معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمۀ اول مرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبات جزئی در شرایط اقتصادی سوئیس

شرایط اقتصادی سوئیس همچنان دشوار است، به همین دلیل، بهبود جزئی که در ماه ژوئیه در بارومتر موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه زوریخ (KOF) نمایان شد، تغییری در کلیت آن ایجاد نخواهد کرد. طبق اعلام این موسسه، بارومتر اقتصادی سوئیس در ژوئیه به 92.2 واحد افزایش یافت که معادل 1.5 واحد افزایش نسبت به ژوئن است و نشان می‌دهد این شاخص پس از سه کاهش متوالی، افزایش یافته است. با این حال، اقتصاد سوئیس همچنان کمتر از حد میانگین رشد خود است، لذا این افزایش تنها نشان دهنده بهبودی جزئی در شرایط است و نشانگر بهبود کلی اقتصاد سوئیس نیست.

همچنین بر اساس گزارش KOF، به استثنای بخش مصرفی، شاخص مربوط به بقیه بخش‌ها به بهبود کمتر از حد متوسط اشاره دارند. در کل، چشم‌انداز شرایط شرکت‌های خدماتی، ارائه دهندگان خدمات مالی و بیمه و همچنین تجارت خارجی و مصرف داخلی تا حدودی روشن است، اما چشم انداز بخش ساخت‌و‌ساز مبهم است و در خصوص بخش تولید، این چشم‌انداز «به طور خاص تیره» است. در این بین، شاخص‌های بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و توسعه اشتغال در بخش تولید کاهش یافته، اما وضعیت سفارش تا حدودی بهبود یافته است. در زیربخش‌های تولید نیز شاخص‌های بخش فلزات و نیز تولیدکنندگان منسوجات و پوشاک کاهش یافتند، اما چشم‌انداز بخش مهندسی مکانیک و صنایع شیمیایی و دارویی حداقل به اندازۀ قبل، نامطلوب به نظر نمی‌رسد.

احتمال افزایش مجدد اجاره‌بها در سوئیس طی سال 2023

آپارتمان‌های استیجاری در سوئیس روز به روز گران‌تر می‌شوند؛ به جز افزایش نرخ بهره و تورم، کاهش مداوم ساخت‌و‌ساز از یک سو و رشد شدید جمعیت از سوی دیگر از دیگر عوامل این امر می‌باشند. در نتیجه، مرتبا از تعداد آپارتمان‌های خالی برای مستاجران بالقوه کاسته شده و متعاقبا، نرخ اجاره‌بها افزایش می‌یابد.

میانگین اجاره‌بهای درخواستی در 40 سال گذشته (1980 تا 2022) به میزان 145 درصد افزایش داشته که نشان دهنده میانگین رشد سالانه 2.15 درصدی می‌باشد. شرکت مشاوره املاک WüestPartner در نسخه تابستانه ارزیابی بازار املاک (Immo-Monitoring 2023) می‌نویسد که علت اصلی این امر، تورم عمومی می‌باشد. به گفته این شرکت مشاوره، تعداد آپارتمان‌های آگهی شده در مقایسه با دو سال قبل 31 درصد کاهش یافته است. در 36 مورد از 106 منطقه سوئیس، تقاضا حداقل چهار برابر بیشتر از عرضه است. در بسیاری از مناطق اطراف زوریخ و در برخی مناطق توریستی نیز این میزان هشت برابر یا بیشتر می‌باشد.

از سال 2010 به بعد، رونق نسبی ساخت‌و‌ساز به ویژه در بخش مسکن اجاره‌ای موجب آرامش بازار شد، اما اکنون این روند تغییر کرده است. چند سالی هست که فعالیت ساختمانی رو به کاهش بوده و در عین حال، جمعیت به رشد بسیار پویای خود ادامه می‌دهد. به همین دلیل تعداد آپارتمان‌های خالی از سال 2020 مرتبا کاهش یافته است. این به نوبه خود به این معناست که میزان درخواست برای اجاره آپارتمان رو به افزایش است. WüestPartner افزایش 3.2 درصدی دیگری برای اجاره‌بهای اسمی در سال 2023 پیش‌بینی کرده است. بدین ترتیب سوئیس به سمت کمبود مسکن پیش می‌رود، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اقدامات متقابلی در بازار ساخت‌و‌ساز و املاک و مستغلات در دست انجام باشد. بلکه برعکس، به نظر می‌رسد کمبود مسکن به یک پدیده میان‌مدت تبدیل گردد.

در عین حال، هزینه مالکیت مسکن نیز در حال افزایش می‌باشد. قیمت مجتمع‌های آپارتمانی از تابستان 2022 تا تابستان 2023 به طور متوسط 3.4 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، افزایش نرخ بهره وام مسکن نیز موجب افزایش قابل توجه هزینه مالکیت مسکن شده است. افزایش قیمت آپارتمان‌های مسکونی بیش از خانه‌های تک‌خانواره (با 1.2 درصد افزایش) بوده است که ناشی از تقاضای بالای آنهاست. یکی از دلایل این امر آن است که آپارتمان‌های نوساز، استانداردهای زیست‌محیطی بالایی دارند. علاوه بر این، یک آپارتمان به طور متوسط 30 درصد کمتر از خانه تک‌خانواره هزینه دارد. افزایش تمایل افراد برای مالکیت خانه دوم هم باعث افزایش تقاضا و قیمت آپارتمان می‌شود.

افزایش قابل توجه ورشکستگی شرکت‌ها در سوئیس

تعداد ورشکستگی شرکت‌ها در سوئیس در شش ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل به میزان 22 درصد افزایش یافته است. به گفته گروه تحقیقاتی Dunn & Bradstreet، از میان 2822 شرکت ورشکسته در بخش‌های مختلف بین ژانویه تا پایان ژوئن سال جاری، حدود 581 شرکت ساختمانی قرار دارند. بخش مالی و خدمات نیز با افزایش 31 درصدی، بیشترین میزان افزایش ورشکستگی را تجربه کردند و هتل‌ها و رستوران‌های با افزایش 30 درصدی ورشکستگی، در ردۀ بعدی جای گرفتند.

همچنین در شرایط عدم اطمینان اقتصادی و افزایش نرخ بهره که دریافت وام بانکی را گران‌تر می‌کند، میزان استارت‌آپ‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافت و تعداد شرکت‌های سوئیسی تازه تاسیس در نیمه اول سال به میزان 4 درصد کاهش یافت؛ این امر به‌ویژه در میزان ثبت استارت‌آپ‌های مالی دیده شد که نسبت به شش ماهه اول سال قبل به میزان 27 درصد کمتر بوده است.

افزایش اقامت در هتل‌های سوئیس

 هتل‌های سوئیس در نیمه اول سال 2023 تعداد 19.5 میلیون شب اقامت (گردشگران داخلی و خارجی) ثبت کردند که نشان دهنده افزایش 13.8 درصدی یا 2.4 میلیون شب اقامت بیشتر در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 است. به گزارش اداره آمار فدرال (FSO)، این ارقام اولیه نسبت به شش ماه اول سال 2019، یعنی پیش از همه‌گیری کووید-19 نیز، افزایش 3.6 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در نیمه اول سال 2023، اقامت شبانه مهمانان خارجی در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال 2022 به میزان 33 درصد افزایش یافت. این رشد قابل توجه در تمامی ماه‌های نیمه اول سال 2023 ثبت گردید، اما بیشترین میزان افزایش با 63.5 درصد، در ژانویه ثبت گردید. با این حال، اقامت گردشگران خارجی همچنان 7.5 درصد کمتر از نیمه اول سال 2019 بود.

بیشترین تعداد گردشگران با 1.7 میلیون شب اقامت و افزایش 589 هزار نفری نسبت به سال 2022 مربوط به ایالات متحده بود. پس از آن گردشگران آسیایی قرار داشتند که با افزایش 864 هزار نفری، تعداد آنها دو برابر شده بود. مناطق سوئیس که بیشترین افزایش بازدیدکننده را به خود اختصاص دادند نیز عبارت بودند از زوریخ، ژنو، لوسرن و برن که به ترتیب افزایش 31.7 درصدی، 26.7 درصدی، 19.4 درصدی و 18.8 درصدی را ثبت نمودند.

منبع اخبار: سایت swissinfo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما