معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول آذرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح سد یوسفعلی با حضور رئیس جمهور ترکیه

رئیس جمهور ترکیه با شرکت در مراسم افتتاحیه سد یوسفعلی و نیروگاه تولید برق هیدروالکتریک  در شهر آرتوین، طی سخنانی گفت: ظرفیت تولید انرژی سد یوسفعلی که ظرفیت ذخیره سازی 2.3 میلیارد متر مکعب آب دارد، تامین انرژی 2.5 میلیون مشترک خانگی می‌باشد. از آب ذخیره شده در پشت بدنه این سد به طور متوسط سالانه به 1 میلیارد و 888 میلیون کیلووات ساعت  انرژی تولید می‌شود که تقریباً 2 درصد از پتانسیل نیرگاه‌های برق آبی ترکیه است.

فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در مراسم افتتاحیه این سد طی سخنانی اظهارداشت: سد یوسفعلی با تولید 1 میلیارد و 888 میلیون کیلووات ساعت برق؛ صرفه جویی اقتصادی 5 میلیارد لیری را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

پیش بینی دست یابی به حجم تجارت 30 میلیارد دلاری میان ترکیه و آفریقا

فوات توسیالی، رئیس طرف ترکیه ای شورای روابط تجاری  ترکیه- سنگال به مناسبت 20 نوامبر ، روز صنعتی شدن آفریقا، روابط اقتصادی ترکیه با این قاره را ارزیابی کرد. وی با بیان اینکه شرکت های ترکیه ای که پیوندهای هزار ساله با آفریقا دارند با شجاعت، سرعت، قیمت و کیفیت از رقبای خود جلوتر هستند، گفت: روابط سیاسی نیز به این روند کمک می‌کند. ترکیه به لطف سیاست برد- برد، تصویری اطمینان بخش در این قاره بر جای گذاشته است. بر اساس رویکرد سیاسی ترکیه در قاره آفریقا که توسط اردوغان، رئیس جمهور آغاز گردید، شرکت های ترکیه ای موفق شدند تا پروژه‌های بزرگی را در مدت کوتاهی دراین قاره به پایان برسانند.

توسیالی ضمن اشاره به حجم تجارت میان ترکیه و آفریقا گفت:  صادرات ترکیه به این قاره که در سال 2013 بالغ بر 15.3 میلیارد دلار بود در سال 2021 به 29.4 میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در 9 ماهه سالجاری صادرات به قاره آفریقا 18.5 میلیارد دلار و واردات 7.1 میلیارد دلار بوده است، گفت: بر اساس داده‌های مزبور پیش‌بینی می‌کنیم که حجم تجارت ترکیه با این قاره در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش و از سطح 30 میلیارد دلار فراتر رود. وی  افزود، صنعت آهن و فولاد نزدیک به 11 درصد از صادرات ترکیه به آفریقا را تشکیل می دهد. بر اساس آخرین آمار، صادرات آهن و فولاد بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده است. پس از این حوزه به ترتیب بخشهای ماشین آلات، خودرو و پلاستیک قرار دارند.

هشدار رئیس انجمن توسیاد به تاثیرات رشد اقتصادی دنیا بر اقتصاد ترکیه

اورهان توران، رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه (توسیاد) در سی و یکمین کنگره کیفیت طی سخنانی اظهار داشت: وقتی از منظر ترکیه به روند کنونی اقتصاد جهانی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تشدید شرایط مالی و کندی رشد اقتصاد جهانی، اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ترکیه را تحت فشار قرار داده است. وی افزود، زمانی که افزایش هزینه انرژی با کاهش ارزش لیر ترکیب شود، اقتصاد را تحت فشار قرار می دهد. کاهش عرضه وام، کاهش تقاضای خارجی و داخلی، پویایی رشد را پیچیده می‌کند.

صندوق بین المللی پول، ترکیه را بیستمین اقتصاد بزرگ جهان اعلام کرد

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول (IMF)، ترکیه بیستمین اقتصاد بزرگ جهان است. البته هدف ترکیه تبدیل شدن به یکی از 10 اقتصاد برتر تا سال 2023 بود. بر اساس گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی که در اکتبر 2022 توسط صندوق بین المللی پول اعلام شد و شامل داده‌های به روز شده است؛ ترکیه بیستمین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2021 بود. بر اساس این گزارش، ترکیه در سال 2024 به رتبه نوزدهم در فهرست بزرگترین اقتصادها خواهد رسید.

با این حال، از آنجایی که تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای پائین تر از ترکیه بسیار نزدیک به این کشور است، ممکن است رتبه بندی تغییر کند. قبل از بحران سال 2001 (در سال 2000)، ترکیه در رتبه هفدهم جهان قرار داشت. با شتاب ایجاد شده توسط برنامه اقتصادی اجرا شده پس از بحران، در سال 2014 به رتبه شانزدهم رسید. با این حال، ترکیه نتوانست این رده را حفظ نموده و  در سال 2017 به رده هفدهم ، در سال 2018 به رتبه هجدهم،  در سال 2019 به رتبه بیستم  و در سال 2021 به رتبه 21 جهان سقوط کرد. با این حال، هنگامی‌که داده‌ها در آخرین گزارش اعلام شده در اکتبر 2022 به روز شد، ترکیه به رتبه بیستم صعود کرد.

پیش بینی کاهش 150 واحدی نرخ بهره در ترکیه

شورای سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه تشکیل جلسه خواهد داد. در این جلسه در خصوص نرخ بهره  تصمیم  گیری خواهد شد. این شورا در نشست ماه قبل نرخ بهره را با 150 واحد کاهش به 10.5 درصد رسانده بود. پیش بینی می‌شود در نشست فردا نرخ بهره با 150 واحد کاهش به 9 درصد برسد.

پیش بینی موسسه بین‌المللی اعتبار سنجی فیچ در خصوص اقتصاد ترکیه

موسسه بین‌المللی اعتبار سنجی فیچ در گزارش جدید خود رتبه اعتباری ترکیه را "B-" ثابت نگاه داشت.

همچنین این موسسه پیش بینی کرد تا اقتصاد ترکیه در سال جاری 5.6 درصد و در سال 2023 بالغ بر 2.9 درصد رشد داشته باشد. میانگین تورم سالانه ترکیه نیز برای سال جاری 72.5 درصد و برای سال 2023 نیز 59 درصد پیش بینی شده است. فیچ همچنین اعلام نموده است، درآمدهای گردشگری ترکیه بالاتر از حد انتظار بوده و ادامه افزایش صادرات به محدود کردن اثرات (منفی)افزایش واردات بر کسری حساب جاری کمک خواهد کرد. همچنین این موسسه پیش بینی کرده است تا کسری حساب جاری که در سال 2022 معادل 6.1 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده در سال آینده به 4.3 درصد برسد.

 

سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری شرکت تولید لوازم خانگی آرچلیک ترکیه در مصر

شرکت سهامی‌تولید لوازم خانگی آرچلیک، یکی از مهمترین شرکت‌های تولید لوازم خانگی ترکیه، قصد دارد با احداث کارخانه در کشور مصر، 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد.

بنابر اعلام وزارت صنعت و تجارت مصر، در دیدار وزیر تجارت این کشور با  هاکان بولغورلو، مدیرعامل شرکت سهامی آرچلیک، مقرر گردید تا این شرکت اقدام به تاسیس کارخانه‌ تولید لوازم خانگی با ظرفیت تولید سالانه 1.5 میلیون دستگاه با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری نماید. انتظار می‌رود کارخانه مزبور تا پایان سال آینده احداث و به مرحله تولید برسد. با افتتاح این کارخانه برای حدود 2 هزار مصری بطور مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

وزیر صنعت و تجارت مصر در این باره گفت: 60 درصد از لوازم خانگی تولید شده در این کارخانه به خارج از کشور صادر و 40 درصد نیز در بازار داخل مصرف خواهد شد.

افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده ترکیه

براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه نوامبر سالجاری با 0.6 درصد افزایش  نسبت به ماه قبل، به 76.6 واحد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما