معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سررسید اوراق قرضه 448 میلیون دلاری شرکت‌های ساختمانی ویتنام در ماه ژانویه

شرکتهای ساختمانی می‌بایست در ماه ژانویه، 10.5 تریلیون دونگ معادل 448 میلیون دلار اوراق قرضه خود را تسویه نمایند. بر اساس اطلاعات اتحادیه اوراق قرضه ویتنام، این میزان60 درصد کل اوراق سررسید شده ویتنام در ماه ژانویه خواهد بود. در سال گذشته، انتشار اوراق قرضه خصوصی در ویتنام با 66 درصد کاهش نسبت به 2021 به 244 تریلیون دونگ (1 میلیارد دلار) رسید. این در حالی است که انتشار اوراق قرضه بخش عمومی‌با افزایش 65 درصدی نسبت به سال 2021 بالغ بر 10.6 تریلیون دانگ (معادل 450 میلیون دلار) گردید. تحلیل‌گران بر این باور هستند که شرکتها و کسب و کارها در سال جاری متحمل فشار مضاعفی خواهند شد چرا که در سال جاری و سال آتی میلادی، نزدیک به 700 تریلیون دونگ معادل 29 میلیارد دلار اوراق قرضه خود را می‌بایست تسویه نمایند. اوراق قرضه یکی از منابع اصلی شرکتها برای تامین سرمایه مورد نیاز در سالهای اخیر بوده است.

ثبت رکورد تازه‌ای در واردات خودرو به ویتنام

بر اساس آمار اداره گمرک ویتنام، در سال 2022 این کشور تعداد 173.467 دستگاه خودرو به ارزش 3 میلیارد و 84 میلیون دلار وارد نموده است. بالاترین رقم قبلی واردات خودر در سال 2021 با تعداد 160,000 دستگاه ثبت گردیده است. اندونزی و تایلند هر یک با در اختیار داشتن نزدیک به 42 درصد از میزان صادرات خودرو به ویتنام، مبداء اصلی صادرات خودور به ویتنام بوده‌اند. چین با 10 درصد از میزان واردات خودرو به ویتنام، در جایگاه سوم بوده است. یکی از دلایل واردات بیشتر خودرو از دو کشور اندونزی و تایلند، صدور فرمانی از سوی دولت ویتنام مبنی بر تشویق واردات از کشورهای عضو آسه‌آن در راستای موافقتنامه تجارت کالاها میان کشورهای عضو این سازمان می‌باشد.

ثبت رکورد سودآوری شرکت نفت و گاز ویتنام (پترو ویتنام)

شرکت نفت و گاز ویتنام در سال 2022 به سود قبل از مالیات 82 تریلیون دونگ معادل نزدیک به 3.5 میلیارد دلار، رکورد جدیدی را ثبت نمود. این شرکت در سال 2022 با افزایش 48 درصدی درآمد خود به رقم 931.2 تریلیون ویتنام دونگ معادل 38.8 میلیارد دلار، رکورد تازه‌ایی طی تاریخ 61 ساله خود ثبت نمود. دلیل اصلی این افزایش درآمد، افزایش 3 الی 26 درصدی گاز طبیعی، بنزین، کود شیمیایی و برق تولیدی این شرکت بوده است. در سال 2022، پترو ویتنام 10.84 میلیون تن نفت خام استخراج نموده که 9.98 میلیون تن آن در داخل ویتنام و 1.86 میلیون تن آن از خارج از ویتنام استخراج گردیده است.

 هدف ویتنام برای تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته تا سال 2050

ویتنام در نظر دارد تا سال 2030 به یک کشور مدرن صنعتی با درآمد متوسط بالا تا سال 2030 و به یک کشور توسعه یافته تا سال 2050 تبدیل شود.

بر اساس طرح جامع توسعه ملی ویتنام برای سالهای 2021 الی 2030 با افق و چشم انداز 2050، رشد متوسط درآمد سالانه در دوره یاد شده می‌بایست حدود 7 درصد باشد. بر اساس این برنامه، درآمد سرانه کشور بر اساس قیمت‌های جاری می‌بایست به رقم 7500 دلار برسد. بر این اساس، سهم بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی، جنگلداری و شیلات به ترتیب می‌بایست 50 درصد، 40 درصد و 10 درصد باشد. رشد اقتصادی در این دوره بر مبنای علوم و تکنولوژی، ابتکارات و اقتصاد دیجیتال برنامه‌ریزی خواهد شد. بر اساس پیشنهاد مجلس این کشور، تا سال 2050 حداقل 5 شهر این کشور می‌بایست به شهرهایی با سطح شهرهای بین‌المللی تبدیل گردند. دولت ویتنام رشد اقتصادی 6.5 درصدی را برای سال 2023 هدفگذاری نموده است. رشد اقتصادی ویتنام در سال 2022 برابر با 8.02 درصد ثبت گردیده که بالاترین میزان رشد از سال 2011 بوده است.

افزایش 16 درصدی میانگین دریافت حقوق در ویتنام در سال 2022

بر اساس گزارش اداره آمار عمومی ویتنام، درآمد ماهانه شاغلین در سال 2022 در ویتنام برابر با 6.7 میلیون ویتنام دونگ (معادل 284 دلار) بوده است که نسبت به سال 2021 میزان 16 درصد افزایش داشته است. این افزایش درآمد در تمامی‌بخش‌ها بوده چرا که رشد اقتصادی در تمامی‌بخش‌های اقتصادی صورت گرفته است. اما بیشترین میزان رشد با 17.6 درصد (معادل بیش از 1.1 میلیون ویتنام دونگ) در بخش صنعت و ساخت و ساز رخ داده است. بر اساس این آمار، میانگین درآمد مردان برابر با 8 میلیون ویتنام دونگ (333 دلار) بوده که 14 درصد بالاتر از زنان همتای شاغل بوده است. همچنین درآمد متوسط شاغلین در شهرها 8.4 میلیون ویتنام دونگ بوده که 23 درصد بیشتر از این میزان برای شاغلین در روستا بوده است. در سال 2022 جمعیت فعال نیروی کار بدون شغل برابر با 1.07 میلیون نفر بوده که بر این اساس، نرخ بیکاری معادل 2.32 درصد محاسبه گردیده است. در ماههای پایانی سال گذشته، افزایش شدید در جمعیت بیکاران و نیروی کار تعدیل شده به ویژه در بخش‌های نساجی و منسوجات، کفش و صنایع فرآوری چوب صورت گرفته است که متاثر از کاهش شدید سفارشات جهانی برای این محصولات در نتیجه ضعف اقتصاد جهانی و تورم بالا بوده است.

برنامه تامین‌کنندگان محصولات شرکت اپل برای ایجاد کارخانه در ویتنام

شرکت چینی تولیدکننده صفحه نمایش گروه تکنولوژی BOE به عنوان تامین‌کننده برای شرکت اپل و سامسونگ اعلام نموده است قصد دارد دو کارخانه با مجموع سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری در ویتنام احداث نماید. تصمیم شرکتهای فعال در حوزه تکنولوژی از جمله این شرکت و شرکت تایوانی Foxconn جهت کاهش ریسک فعالیت خود در چین در شرایط تنش‌های دیپلماتیک چین و آمریکا و انتقال سایت‌های تولیدی خود به سایر کشورها از جمله ویتنام صورت گرفته است.

ثبت رکورد درآمدی بزرگترین شرکت معدن زغال سنگ ویتنام

شرکت Vinacomin به عنوان بزرگترین شرکت ذغال سنگ ویتنام با درآمد 166 تریلیون ویتنام دونگ (بیش از 7 میلیارد دلار) در سال گذشته، بیشترین میزان درآمدزایی خود را ثبت نمود که نسبت به سال 2021 به میزان 20 درصد افزایش نشان می‌دهد. این افزایش درآمد به دلیل افزایش تولید و افزایش قیمت ذغال سنگ در سال گذشته حاصل شده است. از این میزان 101 تریلیون (بیش از 61 درصد) ناشی از فعالیت در بخش ذغال سنگ؛ 28 تریلیون دونگ از فعالیت در سایر مواد معدنی و 10 تریلیون دونگ از محل تولید برق و سایر فعالیت‌های تجاری حاصل شده است. متوسط حقوق شاغلین در این شرکت معدنی در سال گذشته 16.5 میلیون ویتنام دونگ (690 دلار) بوده که از متوسط حقوق کشوری بالاتر می‌باشد.

رشد فروش 33 درصدی خودرو در ویتنام

در سال 2022 و علیرغم نگرانی‌ها از شرایط تورمی و رکود اقتصاد جهانی، فروش خودرو در ویتنام با افزایش 33 درصدی نسبت به سال قبل از آن، به 404635 دستگاه خودرو رسید. بیشترین میزان فروش ماهیانه خودرو در این سال در ماههای آوریل و می و پس از بازگشایی مرزها و رفع کامل محدودیت‌های کرونایی در ویتنام صورت گرفته است. البته این آمار شامل آمار شرکت Truong Hai Auto Corporation که مونتاژ محصولات هیوندای را بر عهده دارد و همینطور آمار فروش شرکت وین فست (برند ملی تولید خودرو در ویتنام) نمی‌باشد. آمار شرکت Truong Hai Auto Corporation با فروش 130300 دستگاه خودرو در سال 2022 و رشد 25 درصدی نسبت به فروش سال گذشته، بالاترین میزان فروش خودرو در ویتنام را در اختیار دارد. پس از آن تویوتا با 91100 دستگاه (رشد 35 درصدی نسبت به سال قبل) در رده دوم می‌باشد. میتسوبیشی، هوندا و فورد پنج برند پرفروش خودرو در ویتنام می‌باشند. پرفروش‌ترین خودرو در ویتنام در سال گذشته، برند Vios شرکت تویوتا ژاپن با میزان فروش 23500 دستگاه می‌باشد.

ثبت رکورد کاهش سود شرکت سیمان Vicem ویتنام

همزمان با افزایش هزینه‌های تولید، شرکت سیمان Vicem ویتنام کمترین میزان سودآوری سالانه خود را با رقم 64 میلیون دلار در سال 2022 ثبت نمود. علیرغم افزایش درآمد 17 درصدی این شرکت، اما میزان سودآوری آن در سال 2022 نسبت به سال 2021 نزدیک به 30 درصد کاهش یافت. فروش این شرکت در سال 2022 نزدیک به 27.5 میلیون تن گزارش شده است که به دلیل کاهش صادرات، نسبت به سال 2021 میزان 6 ممیز 7 درصد کاهش یافته است. هزینه‌های این شرکت در نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه همانند ذغال سنگ 4 تریلیون دونگ (166 میلیون دلار) افزایش یافته است. این شرکت از زمان ارائه گزارش‌های مالی خود از سال 2015 هرگز زیانی ثبت نکرده است. از سال 2018، چین بزرگترین واردکننده سیمان از ویتنام بوده که 54 درصد صادرات سیمان ویتنام در سال 2021 به کشور چین بوده است.

پیشنهاد مقامات هوانوردی ویتنام به افزایش بکارگیری ناوگان هوایی به 234 هواپیما

مقامات هوانوردی ویتنام به 5 شرکت هواپیمایی این کشور پیشنهاد افزایش تعداد هواپیماهای عملیاتی خود به 234 هواپیما همانند زمان قبل از شیوع کرونا را ارائه نمودند. این پیشنهاد در راستای افزایش تقاضای سفر هوایی به دلیل نزدیک شدن به سال نو ویتنامی می‌باشد. بعد از شیوع کرونا در سال 2019، شرکتهای هواپیمایی ویتنام ناوگان هواپیمایی خود را به 225 هواپیما کاهش دادند که از این تعداد 190 هواپیما کماکان عملیاتی بوده، 12 هواپیما در حال تعمیر و نگهداری و 23 هواپیمای دیگر در ایام کرونا پرواز نمی‌کردند. با پیش‌بینی بازار سفرهای داخلی به 45.5 میلیون مسافر در سال 2023، تعداد هواپیماهای مورد نیاز برای تامین تقاضای سفرهای داخلی 182 فروند می‌باشد. شرکتهای هواپیمایی ویتنام انتظار دارند در سال 2023 پذیرای 13.6 میلیون مسافر خارجی باشند که برای تامین تقاضای سفر آنها تعداد 57 هواپیما مورد نیاز می‌باشد.

درخواست نخست وزیر ویتنام مبنی بر تغییرات سیاست صدور روادید این کشور

آقای فام مین چین، نخست وزیر ویتنام از نهادهای مرتبط این کشور درخواست نموده فرآیند صدور ویزا برای خارجیان را به منظور ورود و جذب گردشگر خارجی تسهیل نمایند. این تصمیم نخست‌وزیر ویتنام پس از آن اتخاذ گردید که علیرغم بازگشایی زودهنگام کشور بر روی گردشگران نسبت به سایر کشورهای منطقه، اما این کشور در جذب گردشگر از آنها عقب مانده است. نخست‌وزیر از وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری کشور خواسته است طرحی را بدین منظور تا آخر ژانویه 2023 تهیه و جهت تصویت در دولت ارائه نماید. پیشنهاد گردیده است اقامت اتباع کشورهای بدون نیاز به روادید تا 30 روز افزایش یافته و برای اتباع خارجی بیشتری روادید در بدو ورود ارائه نمایند. همچنین پیشنهاد گردیده ویتنام نیز همانند تایلند فهرست کشورهای معاف از دریافت روادید تا 45 روز را افزایش دهد. در حال حاضر اتباع 80 کشور و قلمرو می‌توانند ویزای الکترونیک و بدون مراجعه به موسسه حامی ( اسپانسر) به ویتنام سفر نمایند. بسیاری از اتباع خارجی نیز امید دارند دولت سیاست روادید چند بار ورود را همانند زمان پیش از شیوع کرونا احیاء نماید. ویتنام در سال 2022 علیرغم هدف‌گذاری جذب 5 میلیون گردشگر، تنها 3.7 میلیون گردشگر جذب نمود. این کشور برای سال 2023 جذب 8 میلیون گردشگر را هدف‌گذاری نموده است که نسبت رقم 18 میلیون نفر گردشگر در سال 2019 بسیار کمتر می‌باشد. 

بازگشت به ظرفیت تولید کامل بزرگترین پالایشگاه ویتنام

پالایشگاه نی‌سون به عنوان بزرگترین پالایشگاه ویتنام (با سرمایه‌گذاری خارجی) پس از 55 روز انجام تعمیرات در بخش‌های آسیب دیده، به مدار تولید کامل بازگشت و مقرر است با ظرفیت 107 درصدی به منظور جبران عدم تولید، تولید خود را از سر گیرد. این پالایشگاه در سال گذشته با ظرفیت 80 درصدی خود تولید نموده است و7.4 میلیون تن سوخت پلایشگاهی را روان بازار نمود. ظرفیت این پالایشگاه 200 هزار بشکه نفت خام در روز می‌باشد.

پالایشگاه نی‌سون (Nghi Son refinery) یک پروژه سرمایه­ گذاری مشترک میان گروه نفت و گاز ویتنام (Petro Vietnam)، شرکت بین المللی نفت کویت (KPI)، شرکت ایدمیتسو کوسان (IKC)، و شرکت شیمیایی میتسو (MCI) می‌باشد. این پروژه مشترک در سال 2008 شکل گرفت. در تاریخ 23 اکتبر 2013 پروژه راه‌اندازی گردید و رسما در سال 2017 شروع به بهره­برداری نمود. میزان سرمایه­ گذاری صورت گرفته در این پروژه حدود 9 میلیارد دلار می‌باشد که از این میزان، حدود 5 میلیارد دلار بصورت وام از بانک­هایی نظیر JBIC, KEXIM NEXI, و برخی بانکهای دیگر تامین سرمایه شده است. شرکت پترو ویتنام حدود 25.1 درصد از سهام این پالایشگاه، شرکت بین‌المللی نفت کویت حدود 35.1 درصد، شرکت ایدمیتسو کوسان حدود 35.1 درصد و شرکت شیمیایی میتسویی ژاپن حدود 4.7 درصد از سهام را در اختیار دارند.

علاقمندی شرکتهای ساختمانی کره جنوبی به سرمایه‌گذاری در ویتنام

بر اساس گزارش روزنامه کره‌جنوبی، علیرغم رکود تورمی در بازار مسکن ویتنام در سال 2022، شرکت‌های ساخت و ساز بزرگ کره‌جنوبی علاقمند به توسعه سرمایه‌گذاری خود در بازار مسکن به ویژه با توجه به برنامه‌ریزی ویتنام برای سالهای 2021 الی 2030 با چشم انداز به 2050 می‌باشند. در حال حاضر شرکتهای ساختمانی GS E&C، Daewoo E&C و Lotte E&C از کره‌جنوبی حضوی پررنگی در پروژه‌های ساختمانی بزرگ در ویتنام و به ویژه در شهرهای هوشی‌مین در جنوب و هانوی در شمال دارند. شرکت Daewoo E&C اولین شرکت ساختمانی کره‌جنوبی می‌باشد که در بخش ساخت و ساز ویتنام در سال 1991 سرمایه‌گذاری نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما