معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ارائه ۱۶ پروژه مشترک دو جانبه ونزوئلا و کلمبیا

در جریان نخستین نشست دو جانبه از سرگیری روابط اقتصادی ونزوئلا و کلمبیا، ونزوئلا ۱۶ پروژه مشترک را برای اجرا ارائه نمود. به گفته کاسترو سوتلدو،  وزیر کشاورزی ونزوئلا،  پروژه‌های ارائه شده در جریان نشست برگزار شده در بوگوتا،  پایتخت کلمبیا، بر پایداری فعالیت های اقتصادی مبتنی بوده و در بر دارنده جنبه‌های تولیدی، اجتماعی و سیاسی می‌باشند، یکی از پروژه‌ها بر گسترش سطح زیر کشت نخل روغنی استوار می‌باشد.

https://www.notitarde.com.ve/pais/16697/delegacion-venezolana-presento-16-proyectos

اعلام طرح ملی ونزوئلا برای تقویت سیستم تأمین برق

وزارت برق ونزوئلا طرح ملی این کشور طی سال آتی میلادی برای تقویت سیستم تأمین برق را اعلام داشت. برابر اعلام نستور رورول، معاون پروژه‌های عام المنفعه و خدمات و وزیر برق، این طرح راهبردی مشتمل بر ده خط اقدام و محوریت تعمیر و نگهداری سیستم برق ملی، بازیابی و بازسازماندهی وزارت برق و شرکت ملی برق، تولید، انتقال و توزیع، سیستم های حفاظتی سوئیچ هماهنگ با پایداری انرژی سیستم های آب، گاز و سوخت، توسعه دانشگاه ملی رشته‌های تخصصی برق، فناوری و منابع و استفاده منطقی از انرژی عنوان شده است.

https://2001online.com/nacionales/crean-plan-estrategico-para-fortalecer-el-sistema-electrico

بررسی تقویت همکاری ونزوئلا و کوبا در زمینه تأمین برق

وزارت برق ونزوئلا از بررسی موضوع تقویت همکاری‌های دو جانبه این کشور با کوبا برای اجرای پروژه‌های تأمین برق خبر داد. نستور روول، وزیر برق ونزوئلا اعلام داشت که موضوع تقویت همکاری طی سفر رامیرو والدس منندز، معاون نخست وزیر کوبا به ونزوئلا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جریان برگزاری جلسه‌ای مشترک تیم های فنی مشترک برای  اجرای پروژه‌های مشترک تشکیل گردیدند. علاوه بر این ونزوئلا مراتب علاقمندی خویش را برای تبادل دانش با متخصصان  کوبایی با بهره گیری از تأسیسات موجود تولید تجهیزات الکتریکی را اعلام داشته است.

https://www.vtv.gob.ve/venezuela-cuba-fortalecen-materia-energia-electrica

رشد بخش دارو در ونزوئلا

اطاق صنایع داروسازی ونزوئلا از رشد بخش دارو طی سال‌های 2021 و 2022 خبر داد. بر این اساس طی این مدت داروخانه‌های جدیدی در ونزوئلا افتتاح گردیدند به طوریکه تعداد داروخانه‌ها از 2500 واحد در چهار سال گذشته به 7350 واحد در حال حاضر افزایش یافته است.

 https://www.bancaynegocios.com/apertura-de-farmacias-en-venezuela-un-sector

پیشبرد طرح مسکن سازی دولت ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از پیشبرد در اجرای طرح مسکن سازی دولتی در این کشور موسوم به مأموریت بزرگ مسکن خبر داد. وی با اعطای آخرین واحد های مسکونی ساخته شده بر پایه طرح یاد شده در ایالت لارا، اعلام داشت که دولت تا کنون بر اساس این طرح بیش از 4.300 میلیون واحد مسکونی را احداث و تحویل داده است و احداث بیش از 8 هزار واحد مسکونی طی سال آتی میلادی در دستورکار قرار دارد و رقم کل واحدهای احداثی در سال 2024 از 5 میلیون واحد فراتر می رود.

  https://twitter.com/PresidencialVen/status/1604956823433498626

افزایش تولید برنج در ونزوئلا

میزان تولید برنج در ونزوئلا طی سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۱۸ درصد افزایش یافت. برابر اعلام کنفدراسیون ملی انجمن‌های کشاورزان ونزوئلا، میزان تولید برنج از ۲۴۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ به ۵۲۵ هزار تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است این در حالیست که بیشترین تولید سالانه این غله طی سال های اخیر در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱.۱۵ میلیون تن  رقم خورد و از سال ۲۰۱۹ تا کنون دچار نقصان گردیده است.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/la-produccion-de-arroz-en-venezuela-crece

افزایش تعداد شرکت های هواپیمایی ونزوئلا برای پرواز مستقیم به کلمبیا

تعداد شرکتهای هواپیمایی ونزوئلایی برای پوشش مسیر پروازی بین این کشور و کلمبیا به پنج شرکت افزایش یافت. شرکت هواپیمایی«استلار» اعلام داشت که از تاریخ ۲۸ دسامبر سال جاری میلادی هر هفته دو پرواز بین مسیرهای کاراکاس و بوگوتا را پوشش می دهد این در حالیست که چهار شرکت ونزوئلایی کنوایاسا، تورپیال، لاسر و ابیور نیز فعالیت پروازی خود را بین دو کشور همسایه آغاز نموده‌اند.

https://primicia.com.ve/economia/aerolineas-estelar-iniciara-con-dos-vuelos-semanales-hacia

کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا

بر پایه داده‌های بانک مرکزی ونزوئلا، ارزش پول ملی این کشور طی سال جاری میلادی بیش از ۷۱.۳ درصد کاهش یافته است. براین اساس نرخ رسمی و غیر رسمی هر دلار  به ترتیب از ۱۶ و ۱۷.۴۷ بولیوار فراتر رفته است.

https://www.infobae.com/america/venezuela/2022/12/21/luego-de-meses-de-ficticia

افزایش قیمت مواد غذایی در ونزوئلا

مرکز ملی اسناد و تحلیل کارگران ونزوئلا  از افزایش قیمت مواد غذایی در ماه نوامبر سال جاری میلادی در این کشور خبر داد. بر پایه آخرین گزارش منتشره، قیمت هر سبد غذایی طی ماه نوامبر سال جاری میلادی از ۴۷۴ دلار فراتر رفت که این رقم نسبت به ماه اکتبر سال جاری میلادی بالغ بر ۳۰ درصد افزایش داشته است.

https://www.descifrado.com/2022/12/20/cendas-fvmel-precio-de-la-canasta-alimentaria

طرح شرکت آمریکایی برای افزایش تولید نفت در ونزوئلا

شرکت آمریکایی شوورون در پی دریافت مجوز دولت این کشور برای گسترش فعالیت در ونزوئلا، طرح خویش را برای نیل به افزایش تولید نفت در کشور آمریکای جنوبی را اعلام داشت. بر پایه طرح اعلامی، شرکت نفت آمریکایی ۱۸ هزار حلقه چاه واقع در حوضه دریاچه ماراکایبو، واقع در شمال غرب ونزوئلا جهت نیل به افزایش تولید روزانه به میزان بالغ بر ۲۰۰ هزار بشکه در سال آتی میلادی را احیا می نماید. این در حالیست که بنا بر اسناد شرکت ملی نفت ونزوئلا، در حال حاضر تنها ۷ درصد از چاه‌های ایالت سولیا معادل ۱۴۰۰ حلقه چاه با حداقل تولید فعالند.

https://venezuela-news.com/chevron-rehabilitara-pozos-maracaibo-producir

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما