معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمۀ دوم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش قیمت مسکن به رغم افزایش نرخ بهره

قیمت مسکن در سوئیس در سه ماهه دوم سال 2023 نیز افزایش یافت. افزایش نرخ بهره هم تاکنون نتوانسته است این روند را متوقف کند. دلیل اصلی این موضوع همچنان کمبود عرضه نسبت به تقاضا است. بر اساس شاخص قیمت معاملات Raiffeisen، افزایش قیمت خانه‌های تک‌خانواری در سه‌ماهه دوم، با 1.3 درصد افزایش نسبت به سه ماهه قبل، اندکی بیشتر از افزایش قیمت مجتمع‌های مسکونی (با 1.2 درصد افزایش) بوده است. در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2022، قیمت امروز خانه‌های تک‌خانواری 6.1 درصد و مجمتع‌های آپارتمانی 5.1 درصد بیشتر از سال گذشته است.

بر اساس شاخص مزبور، بیشترین افزایش قیمت خانه‌های تک خانوار نسبت به سال قبل در مرکز (با 18.8 درصد افزایش) و شرق سوئیس (با 9.8 درصد افزایش) بوده است. در مورد مجتمع‌های مسکونی، قیمت‌ها در مرکز سوئیس (با 11.3 درصد رشد) بیشترین افزایش را داشته است و منطقه زوریخ (با 1.4 درصد رشد) کمترین افزایش قیمت را نسبت به سال قبل ثبت کرده است.

منبع: سایت swissinfo

کاهش قابل توجه سهم MEM  از صادرات

طبق گزارش اداره گمرک و امنیت مرزی فدرال سوئیس، میزان صادرات انجمن صنایع مهندسی مکانیک و برق سوئیس و بخش‌های مرتبط با فناوری (MEM)، طی 25 سال از 50.5 میلیارد فرانک به 72.3 میلیارد فرانک افزایش یافته است. با این وجود، این اقلام اهمیت خود را در تجارت خارجی سوئیس از دست داده‌اند، به گونه‌ای که سهم آنها در کل صادرات نسبت به سال 1998، تقریبا نصف شده است.

محصولات MEM برای مدتی طولانی، بخش بزرگی از صادرات سوئیس را تشکیل می‌دادند، به گونه‌ای که در سال 1998، سهم آنها از کل صادرات، 46.4 درصد بود. اما بعد از گذشت 25 سال، این میزان به 26.0 درصد رسیده است. در همین مدت، محصولات شیمیایی - دارویی سهم خود از کل صادرات را از 28.7 درصد به 48.5 درصد افزایش داده است.

بزرگترین عامل تعیین کننده در کاهش شدید سهم محصولات MEM، بخش ماشین‌آلات و اقلام الکترونیک هستند. در سال 2022 ماشین‌آلات و اقلام الکترونیکی سوئیس به ارزش 33.1 میلیارد فرانک صادر شده است که 3.7 درصد بیشتر از 25 سال پیش بود؛ یعنی در حالی که کل صادرات سوئیس طی این دوره به طور متوسط 4 درصد در سال رشد کرده است، میزان صادرات ماشین‌آلات و اقلام الکترونیک 20 برابر پویایی کمتری داشته و تنها 0.2 درصد در سال افزایش یافته است. از زیربخش‌های مختلف MEM، تنها بخش ابزارهای دقیق با 4.6 درصد رشد سالانه، رشدی بالاتر از میانگین داشتند.

منبع: سایت دولت سوئیس

افزایش ورشکستگی شرکت‌های سوئیسی

در شش ماه اول امسال، تعداد ورشکستگی شرکت‌ها در سوئیس نسبت به مدت مشابه سال 2021 به میزان 22 درصد افزایش یافته است. به گفته گروه تحقیقاتی «Dunn & Bradstreet»، از 2822 شرکت، حدود 581 شرکت ساختمانی بین ژانویه تا پایان ژوئن ورشکست شدند. بیشترین رشد ورشکستگی شرکت‌ها و مشاغل با 31 درصد افزایش در بخش مالی و خدمات رخ داد. در بخش هتل‌ها و رستوران‌ها نیز حدود 30 درصد افزایش ورشکستی ثبت شده است. تعداد شرکت‌های تازه ثبت شده سوئیسی در نیمه اول سال 2022 نیز 4 درصد کاهش یافت. این امر به‌ویژه در میان استارت‌آپ‌های مالی دیده شد که تعدادشان 27 درصد کمتر از شش ماهه اول سال 2021 بود.

منبع: سایت swissinfo

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما