معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۲۰۶

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بانک مرکزی سوئیس برای مقابله با گسترش تورم، نرخ بهره را افزایش داد

به دنبال افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده، بانک ملی سوئیس (SNB) نیز به منظور مقابله با فشار تورمی افزایش یافته و جلوگیری از گسترش بیشتر تورم، برای سومین بار در سال جاری، نرخ بهره را افزایش داد و از 0.5 درصد تعیین شده در سپتامبر، به 1.0 درصد رساند.

نرخ تورم سوئیس در ماه گذشته روی 3 درصد ثابت ماند و از 3.5 درصد در ماه آگوست –که بالاترین سطح در سه دهه اخیر بوده است- نزول کرد. این نرخ ،کمتر از نرخ‌های صعودی در کشورهای اروپایی همسایه است، اما بالاتر از هدف صفر تا 2 درصدی بانک ملی سوئیس است و انتظار می‌رود همچنان بالا بماند. بانک ملی سوئیس در بیانیه‌ای اعلام نمود ممکن است در میان‌مدت به منظور تضمین ثبات قیمت‌ها، باز هم در نرخ بهره، افزایش بیشتری رخ دهد. این بانک افزود که مایل است در صورت لزوم، در بازار ارز فعال باشد تا از افزایش بیش از حد ارزش فرانک سوئیس در برابر سایر ارزها جلوگیری نماید.

منبع: سایت swissinfo

افزایش میزان ورشکستگی در سوئیس

مطالعه انجام شده توسط سرویس اطلاعات تجاری Dun & Bradstreet از افزایش 21 درصدی ورشکستگی‌ها (به طور مشخص تعداد 4349 مورد) در سوئیس از ژانویه تا نوامبر 2022 خبر داد. مانند قبل، افزایش ورشکستگی‌ها به ویژه در زوریخ (با افزایش 38 درصدی) و پس از آن بخش مرکزی کشور (با افزایش 25 درصدی) بالا بود. با افزایش 10 درصدی ورشکستگی در شرق سوئیس، این قسمت از کشور همچنان در بهترین موقعیت قرار دارد. این در حالی است که ورشکستگی در شمال غربی سوئیس نیز 11 درصد افزایش یافته است.

کارشناسان متوجه شدند که در برخی از بخش‌های صنعت، خطر ورشکستگی به شدت بالاتر است؛ از جمله این که در مورد شرکت‌های صنعت چوب و مبلمان، این ریسک 4.4 برابر بیشتر از میانگین سوئیس در سایر بخش‌ها است. این ریسک در بخش صنایع دستی 3.3 برابر و در صنعت هتلداری 2.7 برابر است. همزمان با افزایش شدید ورشکستگی‌ها، تعداد استارت آپ‌ها با کاهش یک درصدی به 45069 مورد در ماه نوامبر رسید.

منبع: سایت swissinfo

ادامه رشد صادرات ساعت سوئیس در ماه نوامبر

سازندگان ساعت سوئیسی همچنان در مسیر موفقیت هستند. به گفته انجمن صنعت ساعت سوئیس (FH) و اداره فدرال گمرک و امنیت مرزی (BAZG) در ماه نوامبر، صادرات ساعت با 11 درصد افزایش به 2.41 میلیارد فرانک رسید. به گفته این انجمن، این رقم بیشترین میزان صادرات در یک ماه بوده است. صادرات این کالا در ماه اکتبر، تقریبا 7 درصد، در سپتامبر 19 درصد و در اوت 15 درصد افزایش یافت و در یازده ماه اول سال، صادرات ساعت با 12 درصد رشد به 22.8 میلیارد فرانک رسید. با این اوصاف، صادرات این صنعت یک ماه قبل از پایان سال، از صادرات کل سال 2021 فراتر رفته است. سال گذشته، ساعت‌های سوئیسی به ارزش 22.3 میلیارد فرانک سوئیس صادر شد که نشان دهنده رشدی قوی پس از همه‌گیری کرونا بود.

صادرات ساعت سوئیسی به آمریکا ماه‌هاست که رشد دو رقمی را ثبت کرده است. در ماه نوامبر، میزان این صادرات 400 میلیون فرانک سوئیس بود که این میزان نسبت به ماه مشابه سال قبل، 33 درصد افزایش داشته است. در عین حال، آمریکایی‌ها در سفرهای خود به اروپا نیز ساعت می‌خرند که توجیه‌کننده رشد خوب در بازارهایی مانند بریتانیا (با افزایش 18 درصدی)، آلمان (با افزایش 15 درصدی) و ایتالیا (با افزایش 20 درصدی) می‌باشد. صادرات ساعت به کشورهای اروپایی به طور متوسط 8 درصد رشد داشته است.

در همین حال، در آسیا، صادرات به برخی از کشورها مانند ژاپن (با افزایش 20 درصدی) یا سنگاپور (با افزایش 29 درصدی) در حال بهبودی از شرایط پس از کاهش اقدامات مرتبط با کنترل کروناست. در مقابل، اقدامات سختگیرانه اخیر مرتبط با کرونا در سرزمین اصلی چین (با کاهش 12 درصدی) و هنگ‌کنگ (با کاهش 9 درصدی) کسب و کار تولیدکنندگان ساعت را تضعیف کرده است.

منبع: سایت swissinfo

شرکت سوئیسی، برنده قرارداد قطار قزاقستان شد

شرکت اشتدلر (Stadler) که تولیدکننده وسایل نقلیه ریلی سوئیس می‌باشد، بیش از 530 واگن خواب به راه‌آهن قزاقستان تحویل خواهد داد. به گفته اشتدلر، این سفارش، 2.3 میلیارد یورو ارزش دارد و شامل یک قرارداد تعمیر و نگهداری 20 ساله نیز هست. این شرکت سوئیسی قرار است یک مرکز تولید محلی در پایتخت قزاقستان (آستانه) با حدود 100 کارمند را تملک کند.

انتقال فناوری به پایتخت قزاقستان و آموزش کارکنان محلی در سایر کارخانه‌های این شرکت نیز در قرارداد وجود دارد و باید به تدریج انجام شود. تحویل واگن‌های کاناپه به راه‌آهن دولتی قزاقستان برای سال 2030 برنامه‌ریزی شده است. بر اساس بیانیه منتشره، گزینه‌ای برای سفارش‌های اضافی برای نوسازی بیشتر ناوگان ریلی این کشور نیز وجود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما