفظ شود، همکاری در مقابله با جنایات فرامرزی تقویت شود و همین امر در مورد ASEAN نیز صدق می‌کند."

وی با بیان اینکه اندونزی مصمم است جنوب شرق آسیا را به مرکز رشد اقتصادی منطقه تبدیل کند، افزود: " تاریخچه و داستان آسه آن همیشه با اقتصاد مرتبط است. پیش‌بینی می‌شود در میان تهدیدات رکود اقتصادی، اقتصاد جنوب شرق آسیا بهتر از متوسط رشد اقتصادی جهانی عمل کند. او خاطرنشان کرد که اقتصاددانان می‌گویند که آسیای جنوب شرقی احتمالاً نقطه روشنی در جهانی که به سمت رکود می‌رود، باقی خواهد ماند. خانم مرسودی خاطرنشان کرد که بانک توسعه آسیایی (ADB) پیش بینی می‌کند که رشد اقتصادی آسه آن در سال 2023 به 4.7 درصد برسد. تعدادی از همکاری‌ها شامل امنیت غذایی، امنیت انرژی، سلامت و ثبات مالی تقویت خواهد شد. منطقه هند و اقیانوس آرام که صلح آمیز، با ثبات است، به قوانین بین المللی احترام می‌گذارد و همکاری‌های فراگیر را در اولویت قرار می دهد، کلیدی برای تبدیل شدن به مرکز رشد در منطقه و جهان است."

او توضیح داد که اندونزی رویدادهای شاخصی را برگزار خواهد کرد، که مجمع ASEAN-هند-اقیانوس آرام است که بر اقتصاد خلاق، کنفرانس جوانان در مورد اقتصاد دیجیتال برای اهداف توسعه پایدار، انجمن زیرساخت و اجلاس کسب و کار و سرمایه گذاری متمرکز است. در طول دوره ریاست ASEAN در سال 2023، اندونزی همچنین به تقویت روابط ASEAN با کشورهای جزیره اقیانوس آرام ادامه خواهد داد. ریاست اندونزی همچنین تضمین خواهد کرد که توسعه جامعه آسه آن در اولویت باقی خواهد ماند .

سفیر اندونزی در آسه آن نیز در خصوص برنامه‌های دولت متبوع خویش برای ریاست آ سه آن اظهار داشت : " اندونزی با موفقیت رویداد ریاست G20 را در سال 2022 در بالی برگزار کرده است و اکنون این کشور به طور فزاینده ای جایگاه و نقش استراتژیک خود را در عرصه بین المللی نشان می دهد. مجدداً برای اجرای ریاست ASEAN 2023 مورد اعتماد است. اندونزی در دوران ریاست ASEAN همواره برای آسه آن حرکت ایجاد کرده است به طوری که این بزرگترین کشور مجمع الجزایر جهان اغلب به عنوان رهبر طبیعی آسه آن دیده می‌شود. اندونزی به دنبال تقویت موقعیت آسه آن به عنوان منطقه ای با ثبات، صلح آمیز و سازگار با همه تغییراتی است که در داخل و خارج رخ می دهد و در داخل برای مردم و در خارج برای منطقه هند و اقیانوس آرام مرتبط است. این کشور همچنین تلاش می‌کند تا به طور مداوم قوانین بین‌المللی را حفظ کند، همکاری‌ها را تقویت کند و به نیابتی برای هیچ قدرتی تبدیل نشود، تا ASEAN بتواند علاوه بر رشد اقتصادی پایدار، به منطقه‌ای قوی و فراگیر تبدیل شود. نکته اصلی آ سه آن، قدرت پاسخگویی به چالش‌های آینده، تقویت اتحاد ASEAN و تقویت مرکزیت ASEAN در مناطق جنوب شرقی آسیا و هند و اقیانوسیه است. موضوع اصلی همچنین، مرکز رشد مربوط به امنیت غذایی، امنیت انرژی، تلاش برای تقویت معماری سلامت آسه آن در دوره پس از همه گیری و حفظ ثبات مالی است.

[1] - ‘ASEAN Matters: Epicentrum of Growth’.

[2] - ASEAN Online Sale Day (AOSD).

[3] - Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP).

[4] - Digital Economy Framework Agreement (DEFA).

[5] - Priority Economic Deliverables (PED).

[6] -  ASEAN Services Facilitation Framework (ASFF).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما