معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته چهارم خردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفیر بلاروس در فدراسیون روسیه: طرح غرب برای سقوط اقتصاد بلاروس شکست خورد

دیمیتری کروتوی، سفیر بلاروس در فدراسیون روسیه گفت که غرب علی رغم اعمال تحریم های گسترده  علیه بلاروس، نتوانست موجب سقوط اقتصاد کشور شود. به گفته وی، مبتکران تحریم ها معتقد بودند که اقتصاد بلاروس بین 20 تا 30 درصد سقوط می‌کند، اما امروز شاخص های تولید ناخالص داخلی بلاروس نشان می دهد که در همه زمینه‌ها وضعیت در حال بهبود است . سفیر با اشاره به اینکه نیمی از بخش های صنعتی بلاروس در حال حاضر تحت تحریم مستقیم یا غیرمستقیم قرار دارند، گفت: "می‌توان گفت این طرح شکست خورد". وی یادآور شد که در سال 2022، کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور به 4.7٪ رسید اما در پنج ماه اول سال جاری، اقتصاد بلاروس رشد 0.9 درصدی داشته است. دیمیتری کروتوی گفت: "برنامه‌های دولت برای رشد سالانه 3.8 درصد و احیای کامل ظرفیت های صنعتی، کشاورزی و ساخت‌وساز کاملا واقعی و به نظر من، قابل دستیابی هستند".

https://sputnik.by/20230622/plan-zapada-obrushit-ekonomiku-belarusi-provalilsya---posol-v-rf-1076850791.html

 لوکاشنکو دولت را به استعفا تهدید کرد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در نشستی با شورای وزیران گفت: کابینه وزرای بلاروس در صورت عدم دستیابی به شاخص های اقتصادی تعیین شده برای سال 2023، باید استعفا دهد. نخست وزیر بلاروس در این نشست عملکرد اقتصادی پنج ماهه سال 2023 را گزارش کرد. به گفته وی، در این مدت، اقتصاد بلاروس وارد یک مسیر رشد شده است و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به 0.9 درصد رسیده است. رئیس جمهور در خصوص این رقم با اشاره به اینکه باید رشد بیشتری داشته باشیم (تا ماه ژوین باید2.6  درصد باشد) تصریح کرد که به نظر می رسد به شاخص برنامه ریزی شده تا پایان سال دست پیدا نکنیم.  الکساندر لوکاشنکو گفت: "اگر به اهدافی که امسال تعیین شده است، نرسید، همه استعفا خواهید داد. رئیس جمهور تصریح کرد که در صورت تحقق شاخص های پیش بینی شده از همه تشکر و قدردانی خواهد شد.

https://sputnik.by/20230622/provalite-zadachi--ukhodite-lukashenko-prigrozil-pravitelstvu-otstavkoy-1076861730.html

تولید ناخالص داخلی بلاروس برای اولین بار از مارس 2022 رشد کرد.

به گزارش کمیته ملی آمار بلاروس «بل استات»، حجم تولید ناخالص داخلی در ژانویه تا مه در بلاروس به 79 میلیارد روبل بلاروس رسید که نسبت به ژانویه تا مه سال گذشته 0.9 درصد رشد داشته است. این رشد برای اولین بار از مارس 2022  ثبت شده است.  اخیراً بانک توسعه اوراسیا پیش بینی تولید ناخالص داخلی بلاروس را بهبود بخشیده است. در سال 2024، به گفته بانک توسعه اوراسیا، رشد 1.1% و در سال 2025 رشد 1% خواهد بود.  دولت در نظر دارد تا پایان سال تورم را کاهش داده و آن را در سطح 7 تا 8 درصد نگه دارد. تا کنون، این اقدام موفقیت آمیز بوده است.

https://sputnik.by/20230616/vvp-belarusi-vyros-vpervye-s-marta-2022-goda-1076684391.html

آذربایجان علاقه‌مند به همکاری با پالایشگاه‌های بلاروس است.

آندری روساکوویچ، معاون کمیسیون شورای ملی جمهوری بلاروس در امور بین‌الملل و امنیت ملی گفت که بلاروس و آذربایجان چشم اندازهای زیادی برای همکاری اقتصادی دارند.  به گفته این سناتور، در پس زمینه تحریم های غرب، بلاروس محورهای صادراتی  خود را متنوع می‌کند. آندری روساکوویچ گفت: "آسیا یکی از محور اصلی سیاست خارجی ما در سال های اخیر است. چشم انداز همکاری با آذربایجان و سایر کشورهای قفقاز جنوبی درخشان است.  همچنین علاقه مند به مشارکت در کریدور حمل و نقل بین المللی خزر هستیم که اکنون به طور فعال در حال اجرا است". کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر از چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان می‌گذرد و در ادامه به کشورهای اروپایی می رسد. طول کل مسیر حدود 11 هزار کیلومتر است. آندری روساکوویچ خاطرنشان کرد: "ما اکنون در حال تقویت همکاری‌ها با روسیه در چارچوب دولت اتحاد هستیم، ما با ایران، ترکیه همکاری می‌کنیم. اینها همه همسایگان کشورهای قفقاز جنوبی هستند.و همکاری با آذربایجان در این زمینه چشم اندازهای جدیدی را به وجود می آورد. آذربایجان در سال 2021 حدود یک میلیون تن نفت را صادر کرده است. بلاروس زیرساخت قابل توجهی برای پالایشگاه‌های نفت دارد. تعامل در آینده این حجم ها را افزایش خواهد داد. و به طور کلی، سطح همکاری در حوزه انرژی را گسترش می دهد".

https://sputnik.by/20230621/azerbaydzhan-zainteresovan-v-sotrudnichestve-s-belorusskimi-npz-1076818765.html

هواپیماهای مسافربری در شهر بارانویچی به طور مشترک با روسیه ساخته می‌شود.

معاون وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه ویکتور یوتخوف در میزگرد "دولت اتحاد: استراتژی همکاری بین روسیه و بلاروس" در چارچوب 26 مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت که از 105 میلیارد روبل روسیه وام برای جایگزینی واردات، 60 میلیارد روبل تاکنون اختصاص داده شده است.  ویکتور یوتخوف توضیح داد قرار است تولید هواپیمای توربوپراپ 19 صندلی در کارخانه تعمیرات هوانوردی شماره 558 در شهر بارانوویچی بلاروس راه اندازی شود. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده،  احتمالا هواپیمای L-410  در بلاروس به صورت مشترک تولید و مونتاژ خواهد شد این هواپیما در کارخانه هواپیمای Let Kunovice در چکسلواکی (در حال حا ضر کارخانه چک Aircraft Industries است) تولید می‌شد. در سال 2018، تولید این هواپیماها در کارخانه هوانوردی غیر نظامی اورال در یکاترینبورگ آغاز شد.

https://sputnik.by/20230615/passazhirskie-samolety-budut-delat-v-baranovichakh-sovmestno-s-rossiey-1076649469.html

سفیر بلاروس: مینسک و پکن قصد دارند گردش تجاری خود را بیشتر افزایش دهند.

یوری سنکو، سفیر بلاروس در چین در مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین المللی تجاری و اقتصادی‌هاربین گفت که بلاروس آماده افزایش حجم تجارت با چین است. به گفته سفیر بلاروس، مینسک و پکن علاقه مند به افزایش حجم مبادلات هستند. بر اساس نتایج ژانویه تا آوریل سال جاری، حجم مبادلات تجاری دو کشور با نرخ رشد 54.5 درصدی روبرو بوده است. یوری سنکو اعلام کرد: "ظرفیت ها و  چشم اندازهای بسیار خوبی وجود دارد. سال گذشته حجم مبادلات بین بلاروس و چین به رکورد 5.8 میلیارد دلار رسید. صادرات بلاروس به چین تقریباً دو برابر شد و به 1.6 میلیارد دلار رسید. و در سال 2022، سرمایه گذاران چینی بیش از 100 میلیون دلار در اجرای پروژه‌ها در بلاروس سرمایه گذاری کردند.

https://sputnik.by/20230615/minsk-i-pekin-namereny-esche-bolshe-uvelichit-tovarooborot--posol-belarusi-1076622450.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما