معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۵:۳۲ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش تولید بخش صنعت سوئیس طی سه ماهه سوم

طبق گزارش اداره آمار فدرال، بخش صنعت سوئیس در سه ماهه سوم به رشد خود بازگشت. پس از آن که میزان تولید در سه ماهه دوم کاهش یافت، اکنون این روند دوباره صعودی شده و میزان فروش نیز نسبت به سال قبل بیشتر بوده است. بر اساس گزارش مزبور، در بخش ثانویه اقتصاد، یعنی صنعت و ساختمان، میزان کل تولید از ژوئیه تا سپتامبر 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.6 درصد افزایش یافت و میزان فروش حتی 4.0 درصد رشد کرد. همچنین تولید صنعتی در سه ماهه سوم نسبت به سال قبل 2.0 درصد افزایش داشت. این روند در ماه‌های ژوئیه، آگوست و سپتامبر هم صعودی بود. فروش در کل سه ماهه نیز 4.5 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش در ماه اوت (با 5.3 درصد) ثبت شد.

به طور کلی، تولید در بخش صنعت به طور قابل توجهی بهتر از بخش صنایع ساختمان بود، زیرا بخش ساختمان کاهش 0.7 درصدی تولید را ثبت کرد. این در حالیست که میزان تولید در بخش‌های مهندسی عمران، به میزان 1.8 درصد و تولید سایر صنایع ساختمانی، 3.2 درصد رشد داشت. در بخش فروش هم صنایع ساختمان میزان کلی فروش را 1.6 درصد افزایش دادند. با این حال، ساختمان‌سازی در این بخش هم ضعیف عمل کرد و به میزان 7.4 درصد کاهش فروش داشت، در حالی که فروش بخش مهندسی عمران و سایر صنایع ساختمانی، میزان کلی فروش را به ترتیب 4.2 درصد و 6.7 درصد افزایش دادند.

منبع: سایت swissinfo

کاهش قابل توجه صادرات سوئیس در ماه اکتبر

به گفته اداره فدرال گمرکات و امنیت مرزی (BAZG)، اقتصاد سوئیس پس از دو ماه رشد قوی، در ماه اکتبر کالاهای کمتری نسبت به ماه قبل به خارج از کشور فروخت که عمدتا به دلیل تحولات بخش داروسازی بوده است. طبق گزارش اداره مزبور، ارزش اسمی صادرات سوئیس در ماه اکتبر به 21.33 میلیارد فرانک (حدود 22 میلیارد یورو) بالغ شد که نسبت به ماه قبل 10.7 درصد کاهش یافته است. ارزش حقیقی (تورم زدایی شده) صادرات نیز به میزان 7.2 درصد کاهش داشت. ارزش اسمی واردات نیز در ماه اکتبر کاهش یافت و با 4.9 درصد کاهش به 17.93 میلیارد رسید که با تعدیل قیمت‌ها، کاهش 3.1 درصدی را نشان می‌دهد. در نتیجه، مازاد تجاری از 5.02 میلیارد فرانک در سپتامبر به 3.40 میلیارد فرانک در اکتبر کاهش یافت.

منبع: سایت swissinfo

نرخ بیکاری در سوئیس طی ماه اکتبر

به گزارش دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس (SECO)، در پایان اکتبر سال جاری، تعداد 93 هزار و 563 نفر در مراکز اشتغال منطقه‌ای (RAV) به عنوان بیکار ثبت‌نام کردند که 2737 مورد بیشتر از سپتامبر بود؛ لذا علیرغم کمی افزایش در تعداد بیکاران در ماه اکتبر، بازار کار سوئیس همچنان وضعیت خوبی دارد. طبق اعلام این دبیرخانه، نرخ بیکاری هم در سطح 2.0 درصد باقی ماند. این در حالیست که اقتصاددانانی که آژانس خبری AWP با آنها گفتگو کرد، انتظار داشتند این میزان 2.0 تا 2.1 درصد باشد. همچنین طبق اعلام دبیرخانه امور اقتصادی، نرخ بیکاری تعدیل شده با عوامل فصلی 2.1 درصد بوده است.

داده‌های مربوط به میزان جستجوی کار نیز نشان می‌دهد که در ماه اکتبر، تعداد 160 هزار و 373 نفر جویای کار بودند که 6838 نفر بیشتر از ماه قبل، اما فقط 279 نفر بیشتر از یک سال قبل بود. طبق این گزارش، تعداد فرصت‌های شغلی موجود و اعلام شده به مراکز کاریابی RAV نیز با 1292 مورد کاهش به 45 هزار و 899 فرصت رسید. به گفته دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس، 27 هزار و 496 مورد از این موقعیت‌ها مشمول الزام گزارش‌دهی بودند که برای مشاغلی با نرخ بیکاری حداقل 5 درصد اعمال می‌شود.

منبع: سایت swissinfo

احتمال افزایش بیش از انتظار هزینه مراقبت‌های بهداشتی در سوئیس

مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه زوریخ (KOF) انتظار دارد هزینه مراقبت‌های بهداشتی در سوئیس در سال جاری، 4.1 درصد رشد کند که بیش از آن چیزی است که این مرکز قبلا پیش‌بینی کرده بود. همچنین بر اساس همین پیش‌بینی، هزینه این مراقبت‌ها در سال 2024 به میزان 3.6 درصد و در سال 2025 به میزان 3.2 درصد افزایش خواهد یافت و در نتیجه، هزینه‌های بهداشتی در سال جاری به 92 میلیارد فرانک (حدود 95 میلیارد یورو) و در سال 2024 به 95.3 میلیارد فرانک خواهد رسید. انتظار می‌رود نسبت هزینه‌های بهداشتی به تولید ناخالص داخلی در سوئیس، بین سال‌های 2022 و 2025 به طور متوسط حدود 11.5 درصد باشد. این در حالیست که طی ده سال گذشته، این میزان 10.9 درصد بود.

منبع: روزنامه Tages Anzeiger

افزایش هزینه‌های انرژی برای خانوارهای سوئیسی

مصرف‌کنندگان سوئیسی مجبور خواهند بود برای انرژی (شامل برق، گاز و نفت گرمایشی) هزینه بیشتری بپردازند، اما میزان این هزینه، به نوع کالا و منطقه محل سکونت بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، در حالی که قیمت‌های برق در بازار از زمان افزایش بی‌سابقه آنها در تابستان 2022 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما در کل هزینه‌ انرژی برای خانوارها همچنان در حال افزایش است. بخشی از علت این امر آن است که هزینه تولید و خرید برق تنها یکبار در سال و توسط دولت انجام می‌شود و تا زمانی که به خانوارها برسد، تاخیر زیادی رخ می‌دهد. اکنون پس از یک افزایش شدید 27 درصدی در ابتدای سال 2023، قیمت برق برای مصرف‌کنندگان، در آغاز سال جدید 18 درصد دیگر افزایش خواهد یافت. اگرچه تفاوت‌های منطقه‌ای قابل توجهی وجود دارد و برخی از تامین کنندگان، مانند BKW، انرژی لازم برای مشتریان خود را از نیروگاه‌های خود تامین می‌کنند و بنابراین زیاد تحت تاثیر نوسانات بازار قرار نمی‌گیرند.

منبع: سایت swissinfo

افزایش اجاره‌بهای آپارتمان در سوئیس

بر اساس شاخص اجاره آژانس Homegate، اجاره‌بهای آپارتمان در سراسر سوئیس باز هم افزایش یافت و در ماه اکتبر، 0.4 درصد بیشتر از ماه قبل بود. شاخص اجاره‌بهای آپارتمان هم با 0.5 واحد افزایش به 123.8 واحد رسید. البته این افزایش بها در مناطق مختلف، متفاوت بود. بیشترین میزان اجاره‌بها در ماه اکتبر در گلاروس (با 2.9 درصد افزایش)، شافهاوزن (با 2.3 درصد افزایش) و اوری (با 1.8درصد افزایش) ثبت شد، در حالی که اوبوالدن و نیدوالدن (هر دو به میزان منفی 0.5 درصد) و شوویتز (به میزان منفی 0.3 درصد) کاهش اجاره‌بها ثبت کردند.

البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تغییرات قیمت در همه مناطق، روند صعودی را نشان می‌دهد. در مقیاس سالانه، اجاره بهای درخواستی در ماه اکتبر در سوئیس به طور متوسط 4 درصد افزایش یافت. بیشترین افزایش اجاره بها در مقیاس سالانه هم مربوط به گلاروس (با 7.5 درصد)، والیس (با 6.9 درصد)، دو آپنزل (با 6.6 درصد) و زوریخ (با 6.3 درصد) بود.

منبع: سایت swissinfo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما