معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گورسکی: اقتصاد تحت نظارت دولت در مواجهه با چالش های جهانی پایدار است

واسیلی گورسکی، دبیر ارشد آکادمی ملی علوم بلاروس، در نشست خبری با عنوان "ویژگی‌های مدل توسعه اجتماعی و اقتصادی بلاروس " گفت: اقتصاد تحت نظارت دولت در مواجهه با چالش های جهانی پایداری از خود نشان می دهد. به گفته واسیلی گورسکی ، اکنون در اقتصاد جهانی افزایش جدی درگیری در روابط اقتصادی بین المللی وجود دارد. "میان مراکز قدرت جهانی مقابله وجود دارد و بسیاری از روابط اقتصادی در حال گسستن است که البته چالش‌ها و تهدیدهای جدیدی را برای هر سیستم اقتصادی-اجتماعی ایجاد می‌کند. اقتصادی که توسط دولت تنظیم می‌شود، در برابر چنین آشفتگی‌های جهانی پایدار است. دولت ما منافع اجتماعی را برای ملت تضمین می‌کند، از تولیدکننده خود حمایت می‌کند، صادرات و جایگزینی واردات را تشویق می‌کند و توسعه می دهد.

https://www.belta.by/economics/view/gurskij-reguliruemaja-gosudarstvom-ekonomika-naibolee-ustojchiva-v-uslovijah-mirovoj-turbulentnosti-533108-2022/

کاهش سرمایه گذاری برای دومین سال متوالی ادامه دارد

سرمایه گذاری در سال 2021 ، زمانی که اقتصاد بلاروس در حال رشد بود، روندی رو به کاهش داشت. اما در حال حاضر سقوط اقتصاد با کاهش عمیق‌تر سرمایه‌گذاری همراه است. در ژانویه تا آگوست 2022، حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت به 16.7 میلیارد روبل رسید. این رقم 18.5 درصد کمتر از سال گذشته است. سهم سرمایه گذاری در تولید ناخالص داخلی نیز در حال کاهش است. اگر در ژانویه تا آگوست 2021 این سهم 16.3 درصد بود، اکنون به 13.7 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش بانک ملی، همه سازمان‌ها  سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت را کاهش دادند. شرکت های دولتی بیشترین کاهش را نشان دادند  که 22% کمتر از گذشته بود. شرکت های خصوصی - 18.4٪ کمتر سرمایه گذاری داشتند.

https://thinktanks.by/publication/2022/11/04/investitsii-prodolzhayut-padat-vtoroy-god-podryad.html

 

حجم تولید ناخالص داخلی تقریباً 5 درصد کاهش یافت

تولید ناخالص داخلی بلاروس در ژانویه تا آگوست 2022 به 122 میلیارد روبل  رسید که در مقایسه با ژانویه تا اوت 2021  به میزان 5 % کاهش یافت.  بانک ملی بلاروس گزارش می دهد که فعالیت ها در حوزه اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، جنگلداری و شیلات سهم مثبتی در پویایی تولید ناخالص داخلی واقعی داشته است، در حالی که سایر فعالیت ها کاهش نشان دادند. بر اساس گزارش بانک ملی، ظرفیت واردات تولید ناخالص داخلی در ژانویه تا ژوئیه 2022 نسبت به ژانویه تا ژوئیه 2021 با کاهش 8.2 درصدی به 57.5 درصد رسید. تولید صنعتی در ژانویه تا اوت 2022 نسبت به ژانویه تا اوت 2021  حدود 6.6 درصد کاهش داشته است. در ژانویه تا آگوست 2022، ذخایر محصولات در انبارهای سازمان‌های صنعتی به میزان  1767.8 میلیون روبل افزایش یافت و تا 1 سپتامبر 2022 به 7.2 میلیارد روبل رسید.

https://thinktanks.by/publication/2022/11/01/obem-vvp-sokratilsya-pochti-na-5-protsentov.html

 

گالوفچنکو اعلام کرد وام 1.5 میلیارد دلاری روسیه  به کدام پروژه‌ها اختصاص خواهد یافت

رومان گالوفچنکو، نخست وزیر بلاروس توضیح داد وام 1.5 میلیارد دلاری روسیه به کدام پروژه‌ها اختصاص خواهد یافت: " همانطور که مشخص است، طرف روسی این پول را برای تولید محصولات جایگزین واردات به بلاروس اختصاص می دهد. بلاروس صلاحیت های لازم را دارد، اما برای پاسخگویی کامل به نیازهای بازار روسیه پس از خروج شرکت های غربی از آنجا، باید به طور قابل توجهی ظرفیت های تولید خود را گسترش دهد یا آنها را مدرنیزه سازی کند. بلاروس بیش از دوازده پروژه جایگزین واردات به طرف روسی پیشنهاد داده است. اکنون روند تأیید طرح های تجاری در حال انجام است.  مقامات بلاروس عجله ای برای بررسی جزئیات ندارند: آنها منتظر تکمیل تمام مراحل مربوطه هستند.  تقریباً 1.2 میلیارد دلار پروژه‌های عمرانی و حدود 200 میلیون دلار پروژه‌های نظامی هستند که عمدتاً میکروالکترونیک خواهد بود".

https://www.belta.by/economics/view/golovchenko-rasskazal-na-kakie-proekty-belarus-napravit-15-mlrd-kredita-ot-rossii-532762-2022/

گالوفچنکو: علاوه بر غرب، مراکز قدرت دیگری نیز وجود دارد، ما به سمت نظم جهانی چند قطبی حرکت می‌کنیم

رومان گالوفچنکو نخست وزیر بلاروس در جلسه شورای سران دولت های سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد: "علاوه بر غرب، مراکز قدرت دیگری نیز وجود دارد، ما به سمت نظم جهانی چند قطبی حرکت می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: تقویت همکاری‌های اوراسیا حرکت به سوی نظم جهانی چند قطبی را تسریع می‌کند و نقش مهمی در توسعه یک سیستم بازرگانی چندجانبه ایفا می‌کند. همانطور که رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو اخیراً خاطرنشان کرد، زمان آسیا در جهان فرا رسیده است و مهم است که این فرصت را از دست ندهید.  این بسترهای بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، بسترهای بین‌المللی به دنیا این احساس را می‌دهد که علاوه بر غرب که همچنان در ذهنیت برتری و سلطه خود زندگی می‌کند، مراکز قدرت دیگری نیز وجود دارند که بدون استثنا صدای همه شرکت‌کنندگان را می‌شنوند و به آنها احترام می‌گذارند".

https://www.belta.by/economics/view/golovchenko-krome-zapada-est-i-drugie-tsentry-sily-dvizhemsja-k-mnogopoljarnomu-miroporjadku-532612-2022/

 

تحلیل  موسسه فیچ از اقتصاد بلاروس: خطرات اصلی چیست؟

آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی Fitch Ratings اعلام کرد: اقتصاد بلاروس در حال تطبیق با تحریم ها است، اما بازگشت به روند رشد ممکن نخواهد بود. مهار قیمت، تورم را متوقف نخواهد کرد و کاهش قیمت کالاهای بلاروس می‌تواند صادرات را تضعیف کند. رتبه بلندمدت بلاروس به عنوان یک صادرکننده ارز خارجی در سطح "RD" (محدود) باقی می‌ماند. فیچ توضیح می دهد که بلاروس همچنان به تسویه اوراق قرضه یورو خود با ارز محلی ادامه می دهد، که با اسناد اوراق قرضه که اجازه تسویه با ارزهای جایگزین را نمی دهد، در تناقض است. تحلیل این آژانس نشان می دهد که اقتصاد بلاروس تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته است. تاثیر اصلی تحریم ها تغییر جهت گیری اجباری جریان‌های تجاری به دور از اتحادیه اروپا و ایالات متحده بوده است. در 9 ماهه اول سال، اقتصاد نسبت به سال قبل 4.7 درصد افت داشت.  . محدودیت های وارداتی که روسیه با آن مواجه است، فرصت های بیشتری را برای کالاهای بلاروس ایجاد کرده است و کاهش ارزش روبل بلاروس در برابر روبل روسیه، رقابت پذیری را افزایش داده است. فیچ انتظار دارد که اقتصاد در سال های 2023 و 2024 به سازگاری با شرایط ادامه دهد.

https://thinktanks.by/publication/2022/10/31/analiz-belorusskoy-ekonomiki-ot-fitch-v-chem-glavnye-riski.html

بلاروس خسارت ناشی از توقف صادرات به اتحادیه اروپا را 6 میلیارد دلار برآورد کرده است

الکساندر چرویاکوف، وزیر اقتصاد در جریان دبدار با کارکنان شرکت سهامی عام "نفتان" گفت که یک تغییر جهت گیری سیستماتیک جریان حمل و نقل از کشورهای غیردوست به جهات دیگر وجود دارد. الکساندر چرویاکوف گفت: "زیان مستقیم ناشی از توقف صادرات به اروپا حدود 6 میلیارد دلار بوده است، اما در بازارهای روسیه و چین ما در حال حاضر 5 میلیارد دلار یعنی تقریباً 80٪ را بازیابی کرده ایم". الکساندر چرویاکوف معتقد است که شرکت های بلاروس پس از خروج شرکت های معروف خارجی فرصت های بیشتری در بازار روسیه دارند. به گفته الکساندر چرویاکوف، اقتصاد بلاروس با ثبات است که افزایش حقوق بازنشستگی و حقوق را ممکن می‌کند و برخلاف کشورهای اروپایی بحران انرژی در بلاروس مشاهده نمی‌شود. الکساندر چرویاکوف افزود که کاهش رشد در برخی از زمینه‌های اقتصاد صرفاً با عوامل محدودکننده خارجی مرتبط است.

https://sputnik.by/20221102/belarus-otsenila-v-6-milliardov-poteri-ot-prekrascheniya-postavok-v-es-1068665537.html

بلاروس به مبلغ 33 میلیارد دلار با کشورهای سازمان همکاری شانگهای تجارت کرد

رومن گولوفچنکو نخست وزیر جمهوری در جریان نشست سران دولت های سازمان همکاری شانگهای در قالب ویدئو کنفرانس گفت که بلاروس کشوری با اقتصاد باز است. به گفته وی، جمهوری علاقمند به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای سازمان همکاری شانگهای است که بزرگترین سازمان منطقه ای جهان است. رومن گولوفچنکو گفت: "در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، تجارت ما با کشورهای سازمان همکاری شانگهای 33 میلیارد دلار بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش مبادلات تجاری حدود 12 % بوده است". رومن گولوفچنکو توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که در دوره مشخص شده، کشورهای سازمان همکاری شانگهای 70 % از کل حجم تجارت خارجی بلاروس را به خود اختصاص داده اند.  طرف بلاروسی از تمایل به افزایش تجارت بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای به ارزهای ملی استقبال می‌کند. همچنین توجه به توسعه همکاری‌های بین بانکی از جمله در حوزه ارز ضروری است. نخست وزیر بلاروس تاکید کرد که مینسک در تلاش برای گسترش همکاری در زمینه صادرات محصولات کشاورزی با کیفیت بالا است. زیرا مسائل امنیت غذایی برای سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم است.

رومن گولوفچنکو گفت: "بلاروس آماده است تا به کشورهای سازمان طیف گسترده ای از محصولات غذایی برای رفع نیازهای کشورها و نیز کودها با کیفیت بالا را برای گسترش تولیدات کشاورزی در کشورهای عضو سازمان ارائه دهد".

https://sputnik.by/20221101/belarus-natorgovala-so-stranami-shos-na-33-mlrd-dollarov-1068620611.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما