معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۲

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته دوم اسفندماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ضرر و زیان راه آهن بلاروس به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا

2 مارس، الکسی آورامنکو، وزیر ترابری بلاروس گفت که راه آهن بلاروس قصد دارد ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای مرکزی و سایر کشورهایی را که می‌توانند آزادانه وارد خاک اتحادیه اروپا شوند، افزایش دهد. وی توضیح داد: "ما در حال بازسازی طرح کار راه آهن بلاروس هستیم. ما بر حفظ ترانزیت که امروز وجود دارد تمرکز می‌کنیم و حجم بیشتری را جذب می‌کنیم یعنی محموله مشروط قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و کشورهای ثالث که اکنون مجاز هستند و می‌توانند آزادانه وارد اتحادیه اروپا شوند". الکسی آورامنکو تصریح کرد که در سال 2022، راه آهن حدود 30 % از محموله‌های ترانزیتی عبوری از قلمرو جمهوری را از دست داد. دلیل این امر تحریم های اتحادیه اروپا بود. الکسی آورامنکو تاکید کرد: "بنابراین، امروز اولین وظیفه اطمینان از صادرات محموله صادراتی بلاروس است. در مورد ترانزیت کالاهای داخلی و روسی به اتحادیه اروپا، به صراحت می‌گویم که ما در اینجا به سختی می‌توانیم چیزی را تحت تأثیر قرار دهیم. به خصوص این امر ربطی به آن دسته از محموله‌های روسی دارد که قبلاً به طور گسترده از کشور ما عبور می‌کردند، که همان زغال سنگ است". یک مسئله دیگر، حمل و نقل کانتینری در مسیر اروپا - چین است که بخشی از مسیر آن از بلاروس می‌گذرد. و در اینجا، به گفته وزیر، یک مشکل وجود دارد.

الکسی آورامنکو گفت: "این مسیری است که ما با شرکای چینی خود برای اطمینان از ترانزیت بی وقفه این کالاها کار می‌کنیم. اما قطعا یک مشکل وجود دارد". وی در این رابطه یادآور شد که لیتوانی اخیراً یکی از پست های بازرسی راه آهن در مرز با بلاروس را بست. الکسی آورامنکو گفت: "وضعیت در اینجا نسبتاً پیچیده است، ما در حال نظارت بر چگونگی پیشرفت بیشتر رویدادها هستیم. همه این محدودیت‌های مرتبط با عبور از مرز، البته بر عملکرد حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارد. ما نمی‌توانیم در یک حلقه بسته کار کنیم. بنابراین، بازسازی مسیرها و زنجیره‌های لجستیکی ضروری است و این یک تحول بزرگ در کل صنعت حمل و نقل است".

https://sputnik.by/20230302/mintrans-rasskazal-o-poteryakh-bzhd-iz-za-sanktsiy-evrosoyuza-1072837438.html

لوکاشنکو به چین پیشنهاد ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک و توسعه همکاری‌ها را می دهد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در گفتگو با شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین گفت که بلاروس به چین پیشنهاد ایجاد سرمایه گذاری مشترک و توسعه همکاری را می دهد. الکساندر لوکاشنکو گفت: "ما به شدت علاقه مند به تعمیق همکاری با چین در زمینه توسعه فناوری، از جمله ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک، نوسازی شرکت های بلاروسی با به کار انداختن فناوری‌های مدرن چینی، ارتقای کالاها و خدمات به بازارهای کشورهای ثالث هستیم". وی خاطرنشان کرد که پتانسیل پروژه‌های دوجانبه بسیار زیاد است. الکساندر لوکاشنکو تاکید کرد: "تولید کنندگان ما علاقه مند به مطالعه شایستگی‌ها و فن آوری‌های شرکت های چینی در تشکیل یک پایه جزء، تولید موتور و سایر واحدها هستند. من پیشنهاد می‌کنم سرمایه گذاری‌های مشترک در زمینه ساخت ماشین ابزار، وسایل حمل و نقل الکتریکی، تولید قطعات ماشین آلات کشاورزی در بلاروس و چین ایجاد شود. همکاری به افزایش رقابت پذیری محصولات کمک خواهد کرد". در این مذاکرات، رئیس جمهور همچنین تعدادی پیشنهاد دیگر را که در راستای کار مشترک در زمینه توسعه و نوسازی اقتصادی-اجتماعی است، بیان کرد.

https://www.belta.by/president/view/lukashenko-predlagaet-kitaju-sozdavat-sovmestnye-predprijatija-i-razvivat-kooperatsiju-553086-2023/

وزارت نیرو در مورد شرایط قیمت گذاری گاز برای بلاروس صحبت کرد

ویکتور کارانکویچ وزیر انرژی بلاروس گفت که شرکت "گازپروم" و دولت بلاروس پروتکلی را در مورد رویه تعیین قیمت برای تحویل گاز طبیعی به بلاروس و سطح قیمت گذاری گاز طبیعی فروخته شده توسط شرکت "گازپروم ترانس گاز بلاروس" به خریداران جمهوری بلاروس برای سال های 2025-2023 امضا کردند. بر اساس این سند، قیمت گاز برای بلاروس با توجه به روبل روسیه شکل گرفته و بر اساس شرایط سال 2022 توافق شده است. 

https://sputnik.by/20230223/v-minenergo-rasskazali-o-tsenovykh-usloviyakh-postavok-gaza-v-belarus-1072564065.html

کشورهای پیشرو در تجارت خارجی بلاروس

در پایان سال 2022، بلاروس موفق شد به تراز تجاری خارجی مثبت 4.3 میلیارد دلاری دست یابد. دیمیتری یاروشویچ، معاون وزیر اقتصاد بلاروس گفت که در سال 2022، 64 % از صادرات کالاهای بلاروسی به بازارهای روسیه و چین ارسال شد. همانطور که معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد، اهداف صادراتی امسال "جاه طلبی کمتری ندارند". بنابراین، بلاروس در سال 2023 نه تنها قصد دارد روسیه و چین را به عنوان بازارهای صادراتی حفظ کند، بلکه حجم صادرات به آنجا را نیز افزایش دهد. دیمیتری یاروشویچ گفت: "به روسیه می‌خواهیم حجم صادرات را 6.5 % افزایش دهیم، ما قصد داریم 24.4 میلیارد دلار درآمد صادراتی را از روسیه دریافت کنیم که 1.5 میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است. من فکر می‌کنم ما در حال انجام آن هستیم". بلاروس قصد دارد صادرات خود را به چین در سال جاری 15 درصد افزایش دهد. دیمیتری یاروشویچ افزود: "چین اساسا یک بازار بی حد و حصر است. شما می‌توانید به طور نامحدود در آنجا رشد کنید، سوال این است که همه چیز را با شایستگی به آنجا بیاورید و ارائه دهید". دیمیتری یاروشویچ همچنین یادآور شد که تا پایان سال 2022، بلاروس به تراز تجاری خارجی مثبت 4.3 میلیارد دلاری دست یافته است. به گفته وی، میانگین قیمت های صادراتی به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین قیمت های وارداتی بوده است.

دیمیتری یاروشویچ توضیح داد: "یعنی توانستیم محصولات خود را با قیمتی بالاتر از قیمت واردات بفروشیم".

https://virtualbrest.ru/news112884.php

"بلستات" از تولید ناخالص داخلی ژانویه گزارش داد. کاهش سالانه 5٪ است

کمیته ملی آمار بلاروس اولین ارزیابی تولید ناخالص داخلی بلاروس را برای ژانویه 2023 انجام داده است. بر اساس گزارش "بلستات"، اقتصاد بلاروس در سال گذشته 4.7 % کاهش یافت، در حالی که تولید ناخالص داخلی به 191.4 میلیارد روبل بلاروس رسید. "بلستات" گزارش داد: "اولین برآورد تولید ناخالص داخلی برای ژانویه 2023 انجام شده است. حجم تولید ناخالص داخلی 15.9 میلیارد روبل بلاروس یا  95٪ از سطح ژانویه 2022 بود". خاطرنشان می‌شود که شاخص کاهش قیمت تولید ناخالص داخلی در ژانویه سال جاری نسبت به ژانویه 2022 به 110.5 درصد رسیده است.

https://sputnik.by/20230217/belstat-otchitalsya-o-vvp-za-yanvar-1072433914.html

مینسک و پکن می خواهند قبل از پایان سال منطقه آزاد تجاری را ایجاد کنند

وزارت اقتصاد بلاروس گفت که بلاروس و چین قصد دارند در آینده نزدیک به طور متقابل دسترسی به بازارهای خود را تسهیل کنند. بلاروس و چین در سال جاری منطقه آزاد تجاری و سرمایه گذاری را ایجاد خواهند کرد. طرفین در اول مارس در پکن یادداشت تفاهمی‌بین وزارت اقتصاد بلاروس و وزارت بازرگانی چین امضا کردند. از طرف بلاروس، معاون اول نخست وزیر نیکولای اسنوپکوف، که در گذشته وزیر اقتصاد بود، این سند را امضا کرد. از طرف چین، وزیر بازرگانی وانگ ونتائو این سند را امضا کرد. در این یادداشت آمده است که بحث در مورد مفاد اساسی موافقتنامه تجارت در خدمات و سرمایه گذاری باید تکمیل شود و مذاکرات برای دسترسی به بازار آغاز شود. آنها می خواهند کار بر روی توافق را در سال 2023 تکمیل کنند. پیش از این، چنین قراردادهایی با اشخاص ثالث نه توسط کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بلکه توسط خود اتحادیه منعقد شده بود. به عنوان مثال، در سال 2016، چنین توافقی با ویتنام لازم الاجرا شد. هر کشور عضو انجمن ادغام علاوه بر امضای مشترک اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سند را امضا کرد.

https://sputnik.by/20230301/minsk-i-pekin-khotyat-sozdat-zonu-svobodnoy-torgovli-do-kontsa-goda-1072802197.html

اسنوپکوف: تاثیر اقتصادی سفر لوکاشنکو به چین به بیش از 3.5 میلیارد دلار خواهد رسید

نیکلای اسنوپکوف، معاون اول نخست وزیر، روز چهارشنبه (1 مارس) گفت که اثر اقتصادی توافقات انجام شده در روزهای اخیر بین بلاروس و چین به بیش از 3.5 میلیارد دلار خواهد رسید. اکنون سفر رسمی دولتی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به چین ادامه دارد. طرفین جلسات متعددی را از جمله با رئیس جمهور چین شی جین پینگ برگزار کردند، بسته ای از اسناد از جمله اسناد مربوط به همکاری در حوزه اقتصادی امضا شد. نیکلای اسنوپکوف گفت: "اثر اقتصادی تجمعی حدود 3.56 میلیارد دلار برآورد شده است". به گفته وی، این یک اثر فوری نخواهد بود، اما همه فرآیندهایی که در جریان است، از جمله توافقات سران کشورها در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در سپتامبر سال گذشته، چنین رقمی را تشکیل می دهد.

https://sputnik.by/20230301/snopkov-ekonomicheskiy-effekt-ot-vizita-lukashenko-v-knr-prevysit-35-mlrd-1072812210.html

مسکو و مینسک اسنادی را در مورد شکل گیری قیمت گاز برای بلاروس امضا کردند

ویکتور کارانکویچ وزیر انرژی بلاروس و نیکولای شولگینوف همتای روس وی در مسکو نشست کاری را برگزار کردند. در این نشست، توافق‌نامه‌های بین‌دولتی به امضا رسید که شرایط شکل گیری قیمت گاز روسیه برای بلاروس و شکل گیری قیمت توسط شرکت "بلترانس گاز" برای دوره تا سال 2025 را تعیین می‌کند. این اسناد توافقات اخیر بین روسای جمهور بلاروس و روسیه را که در 19 دسامبر 2022 به دست آمده بود، تثبیت می‌کند که شرایط صادرات گاز طبیعی از روسیه به بلاروس تا 31 دسامبر 2025 در سطح سال 2022 باقی می ماند. موضوعات همکاری دوجانبه در زمینه انرژی از جمله پیشرفت در اجرای برنامه‌های دولت اتحاد برای تشکیل بازارهای واحد برق و گاز طبیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیش از این شرکت "گازپروم" و دولت بلاروس پروتکلی را در مورد رویه شکل گیری قیمت برای صادرات گاز طبیعی به بلاروس و سطح قیمت گذاری گاز طبیعی فروخته شده توسط شرکت "گازپروم ترانس" به خریداران در جمهوری بلاروس برای سال 2023-2025 امضا کردند.  بر اساس این سند، قیمت گاز برای بلاروس در رابطه با روبل روسیه شکل گرفته و بر اساس شرایط سال 2022 توافق شده است.

https://sputnik.by/20230228/podpisany-mezhpravsoglasheniya-formirovanii-tseny-na-gaz-dlya-belarusi-do-2025-goda-1072753250.html

کمیته‌های گمرکی بلاروس و آذربایجان طرح همکاری دوجانبه تا سال 2024 را تصویب کردند

طرح همکاری دوجانبه بین کمیته‌های گمرکی دولتی بلاروس و آذربایجان برای سال‌های 2023-2024 امروز در مینسک توسط روسای خدمات گمرکی دو کشور (ولادیمیر اورلوفسکی و شاهین باگیروف) امضا شد. تعامل مقامات گمرکی شامل تبادل تجربه در مورد اظهارنامه و کنترل گمرکی در پست های بازرسی، اظهارنامه الکترونیکی کالا، استفاده از سیستم خودکار و سیستم مدیریت ریسک و جابجایی کالاهای عبوری است. همچنین افسران گمرک موافقت کردند تا تجربیات خود را در کاربرد عملی سیستم های بازرسی و تجهیزات اشعه ایکس، کنترل گمرکی پس از ترخیص کالا و تعامل با نمایندگان بازرگانی به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، در چارچوب توافق نامه قبلی امضا شده، توافقاتی در مورد سازماندهی تبادل اطلاعات اولیه در مورد کالاها و وسایل نقلیه حمل شده بین دو کشور حاصل شد. برنامه سفر ماموران گمرک آذربایجان به بلاروس شامل بازدید از مراکز حمل و نقل و لجستیک و همچنین آشنایی با سازمان کنترل گمرکی، زیرساخت های مرزی و استفاده عملی از سیستم های بازرسی در پست بازرسی "پریوالکا" است. امروز (27 فوریه) هیاتی از جمهوری آذربایجان در محل ترخیص کالا از گمرک "مینسکایا پستا" با کار همکاران بلاروسی آشنا شد.

https://www.belta.by/politics/view/tamozhennye-komitety-belarusi-i-azerbajdzhana-utverdili-plan-dvustoronnego-sotrudnichestva-do-2024-goda-552790-2023/

ایالات متحده صادرات گوشی‌های هوشمند و سایر تجهیزات به بلاروس را ممنوع کرد

ایالات متحده فهرست تحریم ها علیه روسیه و بلاروس را گسترش داد و آن را با ممنوعیت صادرات برخی کالاها به این کشورها تکمیل کرد. به ویژه، این تصمیم مربوط به "کالاهای لوکس" است. تلفن‌های هوشمند به ارزش بیش از 300 دلار به فهرست کالاهای ممنوعه برای ارسال به بلاروس و روسیه اضافه شده است. علاوه بر این، این لیست شامل موارد مختلفی از لوازم خانگی، الکترونیک و تجهیزات صوتی است. در مجموع 276 کالا در لیست جدید وجود دارد: یخچال و کولر با قیمت بیش از 750 دلار؛ ترازوهای الکترونیکی اگر گرانتر از 100 دلار باشند؛ لوازم آشپزخانه، از جمله ماشین ظرفشویی، مایکروویو خانگی و دستگاه قهوه؛ تلویزیون و جاروبرقی؛ کلیه تجهیزات ضبط صدا؛ چاپگر، ماشین حساب الکترونیکی،  ماشین آلات دوخت و غیره. برای صادرات این نوع لوازم الکترونیکی صادرکنندگان نیاز به مجوز ویژه دارند که "در موارد استثنایی" صادر خواهد شد. این محدودیت ها علیه روسیه نیز اعمال می‌شود.

https://www.tvr.by/news/obshchestvo/ssha_zapretili_postavlyat_v_belarus_smartfony_i_druguyu_tekhniku/

لوکاشنکو: برنامه‌های دولت اتحاد 80 % تکمیل شده است

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو گفت که برنامه‌های دولت اتحاد 80 % تکمیل شده است. در مجموع 28 برنامه تصویب شد. چندی پیش، سفیر بلاروس در روسیه، دیمیتری کروتوی در مورد این موضوع اظهار نظر کرد. به گفته وی، تا 14 فوریه این برنامه‌ها 71 % تکمیل شده است. لوکاشنکو در چارچوب سفر به روسیه با پوتین در مسکو دیدار کرد. رئیس جمهور بلاروس پیشتر اعلام کرده بود که موضوعات اقتصادی، نظامی و سیاسی مورد بحث قرار خواهد گرفت. این دستور جلسه آینده شورای عالی دولت اتحاد است که قرار است در بهار 2023 برگزار شود. لوکاشنکو در آستانه دیدار با پوتین خاطرنشان کرد که یکی از مهم ترین موضوعات این است که دولت های دو کشور چگونه وظایف تعیین شده از سوی روسای جمهور را انجام دهند. اول از همه، این اقتصاد است: مسائل مربوط به منابع انرژی، بازار مشترک، جایگزینی واردات. در مذاکرات 17 فوریه در مسکو، رئیس جمهور بلاروس همچنین توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که گردش تجاری متقابل کالاها و خدمات افزایش یافته است. الکساندر لوکاشنکو گفت: "گردش تجاری ما در سال گذشته بی سابقه بود یعنی 50 میلیارد دلار بود". رئیس جمهور بلاروس اطمینان داد که پیشرفت در میکروالکترونیک وجود دارد. 

https://sputnik.by/20230217/lukashenko-soyuznye-programmy-vypolneny-na-80-1072413137.html

گریزلوف: بلاروس ممکن است در ژوئن 2023 عضو سازمان همکاری شانگهای شود

بوریس گریزلوف سفیر روسیه در دیدار با والنتین سوکالو، رئیس دادگاه عالی بلاروس گفت که روسیه به بلاروس کمک می‌کند تا به سازمان همکاری شانگهای بپیوندد. به گفته بوریس گریزلوف، در سال جاری دو کشور با وظیفه مهمی در ارتباط با ورود جمهوری به سازمان همکاری شانگهای روبرو هستند. بوریس گریزلوف گفت: "امسال، در پایان ماه ژوئن، یک نشست دیگر سازمان همکاری شانگهای برگزار خواهد شد. بلاروس می‌تواند در این اجلاس به عضویت این سازمان درآید. این یک وظیفه مهم است". بوریس گریزلوف گفت که وظیفه دیگر رأی دادن به اعطای وضعیت عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل به بلاروس به مدت دو سال (2024-2025) است. وی در عین حال یادآور شد که دو سال پیش گروهی از کشورهای اروپای شرقی بلاروس را به عنوان عضوی غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد کردند. تنها 20 کشور این وضعیت را دارند. بوریس گریزلوف خازرنشان کرد: "امسال، به طور غیر منتظره، برخلاف مقررات، کشور دیگری (اسلوونی) ظاهر شد. این یک پروژه غربی است که شامل مجازات بلاروس است". سپس وی افزود که رای گیری مخفی خواهد بود و اکنون کار زیادی با کشورهای شریک در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که این رای به نفع بلاروس باشد. بوریس گریزلوف گفت: "این یک شاخص مهم برای چند قطبی شدن جهان خواهد بود". بوریس گریزلوف تصریح کرد که رای گیری در 6 ژوئن برگزار خواهد شد.

https://sputnik.by/20230216/belarus-mozhet-stat-chlenom-shos-v-iyune-2023-goda--gryzlov-1072352487.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما