معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تضمین عرضۀ زمستانی انرژی استونی با ورود محمولۀ LNG

یک محموله گاز طبیعی مایع (LNG) از ایالات متحده به سفارش Eesti Gaas وارد لیتوانی شد که عرضه استونی را برای بقیه زمستان تضمین می‌کند. این گاز توسط شرکت انرژی نروژی Equinor به بندر کلایپدا تحویل داده شد و از طریق خطوط لوله در لیتوانی و لتونی به استونی ارسال خواهد شد. Eesti Gaas اعلام کرد که محموله بعدی در ماه مارس خواهد رسید. علاوه بر این، پایانه Inkoo فنلاند در بهار شروع به کار خواهد کرد و استونی نیز می‌تواند گاز را از آنجا خریداری کند.

https://news.err.ee/1608853946/eesti-gaas-lng-shipment-arrives-securing-estonia-s-winter-supply

تحلیلگران انتظار دارند رشد سریع دستمزدها تا سال 2024 ادامه یابد

در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم در استونی، دستمزدها حدود 10 درصد افزایش یافت که کارشناسان معتقدند این روند، امسال و سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. قیمت‌ها در استونی در سال گذشته اندکی کمتر از 20 درصد و دستمزدها تقریبا 9 درصد افزایش یافت. کریستو آب، تحلیلگر اقتصادی LHV گفت که رشد دستمزدها تا چند سال آینده در این سطح باقی خواهد ماند. در سال گذشته، طبق برآوردهای فعلی، قدرت خرید حدود 10 درصد کاهش یافته است و امسال نیز هیچ بهبود واقعی‌ای در قدرت خرید مردم وجود ندارد. در بیشتر سال گذشته، نرخ تورم استونی بالای 20 درصد بود، اما در ماه دسامبر به 17.5 درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده به کاهش خود ادامه دهد.

https://news.err.ee/1608853958/analysts-expect-rapid-wage-growth-to-continue-into-2024

بررسی قیمت‌های گران اینترنت پرسرعت استونی

کریستیان جروان وزیر فناوری اطلاعات گفت که سازمان نظارت بر حفاظت از مصرف‌کننده و فنی (TTJA) در حال بررسی این موضوع است که چرا اینترنت پرسرعت استونی در مقایسه با همسایگانش اینقدر گران است. استونی از مدت‌ها قبل اینترنت پرسرعت را راه اندازی کرده است، با این وجود، قیمت اینترنت 100 مگابیت بر ثانیه برابر با 1 گیگابیت در ثانیه در لتونی و لیتوانی است، وضعیتی که وزیر آن را غیرقابل درک توصیف کرد. خرید اتصال 1 گیگابیت بر ثانیه در استونی 70 یورو هزینه دارد، اما در لیتوانی 19 یورو و در لتونی 21 یورو است. استونی از نظر هزینه اتصال ثابت 100 مگابیت در ثانیه در رتبه ششم اتحادیه اروپا قرار دارد. جراوان گفت سازمان نظارت بر حفاظت از مصرف کننده و فنی در حال حاضر در حال بررسی قیمت‌های بالای استونی است. در صورت لزوم ممکن است اقداماتی «با هدف جذاب‌تر کردن استفاده از اتصالات داده سریع‌تر برای کاربر نهایی» ارائه شود.

https://news.err.ee/1608856751/agency-investigating-estonia-s-expensive-high-speed-internet-prices

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما