معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

در استونی قیمت سبد خرید نسبت به ژانویه سال قبل، 23 درصد افزایش یافت

برنامه تحقیقی Ringvaade گزارش داد که قیمت سبدی از کالاهای سوپرمارکتی در استونی، نسبت به ژانویه سال قبل، به میزان 23 درصد افزایش یافته است. Ringvaade در مقایسه قیمت خود، هر ساله از سبد کالای یکسان استفاده می‌کند و بیش از یک دهه است که این کار را انجام می‌دهد. در حالی که در ژانویه 2022، قیمت سبد غذایی این برنامه، 29.89 یورو بود، اکنون 36.72 یورو قیمت دارد.

https://news.err.ee/1608860693/ringvaade-shopping-basket-price-rose-23-percent-on-year-to-january

تاسیسات جدید ذخیره سازی برق پمپ آبی پالدیسکی

شرکت Energiasalv می‌گوید که تمام اسناد و مجوزها برای تأسیسات تولید انرژی تجدیدپذیر مبتنی بر پمپ هیدرولیک زیرزمینی در نزدیکی پالدیسکی را دریافت کرده است، به این معنی که فرآیند خرید می‌تواند آغاز شود. این تسهیلات، اولین در نوع خود در استونی است. این تاسیسات اجازه می‌دهد تا 6 گیگاوات ساعت انرژی تجدیدپذیر تولید شده با پمپاژ آب از مخازن زیرزمینی به خلیج پالدیسکی، با استفاده از یک باتری زیرزمینی 550 مگاواتی در مدت 12 ساعت ذخیره شود. اگر انرژی تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی) تقاضای موردنیاز را برآورده نکند، از این تجهیزات برای تکمیل آن استفاده می‌شود. کل برق تولیدی این طرح، تقریبا با میانگین مصرف برق خانگی روزانه در استونی قابل مقایسه است. این توسعه مستلزم ساخت یک جزیره کوچک و مصنوعی به مساحت حدود 22600 متر مربع از سطح آب است.

https://news.err.ee/1608861191/paldiski-hydro-pump-electricity-storage-facility-fully-greenlit

تاسیسات ذخیره‌سازی ذخایر گاز ملی استونی اکنون تکمیل شده است

مارتین جاسکو، سخنگوی آژانس ذخیره‌سازی استونی (EVK) می‌گوید که اکنون وظیفه تعیین‌شده توسط دولت، یعنی ایجاد تاسیسات ذخیره گاز طبیعی سراسری به میزان یک تراوات ساعت به انجام رسیده است. اگر مصرف سالانه گاز استونی را در حدود 3.5 تراوات ساعت در نظر بگیریم، ذخایر استراتژیک این کشور نزدیک به 30 درصد از آن یا دو برابر حداقل میزان مورد توافق مشترک در سطح اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد. اتحادیه اروپا سال گذشته الزامی را بر کشورهای عضوی که ظرفیت ذخیره سازی کافی در قلمرو خود ندارند، تحمیل کرد که حداقل 15 درصد از مصرف گاز سالانه خود را در سایر کشورهای عضو ذخیره کنند. استونی 20 درصد از نیاز سالانه خود را در لتونی ذخیره می‌کند.

https://news.err.ee/1608859820/estonian-1-twh-national-gas-reserve-procurement-now-complete

مناقصۀ انرژی‌های تجدیدپذیر

رینا سیکوت، وزیر امور اقتصادی و زیرساخت استونی گفت: دولت دستور داده است تا بزرگترین مناقصۀ استونی برای انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شود که باید در چند سال آینده، 650 گیگاوات ساعت برق سبز به بازار اضافه کند. وی گفت: حداکثر پیشنهاد قابل قبول، 45 یورو برای هر مگاوات ساعت است که با میانگین قیمت بازار، قبل از بحران انرژی برابری می‌کند، اما ما انتظار قیمت‌های کمتر از این شاخص را داریم.

وی توضیح داد حداکثر نرخ یارانه انرژی‌های تجدیدپذیر 20 یورو در مگاوات ساعت است. انرژی‌های تجدیدپذیر حتی بدون یارانه با قیمت‌های فعلی رقابتی هستند و راه حلی درخشان برای مصرف کننده و دولت است. اما حجم کل یارانه و همچنین شرایط این بار سخت تر است. لازم به ذکر است منابع تجدیدپذیر 2.88 تراوات ساعت یا 29 درصد از کل مصرف برق استونی را در سال 2021 تولید کردند.

https://news.err.ee/1608864104/government-to-hold-renewable-energy-reverse-auction

وزیر بهداشت استونی: کووید-19 فعلا نیاز به اعمال محدودیت‌های گسترده ندارد

پیپ پترسون، وزیر کار و بهداشت گفت که اگرچه استونی به اقدامات احتیاطی در برابر بیماری کووید 19 ادامه می‌دهد، لکن از آنجایی که ما دانش لازم در مورد ویروس کرونا را بدست آورده‌ایم، این بیماری، دیگر یک بیماری عفونی جدید و جدی نیست که نیاز به اقدامات محدود کننده گسترده داشته باشد.

پیترسون گفت: با این حال، اگر گونه بالقوه کشنده جدیدی از کووید 19 ظاهر شود، قانون پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر استونی یک بار دیگر کووید 19 را به عنوان یک بیماری عفونی جدید و خطرناک طبقه بندی می‌کند. وی تاکید کرد که وضعیت اضطراری هنوز در استونی امکان پذیر است و کووید 19 به طور فعال تحت نظارت است. با این حال، شرایط کنونی نیازی به اعمال محدودیت‌های گسترده ندارد.

https://news.err.ee/1608864005/peterson-covid-19-no-longer-new-dangerous-infectious-disease

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما