سامانه اطلاعات عملکرد وابستگان بازرگانی خارجی وزارت تجارت اندونزی
این سیستم به منظور مدیریت و ارزیابی عملکرد وابستههای بازرگانی اندونزی در خارج از کشور طراحی و اهدافی از قبیل نمایش عملکرد به صورت ساده، جذاب و کاربرپسند؛ ارائه دادههای بهروز، دقیق و قابل دسترس درباره عملکرد و پشتیبانی از سیستم نمایندگان بازرگانی (Perwadag) با هدف بهینه سازی همکاریهای تجاری، تبلیغات، نفوذ در بازار و هوش تجاری را بر عهده دارد.
طبق اطلاعات ارائه شده در این سامانه، اندونزی 23 وابسته بازرگانی؛ 19 مرکز ترویج تجارت ITPC، 2 دفتر اقتصادی و بازرگانی اندونزی(KDEI Kantor Dagang dan Ekonomi Indonesia)؛ 1 سفیر تجاری و 1 کنسول بازرگانی دارد.
در این سامانه درصد تحقق اهداف تعیین شده برای سال 2025 توسط نمایندگان بازرگانی اندونزی (اعم از وابسته، سفیر، مرکز ترویج تجاری و دفتر اقتصادی) تعریف شده است. اینکه اهداف تعیین شده شامل چه موضوعاتی بوده است، اشاره ای نشده اما با توجه به حوزه جغرافیایی دفاتر میتوان شرح وظایف آنها را حدس زد. به عنوان مثال همانگونه که در جدول مشخص است، سفیر اندونزی در سازمان تجارت جهانی (WTO) با تحقق حدود 92 درصدی اهداف تعیین شده، موفق به کسب رتبه نخست در سال 2025 شده است.
ردیف
|
نمایندگی بازرگانی
|
دستاورد (درصد)
|
1
|
سفیر اندونزی در سازمان تجارت جهانی (WTO)
|
91.67
|
2
|
وابسته بازرگانی دهلی نو – هند
|
90.62
|
3
|
مرکز ترویج تجارت اندونزی (ITPC) چنای (هند)
|
90.62
|
4
|
وابسته بازرگانی ژنو – سوئیس
|
88.12
|
5
|
-ITPC لاگوس ( نیجریه)
|
85.04
|
6
|
وابسته بازرگانی اتاوا – کانادا
|
82.43
|
7
|
وابسته بازرگانی رم – ایتالیا
|
82.16
|
8
|
وابسته بازرگانی لندن – انگلستان
|
82.15
|
9
|
وابسته بازرگانی واشنگتن دیسی – ایالات متحده آمریکا
|
81.5
|
10
|
وابسته بازرگانی قاهره – مصر
|
80.92
|
11
|
-ITPCجده
|
79.07
|
12
|
وابسته بازرگانی کوالالامپور – مالزی
|
78.66
|
13
|
-ITPC ونکوور
|
77.43
|
14
|
-ITPC سانتیاگو
|
75.73
|
15
|
-ITPC اوزاکا
|
73.88
|
16
|
-ITPC ژوهانسبورگ
|
71.66
|
17
|
وابسته بازرگانی آنکارا – ترکیه
|
71.17
|
18
|
ITPC -سائوپائولو
|
69.26
|
19
|
وابسته بازرگانی بانکوک – تایلند
|
68.27
|
20
|
وابسته بازرگانی لاهه – هلند
|
66.66
|
21
|
ITPC لسآنجلس
|
66.5
|
22
|
ITPC بوداپست
|
64.98
|
23
|
وابسته بازرگانیهانوی – ویتنام
|
64.27
|
24
|
ITPC سیدنی
|
63.19
|
25
|
وابسته بازرگانی مسکو – روسیه
|
63.17
|
26
|
ITPC بوسان
|
59.21
|
27
|
رئیس دفتر بازرگانی و اقتصادی اندونزی (KDEI) تایپه
|
59.07
|
28
|
ITPC مکزیکوسیتی
|
59.01
|
29
|
ITPC میلان
|
58.89
|
30
|
ITPC بارسلونا
|
56.43
|
31
|
وابسته بازرگانی توکیو – ژاپن
|
55.13
|
32
|
ITPC شیکاگو
|
53.93
|
33
|
وابسته بازرگانی سنگاپور – سنگاپور
|
52
|
34
|
وابسته بازرگانی مادرید – اسپانیا
|
51.78
|
35
|
وابسته بازرگانی کانبرا – استرالیا
|
50.92
|
36
|
ITPC هامبورگ
|
50.13
|
37
|
ITPC دبی
|
49.68
|
38
|
وابسته بازرگانی پاریس – فرانسه
|
38.07
|
39
|
وابسته بازرگانی مانیل – فیلیپین
|
35.22
|
40
|
ITPC شانگهای
|
29.93
|
41
|
وابسته بازرگانی سئول – کره جنوبی
|
28.07
|
42
|
وابسته بازرگانی بروکسل – بلژیک
|
27.9
|
43
|
وابسته بازرگانی پکن – چین
|
25.8
|
44
|
وابسته بازرگانی برلین – آلمان
|
16.96
|
45
|
کنسول بازرگانی هنگکنگ
|
7.57
|
46
|
وابسته بازرگانی ریاض – عربستان سعودی
|
6.57
|
|
در عرصه تجارت بین المللی اندونزی بارها اعلام نموده است که متعهد به تعهد به چندجانبهگرایی تجاری بوده و بنابراین به سیستم تجارت چندجانبه و قوانین حاکم بر WTO متعهد است. وزیر هماهنگکننده امور اقتصادی اندونزی، Airlangga Hartarto، در دیداری که با مدیر کل WTO خانم اوکونجو-ایویالا در ماه ژوئن 2025 در پاریس داشت، مجددا بر اهمیت سیستم چندجانبه قوانینمحور برای اندونزی تاکید نمود. شاید یکی از مهمترین اقدامات نمایندگی اندونزی نزد WTO، پیروزی در پروندهای است که اتحادیه اروپا را به اتهام تبعیض در مورد زیستفناوری/بیودیزل (CPO-based biodiesel) محکوم کرد. حکم WTO نشان داد که اقدام اتحادیه اروپا علیه اندونزی در بسیاری از بندها مطابق قوانین WTO نبوده است. این پیروزی به گفته دولت اندونزی، به نفع کشاورزان کوچک بوده و مانع از ایجاد تبعیض در بازارهای اروپایی برای ایشان میگردد. اندونزی در چند مجمع رسمی خواستار اصلاحات در WTO به ویژه در زمینه بازگرداندن عملکرد "مکانیزم حل اختلاف دو سطحی" (dispute settlement mechanism) که یکی از مشکلات فعلی WTO است شده است. همچنین بحث احیای نهاد استیناف «Appellate Body» که در چند سال اخیر عملاً غیر فعال بوده نیز از جمله موضوعاتی است که اندونزی دنبال می نماید. توجه به مسائل کشاورزی، ماهیگیری و تجارت الکترونیکی و مشارکت نمایندگی در مذاکرات و نشستها(کمکهای فنی، حل اختلافات، و مذاکرات در مورد سیاستهای یارانه و تسهیلات تجاری) از جمله دیگر فعالیت های اندونزی در حوزه تجارت بین الملل میباشد. جدول زیر میزان صادرات اندونزی به کشورهای مقصد را نشان می دهد. با یک نگاه اجمالی میتوان گفت که در کشورهایی که وابستگان تجاری اندونزی حضور فعال تری داشتند، میزان تحقق اهداف و افزایش صادرات دیده میشود. البته ممکن است صادرات به برخی از کشورها چندان بالا نبوده ولی درصد تحقق اهداف وابسته بازرگانی بالا ارزیابی شده باشد. دلیل این مسئله میتواند به حصول سایر اهداف تعیین شده برای وابسته بازرگانی(که لزوما افزایش حجم صادرات نباشد) بازگردد.
ارزش صادرات بر اساس گروه کشورهای اصلی مقصد آوریل ۲۰۲۴ و آوریل ۲۰۲۵ (میلیون دلار آمریکا)
کشور مقصد
|
ارزش صادرات آوریل ۲۰۲۴ (میلیون دلار)
|
سهم (%) ۲۰۲۴
|
ارزش صادرات آوریل ۲۰۲۵ (میلیون دلار)
|
سهم (%) ۲۰۲۵
|
تغییرات ۲۰۲۵ نسبت به ۲۰۲۴ (%)
|
آسهآن (ASEAN)
|
4,022.5
|
20.51
|
4,855.7
|
23.41
|
20.71
|
تایلند
|
546.6
|
2.79
|
660.4
|
3.18
|
20.82
|
سنگاپور
|
876.8
|
4.47
|
1,114.1
|
5.37
|
27.15
|
فیلیپین
|
802.3
|
4.09
|
832.4
|
4.01
|
3.75
|
مالزی
|
942.2
|
4.80
|
1,121.4
|
5.41
|
19.02
|
میانمار
|
40.8
|
0.21
|
40.7
|
0.20
|
-0.34
|
کامبوج
|
77.4
|
0.39
|
78.0
|
0.38
|
0.81
|
برونئی دارالسلام
|
39.0
|
0.20
|
13.6
|
0.07
|
-65.10
|
لائوس
|
0.9
|
0.00
|
0.5
|
0.00
|
-41.79
|
ویتنام
|
696.5
|
3.55
|
915.4
|
4.41
|
31.48
|
آسیا (دیگر کشورها)
|
ژاپن
|
1,557.1
|
7.94
|
1,306.7
|
6.30
|
-16.08
|
هند
|
1,815.9
|
9.26
|
1,306.9
|
6.30
|
-28.02
|
کره جنوبی
|
1,024.9
|
5.23
|
631.2
|
3.04
|
-38.41
|
تایوان
|
485.5
|
2.48
|
499.1
|
2.41
|
2.80
|
چین
|
4,498.2
|
22.93
|
5,051.4
|
24.35
|
12.30
|
هنگکنگ
|
1,353.9
|
6.93
|
1,328.9
|
6.41
|
-2.24
|
آفریقا
|
367.7
|
1.87
|
460.1
|
2.22
|
25.12
|
استرالیا و اقیانوسیه
|
استرالیا
|
347.4
|
1.77
|
213.2
|
1.03
|
-38.62
|
نیوزیلند
|
38.4
|
0.20
|
60.9
|
0.29
|
58.50
|
سایر اقیانوسیه
|
30.5
|
0.16
|
69.6
|
0.34
|
128.05
|
آمریکا
|
نفتا (NAFTA)
|
2,084.6
|
10.63
|
2,495.5
|
12.03
|
19.71
|
ایالات متحده
|
1,754.6
|
8.95
|
2,078.0
|
10.02
|
18.43
|
کانادا
|
100.6
|
0.51
|
204.2
|
0.98
|
103.06
|
مکزیک
|
229.4
|
1.17
|
213.3
|
1.03
|
-7.03
|
سایر آمریکا
|
338.1
|
1.72
|
487.3
|
2.35
|
44.12
|
اروپا
|
اتحادیه اروپا
|
1,261.0
|
6.43
|
1,394.6
|
6.72
|
10.60
|
هلند
|
293.8
|
1.50
|
387.1
|
1.87
|
31.75
|
فرانسه
|
59.6
|
0.30
|
89.9
|
0.43
|
50.72
|
آلمان
|
131.2
|
0.67
|
249.8
|
1.20
|
90.36
|
بلژیک
|
99.2
|
0.51
|
128.0
|
0.62
|
29.12
|
دانمارک
|
13.3
|
0.07
|
17.1
|
0.08
|
29.18
|
سوئد
|
14.0
|
0.07
|
14.3
|
0.07
|
2.80
|
فنلاند
|
4.0
|
0.02
|
4.8
|
0.02
|
18.86
|
ایتالیا
|
218.8
|
1.12
|
165.5
|
0.80
|
-24.37
|
اسپانیا
|
119.6
|
0.61
|
119.6
|
0.58
|
0.00
|
یونان
|
23.4
|
0.12
|
15.5
|
0.07
|
-33.87
|
لهستان
|
65.0
|
0.33
|
62.1
|
0.30
|
-5.24
|
سایر اتحادیه اروپا
|
140.1
|
1.04
|
140.9
|
0.68
|
0.56
|
سایر اروپا
|
384.2
|
1.96
|
582.9
|
2.81
|
51.71
|
کل صادرات
|
19,614.9
|
100.0
|
20,743.8
|
100.0
|
5.76
|
|
منابع:
https://intra.kemendag.go.id/app/esimppel/
https://en.antaranews.com/news/357817/indonesia-reaffirms-commitment-to-multilateral-trade-at-wto
https://www.antaranews.com/berita/4837609/mendag-indonesia-tegaskan-dukungan-reformasi-wto
https://ariseplus-indonesia.org/en/activities/gearing-up-for-advocacy-indonesia-s-push-for-wto-dispute-settlement-mechanism-reform.html?